علی جمالی
زب 119و120 قرآن شامل کدام سوره هاست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از سوره اعلی تا سوره ناس.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
خداوند در قران می فرمایند که ما انسان را در رنج آفریدیم. منظور از رنج چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کلمه ((کبد)) به معناى رنج و خستگى است ، و این تعبیر که ((خلقت انسان در کبد است )) به ما مى فهماند که رنج و مشقت از هر سو و در تمامى شوون حیات بر انسان احاطه دارد، و این معنا بر هیچ خردمندى پوشیده نیست ، که انسان در پى به دست آوردن هیچ نعمتى بر نمى آید، مگر آنکه خالص آن را مى خواهد،
خالص از هر نقمت و دردسر، و خالص در خوبى و پاکیزگى ، ولى هیچ نعمتى را به دست نمى آورد مگر آمیخته با ناملایماتى که عیش او را منغص مى دارد، و نعمتى مقرون با جرعه هاى اندوه و رنج ، علاوه بر مصائب دهر که حوادث ناگوارى که چون شرنگى کشنده کام جانش را تلخ مى کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ثابت کاظم
ما الفرق بین الخلق و الانشاء؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در اینجا عین متن تفسیر المیزان را در ذیل آیه 14 سوره مومنون می آوریم:
کلمه ((انشاء)) به طورى که راغب مى گوید به معناى ایجاد چیزى و تربیت آن است ، همچنان که ((نشاء)) و ((نشاة )) به معناى احداث و تربیت چیزى است و از همین جهت به جوان نورس مى گویند: ((ناشى ء))
در این جمله سیاق را از خلقت ، به انشاء تغییر داده و فرموده : ((ثم انشاناه خلقا آخر)) با اینکه ممکن بود بفرماید: ((ثم خلقناه ...)) و این به خاطر آن است که دلالت کند بر اینکه آنچه به وجود آوردیم چیز دیگرى ، و حقیقت دیگرى است غیر از آنچه در مراحل قبلى بود، مثلا، علقه هر چند از نظر اوصاف و خواص و رنگ و طعم و شکل و امثال آن با نطفه فرق دارد الا اینکه اوصافى که نطفه داشت از دست داد و اوصافى همجنس آن را به خود گرفت . خلاصه ، اگر عین اوصاف نطفه در علقه نیست لیکن در همجنس آن هست مثلا اگر سفید نبود قرمز مى باشد و هر دو از یک جنسند به نام رنگ ، به خلاف اوصافى که خدا در مرحله اخیر به آن داده و آن را انسان کرده که نه عین آن اوصاف در مراحل قبلى بودند و نه همجنس آن ، مثلا در ((انشاء)) اخیر، او را صاحب حیات و قدرت و علم کرد. آرى ، به او جوهره ذاتى داد (که ما از آن تعبیر مى کنیم به ((من )) ) که نسخه آن در مراحل قبلى یعنى در نطفه و علقه و مضغه و عظام پوشیده به لحم ، نبود همچنان که در آن مراحل ، اوصاف علم و قدرت و حیات نبود، پس در مرحله اخیر چیزى به وجود آمده که کاملا مسبوق به عدم بود یعنى هیچ سابقه اى نداشت .
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
حدود 10 میلیون تومان وام گرفته و فاقد مسکن میباشم با توجه به اینکه برای تامین مسکن نیاز به مبلغ بیشتری میباشد آیا میتوان مبلغ موجود را سکه خریداری نمود و در زمان گرانی آن را فروخت؟( حکم شرعی آن چیست؟)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سوالات شرعی خود را از سایت مرجع تقلید خود سوال نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
رفتار مناسب روبروی کسانی که ادعا می کنند چگونه باشد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظور سوالتان را متوجه نشدم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجاد محمدی
سوالی داشتم در مورد توکل و اعتماد به خدا
مدتی است برای جذب در یک شرکت خصوصی تلاش میکنم و رزومه و مصاحبه داده ام از قضا یکی از اشنایان ما هم در انجا از مدیران شرکت است
خواستم بدانم اگر از ایشان بخواهم که سفارش ما را بکند و پی گیر استخدام ما باشد با اعتماد و توکلی که من بر خدای خود به عنوان قادر بی همتایی که امر او در همه جا نافذ و دست او بر انجام همه امور باز است تضادی ندارد؟
خداوندی که اگر بخواهد رزق و روزی را که در دست اوست برای هرکس گشاده و تنگ میکند ایا برای من کافی نیست؟
مگر نه اینکه خداوند میفرمایید به من اعتماد و توکل کنید و من برای شما کافی هستم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
توکل کردن به خداوند، با تلاش و استفاده از اسباب دنیوی و مادی منافات ندارد. خداوند همواره کارها را از طریق اسباب دنیوی به انجام می رساند. مهم این است که در استفاده از اسباب و وسیله های دنیوی از حدود شرعی خارج نشویم و همچنین فراموش نکنیم که تمامی اثر این اسباب از خدا است و آنها هیچ اثر مستقلی ندارند.
