پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
راضیه د.
باسلام.ایا درست که خواندن ایه 103سوره انعام برای رفع غبار وظلمت هوا به عنوان دعا موثر است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظورتان گرد و غبار هوای مادی است؟ چنین روایتی را پیدا نکردم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
سلام.باتوجه به باسخهای سوالات گذشته اینجور برداشت میشود که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است.چرا؟یعنی همه امامان بیامبر هم بوده اند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بنا به دلایل قرآنی روایی مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است. از جمله همان آیه و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما: این آیه می فرماید حضرت ابراهیم بعد از مقام نبوت و بعد از امتحانات بسیار به مقام امامت رسیدند. این مطلب را روایات نیز تأیید می کند.
برخی پیامبران امام نیز بودند مانند پیامبر اکرم، حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق و... .
نبوت به معنای آوردن وحی تشریعی از سوی خداوند است. این وحی بعد از خاتم الانبیا قطع شد. هیچ کدام از ائمه علیهم السلام پیامبر نبوده اند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه سادات مردانی
با سلام
در مورد سؤال 8 مسابقه هفتگی تدبر طبق صفحه 49 کتاب گفته شده همین خصلت، او را به خود برتربینی و در نتیجه، عیب جویی و بد گویی از دیگران کشانده است .حال سؤال پیش می آید کدام خصلت موجبات عوامل ذکر شده را فراهم کرده است. طبق متن کتاب(صفحه 49خطوط 5و6)"وای بر هر عیب جوی غیبت کننده ای ((1)) که به جهت دوست داشتن ثروت ، مالی فراهم آورده و آن را پی در پی شمرده است تا از زیاد شدنش لذت ببرد وهمین خصلت ، اورا به خود برتربینی و ..." منظور از همین خصلت دوست داشتن ثروت و زراندوزی مال می باشد که موجبات خودبرتربینی و عیب جویی و بدگویی را فراهم کرده است و با توجه به گزینه های داده شده و سایر مطالب گفته شده در این سوره مرتبط ترین گزینه با خصلت دوست داشتن ثروت گزینه 2 می باشد.

محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
اگر به متن سوال و پاسخ آن دقت کرده باشید، معلوم می‌شود که اولا مال‌دوستی موجب خودبزرگ‌بینی و تکبر شده است و این تکبر موجب عیب‌جویی می‌شود. سوال همین نکته را خواسته بود که در متن کتاب هم آمده بود.
ثانیا در گزینه دوم، سوال عامل را دنیاگرایی و احساس جاودانگی دانسته است، در حالی که احساس جاودانگی موجب همز و لمز نمی‌شود؛ بلکه «احساس جاودانگی به خاطر مال» و نیز «احساس جاودانگی در دنیا» این نتیجه را دارد. چرا که همه ما احساس جاودانگی داریم، اما به معنای صحیح آن.
به هر حال این سوال را حجت الاسلام مرتضوی نیا طرح کرده اند، و اگر مایل باشید می‌توانید توضیحات بهتری را بعد از کلاس یکشنبه از ایشان دریافت نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید محمد حسن پورفاطمیان
آیا آیات قرآن در زمان پیامبر به این شکل در سوره ها تدوین شده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تمامی آیات و سوره ها در زمان پیامبر معلوم بوده است. اما اینکه ترتیب سوره ها هم در زمان پیامبر بوده یا نه؟ در این باره دو نظر است:
برخی از محققین معتقدند که تدوین سوره ها پس از پیامبر صورت گرفته است.
برخی از محققین بر این اعتقادند که نه تنها ترتیب آیات بلکه ترتیب سوره ها نیز در زمان پیامبر به دستور ایشان بوده است. نظر دوم با ادله قوی تری بیان شده است.
برای مطالعه م توانید به کتاب التمهید آیت الله معرفت مراجعه نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده معصومه جورابچی
سلام علیکم
علم لیقین چیست؟ و چگونه می توان به علم الیقین رسید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
علم الیقین: فرض کنید آتشی در نقطه ای افروخته شده است، و دیواری هم بین شما و آتش حائل است. اگر شما از اثر آتش (مثل دودی که از پشت دیوار بلند است) پی به وجود آتش ببرید، این علم الیقین است و این مانند آن است که کسی خدا را بشناسد و بدو ایمان آورد، اما از راه براهین عقلی.

