محمدرضا افشار
چرا در روز قیامت اعضا بدن به زبان میآید؟
تشبیه انسان به ملخ که مانند ملخ به بیرون از قبر میپرند؟
چرا خداوند در قیامت انسان را به ملخ تشبیه کرده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : برای آنکه انسان هیچ عذر و بهانه ای نداشته باشد و بداند که حتی اگر خودش بخواهد انکار کند اعضای بدن که همیشه با انسان بوده اند علیه او شهادت خواهند داد و عدالت کاملاً اجرا شود.
اگر مردم را در بیرون شدن از قبر تشبیه کرده به ملخ هاى منتشر، از این جهت است که ملخ وقتى منتشر مى شود هر دسته داخل در دسته دیگر مى شود و با هم مخلوط مى شوند، با این که به ظاهر هر یک از آنها جهتى مخالف جهت دیگر دارد، در روز قیامت هم مردم اینچنین درهم و برهم مى شوند، قرآن کریم در جاى دیگر مى فرماید: ((یوم یخرجون من الاجداث سراعا کانهم الى نصب یوفضون خاشعه ابصارهم )).
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد پارسی
دنیا در قرآن چگونه است؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : دنیا در قرآن به منزله دوره آمادگی برای رسیدن به آخرت می باشد از این رو در برابر آخرت با ارزش کمتری یاد شده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
در آیه 188 سوره بقره خداوند درباره رشوه فرموده اند که «اموالتان را به رسم رشوه نزد داوران نبرید تا به حکم آنان بخشی از اموال مردم را به گناه به چنگ آورید» باتوجه به این آیه اگر برای گرفتن حقمان نه اموال دیگران ناچار به پرداخت پول به قاضی یا کارکنان دفتر قضات شویم، آیا آنهم باز گناه است؟زیرا متأسفانه به دلیل اینکه فساد اداری در همه اداره ها و دادگاهها و بین کارکنان و قضات همه گیر شده، کارکنان دادگاهها و برخی قضات جهت انجام وظیفه ی خود، نه کار خلاف و ناحق و غیرقانونی، به نحوی درخواست مبلغی می کنند و اگر اینکار را نکنیم وظیفه شان را انجام نمی دهند و کار ما پیش نمی رود.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این مورد از سایت مرجع تقلید خود سوال فرمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عطیه جمشیدی فرد
چرا خداوند در آیه ی هفت سوره ی قمر برانگیخته شدن انسان را از قبر تشبیه به ملخ کرده است؟؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر مردم را در بیرون شدن از قبر تشبیه کرده به ملخ هاى منتشر، از این جهت است که ملخ وقتى منتشر مى شود هر دسته داخل در دسته دیگر مى شود و با هم مخلوط مى شوند، با این که به ظاهر هر یک از آنها جهتى مخالف جهت دیگر دارد، در روز قیامت هم مردم اینچنین درهم و برهم مى شوند، قرآن کریم در جاى دیگر مى فرماید: ((یوم یخرجون من الاجداث سراعا کانهم الى نصب یوفضون خاشعه ابصارهم )).
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدباقرصابر
به نظر شما انسان از حیوان تکامل یافته یا به یک باره از طرف خدا خلق شده؟ نظر شما در باره فسیل های پیدا شده و نسبت دادن انسان به آن ها و داروینیسم چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : طبق قرآن کریم نسل فعلی بشر از حضرت آدم هستند که ایشان از ابتدا با خلقت الهی به شکل انسان آفریده شدند و تکاملی را طی نکردند.
البته ممکن است که انسان هایی پیش از نسل فعلی وجود داشته و از بین رفته باشند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
در آیه 159 سوره بقره منظور از «همه لعنت کنندگان» چه کسانی هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر کلمه (لعنت مى کند) در آیه تکرار شده ، بدان جهت است که لعنت خدا با لعنت دیگران فرق دارد، لعنت خدا باین معنا است که خداوند ایشان را از رحمت و سعادت دور مى کند، و لعنت لعنت کنندگان نفرین و درخواست لعنت خدا است .
