تاریخ نگارش : نهم خرداد 1390
عصر غیبت (33) سیرت و آثار امام مهدی (عج)
رضا رضائی
فصل 9 : سیرت و آثار امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )
ختامه مسک
درباره (( سیرت )) و (( آثار )) امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، مطالب متعددى دست ما رسیده است در پایان و به عنوان ((ختامه مسک )) به برخى از آنها اشاره اى کوتاه داشته باشیم .
سیرت
روش ، رفتار و سیرت امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) از دو جهت قابل بررسى است ؛ یکى در ((عصر غیبت )) و دیگرى در ((دوران ظهور)) . از آنجا که این سیرت ها مى تواند براى ما نمونه ها و سرمشق هاى خوبى باشد، مناسب است در این مقام درباره برخى از این سیرت ها به اشاره سخنى بیاوریم .
فصل 9 : سیرت و آثار امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )
ختامه مسک
درباره (( سیرت )) و (( آثار )) امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، مطالب متعددى دست ما رسیده است در پایان و به عنوان ((ختامه مسک )) به برخى از آنها اشاره اى کوتاه داشته باشیم .
سیرت
روش ، رفتار و سیرت امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) از دو جهت قابل بررسى است ؛ یکى در ((عصر غیبت )) و دیگرى در ((دوران ظهور)) . از آنجا که این سیرت ها مى تواند براى ما نمونه ها و سرمشق هاى خوبى باشد، مناسب است در این مقام درباره برخى از این سیرت ها به اشاره سخنى بیاوریم .
الف - عصر غیبت
امام شؤونى دارد ؛ شأن هدایت و رهبرى ، حفظ مسلمین و شیعیان ، ایجاد زمینه و تهیه یاور براى انقلاب جهانى خود و...
آن حضرت به تمامى شؤ ون و وظائف خود به بهترین وجه اقدام مى کند، و جز آنچه با ((غیبت )) ناسازگار باشد، تماما مورد عنایت آن حضرت مى باشد. هم چنان که در روایتى نیز آمده است :
الانتقاع بى فى غیبتى فکالانتفاع بالشمش اذا غیبها عن الابصارالسجاب (895)
بهره بودن از من در عصر غیبتم ، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامى که زیر ابرها باشد.
اصولا آن حضرت را غایب نامیده اند، چون ((ظاهر )) نیست ، نه آن که ((حاضر )) نیست . غیبت به معناى ((حاضر نبودن )) ، تهمت ناروایى است که به آن حضرت زده اند، و آنان که بر این پندارند، فرق میان ((ظهور))است ، نه ((حضور )) و شیفتگان آن حضرت ، ظهورش را از خدا مى طلبند نه حضورش را. همین است که وقتى ظاهر مى شود همه انگشت حیرت به دندان مى گزند و با تعجب مى گویند که او را پیش از این هم دیده اند.
براى به دست آوردن ((سیرت )) آن حضرت در دوران غیبت مى توان از برخى روایات ، دعاها، زیارت نامه ها، توقیعات و نامه هاى آن حضرت به بعضى از شیعیان و یا نقل قول هاى متواتر از افراد کاملا مورد وثوق که به شرف حضور نائل آمده اند، استفاده برد.
آنچه بیش از همه در میان ادعیه ، توقیعات و... به چشم مى خورد، عنایت خاص آن حضرت به وضعیت شیعیان و گرفتارى هاى آنان در ((عصر غیبت )) است . به برخى از نکاتى که در این متون آمده ، اشاره مى شود:
1 - آگاهى از وضعیت و احوال شیعیان
در توقیعى که براى ((شیخ مفید )) صادر شده ، آمده است :
فانا نحیط علما بأنبائکم و لا یعزب عنا شى من اخبارکم (896)
ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفى نمى ماند.