عین الیقین: اگر شما در آن مثال بالا، از دیوار عبور کنید و خود آتش را از نزدیک ببینید، این عین الیقین است. این مرحله بالاتر از مرحله سابق است زیرا شهود بالاتر از دانستن است و لذا گفته اند: شنیدن کی بود مانند دیدن و در این مرحله است انسانی که اثرات توحید را در زندگی خود عملا مشاهده نماید.

حق الیقین: اگر شما بقدری به آتش نزدیک شوید که حرارت آن را لمس کنید و آتش شما را گرم کند و در واقع داخل آن شوید، از چنین حالتی به حق الیقین تعبیر می آورند. در این مرحله، یقین شما به مراتب از دو مرحله سابق بالاتر است.

انسان نسبت به خدا به مرحله ای می رسد که مستقیما خود را، با ذات حق، در تماس می بیند، بلکه خودی نمی بیند و خودی مشاهده نمی کند، فعل را فعل او، صفت را صفت او، و در همه چیز، او را می بیند و این نیست مگر اینکه به حق الیقین نائل آمده است.
الف) یقین عقلی و نظری (علم الیقین):این مرحله اولین مرتبه یقین و نیل به آن کمال قوت نظری است. برای رسیدن به این مرتبه باید جهاد و خیزش علمی، کلامی و فلسفی نمود و با تحقیقات و کاوش‏های پردامنه، ادله گوناگون مربوط به وجود خدا و مباحث مربوط به صفات و اسما را بررسی و حجاب شبهات را یکی پس از دیگری خرق نمود تا بتوان از پرتو خورشید تابان معرفت، بهره گرفت. در این زمینه مطالعه کتاب‏های زیر سودمند است:
«بهترین راه شناخت خدا» ، محمدی ری شهری ؛ «آفریدگار جهان» ، مکارم شیرازی ؛ «اثبات وجود خدا» ، چهل تن از دانشمندان «خدا در قرآن»، شهید بهشتی ؛ «اصول فلسفه و روش رئالیسم ، ج 5» ، علامه طباطبایی - شهید مطهری ؛ «کلیات فلسفه» ، ترجمه دکتر مجتبوی ؛ «علل گرایش به مادیگری» ، شهید مطهری
ب ) یقین قلبی و شهودی:در این مرحله به جای سیر با پای چوبین استدلال، با بال تزکیه و تصفیه نفس از جمیع رذایل و خبائث؛ از جمله خودبینی و دنیا پرستی که ام الرذائل است و با آراستن دل به جمیع اوصاف محموده و عبادت و بندگی خالصانه، می‏توان خدا را با تمام وجود یافت.
راه رسیدن به علم القین مطالعه و تحقیق و استدلال است. البته قلب خالی ا هوی و هوس و عمل به آنچه انسان می داند در فهم و علم بسیار موثر است.
