● سوره سبا آیه 52 - تناوش
کلمه ى «تناوش» از «نوش» به معناى گرفتن چیزى به آسانى است.
در تفاسیر شیعه و سنّى روایاتى آمده است که رسول اکرم صلى الله علیه وآله این آیات را به خروج سفیانى به هنگام قیام حضرت مهدى علیه السلام تفسیر کردهاند که خداوند از نزدیکترین مکان، آنان را نابود مىکند.
مراد از «مکان قریب» دنیا و «مکان بعید» آخرت است.
قالب : لغوی |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : کلمه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 51 - جان دادن مشرکان
در این آیات تا آخر سوره، سیمایى از وضع دلخراش جان دادن مشرکان ترسیم شده است.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : مشرک- مشرکین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 49 - داستان به نقل ابن مسعود
ابن مسعود که یکى از اصحاب پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله است مىگوید: در مکّه 360 بت بود که پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله در روز فتح مکه یکى را پس از دیگرى به زمین مىانداخت و این آیه ى شریفه را مىخواند: «قل جاء الحقّ...»(523)
سؤال: با آمدن قرآن و پیامبر حقّ، چرا باز هم باطل پا برجاست؟
پاسخ: حاکمیّت منطقى و علمى، غیر از حاکمیّت عملى و اجرایى است، آن چه مربوط به خداست، فرستادن حقّ است و آن چه مربوط به ماست عمل و اجراى حقّ است که چنین نکردیم. آرى، سلامتى بیمار، به نسخهى صحیح و مصرف دارو وابسته است که یکى وظیفهى پزشک است و دیگرى وظیفهى بیمار.
توضیح : 523) تفسیر مجمع البیان.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 47 - مزد و پاداش انبیا از مردم
بارها در قرآن این سخن به میان آمده که انبیا از مردم مزد و پاداشى نمىخواستند، در سورهى شعرا از آیه 100 تا 180 این مطلب از قول پیامبران مختلف تکرار شده است، امّا پیامبر اسلام در دو مورد تقاضاى اجر و مزد کرده است: یک بار فرمود: «قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودّة فى القربى»(521) من مزدى جز مودّتِ اهل بیتم از شما نمىخواهم. و بار دیگر در آیه 57 سورهى فرقان فرمود: «قل لا اسالکم علیه من اجر الاّ مَن شاء أن یتّخذ الى ربّه سبیلا» من براى رسالتم از شما مزدى نمىخواهم، جز آن که مىخواهد راهى به سوى خدا انتخاب کند.
آیه مورد بحث، جمع بین آیات فوق است که پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله مىخواهد اعلام کند: اگر من از شما مزدى درخواست مىکنم و مىگویم اهل بیتم را دوست بدارید، به خاطر آن است که فایدهى این مزد به خود شما بر مىگردد. «فهو لکم» زیرا کسى که به اهل بیت معصوم پیامبر اکرمعلیهم السلام علاقهمند باشد از آنان پیروى مىکند و هر کس از رهبران معصوم پیروى کند از راه خدا پیروى کرده است. «الاّ من شاء أن یتّخذ الى ربّه سبیلا»، پس فایده این مزد به خود ما برمىگردد مثل معلّمى که به شاگردش بگوید من مزدى از شما نمىخواهم جز آنکه درس مرا خوب بخوانید که فایده این امر به خود شاگرد بر مىگردد.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 46 - سه عنصر قیام
تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تقوموا للّه مَثنى و فرادى»
4- قیام سه عنصر لازم دارد:
خلوص، «للّه» رهبر، «صاحبکم» فکر و برنامه. «تتفکّروا»
حرکتها و انقلابهایى که براى خدا نباشد و برخاسته از عقدهها و هوسها و براى کسب ثروت باشد به جایى نمىرسد. اگر انقلاب همراه با فکر و برنامه جامع نباشد و یا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابیون نباشد به نتیجهاى نمىرسد و بقا و برکاتى نخواهد داشت.
