مهمان
برای جبران بی احترامی به پدر و مادر چه باید کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اول توبه
دوم انجام کارهایی که خواسته شده ولی انجام نداده ایم
سوم عذرخواهی زبانی
چهارم عذرخواهی عملی یعنی ادب و احترام گذاشتن را در ادامه به نشان دهیم
پنجم صحبت کردن مستقیم در صورت نیاز درباره کوتاهی ها گدشته
مهم عزم بر جبران و نشان دادن آن در عمل است. پدر و مادر نیز محبت زیادی دارند و کار آسان می شود. انشاء الله
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
مشکلات جامعه امروز شامل پارتی بازیها و تجمل گرایها و غیره را دین چگونه می تواند توجیه کند جواب حق خوریهای اجتماعی را با چه جواب قانع کننده ای میتوان داد؟ چطور می توان امیدوار زندگی کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : دین هیچ گاه امور منکر و نامعقول و غیر شرعی را توجیه نمی کند بلکه دستور می دهد که مومنین از آنها اجتناب و دوری کنند. حق خوری ها را باید اصلاح کرد. جوابی جز اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد.
مومن به خداوند و عالم آخرت ایمان دارد و می داند که اگر به وظیفه خود عمل کند، چه به موفقیت در دنیا برسد و چه به ظاهر به موفقیت نرسد، پیروز و رستگار است.
مومن سعی می کند با تقوا و عمل به تکلیف و ارتباط عمیق و مبتنی بر محبت با خداوند و ائمه و سایر مومنین، در اصلاح نفس خود و ااصلاح جامعه در حد توان بکوشد و استعدادهای خدادادی اش را شکوفا کند.
با بالا بردن ظرفیت، مومن سعی می کند نه با خوشی های مادی و دنیوی خوشحال نشود و نه با از دست دادن دنیا ناراحت نشود.
امید مومن به خدا است و توکل او نیز به خدا خواهد بود. خداوند نیز او را رها نخواهد کرد.
مطالعه و اندیشه و تفکر در احوال انبیا و ائمه و مومنین واقعی و مشاهده سختی های که آنهاتحمل کرده اند ولی با نشاط و با قلبی کاملاً امیدوار به انجام وظیفه خود پرداختند، راهکاربسیار مناسبی است.
هیچ کسی از امام حسین علیه السلام بیشتر رنج و سختی نکشید اما به بیان حاضرین در کربلا در لحظات پایانی چهره ایشان گلگون تر و برافروخته تر می شد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
سلام .چرا در اموزه های دینی به موضوع امامت بیشتر از نبوت اهمیت داده میشود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
امامت ادامه و امتداد نبوت در جامعه است. امام حافظ کلام وحی، مفسر آن بعد از پیامبر و عامل به آن و اجرا کننده در جامعه است. امامت هدایت ظاهری و باطنی انسان ها است.
از دلایل تأکید بر آن این است که مسلمین بر سر پیامبر اختلاف ندارند اما با رها کردن امامت گمراه شده اند. امام قرآن ناطق است. لذا تأویل و تفسیر قرآن و حکم خدا در هر زمان ومکان را می داند. بدون امام فهم واقعی قرآن ممکن نیست. همچنین امام همیشه در جامعه هست حاضر یا غایب و معرفت به او و اطاعت از او شرط ایمان است.
مقام امامت بالاتر از نبوت است. حضرت ابراهیم بعد از سال ها پیامبری و امتجان های سخت به امامت رسیدند.
البته درباره مقامات معنوی هیچ کسی به رتبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نمی رسد گرچه همه معصومین نور واحد هستند. همچنین باید اشاره کرد که پیامبر اکرم نیز علاوه بر نبوت مقام امامت نیز داشتند.
1)
کیلانی : طبق آیه 124 سوره بقره،حصرت ابراهیم وقتی امتحانات را پشت سر گذاشتند ،پروردگار فرمود: قال انی جاعلک للناس اماما
پس مقام امامت بالاتر از نبوت است
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
سلام.چرا بااینکه نماز باعث دوری از فحشا و منکر میشود ولی خیلی از انسانهایی که اهل نماز نیستند نسبت به کسانی که اهل نماز هستند کمتر مرتکب این امور میشوند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
نماز باید با توجه خوانده شود و گرنه صرف لقلقه زبان اثر اندکی دارد.
انجا ندادن بسیاری از کارهای بد دلیل بر خوب بودن یک فرد نیست. ممکن است کسی ناتوان از انجام گناه است یا میل به آن گناه ندارد یا از ترس اطرافیان کاری را انجام نمی دهد یا صرف فشارهای هنجاری جامعه یا قانون اورا از ارتکاب گناه باز می دارد یا به طور مادرزاد دارای ویژگی های خوبی است.
مهم آن است که انسان برای خدا از برخی اعمال دست بکشد یا برخی را انجام دهد.
نیات مادی اهمیت معنوی ندارند و در آخرت ارزشی نخواهند داشت.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام لطفا بفرمایید قرآن به چه معناست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در مورد معنای قرآن پنج وجه گفته شده است:
1. قرآن، اسمی جامد و غیر مشتق است خداوند بعنوان اسم خاص برای وحی که بر پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ نازل فرموده قرار داده است.