علم الیقین علمی یقینی و بی تردید و بی شبهه به حقایق است که مهمترین حقایق وجود خداوند، صفات و افعال او، معاد، نبوت و امامت و علم به اخلاق و احکام برای رسیدن به کمال انسانی است. راه آن نیز در خواندن قرآن و روایات با تدبر و فراگیری علوم دینی به شکل اجتهادی یا حداقل مطالعه این علوم از آثار بزرگان و علمایدین است. مطالعه آثار شهید مطهری، امام خمینی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی راه را برای فهم دقیق حقایق دینی مهیا می کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) تاجری : باسلام درپاسخ تدّبُر گونه به سؤال ارزنده ومهم شما باستحضار میرساند که با تدبّر در آیاتی که حاوی کلمات یقین میباشند استنباط می شود که مراحل سه گانه علم الیقین ،عین الیقین وحق الیقین مربوط به آخرت میباشند بدین ترتیب که :
1- علم القین به معنی پیدانمودن ودسترسی به علم به آخرت دردنیااست (حداقل دانستن اینکه همان گونه که در رحم مادر جوارح مابرای تولد بدنیا رشد پیدا میکند دراین عالم دنیا هم برای تولد به آخرت می بایست با خود نور وجواره متافیزیکی آخرتی را(قبل ازمرگ که تولد به عالم برزخ است ) دردنیا کسب کنیم تا آنجا نگوئیم : لُمَ حَشِرَنی اَعمی گذارید ویا نگوئیم بگذارید ازنورشما اقتباس کنیم وجز مُستَوحِشین فی الظُلَم نباشیم وشناخت های متنوعی از این قبیل که خیلی لازم است به آن شناخت در دنیا دسترسی پیدا کنیم والابعد از مرگ یا تولد به برزخ خیلی دیر است
2- عین الیقین بمعنی رویت آخرت دردنیا است
3- حق القین بمعنی رفتن درآخرت دردنیا است
با توجه به اینکه عین الیقین وحق الیقین مورد سؤال نبوده فعلاً این دو واژه را بیشتر بسط نمی دهیم واما در پاسخ اینکه چگونه میشود به علم الیقن رسید قران کریم در آیه 99 سوره حجر می فرماید : وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقینُ (99)حجرلذا باتوجه به سورهای فصّلت و اسراء ومزمل ومدّثرکه مرتبط با دویقین دیکر می باشد ونیاز به توضیح بَعَثَ دارد مختصراً باستحضارمیرساند که مداومت واستقامت ومراقبه در بندگی ، تقوی ،نمازشبِ بانشاط ومیل ورغبت (بدون ساعت زنگدار) کلید رسیدن به یقین می باشد
آیات مرتبط:
بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4)بقره (همان سه یقین فوق الذکراست )
ْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (3)نمل (همان سه یقین فوق الذکراست )
بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4)لقمان (همان سه یقین فوق الذکراست )
وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقینُ (99)حجر(پاسخ چگونه به یقین رسیدن است)
إِنَّ هذا لَهُوَ حَقُّ الْیَقینِ (95)واقعه
وَ إِنَّهُ لَحَقُّ الْیَقینِ (51)حاقه
حَتَّى أَتانَا الْیَقینُ (47)مدثر
کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ (5)تکاثر
ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقینِ (7)تکاثر
البته درسایت : http://www.hawzah.net/FA/questionview.html?QuestionID=2547 اشارتی تفسیر وار به مطالب فوق شده که فاقد تدبر عمیق درقران علیرغم استنادات وذکرمراجع معتبر ومنابع قابل اعتماد شده ولیکن عزیان آن سایت گفته های دیگران را بازگونموده اند نه تدبر خودرا
با احترام غلامرضا تاجری


ابراهیمی (داور) : علیک سلام
مطلب شما صحیح است اما توجه کنید که عین الیقین و حق الیقین لزوما در آخرت اتفاق نمی افتد بلکه امکان دارد برای افرادی در همین دنیا اتفاق افتد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا
حزب 119و120 قرآن کدام سوره و آیه ها می شوند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از سوره مبارکه اعلی تا آخر قرآن (سوره مبارکه ناس)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حنانه زرین
چرا باید زن از شوهرش تمکین کند خب در این صورت که اختیار از زن گرفته میشود و هر کاری که شوهر میگوید باید انجام دهد چه بسا کاری بخواهد انجام دهد و شرعی هم هست اما شوهرش به او اجازه نمیدهد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با توجه به آن که هر اجتماعی هر چند کوچک ، باید دارای مدیر و مسؤولی باشد، خانواده نیز - که سنگ زیرین اجتماع و هسته اولیه آن است - از این قاعده مستثنی نیست و در نظام خانوادگی اسلام ، مسؤولیت اداره و تائمین نیازمندی های خانواده ، بر دوش مرد نهاده شده است ؛ لیکن این به معنای حاکمیت او بر زن نیست ؛ بلکه نوعی مسؤولیت است و مرد در برابر زن تنها دو حق دارد:
1- این که زن برای خروج از منزل باید با او هماهنگی کند؛ یعنی با اجازه شوهر خارج شود مگر در چند مورد که اجازه گرفتن لازم نیست .
