تدبری در سوره مبارکه تکاثر - پُز فروشی
سي و يکم تير 1394
تدبری در سوره مبارکه تکاثر - پُز فروشی
1-چرا انسان به (تکاثر) و (افزون‌نمایی) رو می‌آورد؟
2-برای جلوگیری از (تکاثر) چه باید کرد؟ (جهنم) چه نقشی در این امر دارد؟
درنگ
1-چرا انسان به (تکاثر) و (افزون‌نمایی) رو می‌آورد؟
2-برای جلوگیری از (تکاثر) چه باید کرد؟ (جهنم) چه نقشی در این امر دارد؟
تلنگر: پُز فروشی
ظاهرش یک پُز دادن ساده است ولی در واقع، کفرِ قلبی بزرگ و خطرناکی است که ریشه در دنیاطلبی دارد. یعنی آن قدر دنیا را دوست دارید و برایش حرص می‌زنید که نمی‌توانید زبان فرو بندید و برای همین شروع می‌کنید به شمردن و نشان دادن اموال‌تان؛ و برای این کار حتی از مرده‌ها- که قرار بوده یادآور سرای آخرت باشند و شما را از دنیاطلبی باز دارند- دریغ نمی‌کنید و آن‌ها را هم بخشی از اموال‌تان حساب می‌کنید! خلاصه علاوه بر (دارم‌دارم)، با (داشتم‌داشتم) هم پُز می‌دهید و سرگرم همین بازی‌های بچگانه‌اید!
اما آیا چنین اندیشه‌ای درست است؟ آیا شما نسبت به نعمت‌ها مسوول نیستید؟ هرگز! کافی است که به چشم دل، آتش جهنم را ببینید تا برایش برنامه‌ریزی کنید و با نگاه مسوولانه به نعمت‌ها، خود را از آن عذاب نجات دهید. وگرنه به زودی مرگ‌تان فرا می‌رسد و خواهید فهمید که این تکاثرها و پُز دادن‌ها چه فرجام شومی دارد؛ آری، به زودی مرگ‌تان فرا می‌رسد و خواهید فهمید...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ (1) حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ (2)
کَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ (3) ثُمَّ کَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ (4)
کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ (5) لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ (6) ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقینِ (7) ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ (8


فزون‌خواهی و افزون‌نمایی دارایی‌های دنیوی، شما را سرگرم کرد [و از توجه به حقایق عالم بالا باز داشت] (1) تا جایی که [دایره افزون‌نمایی مادی، مقبره مردگان را نیز در بر گرفت و متکاثرانه] مقبره‌ها را زیارت کردید. (2) [در دنیا فرو خفته‌اید و جز آن را باور ندارید. آیا تصور می‌کنید که دربرابر نعمت‌های الهی مسئول نیستید و جهنمی در کار نیست؟] چنین نیست! به زودى [مرگتان فرا می‌رسد و] خواهید دانست [که دوزخ و سؤال از نعمت هست.] (3) آرى، چنین نیست! به زودى [مرگتان فرا می‌رسد و] خواهید دانست [که جایی برای انکار عذاب و سؤال نیست.] (4) هرگز چنین نیست. اگر به علم یقینى دست می‌یافتید (5) بى‌گمان دوزخ را [در این جهان به چشم دل] می‌دیدید (6) سپس آن را قطعاً در روز قیامت به مشاهده یقینى خواهید دید. (7) سپس [آن روز که دوزخ را بنگرید،] درباره هر نعمتى که به شما ارزانى شده است، از شما سؤال خواهد شد. همان نعمتهایی که دستمایه تکاثرتان بود. (8)