مسعود ورزیده
کجا گفته شده آب مهریه زهرا هستش؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مهریه ظاهری حضرت زهرا(س)چهارصد درهم یا اندکی بیش تر یا کم تر بود, که با این پول وسایلی خرید:
پیراهنی به بهای هفت درهم. چارقدی به بهای چهار درهم . دستمال و قطیفه ای مشکی بافت خیبر . دو عدد تشک و چهارعدد بالش و پرده ای از پشم و یک تخته بوریا و یک آسیاب دستی و لگنی از مس و مشکی از چرم و یک ظرف چوبی و کاسه ای برای دوشیدن شیر .نیز یک آفتابه و یک خمره و چند عدد کوزه .
وقتی این ها را نزد پیامبر آوردند, فرمود: خدا به اهل بیت برکت دهد.(1)
به پیامبر گفتند: این مقدار مهر فاطمه روی زمین است ; مهر او در آسمان ها چه مقدار است ؟ فرمود: این سؤال ها را که دردی را از شما دوا نمی کند ، نپرسید. گفتند: نه ، برای ما اهمیت دارد؛ بفرمایید. فرمود: مهر فاطمه در آسمان ها یک پنجم زمین است . هر کس روی زمین راه برود, در حالی که به فاطمه و فرزندان او بغض و کینه داشته باشد, گناه کرده است .(2)
از امام باقر(ع)نقل شده : مهریه زهرا(س) یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت و چهار نهر فرات و نیل و نهروان و بلخ است , ولی روی زمین پانصد درهم قرار داده شد, تا برای دیگران اسوه و مِلاک باشد.(3)
مداحان و شعرایی که برای حضرت زهرا شعر سروده اند، به این روایات توجه کرده اند.
اگر در روایات، آب و ثلث بهشت به عنوان مهریه حضرت بیان شده ، مهریه اصطلاحی و معروف نیست، بلکه مهریه معنوی است. مهریه متداول را باید شوهر از مال خود به همسرش بدهد، اما آب فرات و...و بهشت ملک امام علی نبود تا به حضرت زهرا بدهد، مگر اینکه از نوع ولایت تکوینی و به عنوان خلیفه الهی آن ها را مالک بر کل زمین بدانیم، اما این نوع مالکیت نیز از نوع مالکیت معنوی است.
این روایات حاکی از حرمتی است که خدا برای بنده محبوبش حضرت زهرا قائل است . اما مهریه ظاهری حضرت زهرا خیلی کم بود .
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 43، ص 113، حدیث 34.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
چگونه باید دربین جوانان نسبت به اصل حجاب علاقه ایجاد کرد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اولین و مهمترین راه این است که عمل به حجاب در میان خانواده و به ویژه مادر و خواهران دیده شود و آنها آگاهانه و مشتاقانه عامل به حجاب باشند.
آگاهی بخشی به فرزندان درباره حجاب و فواید آن و مضرات بی حجابی. از طریق مراجعه به کتاب هایی مانند مسأله حجاب شهید مطهری و سخنرانی هایی مانند حجت الاسلام پناهیان. مبنی بر مصونیت بودن حجاب و مهربانی کردن به دیگران از طریق حجاب. معنویت ناشی از حجاب و...
دور کردن فرزندان از فضاها و افراد مخرب که حجاب را با زبان یا عمل انکار یا مسخره می کنند مانند ماهواره، دوستان ناباب، جتی برخی برنامه های تلویزیون و...
تمرین عفاف از کودکی در فضاهای خانواده و رعایت حریم شرعی محرم و نامحرم در تعاملات خانوداگی و به ویژه در مهمانی ها.
از مهمترین ویژگی که باید دختران را با آن بزرگ کرد بعد از ایمان به خدا و محبت اهل بیت، حفظ و پروروش حیا در آنها است.
و...
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
چرا در بیانات امام علی (ع ) آمده است که از مشورت با زنان بپرهیزید ؟
حسین عالمی (داور) : سلام
غالبا زنان دارای صفاتی هستند که برای خودشان حسن است اما برای مرد مزمت شده است
برای مثال بخل در زن حسن است چون باعث حفظ مال همسر میشود اما مرد نباید در کار خیر از شخص بخیل مشورت بگیرد چرا که او را منصرف میکند
در تکبر و ترس هم همین طور است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
چرا در اسلام به زن اجازه قضاوت داده نشده است ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این باره بین فقها دو نظر وجود دارد:
1. نظر مشهور: اجازه قضاوت نداده اند.
2. نظر غیر مشهور: اجازه قضاوت داده اند.
ادله هر یک از دو طرف ادله فقهی است و مفصل است.
1)
طوفانی : هیچ دلیل قاطع و آشکاری در حرمت قضاوت زن ارایه نشده است! صرفا بحث سلیقه ای است! مضاف بر اینکه اخیرا چند سالی است که برای زنان هم حکم قضاوت صادر شده است. در برخی شعب دادسرای عمومی و انقلاب امروزه دادیاران زن وجو دارند!
