سيزدهم آذر 1390
زنده نگهداشتن یاد محرم از مصادیق تعظیم شعائر الهی است
زنده داشتن یاد اولیای الهی حتی از دیدگاه علمای اهل سنت از مصادیق تعظیم شعائر الهی محسوب میشود و در ازای این بزرگداشت حتماً خداوند تقوای خود را در قلوب مؤمنین جاری میسازد.
حجتالاسلام والمسلمین ملامحمدشریف زاهدی، رهیافته به مذهب تشیع، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان اینکه ماه محرم از شعائر الهی است و باید به بزرگی از آن یاد شود، اظهار کرد: تعظیم شعائر الهی مطلبی است که خداوند در قرآن از آن با عنوان تقوا یاد کرده است؛ آنجا که میفرماید: «ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ این است [فرایض خدا] و هر کس شعایر خدا را بزرگ دارد در حقیقت آن [حاکى] از پاکى دلهاست»(حج/22)
زاهدی با تأکید بر اینکه در رابطه با شعائرالله بزرگان دین نظرات مختلفی مطرح کردهاند، اذعان کرد: صاحبجان هندی، از مؤلفان شهیر و برجسته حنفی وهابی و مترجم و شارح کتاب «حجةالله البالغة» از شاه ولیالله محدث دهلوی، شعائر الهی را در این کتاب اینگونه ترجمه و تفسیر میکند: شعائر جمع مکسر شعیر به معنای علامت و نشانه است. هرچه که از دیدن آن انسان به یاد خدا افتد را شعائرالله گویند و اختصاص به صفا و مروه و ارکان و مناسک حج ندارد. بزرگترین شعائر و نشانههای خدا چهار چیز است؛ قرآن، کعبه، پیامبر(ص) و نماز.
وی با اشاره به کتاب «الطاف القدس» از کتب اهل سنت، گفت: در کتاب الطاف القدس از شعائر اینگونه تعبیر شده است: «شعائر الله» عبارت است از محبت به قرآن، پیامبر(ص) و کعبه و بلکه هرچیز که به خدا منتسب باشد، حتی اولیای خدا. این نظراتی است که حتی اهل سنت نیز در کتب خود از آن یاد کردهاند؛ بنابراین تعظیم ماه محرم و عزای امام حسین(ع) از مصادیق این آیه بهحساب میآید.
مؤلف کتاب «باید هدایت میشدم» ادامه داد: خداوند از تعظیم این شعائر بزرگ حتماً تقوای دل به انسان موهبت میدارد، همانطور که آثار و برکات عزاداری برای سیدالشهداء(ع) در چشم و دل مسلمین خاصه شیعه مشخص است. امروزه وهابیت به دنبال این است که عزای بر اهل بیت(ع) را کمرنگ کند و نهتنها اهل سنت را نسبت به عزاداری متنفر و بدبین کند، بلکه این مهم را در چشم شیعه نیز پایین آورد و به شبههپراکنی از طریق سایتهای مجازی و شبکههای ماهوارهای بپردازد.
وی افزود: ایشان سعی دارند تا شبهههای ظریفی را مطرح کنند تا از این طریق جوانان و عوام شیعه را تحت تأثیر قرار دهند. یکی از سخنان وهابیت این است که گریه بر امام حسین(ع) گریه بر مرده است و گریه بر مرده هیچ سودی برای انسان ندارد و حتی بعضاً بهجهت گریه و عزاداری و سینهزنی اتهام مردهپرستی به شیعه زدهاند.
زاهدی با بیان اینکه اگرچه این سخن از روی نادانی، بیاطلاعی و بهخاطر عدم تحقیق و بررسی بر روی متون شیعه است، اظهار کرد: اما بههر حال این مطلب موضوعی است که میتواند برای برخی از افراد ایجاد شبهه کند که اهل بیت(ع) ـ العیاذ بالله ـ مردهاند، این در صورتی است که در تمام منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است که ائمه اطهار(ع) همگی بهشهادت رسیدهاند.
این رهیافته به مذهب حقه تشیع افزود: این مطلبی است که جامعه مسلمین آن را تصدیق میکند. قرآن کریم نیز میفرماید: «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شدهاند مرده مپندار بلکه زندهاند که نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند.»(آلعمران/169)
وی ادامه داد: همچنین در آیه دیگر میفرماید: «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ؛ و کسانى را که در راه خدا کشته مىشوند مرده نخوانید بلکه زندهاند ولى شما نمىدانید»(بقره/154) این آیات در رابطه با زنده بودن شهدا است که در منابع اهل سنت نیز مشخصاً درباره زنده بودن شهدا اذعان شده است، علمای اهل سنت اعتقاد دارند که هرچه انسان را به یاد خدا بیندازد، حقیقتاً از شعائرالله است و تعظیم آن به حفظ، تبلیغ و ترویج آن است.