آسیه افشار
با سلام
منظور از جمله « فقتله الاولین یتبع اشقی الاخرین » در دعای ندبه چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
درست جمله این است: فقتله اشقی الآخرین یتبع اشقی الاولین
یعنی شقی ترین افراد از امت پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) ا شهید کرد و در این کار از شقی ترین افراد امت های گذشته (یعنی قابیل) پیروی نمود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آسیه افشار
با سلام
لطفاً درباره علامات ظهور حضرت مهدی (عج) توضیح بفرمایید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1. نشانه های مشروط و غیر حتمی ظهور
جز نشانه هایی که صراحتاً در احادیث به حتمی بودن آنها اشاره شده است، بقیة نشانه های ظهور همگی از امور موقوفه به شمار می روند،
. علایم ظهور و امور حتمی
پنج مورد از نشانه های ظهور در بسیاری از روایات که از حدّ تواتر گذشته است؛ از جمله نشانه های حتمی ظهور برشمرده شده اند:
خروج سیّد خراسانی و یمانی، ندای آسمانی مبنی بر حقّانیت حضرت مهدی(ع)، شهادت نفس زکیّه و فرو رفتن سپاهیان سفیانی در منطقة بیداء (بیابان بین مدینه و مکّه).14
این نشانه های پنج گانه را احادیث از علایم حتمی شمرده و هیچ گونه احتمال بدایی در مورد تحقّق آنها نداده اند وگرنه خلاف حتمی بودن آنها می شد. این نشانه ها شدیداً با مسئلة ظهور ارتباط داشته و همگی مقارن ظهور رخ خواهند داد ان شاءالله. بزرگوارانی چون مرحوم آیت الله خویی در پاسخ به نویسندة کتاب سفیانی و علامات ظهور15، علّامه سیّد جعفر مرتضی عاملی، در کتاب خویش و شیخ طوسی، در غیبت خویش16 نسبت به این موضوع تصریح و اذعان کرده اند که:
هر چند بنابر تغییر مصلحت ها با تغییر شروط اخباری که به حوادث آینده می پردازند، ممکن است دچار تغییر و تبدیل شوند؛ جز آنکه روایت تصریح کرده باشد که وقوع آن جریان حتمی است که (با توجه به اعتماد ما به معصومین(ع)) ما هم یقین به حدوث آنها در آینده پیدا می کنیم و قاطعانه می گوییم در آینده چنین خواهد شد.17
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صدیقه حیدری
سلام
ایه 73 سوره احزاب که می فرماید:"إنّا عَرَضنا الامانَةَ عَلَی السَّمواتِ وَالأرضِ وَالجِبالِ فأبَینَ أن یَحمِلنَها وَأَشفَقنَ مِنها وَحَمَلَها الإنسان إنّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا" ، چرا خداوند انسان را ظالم و جاهل خطاب کرده است و به چه چیزی اشاره دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یعنی انسان با ظلم و جهل خود در ادای امانت کوتاهی می کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی رحیمی
با سلام ارسال نامه میسر نشد. لطفا راهنمایی فرمایید . لیست دوستان خالیست . چگونه باید دوست قرانی یافت
فاطمه کیلانی (داور) : سلام. به هر کاربری که می خواهید نامه بدهید روی اسم آن شخص کلیک بفرمایید . در صفحه ای که باز می شود ، "ارسال نامه"را بزنید .
به شما پیشنهاد می کنم مطالب را که می خوانید اگر از دیدگاه یا نوع مطالب فردی خوشتان می آید ، روی اسم آن فرد کلیک کنید و "ایجاد دوستی" را بزنید.
در پناه حق
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی رحیمی
در ایه 28 سوره سوره قلم امده است فاصبر لحکم ربک ولاتکن کصاحب الحوت (ادریس ) و در سوره انبیا خداوند می فرماید که ادریس همچون اسماعیل و ذالکفل از صابرین بودند. در این ایه اذریس پیامبر در زمره صابرین و در ایه قبلی در زمره غیر صابرین معرفی شده است . این تناقض و تفاوت ظاهری در دو ایه را چکونه می فهمیم . لطفا ارشاد فرمایید
حسین عالمی (داور) : سلام علیکم
صاحب حوت ادریس نیست بلکه یونس است
پس تناقضی نیست
نام چهار پیامبر را بردید که هر کدام داستان خود را دارند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با عرض سلام
من در بعضی از سوره ها که با قسم شروع شده ارتباط آیات بعدی را با این قسمها نمی توانم پیدا کنم . مثلا در سوره البلد چه ارتباطی هست بین قسمها و "لقد خلقنا الانسان فی کبد"؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این سوره بیانگر این حقیقت است که خلقت انسان بر اساس رنج و مشقت است ، هیچ شانى از شوون حیات را نخواهى دید که توام با تلخى ها و رنج ها و خستگى ها نباشد، از آن روزى که در شکم مادر روح به کالبدش دمیده شد، تا روزى که از این دنیا رخت بر مى بندد هیچ راحتى و آسایشى که خالى از تعب و مشقت باشد نمى بیند، و هیچ سعادتى را خالص از شقاوت نمى یابد، تنها خانه آخرت است که راحتى اش آمیخته با تعب نیست .
