● سوره یس آیه 73 - تسخیر موجودات جهت انسانها
دراین آیه خداوند می فرماید: ما این چهارپایان را رام و مسخر انسان قرار داده ایم بطوریکه هم بعنوان مرکب از آنها استفاده می کند وهم از گوشت آنها ارتزاق می نماید و نیز ازپوست و موی آنها بهره برده و از شیر آنها می نوشد، پس چرا با وجود چنین تدبیرکامل ونعمتهای فراوان بازهم پروردگار را سپاس نمی گزارد و او را عبادت نمی کند؟ گویا خداوند اموری که انسانها برایشان روزمرگی آورده بطوریکه ازبس سهل الوصول در اختیار آنهاست از اهمیت آنها غافل گردیده اند و نتیجه غفلتشان به فراموشی در شکر گزاری در برابر نعمتهای الهی شده است و آیه با بیان و استفهام تقریری از انسانها در صدد غفلت زدایی میباشد . الله اعلم
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : سوره یس |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یس آیه 74 - شریک برگزیدن برای خدا
این آیه و آیات مشابه اشاره به برگزیدن اله یا اله ها بجای خدای احد دارد و در ادامه با لحنی شبیه آنچه برخی مشرکان بکار میبردند میفرماید اینان چنین عملی را به امید اینکه از یاری خدایانشان بهره مند گردند مرتکب شدند
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : سوره یس |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یس آیه 76 - عدم غم واندوه
این آیه به پیامبر اکرم دلگرمی میدهد و بعنوان پشتوانه و عدم اندوه در قبال اعمال مشرکان ، به پیامبر میفرماید گفتار این مشرکان مبادا هرگز باعث اندوه و غم توشود
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : سوره یس |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره صافات آیه 4 - وحدانیت خدا
بدرستی که خدای شما یقینا یکی است . این تاکید در وحدانیت خداوند به نوعی آب پاکی و اتمام حجت نسبت به مشرکان است که بفهمند در شریک قائل شدن برای خداوند یکتا هیچ تسامح و تساهلی صورت نمی پذیرد
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : سوره صافات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره غافر آیه 50 - قالُوا أَ وَ لَمْ تَکُ تَأْتیکُمْ رُسُلُکُمْ بِالْبَیِّناتِ
خازنان دوزخ در پاسخ آنها می گویند: مگر پیامبران الهی با بینات و آیات ومعجزات آشکار به سوی شما نیامدند؟ آنها می گویند: چرا آمدند و به این ترتیب به کفرخود به انبیاء اقرار می کنند چون با اینکه به حقانیت نبوت آنها علم داشتند باز هم کفرورزیدند. و آنگاه خازنان دوزخ به آنها می گویند: خودتان از خدا در خواست کنید امابدانید که دعایتان مستجاب نمی شود چون دعای کافران در شرایطی است که ضلالت وبی فایدگی بر آن حکمفرماست و به هدف اجابت نمی رسد.
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : پاداش اعمال |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره غافر آیه 27 - مقابله به مثل
در اینجا موسی تهدید فرعون را با تهدید پاسخ می دهد و می فرماید پروردگار من پروردگار شما نیز هست و همانطور که حکم او در من نافذ است در شما نیز نفوذ دارد ومن به او پناه می برم و او می تواند مرا از شر شما و هر فردی که در صفت تکبر و بی ایمانی به روز جزا با شما مشارکت دارد، حفظ کند
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره زمر آیه 56 - فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ
مراد از (تفریط) اهمال کاری و کوتاهی درانجام اعمالیست که باید فورا به آن اقدام نمود،تا زمانیکه که وقت آن فوت شود. و (جنب ) به معنای پهلو و عضو جانبی است
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : باطل |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره زمر آیه 55 - أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ
مراد از(احسن ما انزل ) خطابهایی است که به طریقه بکار بردن حق عبودیت در راه پیروی خطابهای الهی اشاره می کند و با باطن انسان سر و کار دارد، چه آنها که مربوط به عقایداست و چه آنها که مربوط به اعمال می باشد، مانند دعوت به تقوی و اخلاص در دین واستغراق ذکر خدا و حب او، چون پیروی از این دعوتها انسان را به حیاتی طیب زنده می کند و روح ایمان را در او می دمد و اعمال او را صالح می سازد و او را داخل درولایت خدا می نماید و این امر کرامتی است که مافوق آن کرامتی قابل تصور نیست
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره زمر آیه 53 - الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ
مراد از (اسراف بر نفس ) تجاوز از حد بندگی و ارتکاب گناه است (شرک و گناه کبیره ویا صغیره ) و مراد از (قنوط) ناامیدی و یأس می باشد. به هر حال در اینجا پیامبر خطاب به کفار و مشرکین از جانب خداوند می فرماید: ای بندگان من که با گناه و شرک بر نفس خود تجاوز و ستم نموده اید، از رحمت اخروی ومغفرت پروردگار ناامید نشوید و بدانید آنچه را که در جنب پروردگار کوتاهی نموده ایدمی توانید با توبه جبران کنید، چون خدا همه گناهان حتی شرک را هم با وجود توبه حقیقی می آمرزد، چون او الله است که آمرزنده و مهربان می باشد، پس مغفرت خداعام است
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : اسراف |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره زمر آیه 52 - اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ
سعی و کوشش انسان و علم و اراده او برای کسب روزی ، علت تامه بدست آمدن روزی نیست ، وگرنه می بایست همواره و در همه اشخاص سعی و کوشش نتیجه یکسان به بار آورد در حالیکه چنین نیست ، پس غیر از کوشش و کاردانی خودانسان ، شرایط و علل زمانی و مکانی دیگری هم مؤثر است و موانع مختلفی هم وجوددارد که با اختلاف ظروف و شرایط، مانع از به نتیجه رسیدن مساعی می شوند و این موارد بیرون از حد شمارش و احصا هستند
قالب : تفسیری |
گوینده : علیرضا یعقوبی سورکی |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : سوره زمر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.