2- حق استمتاع جنسی مرد رعایت شود. در موارد زیر خارج شدن زن از منزل نیاز به اجازه شوهر ندارد:
الف ) خارج شدن برای یاد گرفتن معارف و واجبات و محرمات دینی در صورتی که در منزل امکان یاد گرفتن نباشد.
ب ) خارج شدن برای معالجه بیماری در صورتی که امکان معالجه در منزل نباشد.
ج ) برای فرار از خطر جانی ، مالی ، آبرویی .
د ) برای انجام واجبات عینی که موقوف بر خارج شدن است مثل حج واجب یا نجات جان انسانی .
ه ) چنانچه ماندن در منزل باعث عسر و حرج غیرقابل تحمل باشد.
و ) اگر در ضمن عقد ازدواج با شوهر شرط کرده باشد که برای کار و امثال آن از خانه خارج شود و شوهر هم شرط را پذیرفته باشد.
ز ) مجبور باشد برای تأمین مخارج و معاش از منزل خارج شود در صورتی که شوهر قدرت بر تأمین مخارج ندارد و یا اگر قدرت دارد مخارج زن را ندهد.
ولی باید توجه داشت که موارد مذکور به عنوان قانون در شریعت بیان شده اند و در جایی که تفاهم و هم دلی و صمیمیت باشد در نظام خانواده نوبت به قانون نمی رسد. اصولا چنین قانون هایی در زندگی زناشویی هنگام اختلاف ها بیان می شود تا هر یک از زن و مردی که با یکدیگر ناسازگاری دارند ملزم به رعایت آن گردند و اختلاف شدت پیدا نکند. در غیر این صورت زن و شوهر یک روح در دو بدن هستند و از هر لحاظ غم خوار و دلسوز یکدیگرند و چه خوب گفته اند که زن و شوهر شریک زندگی هم هستند و دو مونس و شریک غمخوار بیشتر به ایثار و راضی نگهداشتن یکدیگر می اندیشند نه به حد و مرزهای قانونی و وظیفه های خشک.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده معصومه جورابچی
سلام علیکم
خصوصیات و ویژگی های یک زن خوب و مسلمان از دیدگاه قرآن کریم چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
از نظر قرآن زن و مرد هر دو مخلوق خداوند هستند و بهترین انسان ها باتقواترین آنها است چه زن و چه مرد. کسانی که ایمان داشته و عمل صال انجام دهند بسته به میزان ایمان و عمل صالحشان نزد خداوند مقرب تر هستند.
به طور خاص نیر برای هر یک از این دو جنس از انسان به اقتضای ساختمان روحی و جسمی شان تمالف متفاوت و حقوق متفاوتی در زندگی دنیوی قرار داده شده است.
در مجموع بعد از ایمان به خداوند، معاد، نبوت و امامت ویژگی های زیر ب طور خاص برای زنان مهم شمرده شده است:
1. اساس معین شده است .
با خداوند شریک نگیرند و دزدی نکنند ، و زنا نکنند ، و فرزندان خود را نکشند (سقط جنین نکنند ) و تهمتی نسازند ، از آنچه میان دست و پای ایشان است ( فرزند غیر را به شوی خود نسبت ندهند ) و در نیکوکاری ها از تو پیروی کنند ، با ایشان بیعت کن و برای ایشان از خداوند آمرزش خواه ، بدرستی که خداوند آمرزنده و مهربان است . سوره ممتحنه آیه 12
2. تسلیم امر خداوند بودن، ایمان، فرمانبردار از شوهر در غیر معصیت خداوند، صابر، خاشع، صدقه دهنده، روزه دار، پاکدامن، ذاکر خداوند به ذکر کثیر (احزاب، آیه 35)
3. دارای حیا به گونه ای که در رفتار و حرکات او این حیا دیده می شود.
4. مراقب در ارتباط با نامحرم در گفتار، پوشش، نگاه.
5. اهل عبادت
6. ایفای وظایف مادری از بارداری، شیردادن و تربیت فرزند همراه با صبر، نیت تقرب به خدا و نیکو پرورش دادن فرزندان در راه اسلام.