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
عید نوروز از منظر فقها و دانشمندان اسلامی چگونه بوده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در باره اقوال مختلفی است:
1. برخی آن را از سنن مجوس می دانند و بر ان عقیده اند که اسلام نوروز را عید ندانسته است و باید از سنت های مجوسی دوری کرد. اعیاد اسلامی را باید احیا نمود.
2. برخی معتقدند که بنا به برخی روایات نوروز و برخی آداب نیکوی آن از سوی اسلام تإیید شده و می توان آن را گرامی داشت. آدابی مانند نظافت، صله ارحام، کمک به فقرا، شاد کردن دل مومنین و...
در مجموع مى توان گفت روایاتى که در شإن نوروز, از امامان معصوم(ع) به ما رسیده, متعارض است; یعنى بعضى از روایات, آن را ستوده اند و بعضى (مثل روایت مذکور از امام کاظم, علیه السلام) آن را بازمانده دوران جاهلیت دانسته اند که اسلام آن را محو کرده است, ولى بعد از کند و کاو همه جانبه مى توان چنین نتیجه گرفت که:
1ـ روایات در تإیید و ستایش نوروز بیشتر از روایت یا روایات سرزنش گونه است.
2ـ سیره علماى بزرگ و مراجع تقلید, در شإن نوروز, بیانگر آن است که نوروز, از روزهاى برجسته و مبارک است, اما اطلاق ((عید)) براى چنین روزى, از دیدگاه اسلام پذیرفتنى نیست, چرا که در اسلام به طور رسمى چهار روز عید است: عید فطر; عید قربان; عید غدیر و روز جمعه.
به احتمال قوى, در حدیث امام کاظم(ع) اطلاق عید بر نوروز مورد سرزنش قرار گرفته است. حضرت امام خمینى (قدس سره) با این که در نوروز جلوس داشتند, و تبریک مى گفتند و تبریک دیگران را مى پذیرفتند, و در پیام تلویزیونى خود, دعاى معروف ((یا مقلب القلوب والابصار...)) را مى خواندند, ولى از به کار بردن واژه ((عید)) براى نوروز امتناع مى ورزیدند.))
حضرت حجه الاسلام والمسلمین رحیمیان, یکى از اعضاى دفتر امام مى نویسد: ما روز نوروز به اتاق حضرت امام وارد شدیم... امام حدود ساعت نه صبح, با نشاطتر از روزهاى گذشته و متبسم و با قباى نو وارد شدند, و به افراد حاضر که در مجموع با دکترها پنج نفر بودیم, چند بار مبارک باشد گفتند, سپس خودشان سراغ سکه هاى یک ریالى را گرفتند, و کف دست قرار دادند, افراد حاضر نیز بعد از دست بوسى, هر کدام چند عدد برداشتند, مشابه این برنامه در نوروز سال هاى دیگر نیز تکرار مى شد.
در عین حال در اواسط فروردین 1362 از سوى دفتر, متنى به منظور پاسخ و تشکر از تمام کسانى که به مناسبت نوروز و یوم الله 12 فروردین (روز جمهورى اسلامى) براى حضرت امام, تلگراف و پیام تبریک فرستاده بودند, تهیه شده بود, متن مزبور, جهت تصویب, خدمت حضرت امام قرائت گردید, در متن جمله عیدنوروز آمده بود, حضرت امام فرمودند: کلمه عید را حذف کنید.(12)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
اگر ممکن است به ارزشهای خوب و پسندیده ایرانیان در نوروز اشاراتی بکنید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به روایتى, امام صادق(ع) فرمود: ((نوروز, روزى است که خداوند از بندگانش پیمان هایى گرفت که تنها خداى یکتا را بپرستند, و براى او همتا قرار ندهند, و ایمان به رسولان و حجت هاى خدا و امامان(ع) بیاورند, و روزى است که کشتى نوح(ع) بر کوه جودى نشست...))(4)
و نیز از آن حضرت نقل شده است که فرمود: ((نوروز همان روزى است که ابراهیم خلیل(ع) بت هاى قومش را ـ که در آن روز براى شرکت در مراسم جشن از شهر خارج شده بودند ـ شکست.))(5)
گفته اند: در عصر خلافت امیرمومنان على(ع), مجوسیان چند ظرف نقره که در آن ((شکر)) ریخته بودند, در نوروز به آن حضرت هدیه کردند, آن حضرت هدیه آنها را پذیرفت و ((شکر)) ها را بین یاران خود تقسیم کرد, و آن ظروف را به عنوان جزیه (مالیات سرانه آنها) قبول کرد.(6)
امام صادق(ع) فرمود: ((هرگاه نوروز فرا رسید, در آن روز غسل کن, و پاکیزه ترین لباس ها را بپوش, و با بهترین عطرها خود را خوشبو نما, و در این روز روزه بگیر, و پس از انجام نافله نمازها, و پس از نماز ظهر و عصر, دو نماز دو رکعتى (به نیت نماز نوروز) بخوان; در نماز اول, در رکعت اول پس از حمد, ده بار سوره قدر, و در رکعت دوم پس از حمد, ده بار سوره کافرون را بخوان, و در نماز دوم, در رکعت اول, پس از حمد, ده بار سوره توحید, و در رکعت دوم پس از حمد, ده بار سوره ناس و سوره فلق را بخوان, و پس از نماز, سجده شکر به جاى آر, و در این سجده, دعاى زیر را بخوان, که در این صورت خداوند گناهان پنجاه سال تو (یا پنج سال تو) را (اگر با شرایط باشد) مى بخشد)). آن دعا این است: ((اللهم صل على محمد و آل محمد, الاوصیإ المرضیین, و على ارواحهم و اجسادهم[ ((...دعا در مفاتیح الجنان, ذکر شده است].