لذا در خواستن از انسان ها هیچ گاه حدود شرعی زیر پا گذاشته نمی شود و هیچ گاه انسان به چاپلوسی، خدشه دار کردن عزت خود یا استفاده از راه هایی که حقوق دیگران را ضایع می کند روی نمی آورد.
اعتماد و توکل باید بر خدا باشد اما باید به دنبال کار رفت و در آن نیت الهی کرد. باید بدانیم که کسی روزی ما را کم و زیاد نمی کند. ما در استفاده از اسباب، به دستور خداوند عمل کرده ایم که ما را امر کرده به دنبال روزی حرکت کنیم. حرکت نکردن خلاف تکلیف خداوند است اما با رعایت حدود شرعی
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
ایات 34 و 35 سوره فصلت اشاره به برخورد ایده ال با کانتکهایی که بین ما و دیگران ایجاد میشود دارد و افراد دارای کمال و صابر دارای این مهارت ارتباطی هستند سوال اینه که چطور مهارت کمال و صبر را در خود ایجاد کنیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر کسی صبر ندارد باید تمرین کند. باید ظواهر عمل خود را شبیه به کارهای انسان های صبور بکند. یعنی نگاه کند که انسان های صبور در مواقع گوناگون چگونه برخورد می کنند و سعی کند آن برخوردها را تکرار کند تا پس از مدتی ملکه روحی شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی وطن خواه
با سلام
از نظر علمی و پزشکی چرا باید مسح سر کشید؟ و همچنین چرا بعد از اینکه از حمام میایی نمیتوان نماز خواند و دوباره باید وضو گرفت و فقط وقتی غسل جنابت میکنی بدون وضو میتوانی نماز بخوانی؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
نمی دانم که دانش پزشکی در این مورد به دلیل این حکم شرعی پی برده است یا نه. در هر حال لازم نیست که جزئیات فلسفه و دلیل احکام را بدانیم. همین که با دلیل عقلی به حکمت وضع کننده احکام پی می بریم متوجه می شویم که هیچ حکم شرعی خالی از فایده و مصلحت نیست. ممکن است این فایده مادی و جسمی باشد یا روحی و اخروی یا هر دو ممکن است فردی باشد یا جمعی با هر دو ممکن است با پیشرفت علوم به آن پی ببریم یا نه.
در مورد حکم دوم هم همین مسأله برقرار است. اساساً دلیل وضع شدن احکام وضو و غسل برای طهارت روحی است البته ثمراتی در پاکیزگی جسمی نیز دارد.
نکته: برخی از فقها نظرشان این است که با هر غسل واجبی می توان نماز خواند. حتی برخی مراجع می گویند که با غسل جمعه نیز می توان نماز خواند. در این مورد به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کنید.