5 - پیامبر، کوچکترین نقطه ضعف روحى ندارد. او سالها در میان شما زندگى کرده و همه او را به عقل و درایت مىشناسید و نسبت جنون به او ناشى از بىفکرى است. «تتفکّروا ما بصاحبکم من جنّه»
6- رهبر الهى، همنشین و همسخن با مردم است. «صاحبکم»
7- خداوند حامى پیامبران است و تهمتها را از آنان دفع مىکند. «ما بصاحبکم من جنّة»
8 - با این که کار پیامبران بشارت و هشدار است، امّا هشدار بیشتر مورد توجّه قرآن است، زیرا افراد غافل به هشدار نیاز بیشترى دارند. «ان هو الاّ نذیر»
9- هشدار انبیا به سود مردم است. «نذیر لکم»
10- عذاب، پیش روى شماست، اگر در راه خدا قیام نکنید، هم در دنیا گرفتار مىشوید و هم قیامت دور نیست. «بین یدى عذاب»
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : قدرت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 45 - عاقبت پیشینیانى
نظیر این آیه را در آیه 21 سورهى غافر مىخوانیم که مىفرماید: «أولم یسیروا فى الارض فینظروا کیف کان عاقبة الّذین کانوا من قبلهم کانوا هم اشدّ منهم قوة و اثاراً» آیا در زمین نگشتند و سیر نکردند تا ببینند عاقبت پیشینیانى که قدرت و آثارشان بیشتر بود چه شد؟ در آیه 9 سورهى روم نیز مىخوانیم: «... کانوا اشدّ منهم قوّة و اثاروا ألارض و عمروها اکثر ممّا عمروها» قدرت آباد کردن پیشینیان بیشتر بود، ولى به خاطر تکذیب پیامبران الهى نابود شدند.
آرى، تمدّن و قدرتها و ثروتها و تحولات همیشه در حال پیشرفت نیست بلکه گاهى امکانات و قدرت گذشتگان بیشتر بوده است.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : فاسق- فاسقین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 44 - جهل و لجاجت مشرکان مکه
مفهوم آیه این است که: ما قبل از تو کتاب و پیامبرى به مشرکان مکه نداده ایم که آنان با استناد به آن، حقّ یا باطل بودن تو را تشخیص دهند. تکذیب آنان تنها بر اساس جهل و لجاجت و پیروى از هوسهاى خود و نیاکان خویش است.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 43 - کلمه «بیّنات»
کلمه «بیّنات» جمع «بیّنة» به دلیلى گفته مىشود که حقّ بودن آن روشن است. و کلمه «اِفک» به چیزى گفته مىشود که وارونه شده و از صورت اصلى خود برگشته است.
قالب : لغوی |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : کلمه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 41 - شرک
برخى از مشرکان، فرشتگان را به امید دریافت خیرات مىپرستیدند ولى اکثر آنان جنّ را به خاطر امان از شرور مىپرستیدند.(520)
شاید مراد از جنّ در این آیه، شیطان باشد، یعنى آنها به جاى پرستش فرشتگان، از شیطان پیروى مىکردند
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : شرک |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 39 - جبران انفاق توسط خداوند
شخصى از امام صادقعلیه السلام پرسید: اگر خداوند جاى آنچه را انفاق شده پر مىکند، پس چرا من هر چه انفاق مىکنم جایگزینش نمىرسد؟! حضرت فرمود: «اگر مال حلال باشد و براى مصرف حلال انفاق شود حتماً جبران مىشود».(516)
علاوه بر این ممکن است جبران آن در آخرت باشد یا از طریق دفع بلا یا رسیدن عوض آن به نسل بعدى در همین دنیا و یا از طریق غیر مال جبران شود.
کلمه «یقدر» از «قدر» هم به معناى اندازهگیرى است و هم به معناى سختگیرى.(517) ولى در اینجا به قرینه کلمه «یبسط» به معناى سختگیرى است.
در آیه 36 نیز مسألهى گشایش و تنگى رزق مطرح شد لیکن مخاطب آن کفّار و مخاطب این آیه مؤمنان هستند.
تاجرى که مىبیند سرمایهاش در معرض تلف شدن است، حاضر است جنس خود را ارزان یا نسیه بفروشد و اگر مشترى خوبى برایش پیدا شد و نفروخت، کم عقل است. عمر ما هم سرمایهاى است که در معرض تلف شدن است و خداوند آن را به بهاى گران مىخرد، معامله نکردن با خدا کم عقلى است.
رسول خداصلى الله علیه وآله فرمودند: «هر شب منادى ندا مىدهد: «هب للمنفق خلفاً و هب للمسک تلفا» (خدایا!) به انفاق کننده عوض وپاداش بده و ثروت خسیس و بخیل را تلف کن».(518)
خداوند بهترین رازق است. «خیر الرّازقین» چون:
الف: همه چیز به دست اوست و مىتواند ببخشد.
ب: بخل ندارد.
ج: به همه مىبخشد.
د: بخشش او، بى منّت و بى توقّع است.
ه: دائمى است.
و: نیازها را مىداند.
ز: چیزهایى مىبخشد که دیگران توان بخشیدن آن را ندارند.
توضیح : 516) تفسیر نورالثقلین و کافى، ج 2، ص 486.
517) مفردات راغب.
518) تفسیر مجمع البیان.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیدابراهیم غیاث الحسینی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : پول- مال |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.