اعظم السادات تقی زاده
منظور از «ظن و گمان» در آیه 46 سوره بقره چیست؟اینکه فروتنان به لقای پروردگارشان گمان دارند یعنی یقین ندارند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ظن در لغت هم به معنای گمان به کار می رود و هم گاهی به معنای یقین. در اینجا به معنای یقین است.
1)
صدیقی آخا : سلام ، به نظرم استفاده از کلمه ظن حکمتی دارد . اگر منظور یقین بود از همین کلمه استفاده میشد .
شاید این تاکید نشان از این نکته دارد که اگر در مورد خودمان تعقل کردیم ( آیه 44 ) وسعت وجود انسان را میفهمیم و آنگاه حتی احتمال ادامه ی انسان ما را به حرکت می آورد و در مقابل خالق خاشع میکند.
ابراهیمی (داور) : در آیات دیگر قرآن نیز ظن به معنای یقین به کار رفته است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
لطفا برای درک و فهم بهتر آیه 42 سوره بقره مثالی بفرمایید، چگونه حق را می شود در چهره باطل آشکار کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این ترجمه آقای صفوی را بنده دقیقاً متوجه نمی شوم. معنای آیه این است که حق را با باطل آمیخته نکنید تا در نتیجه حق برای مردم مشتبه شده و پوشیده شود. یعنی نشانه های پیامبر را که در کتابتان آمده کتمان نکنید و با امور باطل مخلوط نکنید تا دیگران به تردید بیافتند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
منظور از «کلمات» در آیه 37 سوره بقره که خداوند به حضرت آدم(ع) آموخت و ایشان به وسیله آنها توبه کردند، چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در روایات آمده که حضرت جبرائیل نام پنج تن را به حضرت آدم آموخت و ایشان به وسیله این نام ها توبه کر و توبه شان پذیرفته شد. یا حمید بحق محمد یا علی بحق علی یا فاطر بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن یا قدیم الاحسان بحق الحسین
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
در ایه 25سوره بقره خداوند به کسانی که ایمان اورده اند باغهایی در اخرت میدهد ومومنان هرگاه از میوه های آن باغ می خورند می گویند این همان چیزی است که پیش از این در دنیا روزی ما شده بود. منظور از این سخن مؤمنان چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این آیه می فرماید که مومنین با دیدن میوه های بهشتی می گویند که شبیه آن را قبلاً خورده ایم.
می تواند اشاره به این داشته باشد که شبیه این میوه ها در دنیا نیز بوده اما درآخرت از لحاظ کیفیت چیز دیگری را می خورند. مثلاً ر دنیا انار و خرما و موز بوده و در بهشت نیز هست اما عمق لذت آن بسیار بیشتر است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
منظور ایه 55و56
سوره بقره از اینکه می فرماید صاعقه شما را فروگرفت، سپس شما را پس از مرگتان برانگیختیم اشاره به چه واقعه ای دارد؟چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از میان بنی اسرائیل 70 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند و با حضرت موسی از میان مردم بیرون رفتند و از ایشان خواستند که خدا را باچشم سر ببینند. در مقابل این درخوایت کفرآمیز خداوند صاعقه ای فروفرستاد و همه مردند. با دعا و درخواست حضرت موسی خداوند به آنها رحم آورد و آنها را دوباره زنده کرد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
منظور از من و سلوی در ایه 57 سوره بقره جیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این باره احتمالاتی داده شده اما مورد زیر به نظر می رسد به واقع نزدیک تر است:
« مَنّ » : غذایى همچون عسل و شیرهى گیاهى ( نظیر گزانگبین )
« السَّلْوى » پرندهاى حلال گوشت ، شبیه کبوتر ( و بلدرچین ) است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
سلام
منظور از صادقین در ایه 119 سوره مائده جیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این جمله در مقام امضاء و تصدیق گفته هاى عیسى بن مریم (علیه السلام ) است ، البته نه به صراحت بلکه به طور کنایه . چون قرینه مقامیه مطلب را مى رسانده و حاجتى به تصریح مسیح نبوده .
و مراد از ((صدق صادقین )) صداقت ایشان است در دنیا نه در آخرت .
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
سلام علیکم ؛ پرسیده بودم چرا خداوند در سوره شمس فجور را قبل از تقوا الهام فرموده است ؟ فرمودید اول باید از گناه پاک شویم سپس گام در راه تقوا بگذاریم . اما به نظر میرسد انسان در ابتدا پاک است و اگر راه تقوا را پیش بگیرد اصلا وارد فجور نمیشود .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بنده در تفسیر توجیهی برای این مطلب پیدا نکردم
شاید وجه خاصی اساساً وجو نداشته باشد. چرا که همیشه تقدم و تأخر دو کلمه، وقتی که با حرف «واو» می آید، دلیل بر تقدیم و تأخر معنایی نیست.
شاید دلیل آن این باشد که انسان به دلیل انس به عالم ماده طبیعت غالباً زمانی که به آگاهی می رسد ابتدا به گرایش های طبیعی و نفسانی خود متوجه می شود و پس از آن به گرایش های الهی و معنوی خود توجه می یابد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی کیمیایی
اسامی سوره های حزب 119 و 120
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوره های اعلی تا آخر قرآن (ناس)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آسیه افشار
لطفاً معنی بقیة الله و اباصالح در مورد امام زمان را توضیح دهید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بقیه الله به معنای ذخیره و باقی مانده خداوند است. از آنجایی که حضرت صاحب الزمان آخرین ذخیره الهی برای برقراری دین خداوند و عدالت در روی زمین هستند، به این نام خوانده می شوند.
کنیه ها غالباً بر این اساس است که پدر با نام فرزندش خوانده می شود مانند ابالحسن که کنیه امیرالمومنین است. البته در برخی مواقع چنین قاعده ای نیست و یک صفت خوب را به عنوان کنیه فرد انتخب می کنند مانند اباعبدالله که کنیه امام حسین علیه السلام است.
در مورد امام زمان (عج)هر دو احتمال وجود دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.