پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
حسین شریفی
سلام خدمت دوستان عزیز.سوال من درباره ی یه کلیته تو دین.میخوام بدونم مگر این طور نیست که هر کس میتونه خودش با تفکر و تعقل و با اراده ی شخصی داشتن دین یا نداشتن آن را انتخاب کند؟
اگر همین طور است پس چرا یک مسلمون نمیتونه از دینه خودش خارج بشه و آزادانه انتخاب کنه؟مگر این حق از طرف خدا برای انسان مقرر نشده؟
این دو مساله با هم تناقض داره.مگر میشود که خدا از یه طرف واسه انسان حق انتخاب بگذارد و از طرف دیگر خروج از دین رو کفر بداند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
خروج از دین و انکار آن در شریعت اسلام موجب ارتداد است، و این مسئله به عنوان یک اصلی از اصول روابط اجتماعی که بنای نظام اجتماع بر آن استوار است مورد نظر و توجّه است، دین در نظام اجتماعی بعنوان اصیل ترین اصل و اساسی ترین محور و حیاتی ترین روش و منش قرار دارد که کلّ مبانی و قوانین اجتماعی مجتمع بر آن محور قرار گرفته و از آن منشعب می شود، دین ناموس یک مسلمان است و او همچنان که از زن و فرزندش در مقابل تعدّی و اضرار باید محافظت و مراقبت نماید، از دین خود این چنین و بلکه بسیار بیشتر و حسّاستر باید اقدام کند.

خروج یک مسلمان از دین فقط یک خروج نیست بلکه به عنوان اهانت و بی اعتناعی و مسخره کردن آن تلقّی می شود و این نکته ای است که نزد خداوند قابل پذیرش نیست. اگر یک فرد بدون اینکه کسی مطّلع شود از دین خارج شد باکی بر او نیست و کسی او را تعقیب نمی کند مثل اینکه بدون اطّلاع افراد شرب خمر کند. امّا اگر این شرب خمر را در ملأ عام انجام داد و یا آثار آن در ملأ عام مشهود شد او را حد می زنند.

اینجا هم همینطور است، کسی که بین خود و خدای خود این قضیه برایش اتفاق افتاد کسی کاری به او ندارد امّا اگر آمد و این خروج از دین را به سایر افراد بازگو کرد و یا مقاله نوشت یا سخنرانی کرد معلوم می شود این فرد غیر از خروج از دین قصد و غرضی دیگر دارد، در اینجاست که با او برخورد می شود. البته باید توجّه داشت که خروج از دین صرفاً موجب ارتداد نیست بلکه باید ریشه و علل آن روشن گردد چه بسا افرادی از روی جهالت و اغواء به این مسئله دچار می شوند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید محمد صادق نوری زاده
چرا جستجو در قران در این سایت مشکل است . و اینکه آیا به لحاض قواع عربی امکان اضافه نمودن بخشی را در این خصوص دارید که همه قواعد عربی قرآن را آورده باشد .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مدتی جستجوی سایت اشکال داشت که بعد اصلاح شد. اگر اشکالی را می‌بینید، لطفا اطلاع دهید تا اصلاح شود.
اگر منظورتان آموزش زبان عربی است، فعلا توان سایت بر آن نیست مگر این که دوستانی زحمت آن را تقبل کنند، اما اگر نکات عربی است، در صفحه نکته‌ها و پیام‌ها بخش مجزایی برای اعراب و صرف لحاظ شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسنی
باسلام منظورازشفع ووترنمازچیست?چرابعدازهشت رکعت امده?
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1) نماز شب مجموعاً یازده رکعت می‌باشد که ده رکعت آن هر دو رکعت به یک سلام خوانده می‌شود و یک رکعت به یک سلام.
هشت رکعت از یازده رکعت را باید به نیّت نماز شب و سپس دو رکعت دیگر به نیّت نماز شَفع و آنگاه یک رکعت نماز وَتر، که با فضیلترین نماز شب، نماز وَتر و شَفع است و دو رکعت شَفع برتر از وَتر است.