2 - حفظ و نجات شیعیان از گرفتارى ها وشر دشمنان
نیز در همان توقیع این گونه است :
انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم ، و لو ذلک لنزل بکم اللأواء و اصطلکم الاعداء (897)
ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، که اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد، و دشمنان ، شما را دشمنان ، شما را ریشه کن مى نمودند.(898)
از جمله این موارد، نجات مردم ((بحرین )) از دست نوکران و دست نشاندگان استعمار است . آنگاه که نخست وزیر این کشور حیله و نقشه اى ریخت تا با شیعیان همچون کفار حربى از اهل کتاب رفتار شود؛ یا ((جزیه )) پرداخته و ذلت پرداخت آن را تحمل کنند، و یا مردانشان کشته و زنان و کودکانشان به اسارت گرفته شوند، که آن حضرت در خنثى ساختن این توطئه نقش بزرگى داشت (899)
3 - حضور در میان مردم
ان یکون صاحبکم المظلوم ، المجحود، حقه ، صاحب هذاالامر یتردد بینهم و یمشى فى اسواقهم و یطأ فرشهم و لایعرفوقه حتى یأذن الله له ان یعرفهم نفسه ... (900)
صاحب این امر... در میان آنها راه مى رود، در بازارهایشان رفت و آمد مى کند، روى فرش هایشان گام برمى دارد، ولى او را نمى شناسند، مگر خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به آنان معرفى کند.
در روایتى دیگر از امام امیرالمؤ منین علیه السلام نیز چنین آمده است :
فو رب على ان حجتها علیها قائمة ، ماشیة فى طرقاتها، داخلة فى دورها و قصورها، جوالة فى شرق الارض و غربها، تسمع الکلام و تسلم على الجماعة ، ترى ... (901)
سوگند به خداى على ، حجت خدا در میان آنان هست ، در کوچه و بازار آنها گام برمى دارد و بر خانه هاى آنان وارد مى شود و در شرق و غرب جهان به سیاحت مى پردازد و گفتار مردمان را مى شنود و بر اجتماعات آنان وارد شده ، سلام مى دهد. او مردمان را مى بیند... .
در دعاى ندبه نیز چنین مى خوانیم :
بنفسى انت مغیّب لم یخل منا، بنفسى انت من نازح ما نزح عنا. جانم فدایت ! تو آن غایبى هستى که از میان ما بیرون نیستى ، جانم فدایت ! تو آن دور شده از وطنى هستى که از ما دور نیستى .
4 - حضور همیشگى در مراسم حج
یحضر الموسم کل سنة فیرى الناس فیعرفهم و یرونه و لایعرفونه .(902)
آن حضرت هر سال در موسم حج حضور مى یابد، همگان را مى بیند و مى شناسد، اما دیگران او را مى بینند ولى نمى شناسند.
5و 6 - ...
دستگیرى درماندگان ، راهیابى گمشدگان ، شفاى بیماران لاعلاج ، خیرخواهى و دعا براى مؤ منان ، شرکت در تشییع برخى از آنان ، حل بعضى از مشکلات علمى علماء، خبردادن از پاره اى رویدادهاى مهم ،(903) دستگیرى باطنى افراد و... (904) از جمله کارهاى آن حضرت در این دوران است ، چه او را بشناسند و چه نشناسند، و چه مستقیما توسط خود آن حضرت صورت گیرد و یا توسط برخى یاران و خواص آن حضرت .
ب : دوران ظهور
1 - سیرت تربیتى و اخلاقى
1 - اذا قام قائمنا وضع یده على رؤ وس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم . (905)
چون ((قائم )) ما قیام کند، دستش را بر دستش را بر سر بندگان مى گذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال مى رساند. در پرتو عنایات و ارشادات حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، مغزها و اندیشه ها شکوفا مى شود و بدین وسیله تمام کوته بینى ها، تنگ نظرى ها و رذایل اخلاقى که منشأ بسیارى از درگیرى هاى اجتماعى است ،از بین مى رود.
2 - تؤ تون الحکمه فى زمانه . (906)
در دولت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) به همه مردم ، حکمت و علم بیاموزند.