2. قرآن اسمی مشتق و غیر مهموز است و مشتق از قرن الشیئ بالشیئ است یعنی چیزی را به چیزی ضمیمه کردن چون سورهها و آیات و حروف به یکدیگر مقرون هستند.
3. قرآن اسم مشتق از قرائن (جمع قرینه) است. چون آیات قرآن همانند یکدیگرند و بعضی بعض دیگر را تأیید میکنند و هر آیه قرینه آیات دیگر است.
4. قرآن مشتق و مهموز است و از قَرْء است که به معنای جمع است. چون همه ثمرات کتب آسمانی را در خود جمع کردهاست.
5. اسم مشتق و مهموز است از ماده قرأ (به معنای تلاوت) است که این مصدر به معنای مفعول (مقروء) است یعنی خوانده شده و یا خواندنی.
از این اقوال قول پنجم قویتر به نظر میرسد. زیرا قرأت همان تلاوت آیات الهی است. علاوه بر اینکه امر اقرأ در آغاز وحی به پیامبر این نظریه را تقویت میکند زیرا به معنای (بخوان) است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام لطفا بفرمایید در برخورد با حوادث تلخ، چه کنیم؟
حسین عالمی (داور) : سلام
صبر کنید که خداوند با صابران است
اگر دید توحیدی به عالم داشته باشید حادثه تلخ بی معنی خواهد بود
همه عالم و همه حوادث اراده خداست و وسیله ای برای رشد و تعالی بندگان
مثل حضرت زینب و حادثه کربلا
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام لطفا بفرمایید چه کنیم تا به نعمتها مغرور نشویم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1. یادآوری مکرر نعمت ها و اینکه آنها از سوی خداست. به ویژه با توجه نماز خواندن و پیش از نماز نعمت ها را در یاد آوردن که حس شکر تقویت شود.
2. به کار بردن نعمت ها در مسیری که خدا فرموده و دوری از گناهان.
3. توجه به کسانی که بسیاری از نعمت های ما را ندارند و سر زدن به آنها.
4. کمک به دیگرانی که آن نعم ها را ندارند.
5. تکرار ذکر الحمدلله و توجه مستمر به خداوند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
سلام لطفا بفرمایید آیا اسامی سوره ها از جانب خداوند است؟
حسین عالمی (داور) : سلام
نخیر
اسامی در طول ایام و شهرت تایین شده
ائمه اطهار آیات خاص سور را عنوان میکردند مثلا میفرمودند:
هر کسی بخواند قل هو الله احد را
مفاتیح را دقت کنید
1)
احمدی فقیه : سلام و درود
در مورد چگونگی نام گذاری سوره ها، بین دانشمندان اختلاف است: برخی بر این باورند که سوره های قرآن در زمان پیامبر گرامی اسلام، صلّی الله علیه و آله و سلم، نامهایی داشته که از سوی آن بزرگوار تعیین شده است و به اصطلاح، نام گذاری «توقیفی» است؛ چنانکه در روایت هایی که درباره فضایل قرائت سوره ها وارد شده، مشهود است.
بسیاری از اسامی سوره ها در احادیث اهل بیت علیهم السلام ذکر شده است.
گاهی نیز مردم و علما به مناسبت هایی که در سوره وجود دارد، نامهای دیگری به آن داده اند و در این نام گذاری ها اعتبارات گوناگونی لحاظ می شده که برخی از آنها عبارتند از:
الف) نام گذاری به اعتبار کلمه یا کلمات اول سوره و معانی آنها: مثل سوره برائت (توبه) و یا سوره قل هو الله احد ( توحید).
ب) نام گذاری به اعتبار اسمی که در آن سوره آمده است.
ج) نام گذاری به اعتبار موضوع خاصی که در آن سوره آمده و در بقیه سوره ها نیامده یا در آن سوره به شکل گسترده و کامل تری مطرح شده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام لطفا بفرمایید چگونه به قرآن احترام بگذاریم؟
حسین عالمی (داور) : سلام
عمل به قرآن کنید
با عملتان احترام قرآن را حفظ کنید
احترام ظاهری را هم فراموش نکنید
قرآن را در مکان بلند و شریف قرار دهید و روی آن شی دیگری قرار ندهید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام لطفا بفرمایید چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : زیرا اولاً برای قوم عرب زبان نازل شد. همه پیامبران به زبان قوم خود صحبت می کردند.
1)
محمدی : به صورت علمی وقتی به این موضوع مینگریم بدون تعصب باید بپذیریک که هیچ زبانی از لحاظ شیوایی و فصاحت و عمق همانند زبان عربی نیست و کلام خداوند که حتما سرشار از الهامات و معانی مخفی و تشبیهات و زیبایی های زبان در نهایت ممکن خود است حتما باید توسط چنین زبانی بر بندگان نازل گردد وگرنه دچار نقص و کاستی میگررد
هرچند که مسلما دست خدا برای نزول کلام خود در هر زبانی و به هرروشی در بهترین حالت ممکن بسته نیست اما مسلما باید قبول کنیم که زبان عربی مناسبترین است
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.