نخست با سوگند خوردن به مکه ، شهر ولادت پیامبر او را تسلیت داده ، خاطرنشان ساخته که هیچ انسانى خالى از تحمل شداید نیست ، و آنگاه به عنوان جمله معترضه و به منظور تکمیل تسلیت و تخفیف اندوه آن جناب فرموده : ((و انت حل بهذا البلد)) یعنى تو به زودى در این شهر رحل اقامت مى افکنى ، در حالى که هر بلایى که بخواهى بر سر دشمنان مى آورى ، هر که را بخواهى مى کشى ، و یا اسیر مى کنى
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم محمدی
سلام علیکم، شخصی که با فروش مواد هزاران خانواده را بی سرپرست و بیچاره کرده یا کسی که خیلی از جوانها را از مسیر حق منحرف کرده الان قصد توبه کرده است به نظر شما توبه چنین اشخاصی پذیرفته است چگونه می توانند از تک تک افراد که حق الناس بر گردن دارند طلب مغرفت کرده و رضایت همه آنها را جلب کنند. از طرفی در احادیث نقل شده است که ناامیدی از درگاه حق بزرگترین گناه کبیره است.
حسین عالمی (داور) : سلام
توبه و جلب رضایت مردم سخت است اما ممکن است
مهم گام گذاشتن در مسیر عبودیت است
خداوند هم توبه پذیر است و هم بنده ای را که قصد جهاد در راهش را داشته باشد کمک میکند
ما از رحمت خدا کم گفته ایم
درهای رحمت خداوند به این راحتی ها بسته نمیشود
یا ارحم الراحمین
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
امروزه در اجتماع روابط با نامحرم دچار مرزهای کمرنگ شده مرز ارتباط با نامحرم کجاست و کلمه ضرورت را معنا کنید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : طهارت روح و رشد انسان ها بر اساس خقت الهی بر این اساس است که رابطه با نامحرم بر اساس حدود شرعی باشد. حدود شرعی نیز مشخص است:
رعایت حجاب از سوی زن و مرد
رعایت نگاه از سوی زن و مرد (نگاه باید بدون قصد لذت باشد)
رعایت گفتگو و هر نوع تعامل شرعی (بدون قصد لذت)
رعایت حیا در برخورد
این حد واجب است اما بالتر این است که کسانی که می خواهند به درجات بالاتری از معنویت دست یابند خوب است که در مواردی که تعامل با نامحرم ضرورت ندارد، از این تعامل دوری کنند.
ضرورت یعنی جای که انجام امور زندگی بدون آن دچار اختلال می شود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
سلام علیکم
میگویند قبل از آنکه پیامبر اکرم قرآن را بر مردم بخوانند یک بار به طور دفعی بر قلب مطهرشان نازل شده است .
چرا در بعضی آیات به نظر میرسد که حق تعالی پیامبر را تسلی میدهند ؟ مثل سوره ضحی . پیامبر که همه ی این آیات را از قبل میدانند ، در این مثال ایشان که میدانند وحی قطع نشده است پس نگرانی برای چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
قرآن دو نوع نزول دارد: دفعی و تدریجی. آن جا که مفاهیم و حقایق قرآن بر قلب رسول(ص) فرود آمده، نزول «دفعی» است و آن جا که مفاهیم در قالب الفاظ عربی در مدت بعثت رسول(ص) شکل گرفته و بر آن حضرت فرود آمده، «نزول تدریجی» است.
فرق بین انزال و تنزیل: «انزال» نزول دفعی و یک مرتبه فرود آمدن چیزی و «تنزیل» نزول تدریجی چیزی را گویند.
یکی نزول دفعی که همه قرآن به یکباره بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده که این امر در شب قدر رخ داده است و به این دلیل بر نزول قرآن در ماه رمضان[iv] و شب قدر تأکید شده است. دوم نزول تدریجی است که در 23 سال به مرور زمان بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است
علامه طباطبایی می فرماید: «قرآن کریم دارای دو وجود است: وجود ظاهری تفصیل یافته در قالب الفاظ و عبارات است. وجود بسیط که از هرگونه تجزیه، تفصیل و الفاظ خالی می باشد. وجود باطنی قرآن، در شب قدر بر قلب آن حضرت نازل شد، سپس به تدریج وجود ظاهری آن، در مدت رسالت پیامبر، نازل گردید.»
در اصول کافی نیز بابی داریم که امامان: هرگاه میخواستند بدانند، میدانستند، امام صادقفرمود: "ان الامام اذا شأ ان یعلم علم؛ امام هرگاه بخواهد بداند، میتواند بداند."
لذا در بسیاری موارد پیامبر به آن مطالب دفعی توجه نمی کرده و حالات ایشان همانند کسی بود که اولین بار قرآن بر ایشان نازل می شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
استاد حسن زاده آملی در کتاب معرفت نفسشان فرموده اند تمام حرکت انسان به سوی کمال مطلق است با توجه به این مطلب هبوط حضرت آدم را چطور توضیح می دهید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حرکات انسان ب دو صورت است حرکات اختیاری و حرکات غیر اختیاری. حرکات غیر اختیاری انسان و تمامی موجودات در جهت کمالشان است اما حرکات اختیاری انسان گاه در مسیر کمال اوست و گاه در ضد مسیر کمال.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.