3 - اذا خرج المهدى القى الله الغنى فى قلوب العباد. (907)
زمانى که مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) قیام کند، خداوند در قلب بندگان بى نیازى افکند.
4 - لو قام القائمنا... لذهب الشحناء من قلوب العباد. (908)
اگر ((قائم )) ما قیام کند... کینه ها از سینه ها بیرون رود
5- اذا قام القائم عرض الایمان على کل ناصب ، فان دخل فیه بحقیقته و الاضرب عنقه (909)
چون ((قائم )) قیام کند، ایمان را بر هر ناصبى (دشمن اهل بیت ) عرضه مى کند، اگر به راستى آن را بپذیرد از او مى گذرد و اگر نپذیرد، گردنش را مى زند
6- یدعو الناس الى کتاب الله و سنة نبیه و الولایة لعلى بن ابى طالب و البراءة من عدوه .(910)
او مردم را به سوى کتاب خدا، سنت پیامبر صلى الله علیه واله وسلم ، ولایت على ابن ابى طالب علیه السلام و بیزارى از دشمنان او دعوت مى کند.
7 - سنته یقیم الناس على ملتى و شریعتى و یدعوهم الى کتاب ربى عزوجل . (911)
سیرت و سنت او سیرت و سنت من است . مردم را بر دین و آیین من به پا خواهد داشت و آنان را به کتاب پروردگارم دعوت مى کند.
2 - سیرت اجتماعى
1 - یملأها قسطا و عدلا کما ملئت طلما و عدوانا (912)
زمین را سراسر قسط و عدل مى کند، همانگونه که سراسر ستم و دشمنى شده بود.
2 - فیریکم کیف عدل السیرة . (913)
(عجل الله تعالى فرجه الشریف ) به شما نشان خواهد داد که سیرت عادلانه چگونه است .
3 - ویسعهم عدله . (914)
عدالتش همه را فرا مى گیرد.
4 - اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم ، کما یدخل الحر والقر. (915)
به خدا سوگند، مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) عدالت را هم چنان که سرما و گرما وارد خانه ها مى شود، وارد خانه هاى مردمان کند.
5 - و یذهب الزنى و شرب اخمر و یذهب الرباء و یقبل الناس على العبادات و تؤ دى الأمانات ، و تهلک الاشرار و تبقى الاخبار. (916)
روابط نامشروع ، مشروبات الکلى و رباخوارى از بین مى رود، مردم به عبادت و اطاعت روى مى آورند، امانت ها را به خوبى رعایت مى کنند، مردمان شرور نابود مى شوند و افراد صالح باقى مى مانند.
6 - ...حتى اذا قام القائم المزاملة و یأتى الرجل الى کیس اخیه فأخذ حاجته ، لایمنعه . (917)
هنگامى که ((قائم )) ما قیام کند، دوستى واقعى و صمیمیت حقیقى پیاده مى شود، هر نیازمندى دست مى برد و از جیب برادر ایمانى اش به مقدار نیاز بر مى دارد و برادرش او را منع نمى کند.
7 - یوسع الطریق الاعظم و یهدم کل مسجد على الطریق یکسر کل جناح و یسد کل کوة الى الطریق ...و یهدم کل جناح و کنیف و میزاب الى الطریق . (918)
جاده هاى اصلى را توسعه دهد، هر مسجدى که بر سر راه باشد تخریب مى کند، بالکن ها را مى شکند، پنجره هایى که به کوچه باز شود، مى بندد. بالکن ، فاضل آب و ناودانى را که به کوچه ها باشد، از بین مى برد.
8 - ابشرکم بالمهدى ...یرضى عنه ساکن السماء و ساکن الارض ، یقسم المال صحافا فقال له رجل : و ما صحاحا؟ قال : السویة بین الناس . (919)
شما را مژده مى دهم به آمدن مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )...ساکنان آسمان و زمین از او راضى هستند. او سرمایه ها را به طور صحیح تقسیم مى کند. مردى از پیامبر صلى الله علیه واله وسلم پرسید:به طور صحیح یعنى چه ؟ فرمود: یعنى به مساوات میان مردم تقسیم مى کند.
