لیست سوال های علي اکبر صوفي نيارکي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره انفال آیه 19 - مخاطب آیه کیست؟
با توجه به مطالعه اکثر تفاسیر به نظر بنده حقیر شاید مخاطب آیه مسلمین سست ایمان باشند که بعد از پایان جنگ بدر برسر تقسیم غنایم با پیامبر مجادله کردند. اما دلایل من براین که چرا مخاطبین آیه مسلمین سست ایمان باشند.1-آیات قبل وبعد خطاب به مومنان است ویک آیه بین این آیات دور از ذهن می باشد(تفسیر نمونه)2-جمله ابتدای آیه می گوید پیروزی به سراغ شما آمد ومی دانیم طبق آیات قبل این پیروزی شامل مسلمین بود3-ادامه آیه (وان تعودوا نعد )نیز می تواند خطاب به مسلمین سست ایمان باشد که اگر همچنان به مجادله خویش ادامه دهید مانند جنگ احد (که برخی از مسلمین سست ایمان به طمع غنایم طبق دستور پیامبر عمل نکردند )می توانم ورق پیروزی را برایتان برگردانم4-جمله (ولن تغنی عنکم فئتکم شیئا)نیز می تواند تاکیدوتذکری به مسلمین سست ایمان باشد که هرگز جمعیت زیاد دلیل بر حقانیت نیست که فکر کنید اگر اکثریت برروی نظری مانند تقسیم غنایم طبق نظر خودتان معتقد باشید دیگر نیازی به نظر خداوند وپیامبرش ندارید.ویا با توجه به آیه قبل تعداد زیاد افراد ،دلیل بر پیروزی در جنگ نمی تواند باشد 5-(ان الله مع المومنین )پایان آیه نیز مجددا تاکیدی برمخاطبین آیه می باشد.تا با تقویت ایمان خود باعث شوند خداوند آنان را همراه کند.
توضیح : لطفا در مورد مطالب تفسیری اینجانب اظهار نظر کنید .از همه پاسخ دهنگان پیشاپیش سپاسگزارم.
قالب : تفسیری گوینده : علی اکبر صوفی نیارکی
منبع : تفاسیر مختلف موضوع اصلی : تفسیر به رأی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : موضوع اصلی: شیوه برداشت از قرآن
تفسیر المیزان علامه طباطبایی با دلایل متغن پاسخ این سؤال را داده‌اند. ایشان در ذیل آیه می‌فرمایند: «ظاهر آیه به قرینه جملاتى که در آن است از قبیل جمله" وَ إِنْ تَنْتَهُوا فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ" و جمله" وَ إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ ..." این است که خطاب در آن به مشرکین باشد نه به مؤمنین، البته در این صورت کلام مشتمل بر التفات و منظور از آن تهکم و استهزاء خواهد بود، و همین معنا مناسب با جمله" وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ کَیْدِ الْکافِرِینَ" (انفال/18) است.
پس معناى آیه این است که: اگر شما اى مشرکین طالب فتح هستید و از خدا خواسته‌‏اید که شما را در میان خود و مؤمنین فتح دهد اینک فتح براى مؤمنان آمد و خداوند در روز بدر حق را اظهار نمود و مؤمنین را بر شما غلبه داد، و شما اگر در اینجا از کید خود علیه خدا و رسول او دست بردارید که به نفعتان تمام مى‏شود، و اگر دست برندارید و باز برگردید و در صدد نقشه و طرح ریزى باشید ما نیز برمى‏‌گردیم، و همین بلا را که دیدید بر سرتان مى‏‌آوریم و باز کید شما را خنثى مى‏‌کنیم، و جمعیت شما کارى برایتان صورت نمى‏‌دهد هر چند هم زیاد باشد، هم چنان که در این دفعه کارى صورت نداد، آرى خداوند با مردمان با ایمان است، و کسى که خدا با او است هرگز مغلوب نمى‏‌شود.
و به این بیان تایید مى‏‌شود روایاتى که وارد شد به اینکه ابو جهل در روز جنگ بدر در موقعى که دو صف روبرو شدند و یا در موقعى که داشتند صف‌‏آرایى مى‏‌کردند گفت:
" بارالها محمد از میان ما بیشتر از ما قطع رحم کرد، و دینى آورد که ما آن را نمى‌‏شناسیم پس ما را علیه او یارى کن" و همچنین روایات دیگرى که مجمع البیان از ابى حمزه نقل کرده- و مضمونش با بیان ما مناسب‏‌تر است- که وى گفت: بارالها دین ما دین قدیمى است و دین محمد دین تازه است پروردگارا هر کدام از این دو دین نزد تو محبوب‏تر و مورد رضایت بیشتر تو است اهل آن دین را امروز نصرت بده".
البته بعضى از مفسرین گفته‏‌اند خطاب در آیه متوجه به مؤمنین است، و آن گاه مضامین جملات آن را بر طبق این نظریه توجیه کرده‌‏اند، و لیکن توجیهاتشان موافق با ذوق سلیم نیست، و فائده‌‏اى هم ندارد که ما بحث خود را با نقل آن و مناقشه در آن طولانى کنیم، کسانى که بخواهند از آن نظریه اطلاع حاصل کنند مى‌‏توانند به تفسیرهاى مبسوط مراجعه نمایند.»