1)
تاجری : باسلام درپاسخ تدّبُر گونه به سؤال ارزنده ومهم شما باستحضار میرساند که با تدبّر در آیاتی که حاوی کلمات یقین میباشند استنباط می شود که مراحل سه گانه علم الیقین ،عین الیقین وحق الیقین مربوط به آخرت میباشند بدین ترتیب که :
1- علم القین به معنی پیدانمودن ودسترسی به علم به آخرت دردنیااست (حداقل دانستن اینکه همان گونه که در رحم مادر جوارح مابرای تولد بدنیا رشد پیدا میکند دراین عالم دنیا هم برای تولد به آخرت می بایست با خود نور وجواره متافیزیکی آخرتی را(قبل ازمرگ که تولد به عالم برزخ است ) دردنیا کسب کنیم تا آنجا نگوئیم : لُمَ حَشِرَنی اَعمی گذارید ویا نگوئیم بگذارید ازنورشما اقتباس کنیم وجز مُستَوحِشین فی الظُلَم نباشیم وشناخت های متنوعی از این قبیل که خیلی لازم است به آن شناخت در دنیا دسترسی پیدا کنیم والابعد از مرگ یا تولد به برزخ خیلی دیر است
2- عین الیقین بمعنی رویت آخرت دردنیا است
3- حق القین بمعنی رفتن درآخرت دردنیا است
با توجه به اینکه عین الیقین وحق الیقین مورد سؤال نبوده فعلاً این دو واژه را بیشتر بسط نمی دهیم واما در پاسخ اینکه چگونه میشود به علم الیقن رسید قران کریم در آیه 99 سوره حجر می فرماید : وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقینُ (99)حجرلذا باتوجه به سورهای فصّلت و اسراء ومزمل ومدّثرکه مرتبط با دویقین دیکر می باشد ونیاز به توضیح بَعَثَ دارد مختصراً باستحضارمیرساند که مداومت واستقامت ومراقبه در بندگی ، تقوی ،نمازشبِ بانشاط ومیل ورغبت (بدون ساعت زنگدار) کلید رسیدن به یقین می باشد
آیات مرتبط:
بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4)بقره (همان سه یقین فوق الذکراست )
ْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (3)نمل (همان سه یقین فوق الذکراست )
بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4)لقمان (همان سه یقین فوق الذکراست )
وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقینُ (99)حجر(پاسخ چگونه به یقین رسیدن است)
إِنَّ هذا لَهُوَ حَقُّ الْیَقینِ (95)واقعه
وَ إِنَّهُ لَحَقُّ الْیَقینِ (51)حاقه
حَتَّى أَتانَا الْیَقینُ (47)مدثر
کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ (5)تکاثر
ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقینِ (7)تکاثر
البته درسایت : http://www.hawzah.net/FA/questionview.html?QuestionID=2547 اشارتی تفسیر وار به مطالب فوق شده که فاقد تدبر عمیق درقران علیرغم استنادات وذکرمراجع معتبر ومنابع قابل اعتماد شده ولیکن عزیان آن سایت گفته های دیگران را بازگونموده اند نه تدبر خودرا
با احترام غلامرضا تاجری
ابراهیمی (داور) : علیک سلام
مطلب شما صحیح است اما توجه کنید که عین الیقین و حق الیقین لزوما در آخرت اتفاق نمی افتد بلکه امکان دارد برای افرادی در همین دنیا اتفاق افتد.