و اینکه هم لعنت خدا و هم لعنت لعنت کنندگان را مطلق آورد، دلالت دارد بر اینکه تمامى لعنت هائى که از هر لعنت کننده سر بزند، متوجه ایشانست.
براى اینکه منظورى که هر لعنت کننده از لعنت خود دارد، این است که طرف از سعادت دور بماند، و سعادت را اگر بحقیقت بنگرى ، غیر از سعادت دینى نیست و این سعادت هم از آنجا که از ناحیه خدا بیان میشود، باید مورد قبول فطرت واقع شود، در نتیجه هیچ انسان داراى فطرت ، از سعادت حقیقى و دینى ، محروم نمیشود مگر بوسیله رد و لجبازى ، و این نیز معلوم است که لجباز در چیزى لجبازى میکند که علم بدرستى آن دارد و با علم و اطلاع انکارش مى کند، نه کسى که اطلاعى از درستى آن نداشته و حقانیت آن برایش روشن نشده است .
از سوى دیگر خدایتعالى از علماء میثاق گرفته : که حق را براى مردم بیان نموده ، علم خود را در بین مردم منتشر کنند، آیات و هدایت خدا را از خلق خدا پنهان نکنند، پس اگر پنهان کردند و از انتشار علم خود دریغ ورزیدند، حق را انکار کرده اند،
پس هم خدا از رحمت و سعادت دورشان مى کند و هم همه آن افرادى که بخاطر کتمان این علماء، از سعادت محروم مانده اند، لعنتشان مى کنند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
در آیه 158 سوره بقره منظور از جناح در این جمله چیست؟:«پس هرکه آهنگ آن خانه کند و حج بگذارد..... بر او گناهی نیست که میان آن دو سعی کند......»
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جناح به ضمه جیم به معنای گناه است. ظاهراً به دلیل آنکه قبل از اسلام، مشرکین سعی صفا و مروه انجام می دادند برخی فکر می کردند که این کار برای مسلمانان جایز نیست و گناه دارد. در این آیه خداوند بیان می کند که این کار گناهی ندارد و البته سیره و روایات پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نشان می دهد که این کار جزء واجبات حج است.
1)
حسین زاده : با سلام
نظر دیگری هم هست: مشرکین در کوه صفا و مروه بت هایی قرار داده بودند که مسلمانان سعی صفا و مروه را با کراهت انجام می دادند و گاهی انجام نمی دادند که این آیه با گناه نشمردن سعی صفا و مروه خیال مسلمانان را آسوده کرد
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سعیده اکبری نژاد
سلام و وقت بخیر
آیا قبل از رسالت حضرت نوح (ع) دین در جامعه بشری وجود داشته است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حضرت آدم (ع) پیامبر خدا بودند. لذا از ابتدای خلق انسان دین وجود داشته است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام و وقت یخیر
سوالم درباره آزمون جلسه 9 است
چرا با توجه به اینکه در پاسخ نامه هم جواب سوال سوم احسن تقویم نیکوترین قوام بیان شده اما پاسخ درست گزینه 1=نیکوترین زمان در نظر گرفته شده است!؟
فاطمه کیلانی (داور) : سلام. پاسخنامه اصلاح شد. امتیاز شما هم داده شد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام و عرض خسته نباشید. با توجه به جریمه های دیرکردی که بانک ها از مشتریان اخذ می کنند و بعضا سود های بالای برخی بانک ها آیا حقوق دریافتی کارمندان بانک دارای شبهه است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
جریمه دیرکرد بنا به نظر برخی مراجع، اگر با شرایط خاصی گرفته شود، اشکال شرعی ندارد. لذا در این مورد به نظر مرجع تقلید خود مراجعه نمایید (سایت اینترنتی مراجع در دسترس می باشد.)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.