6. ایفای وظایف همسری به گونه ای که زندگی مایه آرامش زن و مرد باشد که این بیشتر با اقدامات زن میسر می شود. اطاعت از شوهر در غیر معصیت خداوند.
7. توجه به حقوق بسیاری که خداوند برای زن قرار داده و استفاده نیکو از آنها و در صورت لزوم گذشت از برخی آنها برای هدف بالاتر (آىامش و تفاهم در خانواده). حقوقی مانند نفقه، امکان دریافت پول برای شیر دادن، خانه داری، امکان کسب مستقل درآمد و ...
نمونه های زنان مدح شده در قرآن مانند حضرت مریم، حضرت آسیه (همسر فرعون) و دیگر زنان مطلوب از نگاه قرآنی را در کتاب زن در آینه جلال و جمال نوشته آیت الله جوادی آملی مطالعه فرمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده معصومه جورابچی
سلام علیکم
آیا قرآن کریم حجاب را بر زن واجب کرده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بله. در قرآن به صراحت حجاب برای زنان مومن واجب شده است. از جمله در آیه زیر:
قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکی لهم انّ اللَّه خبیر بما یصنعون؛ ای پیامبر! به مردان مؤمن بگو: دیدگان خود را فرو خوابانند و عفت پیشه ساخته و دامن خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند. این کار برای پاکی و پاکیزگی شان بهتر است و خداوند به آن چه میکنند آگاه است".
و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن‏ علی جیوبهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن او آباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء، و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون لعلکم تفلحون (31)
به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش حفظ کنند و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است، سرپوشهای خویش بر گریبانها بزنند، زیور خویش آشکار نکنند مگر برای شوهران، یا پدران، یا پدر شوهران، یا پسران، یا پسر شوهران، یا برادران، یا برادر زادگان، یا خواهرزادگان‏، یا زنان، یا مملوکانشان، یا مردان طفیلی که حاجت به زن ندارند، یا کودکانی که از راز زنان آگاه نیستند (یا بر کامجوئی از زنان توانا نیستند) و پای به زمین نکوبند که زیورهای مخفیشان دانسته شود. ای گروه‏ مؤمنان همگی به سوی خداوند توبه برید، باشد که رستگار شوید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
در سوره بقره خداوند ادم را از نزدیک شدن به درخت ممنوعه نهی کرد مصداق این درخت ممنوعه در دنیا مادی چیست نام ان درخت چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قرآن مجید در شش مورد، به شجره ممنوعه اشاره شده است بدون اینکه درباره نام و کیفیت آن سخنی به میان آید، ولی در منابع اسلامی دو نوع تفسیر برای آن آمده است: یک تفسیر “مادی” که مراد از درخت ممنوعه بوته “گندم” بوده است.

(باید توجه داشت که عرب “شجره” را تنها به درخت اطلاق نمی کند، بلکه به بوته های گیاهان نیز شجره می گوید.)

تفسیر دیگر، تفسیر “معنوی” برای شجره ممنوعه است که در روایات از آن تعبیر به شجره حسد شده است. زیرا طبق روایات، آدم پس از ملاحظه مقام و موقعیت خود چنین تصور کرد که مقامی بالاتر از مقام او وجود نخواهد داشت. ولی خداوند او را به مقام جمعی از اولیاء از فرزندان او (پیامبر اسلام و خاندانش) آشنا ساخت، او حالتی شبیه به حسد پیدا کرد، و همین شجره ممنوعه بود که آدم مأمور شد به آن نزدیک نشود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : با سلام
درحدیثی از امام رضا علیه السلام ، منظور از شجره ممنوعه درخت انگور آمده است. این درخت از درختان بهشتی بوده است و نام گندم در گروه میوه یا درختان بهشتی نیست. همچنین از میوه درخت انگور که خوردن آن بسیار ساده می باشد ، چیزی به نام خمر و شراب تهیه می شود که در همه ی ادیان منع شده است.

ابراهیمی (داور) : با توجه به روایات، درختان بهشتی به گونه ای هستند که یک درخت می تواند در یک زمان تمام میوه ها را از خود ثمر دهد. در نتیجه ثمر آن درخت هم می تواند گندم باشد و هم انگور و ... .
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>