9 - یسوى بین الناس حتى لاترى محتاجا الى الزکاة .(920)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) اموال را میان مردم چنان به تساوى تقسیم کند که دیگر نیازمندى یافت نمى شود تا به زکات دهند.
s 3 - سیرت سیاسى
1 - اذا قام القائم ذهب دولة الباطل . (921)
هنگامى که ((قائم )) قیام کند، هر دولت باطنى از بین مى رود.
2 - ولایکون ملک الا للاسلام . (922)
در آن روز حکومتى ، جز حکومت اسلامى نخواهد بود.
3 - ولیلغن دین محمد مابلغ اللیل و النهار حتى لایکون شرک على ظهر الارض .(923)
بدون تردید آیین محمد صلى الله علیه واله وسلم به هر نقطه اى که شب و روز مى رسد، خواهد رسید و دیگر اثرى از شرک روى زمین نمى ماند.
4 - لیس شأنه الاسیف . (924)
او فقط شمشیر را شناسد.
5 - یبلع سلطانه المشرق و المغرب . (925)
دولت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، شرق و غرب جهان را فرا خواند.
6 - یقتل اعداء الله حتى یرضى الله . (926)
دشمنان خدا را مى کشد تا خدا راضى گردد.
7 - اذا قام القائم لابیقى أرض الانودى فیها شهادة ان لااله الله وان محمدا رسول الله . (927)
هنگامى که مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) قیام کند، زمینى باقى نمى ماند، مگر آن که گلبانگ محمدى : اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله
8 - ...فما یکون من اهل الذمة عنده ؟ قال : یسالمهم کما سالمهم رسول الله و یؤ دون الجزیة عن ید و هم صاغرون . (928)
... امام زمان با اهل ذمه چه خواهد کرد؟ فرمود: مانند پیامبر اکرم صلى الله علیه واله وسلم با آنان پیمان مى بندد، آنان هم با کمال خضوع با دست خودشان جزیه مى پردازند.
9 - اذا قام ، حکم بالعدل و ارتفع فى ایامه الجور و امنت السبل ... (929)
چون قیام کند به عدالت حکومت کند، و در زمان او ستم ریشه کن ، و راه ها امن مى گردد...
10 - یسیر بالقتل و لا یستتیب احدا، ویل لمن ناواه (930)
او در میان نابکاران شمشیر نهد و از هیچکس توبه نپذیرد. واى به حال کسى که با مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )بستیزد.
11 - اللهم انا نرغب الیک فى دولة کریمة تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله (931)
خدایا از تو امید داریم که دولت با کرامت امام زمان را به ظهور آورى ، و اسلام و اهلش را با آن عزت بخشى ، و نفاق را ذلیل و خوار گردانى .
12 - ... لیصلح الامة بعد فسادها. (932)
خداوند به وسیله حضرت مهدى ( عجل الله تعالى فرجه الشریف ) این امت را پس از آن که تباه شده اند، اصلاح مى کند.
13 - لا یکفون سیوفهم ، حتى یرضى الله عزوجل (933)
یاران قائم ، شمشرهاى خویش را بر زمین ننهند، تا این که خداى عزوجل راضى شود.
14 - ... لوقد خرج قائمنا، لم یکن الا العلق و العرق ، و القوم على السروج . (934)
هنگامى که ((قائم ))ما خروج کند، خون است و عرق ریختن ، و سوار مرکب ها بودن در میدان هاى مبارزه .