2) نافله شب پیش از نماز صبح خوانده می‌‏شود. و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب، به مقدار خواندن یازده رکعت نماز شب است. ولى احتیاط آن است که قبل از فجر اول نخوانند، مگر آن که بعد از نافله شب بلافاصله بخوانند، که‏ در این صورت مانعى ندارد.

3) برای نماز شب می‌توان به نماز شَفْع و وَتر اکتفا کرد، بلکه هنگام تنگی وقت می‌توان تنها به نماز وتر اکتفا نمود.
فلسفه تمامی دستورات عبادی برای ما معلوم نیست و اینجا جای تعبد است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
ایا سحر و جادو در زمان حال واقعیت دارد و اینکه بعضی افراد را سحر کرده اند با اعتقادات و علم قابل پذیرش است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سحر و جادو از امور واقعی است. البته در بسیاری موارد تنها تردستی است و از خطای حواس انسانی استفاده می شود و همچنین در بسیاری از موارد دروغ و فریب است و برای کسب منافع مادی چنین ادعاهایی می شود.
اما کسانی هستند که به توانایی های این چنینی دست می یابند که البته حرام است و ساحر در حد کافر خوانده شده و در برخی روایات حکم ساحر مرگ است.
اسبابی که علم می شناسد محدود است و ب تمامی اسباب علم راه ندارد.
البته کسامی که در راه دین قدم برداشته اند نیز در صورتی که ساحری وجود داشته باشد لازم است که توانایی ابطال سحر را بیاموزند و این واجب کفایی است و برای بقیه حرام است.
برای رفع آثار سحر نیز دعاهای خاصی وجود دارد که باید به اهل آن رجوع نمود.
در قرآن کریم نیز در مواردی به سحر و اثرات آن اشاره شده از جمله داستان ساحران فرعون، داستان حضرت سلیمان و در سوره فلق نیز ما از شرِّ زنان جادوگر که هنگام افسون کردن مردمان ، در گره هاى جادو سخت مى دمند ، به خداوند پناه می بریم. من شر النفاثات فی العقد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
آیا مسلط شدن و حفظ کردن نهج البلاغه می تواند راه میانبری برای رسیدنم به زندگی موفق باشد و غیر از ان شما چه اقداماتی را در این مسیر پیشنهاد می کنید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : حفظ و انس با نهج البلاغه بسیار خوب است. البته مهم آن است که با مفاهیم قرآن و نهج البلاغه انس بگیرید. شرکت مستمر در کلاس های اخلاق علما و یا کلاس های مفاهیم قرآن و نهج البلاغه و تعهد به عمل کردن به آنچه می دانید و استعانت از خداوند و ارتباط مستمر با مشاوری عاقل و متدین و آشنا به مسائلتان شما را بیشتر موفق خواهد کرد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
برای بالا بردن بصیرت در زندگی شخصی و اجتماعی مطالعه چه منابعی را پیشنهاد می کنید؟
حسین عالمی (داور) : سلام
دین سراسر بصیرت است
دین داری را عالمانه بیاموزید
به عنوان مثال:
آثار استاد مطهری
و بیانات مقام معظم رهبری را دنبال کنید
و تفکر کنید
موفق باشید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) پناهی : این که زندگی را عالمانه بیاموزیم یعنی چه این که چگونه بصیرت داشته باشیم می خواهیم مطالعه کنیم شما در جواب فقط ابهامات را بیشتر کرده اید لطفا جواب قانع کننده ای را بیان فرمائید.
2) : به دوست عزیز پیشنهاد می کنم که سخنرانی های دکتر حسن عباسی رو دنبال کنند. جلسات کلبه کرامت عالی هستند. یک متفکر دینی و یک استراتژیست بزرگ
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
من مدیر یک مجموعه اقتصادی مربوط به پدرم هستم ایشان به هیچ خدا را به زبان قبول دارند ولی نماز نمی خواند در حین کار مسائل غیر شرعی که پیش می آید من مجبور به دعوا و مشاجره با او می شوم تا او را از انجام این کار منصرف نمایم و این برخورد من با ایشان من را نگران کرده است چراکه او پدر من است و از طرف دیگر ایشان شدیدا وابسته به من بوده و دوست دارد من با ایشان همکار باشم حال تکلیف من چیست اگر در این مجموعه بمانم هم باید با پدرم مشاجره و دعوا کنم و هم ممکن است ایشان با ارتکاب عملی حرامی درآمد مجموعه را شبهه ناک کنند و اگر از مجموعه بروم پدرم شدیدا از من ناراحات میشود و با قطع رابطه خواهد کرد البته باید توضیح بدهم که ادامه یا قطع کار کردن از نظر مالی برای فرقی نمی کند .
