قرآن غفلت از امر به معروف و نهی از منکر را عامل تفرقه در جامعه می‌داند
نوزدهم آذر 1390
قرآن غفلت از امر به معروف و نهی از منکر را عامل تفرقه در جامعه می‌داند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به شبهه‌ برخی مبنی بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر موجت تفرقه و اختلاف می‌شود، تصریح کرد: قرآن پاسخ این شبهه را می‌دهد و تأکید دارد که غفلت از این سنت حسنه موجب تفرقه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، امروز، 18 آذرماه؛ در دومین جمعه ماه محرم، به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در باب «امر به معروف و نهی از منکر» به ایراد سخن پرداخت.
وی با تسیلت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: پیوستگی امام حسین(ع) با حضرت حق او را جاودانه کرده و تا زمان و زمین و کائنات برقرار است، نام حسین و چراغ فروزان حسین، روشن‌گر است و هر ظلمت‌دیده‌ای و هر محروم از نوری اگر بخواهد در مسیر صحیح حرکت کند باید از مصباح حسینی بهره‌مند شود و هر انسانی که در امواج، خوف غرق و تباهی دارد، باید به سفینه نجات حسینی چنگ بیاویزد و به او متوسل شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این پرسش که چرا امام حسین(ع) چنین نقشی را در تاریخ توانست عهده‌دار شود؟ تصریح کرد: خود ایشان این مسئله را زمانی که از مدینه به سمت مکه حرکت می‌کردند، در وصیتنامه خود به برادر خویش، رمزگشایی کردند؛ این امام همام فرمودند، برای هوی و هوس، قدرت‌طلبی و مسیر بیهوده و بی‌جهت و یا افساد و یا ظلم به دیگران و تعدی به حقوق دیگران این مسیر را نمی‌پیمایم، من برای اینکه در مسیر دین جدم انحرافاتی بوجود آمده و مسلمان از مسیر صحیح منحرف شده‌اند، قصد دارم که آنها را به مسیر صحیح بازگردانم و اراده‌ کرده‌ام امر به معروف و نهی از منکر کنم و جا پای جد خودم رسو‌الله(ص) بگذارم.
حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هدف امام حسین(ع)، دعوت به اسلام از طریق امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار کرد: حرکت و جهت‌گیری انبیاء برای اصلاح در جامعه و دعوت به حق، با ابزار امر به معروف و نهی از منکر بود؛ امر به معروف و نهی از منکر رسالت عظیمی است که اگر بخواهید دیگر واجبات و فرائض در جامعه برقرار باشد باید این سنت احیا شود؛ اگر می‌خواهید شهرها و آبادی‌ها از گزند راهزنان مصون بماند و امن باشد، راه آن امر به معروف و نهی از منکر است.
وی با یادآوری این نکته که اگر این سنت ترک شود، برکات و الطاف الهی از ما گرفته می‌شود، اظهار کرد: آیات قرآنی و روایات مختلفی اهمیت این معنا را بیان می‌کند و اینجاست که متوجه می‌شویم چرا امام حسین(ع) چه در وصیتنامه خویش و چه در جمع یزرگان اسلام هدف از خروج و قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌دهند.
پورمحمدی با اشاره به آیه «41» سوره مبارکه حج؛ «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» گفت: براساس این آیه جامعه باید براساس عبادت و بندگی خدا شکل گیرد و نظام سالم اقتصادی در جامعه برقرار شود؛ مفسران درباره اینکه چرا در بین دستورات اسلام این دو مورد اشاره شده، می‌گویند به این دلیل که نماز بالاترین اعمال است و در امر مجتمع نیز مهم‌ترین مسئله معیشت اجتماعی، سلامت اقتصادی است که با زکات شکل می‌گیرد و طبقات اجتماعی از یک برخورداری متناسب و متعادل برخوردار می‌شوند.
وی اینکه جامعه نمازگزار شود و بندگی خدا کند و در کنار آن اقتصاد سالم داشته باشد را دو مصداق قرآنی امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و یادآور شد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که تا استقرار پیدا کرد و پایه‌های امت اسلامی شکل گرفت، علم عبودیت و سلامت اقتصادی را برقرار کند، منبر دعوت به خوبی‌ها را مستقر کند و تریبون‌های دعوت به خیر و معروف ایجاد شود.
گزارش ایکنا حاکی است پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود در باب نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به آیه «104» سوره مبارکه «آل‌عمران»؛ «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » گفت: هرچند این کار رسالت همه جامعه است ولی عده‌ای خاصی همه باید آماده و مهیای امر به معروف باشند و اولا عالم به معروف منکر شوند، بعد قدرت لازم را کسب کنند و به صورت متشکل موضوع امر به معروف و نهی از منکر را دنبال کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برخی می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر موجب اختلاف و درگیری می‌شود، یادآور شد: قرآن پاسخ آ‌ن‌ها را نیز داده است در آیه قبل از آیه فوق(103 ال‌عمران)، خداوند می‌فرماید: «همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید» و در آیه بعد از آن نیز باز خداوند نسبت به تفرقه هشدار می‌هد که این ترتیب به ما می‌فهماند که اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود و خوبی‌ها رخت بندد، جامعه دامن‌گیر اختلاف و تفرقه و چند‌دستگی می‌شود.
پورمحمدی با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی به این مسئله به صورت جدی پرداخته است، اظهار کرد: در صدر اصول قانون اساسی به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک موضوع عام و فراگیر توجه شده و نهادهایی هم به همین مقصود طراحی شده که از جمله می‌توان به سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد که مسئول است در هر کجا که خلاف مقرارتی که براساس دستورات الهی و شرع تعیین شده و مقنن آن را تصویب کرده و تأیید شورای نگهبان رسیده، کاری انجام گرفت، برخورد کند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: مهم‌ترین حوزه‌ای که در جامعه نقش‌آفرین است و زندگی مردم به آن بستگی دارد، دستگاه‌ها و ادارات حکومتی هستند و بازرسی کل کشور طراحی شده تا با تخلفات در این نهادها برخورد کند.
وی همچنین بحث نظارت عمومی در امر به معرف و نهی از منکر را یادآور شد و گفت: در بندهای مختلف قانون اساسی موضوع نظارت به عنوان اصلی جدید مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس هیج سطحی از مدیریت اجتماعی ما از چتر نظارتی مصون نیست.
پورمحمدی تأکید کرد: باید فرهنگ نظارت‌پذیری، نقدپذیری و به طور کلی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فعال و نهادینه شود؛ این سنت حسنه رمز حیات مشترک است. رشد و حیات جامعه در نهادینه‌شدن این اصول است ولی می‌بینیم که در خیلی از مجامع بیرونی برای اینکه نسبت به جامعه ما سیا‌ه‌نمایی کنند، سعی می‌کنند به نحوی فضای ما را بسته و تیره و تار نشان دهند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تأکیدهای مقام معظم رهبری بر اداره جامعه براساس نقد‌پذیری اظهار کرد: دشمنان امت اسلام از هر مسیری می‌خواهند به ما ضربه بزنند که ما باید با احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر، نظارت‌پذیری و مشورت‌پذیری اولا جامعه خود را اصلاح کنیم و رشد دهیم و از طرفی دیگر به دشمنان مجال تخریب چهره نظام را ندهیم؛ آنهم در شرایطی که چشم ملت‌ها در نهضت‌های منطقه به کشور ما دوخته است که تا زندگی مدنی و اجتماعی ما را ببینند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر هم برای سلامت اجتماعی یک ضرورت و امر حتمی است و هم اگر بخواهیم الهام‌بخش باشیم باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و این سنت را احیا کنیم.