15 -این قاصم شوکة المعتدین ، این هادم ابنیة الشرک و النفاق ، این مبید اهل الفسوق و العصیان و الطغیان ، این .... (935)
کجا است در هم شکننده شوکت متجاوزان ؟ کجا است ویران کننده بناهاى شرک و نفاق ؟ کجا است نابود کننده اهل نادرستى و عصیان و طغیان ؟ کجا است ...؟
4 - سیرت اقتصادى
1 - تنعم فیه امتى نعمة لم ینعموا مثلها قد تؤ تى الارض اکلها و لاتدخر منهم شیئا و المال یومئذ کدوس ، یقوم الرجل فیقول : یا مهدى اعطنى . فیقول : خذ. (936)
در آن زمان ، امت من چنان از نعمت برخوردار شوند که هرگز امتى آن چنان از نعمت برخوردار نشده باشد، سرتاسر زمین محصول دهد و هیچ چیز را از آنان دریغ ندارد و اموال ، انبوه شود. هر کس نزد مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) آید و بگوید: به من مالى ده ، او بى درنگ مى گوید: بگیر.
2 - و یذهب الربا (937)
در دولت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) رباخوارى از بین مى رود.
3 - و یأمرهم بعمران المدن . (938)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) به کارگزاران خود در تمامى بلاد فرمان مى دهد که شهرها را آباد سازند.
4 - و تعمر الارض و تصفو و تزهو. (939)
زمین به وسیله مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) آباد، خرم و سرسبز مى شود.
5 - و تظهر له الکنوز و لا یبقى فى الارض خراب الا یعمره (940)
تمام معادن و گنج هاى زیر زمینى در حکومت او آشکار و استخراج مى شود و در روى زمین مخروبه اى باقى نمى ماند، مگر آن که به وسیله آن حضرت آباد مى شود.
6 - و تخرج الارض نباتها و یعطى المال و تکثیر الماشیه (941)
زمین همه نباتات خود را مى رویاند و دام ها فراوان مى شوند.
7 - ترسل السماء مدرارا و لم تدخر الارض شیئا من نبات . (942)
به هنگام ظهور آن حضرت ، آسمان باران فراوان دهد و زمین هیچ روییدنى را در دل نگاه نمى دارد.
8 - یقسم المال و لا یعده .(943)
اموال را بدون آن که شمارش نماید، تقسیم مى کند.
9 - اذا قام قائمنا اضمحلت القطائع فلا قطائع (944)
زمانى که ((قائم )) ما قیام کند، قطایع زمین هایى که زمامداران و حکام جور در مالکیت خود در آورده و یا واگذار کرده اند از بین مى رود، به طورى که دیگر قطایعى در میان نخواهد بود.
10 - یسوى بین الناس حتى لاترى محتاجا الى الزکاة . (945)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) اموال را میان مردم چنان به تساوى قسمت مى کند که دیگر نیازمندى یافت نمى شود تا به او زکات دهد.
5 - سیرت علمى
1 - العلم سبعة و عشرون حرفا فجمیع ما جاءت به الرسل حرفان ، فلم یعرف فلم یعرف الناس حتى الیوم غیر الحرفین ، فاذا قام قائمنا اخرج الخمسه و العشرین حرفا فبثها فى الناس و ضم الیها الحرمین ، حتى یبثها سبعة و عشرین حرفا. (946)
علم و دانش 27 حرف شعبه و شاخه است و تمام آنچه پیامبران براى مردم آورده اند، دو حرف بیش نبوده ، و مردم تاکنون جز آن دو حرف را نشناخته اند، اما هنگامى که ((قائم )) ما قیام کند، 25 حرف دیگر را آشکار مى سازد.
2 - ان قائمنا اذا قام مدالله بشیعتنا فى اسماعهم و ابصارهم حتى لایکون بینهم و بین القائم برید یکلمهم فیسمعون و ینظرون الیه و هو فى مکانه . (947)
هنگامى که ((قائم )) ما قیام کند، خداوند آنچنان گوش و چشم شیعیان ما را تقویت مى کند که میان آنها و ((قائم )) نامه رسان نخواهد بود. با آنها سخن مى گوید و سخنش را مى شنود و او را مى بیند در حالى که او در مکان خویش است و آنها در نقاط دیگر.