1)
: باسلام وعرض ادب
ازنظر علمی وپزشکی علت مسح این است که درفرق سر گیرنده وفرستنده ای وجوددارد که درطب مکمل یا Alternative Medicine چاکرای هفت نام دارد که ابن سینا آنرا کشف نموده بود با مرطوب نمودن این مرکز که چاکرای هفت نام دارد ارتباطات الهی وماوراءالطبیعه وانقطاع ازدنیا مافوق وصف می گردد ولی متأسفانه کسی به این مرکز که بصورت قیف سربالا بالای فرق سر قراردارد ومحل دریافت نزولات الهی است توجه نمی کند (علیرغم اینکه حضرت علی ع می فرمایند نماز باران رحمت الهی است) نکته مهم دیگر اینکه با توجه به فرق سر در ادای درست عاداب تسبیح حضرت زهرا س سَبَحَ یعنی غوطه ورشدن وعروج صورت میگیرد (علیرغم اینکه حضرت محمد ص میفرمایند نماز معراج مومن است کسی به این مورد هم توجه نمی کند ) به هر حال توضیح بیشتر راجع به اهمیت علمی ومرطوب ساخن فرق سر را به شرح ذیل ازبین 2500 مقاله علمی دیگر بشرح ذیل برایتان ارسال می دارم انشاالله مارا هم ازدعای خیر فراموش نکنید :نام مرکزدریافت وارسال آگاهی وشعور فرق سر را که مرکزبهداشت جهانی بعنوان یکی از 360 مرکز دریافت آگاهی وشعور شناسائی نموده و بصورت قیف وارانه است در زبان سانسکریت ساهاسرا به معنی دروازه هزار گانه نام برده اند . دانشمندانی همچون بقراط ،ابن سینا ، ارسطو فیلسوف مشهور یونانی وفارابی این چاکرا را در فرق سر مشخص نموده و با آن هم تشخیص بیماری می داده اند وهم درمان می نموده اند ، رنگ آن بنفش است و توسط عنصر فوهات کنترل میشود. در سطح فیزیکی این چاکرا با ذهن و مغز در ارتباط است ولی کار اصلی آن دریافت نور وآگاهی از سماوات است همانطور که چاکرای یک محل در یافت نور زمین است (الله نور سماوات والارض ). چاکرای هفتم مرکز دریافت آگاهی و تفکرات آگاهانه و ناخودآگاهانه ما و توانایی ما برای دستیابی به شعور الهی است. آگاهی همراه با چاکرای 7 مربوط به معنویت ما یا درک ارتباطی ما با خداوند است که ما به عنوان موجودی معنوی در دنیای فیزیکی داریم این چاکرا مربوط به عالم دنیا نیست . چاکرای هفتم ، دروازهای به سطوح بالای آگاهی یا ارادهی الهی است. رنگ این چاکرا بنفش است و کنترل قشر مخ، سیستم عصبی مرکزی و غدهی هیپوفیز را بر عهده دارد. غدهی هیپوفیز یک غدهی اصلی است و به همین دلیل است که ما غدهی هیپوفیز را با چاکرای 7 ارتباط میدهیم.مرکز بهداشت جهانی 360 چاکرا را در اطراف بدن مادی ما شناسائی وبه ثبت رسانده که 14 تای آن چاکرای اصلی و346 تای دیگر چاکرای فرعی نامیده شده که همگی آنها از تلاقی کانال های نورانی درون بدن ما بوجود می آیند .
بااحترام غلامرضا تاجری
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی رضا خدادوست
درتفسیرالمیزان شرح آیه 45 سوره بقره درآخرین جملات ذکر شده که"...مؤ لف : امام (على ) از آیه شریفه استحباب روزه و نماز را در هنگام نزول شدائد و ناملایمات استفاده کرده ، و نیز استحباب توسل برسولخدا و ولى خدا در اینگونه مواقع را از آیه شریفه در آورده است ، و این در حقیقت تاءویل کلمه صوم و صلوه برسولخدا صلى الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤ منین علیه السلام است ." منظور از این جمله را لطفا بفرمایید .آیا منظور این بوده که مراد از صبر پیامبر بزرگوار و صلات امیرالمومنین می تواند باشد وآیا این برداشت شخص مولف المیزان است ویا خیر لطفا توضیح مفصل تری بفرمایید التماس دعا
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظور این است که این روایت نشان می دهد تأویل معنای صبر و صلاة پیامبر (ص)و امبرالمومنین (ع) هستند. این برداشت مولف نیست. خود روایتی که ذکر کردند همین معنا را می رساند.
1)
خدادوست : باتشکر از پاسخ تان لطفا بیشتر توضیح بفرمایید
1-این روایتی که گفته اند منبع یا آدرسش را من درمتن ندیدم
2-اگر اینجا منظور از صبر پیامبر بزرگوار و از صلات حضرت امیرالمومنین باشد پس دربقیه جاها هم ممکن است منظور همین باشد مثلا درروایتی که می گوید "نماز ستون دین است اگر آن قبول شود بقیه هم قبول می شود واگر رد شود بقیه هم مردود"؟
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
اینکه دنیا محل عمل و عکس العمل است یا دنیا دار مکافات است یا از هر دست بدی پس میگیری را چطور قبول کنیم یعنی کانتک داشتن با بعضی افراد را تا چه حد خودمان عکس العمل نشان دهیم تا چه اندازه دنیا برخورد میکند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قوانی و سنت های الهی در مورد عمل و عکس العمل برقرار است. اما ما وظیفه داریم که بر اساس قوانین عقل و شرع عمل کنیم. لازم نیست در تمامی کارها محاسبه عکس العمل ها را بکنیم و گرنه انسان در یک فضای ناامیدی خواهد افتاد چون ما به تمامی موارد عمل و عکس العمل علم نداریم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.