حسین عالمی (داور) : سلام
خداقوت
چند نکته هدیه به شما:
احترام پدر را همیشه حفظ کنید
احترام به پدر غیر از ارتکاب به حرام است پس نهی از منکر کنید اما در کمال احترام
خودتان واجب و حرام را بشناسید و به آن عمل کنید چرا که بدون شناخت صحیح از دین نمیتوان به آن عمل کرد
سعی کنید کمک کار پدر باشید چرا که دعای او خیر آخرتی برای شما خواهد داشت
و در ضمن وجود شما او را از ارتکاب گناهان دیگر بازخواهد داشت
موفق باشید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
سلام علیکم ؛
در فیلم کلاس تدبر دیدم لغت دسی را دفن کردن معنی کردند . در قاموس قرآن ریشه "د س س" به معنای دفن کردن است ، اما دسی از ریشه "د س و " به معنای ناپاکی است .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
دسّیها: در اصل- دسّس- یک حرف (س) به حرف (ى) عوض شده و- دسّى- شده است مثل- تظنّیت که اصلش- تظنّنت- بوده یعنى بگمان افتادم (تظنّی و تظنّن- هر دو صحیح است)
اهل لغت (مانند العین، مصباح المنیر، قاموس، لسان العرب)‌تصری کرده اند که در این آیه دسیها از ریشه دسس بوده و سین دوم تبدیل به یاء شده است. البته دسو به معنای ناپاک کردن و مقابل به معمای زکا آمده اما در این آیه از دسس گرفته شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد
سلام ایا ایه هرکس گمان کند که خدا پیامبرش را در دنیا و اخرت کمک نمی کند بایدخودش را بکشد یا نفسش را قطع کند حقیت دارد یا نه اگر اری چرا اگر نه چرا(سوره حج ایه 15)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این آیه در مقام پاسخ به کفار و مشرکانی است که فکر می کردند که خداوند پیامبرش را تنها و بی یاور خواهد گذاشت و از اینکه می دیدند خدا پیامبر خود را در مراحل مختلف یاری می کند خشمگین می شدند و چون نمی خواستند ایمان بیاورند همواره بر خشم کفرآمیزشان افزوده می شد. اینها کسانی هستند که دیگر به فرمان عقل و منطق نیستند و صرفاً از سر لجاجت و منفعت های مادی ایمان نمی آوردند و حجت برایشان تمام شده بود. خداوند در برابر چنین کسانی که راه هدایت را برای خود برای همیشه بسته اند موضع روشنی دارد که در جای چای قرآن بیان شده است:
موتوا بغیظکم: از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
این آیه نیز در همان سیاق است و با تحقیر به آنها یادآوری می کند که هیچ راهی وجود ندارد: یا باید حق را پذیرفته و پیامبری پیامبر را بپذیرند (که زر بار آن نمی روند) یا از این خشم بمیرند.
بحث بر سر خودکشی نیست. به اصطلاح فارسی خدا در این آیه می فرماید: آن قدر از این یاری پیامبر عصبانی شوید تا بروید بمیرید،‌به درک!
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) موسوی : چه چیز خوبی
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حامد صولتی
باسلام من پسری هستم که مدتی است با خانمی آشنا شده ام قرار ازدواج کنیم از هر نظر مناسب هم هستیم فقط یه موضوعی من هر موقع فکر میکنم راجع به ازدواج صبر میاد یه مقدار دودل شدم خواهشمندم من را راهنمایی کنید چه کار کنم ماهم دیگر را خیلی دوست داریم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
اگر درباره ازدواج و همسر آینده خود خوب فکر کرده اید و با والدین و سایر افراد خبیر مشورت نموده اید به خداوند توکل کنید و از وسوسه و تردید بپرهیزید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>