3 - ان المؤ من فى زمانه القائم و هو بالمشرق سیرى اخاه الذى فى المغرب و کذا الذى فى المغرب یرى اخاه بالمشرق . (948)
مؤ من در زمان (قائم ) در حالى که در مشرق است ، برادر خود را در مغرب مى بیند، همچنین کسى که در مغرب است ، برادرش را در مشرق مى بیند.
4 - ... و لأسخرن له الریاح ، و لاذللن له الرقاب الصعاب ، و لأرقینه فى الاسباب . (949)
... بادها را مسخر او خواهم کرد. ابرهاى تندرآگین سخت را، رام او خواهم نمود، و او را از طریق اسبابى - که براى سفر به آسمانها است - به سفر کردن به آسمانها موفق خواهم ساخت .
6 - سیرت قضایى
1 - ... و حکم بین الناس یحکم داوود.(950)
... او بین مردم مانند حضرت داوود؛ (برحسب باطن و واقع ) قضاوت کند.
2 - یقضى بقضاء داوود و سلیمان لایسأل بینة (951)
مهدى (عج الله تعالى فرجه الشریف ) بر اساس داوریهاى حضرت داوود و سلیمان داورى مى کند و مطالبه گواه و دلیل نمى کند.
3 - ... یحکم بین اهل التوراة بالتوراة و بین اهل الانجیل بالانجیل و بین اهل الزبور بالزبور و بین اهل القرآن بالقرآن .(952)
... بین اهل تورات با تورات و بین اهل انجیل با انجیل و بین اهل زبور با زبور و بین اهل قرآن با قرآن ، قضاوت خواهد کرد.
4 - ... حتى ان المرأة لتقضى فى بیتها بکتاب الله تعالى و سنة رسول الله صلى الله علیه و آله .(953)
... حتى زنان در خانه ها با کتاب خدا و سنت پیامبر صلى الله علیه و آله قضاوت مى کنند.
5 - ... ولا یأخذ فى حکمه الراشى .(954)
... در حکمش رشوه راه ندارد.
7 - سیرت احیاگرى
1 - ... و یحیى میت الکتاب و السنة .(955)
او آنچه را از کتاب و سنت متروک مانده ، زنده خواهد کرد.
2 - ... سیمیت الله به کل بدعة و یمحو کل ضلالة و یحیى کل سنة .(956)
خداوند به وسیله او بدعت ها را نابود مى سازد و گمراهى ها را از بین مى برد و سنت ها را زنده مى کند.
3 - ... یحیى الله به الارض بعد موتها و یظهر به الدین ، یحق الحق ولو کرده المشرکون .(957)
خداوند به وسیله او زمین مرده را زنده مى گرداند، دین را به دست او آشکار نموده ، و حق را احقاق نماید، گرچه مشرکان خوش ندارند.
4 - ... لایدع بدعة الا ازالها و لا سنة الا اقامها.(958)
بدعتى نمى ماند جز اینکه از بین مى برد و سنتى نمى ماند جز اینکه برپا مى دارد.
5 - ... امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه اعلموا ان الله یحیى الارض بعد موتها. فرمود: کفر اهلها، فیحییها الله بالقائم .(959)
... پس از مرگ زمین به وسیله کافر شدن مردمان ، خداوند آن را به وسیله قائم زنده مى کند.
6 - این المومل لاحیاء الکتاب و حدوده ، این محیى معالم الدین و اهله . (960)
کجا است آن مورد آرزو براى زنده کردن کتاب قرآن و حدود آن ؟ کجا است زنده کننده نشانه هاى دین و اهل دین ؟
8 - سیرت نبوى و علوى
1 - یسیر فیهم بسیرة رسول الله و یعمل بینهم بعمله .(961)
در میان آنها با سیره رسول اکرم صلى الله علیه و آله رفتار مى کند و در میان آنها راه و روش او را انجام مى دهد.
