1 - انسان ها در قیامت، به دسته هاى مختلف تقسیم خواهند شد.
و إذا النفوس زوّجت
سیاق آیات، دلالت دارد که آنچه پیش از این آیه آمده بود، «اشراط الساعة» و حوادثى بود که در آستانه قیامت رخ مى نمود. از این آیه به بعد حوادثى آمده است که در قیامت رخ خواهد داد. «زوج» در اصل به معناى صنف و نوع از هر چیز است. (لسان العرب)
2 - هر انسانى در قیامت، براساس کردار دنیوى خود، هم نشینى مناسب خواهد یافت.
و إذا النفوس زوّجت
از جمله معانى «زوج» فردى است که داراى قرین باشد (لسان العرب). تناسب حکم و موضوع در این مورد، گویاى آن است که انسان مؤمن، هم نشینى نظیر حورالعین خواهد یافت و غیر مؤمن، با شیطان هاى هم ردیف خود همراه خواهد شد.
3 - «عن نعمان بن بشیر سمعت رسول اللّه(ص) یقول: «و إذا النفوس زوّجت» قال: هما الرجلان یعملان العمل، یدخلان الجنّة و النار;(1)
از نعمان بن بشیر روایت شده که گفت: از رسول خدا(ص) شنیدم که این آیه را قرائت مى فرمود: «و إذا النفوس زوّجت» و فرمود: آنان دو مردى هستند که هر دو یک عمل را انجام مى دهند و همراه هم داخل بهشت یا جهنم مى شوند».
4 - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله «و إذا النفوس زوّجت» قال: أمّا أهل الجنّة فزوّجوا الخیرات و الحسان و أمّا أهل النار فمع کلّ إنسان منهم شیطان;(2)
از امام باقر(ع) در تفسیر قول خداوند «و إذا النفوس زوّجت» روایت شده که فرمود: اهل بهشت با زنان زیبا و نیکو خلق ازدواج مى کنند و اما اهل آتش، با هر انسانى از آنان شیطانى[ قرین] است».
[ نظرات / امتیازها ]
در آن روز اشخاص به حال خود رها نمیشوند، بلکه در کنار اعمال خود قرار میگیرند، و بر حسب اندازه عملشان به همانندان خویش میپیوندند، و بدین گونه تیرهبختان (اصحاب المشأمة) در کنار یکدیگر قرار میگیرند و نیکبختان (اصحاب المیمنة) در کنار دیگر نیکبختان، و پیشتازان در فرمانبرداری از خدا (السابقون) با پیشتازان قرین میشوند.
وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَت- و در آن هنگام که هر کس را با همکار او جفت میکنند.»
و گفتهاند که: نفوس مؤمنان را با همسران حور العین ایشان قرین میسازند، در صورتی که نفوس کافران را قرین شیاطین و جنیان قرار میدهند، و خدا دانا است.
[ نظرات / امتیازها ]