2 - یسیر بسیرة رسول الله و لا یعیش الا عیش امیرالمؤ منین .(962)
از سیره جدش رسول اکرم صلى الله علیه و آله پیروى مى کند و شیوه زندگى اش همچون امیرالمؤ منین علیه السلام است .
3 - المهدى یقفوا اثرى لا یخطى ء.(963)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) روش مرا دنبال مى کند و هرگز از روش من بیرون نمى رود.
4 - لا یدع بدعة الا ازالها و لا سنة الا اقامها.(964)
بدعتى نمى ماند جز این که مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) آن را از بین مى برد و سنتى نمى ماند، مگر آنکه بر پاى دارد.
5 - اذا قام القائم جاء بامر جدید کما دعا رسول الله صلى الله علیه و آله فى بدء الاسلام الى امر جدید.(965)
زمانى که قائم قیام کند امرى تازه مى آورد، چنان که رسول خدا صلى الله علیه و آله در صدر اسلام امرى تازه آورد.
9 - سیرت فردى
1 - یعتاده مع سمرته صفرة من سهرالیل ، بأبى من لیله یرعى النجوم ساجدا و راکعا. بأبى من لایاخذه فى الله لومة لائم ، مصباح الدجى ، بابى القائم بامرالله .(966)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) بر اثر تهجد و شب زنده دارى رنگش به زردى متمایل است . پدرم فداى کسى باد که شب ها در حال سجده و رکوع ، طلوع و غروب ستارگان را مراعات مى کند. پدرم فداى کسى که در راه خدا ملامت ملامتگران در او تأثیر نمى گذارد. او چراغ هدایت در تاریکى هاى مطلق است . پدرم فداى کسى که به امر خدا قیام مى کند.
2 - خاشع لله کخشوع النسر لجناحه .(967)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، در برابر خداوند فروتن است ، همچون عقاب ، در برابر بالش .
3 - المهدى خاشع لله کخشوع الزجاجة (968)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، در برابر پروردگارش چون شیشه خاشع است .
4 - یکون اشد الناس تواضعا لله عزوجل .(969)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، در برابر خداوند از همه متواضع تر است .
5 - الجحجاح المجاهد المجتهد.(970)
او شتابنده به سوى نیکى ها و بزرگوارى ها مبارز و سخت کوش است .
6 - علیه کمال موسى و بهاء عیسى و صبر ایوب (971)
او داراى کمال موسى ، شکوه عیسى و شکیبایى ایوب است .
7 - ان العلم بکتاب الله و سنة نبیه لینبت فى قلب مهدینا کما ینبت الزرع على احسن نباته .(972)
علم به کتاب خدا و سنت پیامبر صلى الله علیه و آله در دل مهد ما (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) ریشه مى دواند آن چنان که گیاه در دل سرزمین ها ریشه مى دواند.
8 - اذ بعث الله رجلا من اطایب عترتى و ابرار ذریتى عدلا مبارکا زکیا لا یغادر مثقال ذرة ،... یکون من الله على حذو یغتر بقرابة ، و لا یضع حجرا على حجر.(973)
آنگاه خداوند مردى را از بهترین فرزندان و پاک ترین عترت من بر مى انگیزد که سراپا عدل و برکت و پاکى است ، از کوچک ترین حق کشى چشم نمى پوشد... او فرمان خدا را پیروى مى کند، با کسى حساب خویشاوندى ندارد و سنگى روى سنگ نگذارد (از متاع دنیا چیزى برنگیرد.)
9 - تعرفون المهدى بالسکینة و الوقار، و بمعرفة الحلال و الحرام ، و بحاجة الناس الیه و لا یحتاج الى احد.(974)
مهدى عجل الله تعالى الشریف را با سکینه و وقار شناخت حلال و حرام نیاز همگان به او و بى نیازى او از همه خواهید شناخت .
ادامه دارد .................
1)
: My hat is off to your astute cmomnad over this topic-bravo!
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.