آدابی مانند نظافت، صله ارحام، کمک به فقرا، شاد کردن دل مومنین و...
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
چگونه فرزندانمان را برای نماز صبح بیدار کنیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مهمترین کار برای نماز خوان کردن فرزندان تقید عملی والدین به نماز و اهتمام آنها به نماز است. خواندن نماز در اول وقت و با توجه و به جماعت در مسجد یا حداقل به جماعت در منزل و پهن کردن سجاده و نشان دادن توجه عملی والدین به نماز برای فرزندان بسیار موثر است.
کودکان را باید از قبل از بلوغ برای نماز به همراه والدین همراه کرد. ابتدا در نمازهای ظهر و عصرو مغرب و عشا و کم کم در برخی مواقع برای نماز صبح نیز بیدارشان نمود.
همچنین صحبت کردن درباره زیبایی نماز و ضرورت آن کمک کننده است.خواندن آیات و روایات جذاب اثرگذار خواهد بود.
شب خوابیدن زود بسیار اثرگذار است.
تشویق به قضای نماز صبح هر روز قبل از نماز ظهر همان روز از راهکارهای دیگر است.
همچنین زمینه های گناه باید از زندگی فرزندان حذف شود.
توجه به عدم تداخل سرگرمی های مطلوب کودکان با وقت نماز نیز مهم است.
در صورت نیاز می توان از مشوق های مادی نیز برای نماز خوان کردن استفاده کرد. اما در حد کم و نه همیشگی.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
ختنه حکمی است که از خارج از قرآن می باشد یا خیر؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ختنه حکمی است که روایات استفاده می شود:
ختنه پسران واجب است و شرط صحت طواف در حج و عمره مىباشد و اگر تا بعد از بلوغ به تأخیر بیفتد، بر خود آنان واجب است که ختنه کنند
1)
احمدی فقیه : سلام و درود
یکی از آیاتی که در رابطه با مسأله ختنه است، آیه 138 سوره بقره است. به تفاسیر آن مراجعه کنید. (چه زیبا است نگارگری خداوند متعال)
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
آیا دروغ مصلحتى گناه محسوب مىشود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : دروغ در اسلام بلکه تمامى ادیان الهى حرام است، ولى در مواردى که مصلحت دروغ گفتن بیشتر از مفسده آن باشد، دروغ حرام نیست، بلکه در برخى موارد واجب است. در این گونه موارد، دروغ، مصلحتآمیز نام گرفته است؛ از جمله موارد آن:
1- اصلاح بین مردم؛ امام صادق(ع) فرمود: «انّ اللَّه أحبّ الکذب فى الإصلاح... و أبغض الکذب فى غیر الاصلاح؛(1) خداوند دروغ گفتن را در مورد اصلاح بین مردم دوست دارد».
2- دفع شر ظالمان؛ امام صادق(ع) فرمود: «الکذب مذموم الاّ فى امرین: دفع شرالظلمه و اصلاح ذات البین؛ (2) کذب بد است مگر در دو مورد: با دروغ شر ظالمى را از خود یا از دیگران دفع کند، یا با دروغ بین دو نفر اصلاح ایجاد کند».
3-دروغ در حال ضرورت: انسان به خاطر ضرر مالی وجانی سنگین می تواند دروغ بگوید. یعنی ضرر مالی باید به گونه ای باشد که تحمل آن دشوار باشد.اما ضرر های ناچیز موجب جواز دروغ نمی شود.
تمام موارد را می توان در یک قاعده کلی خلاصه کرد وآن عبارت است از: به خطر افتادن اهداف مهم تر . در حقیقت تجویز دروغ در این موارد به خاطر ضرورت است وباید به همان قدر ضرورت اکتفا شود.
موارد بسیارى نیز وجود دارد که به عنوان دروغ مصلحتآمیز در بین مردم شناخته مىشود، اما در واقع چنین نیست، مثلاً کسى به خاطر مصلحت فردى خود و منافع شخصی وکارهای جزیی دروغ مىگوید.
آن چه نزد عوام متداول است و آن را دروغ مصلحتى مى نامند که مصلحت شخصى خودشان است ، دروغ واقعى و حرام بوده و داراى آثار خود است و مصلحت اندیشى موجب عذر نخواهد بود.
----------------------------------------------------------------------------------------------
1. میزان الحکمة، عنوان 3466، حدیث 17474.
2. همان، حدیث 17476.
منبع: http://www.andisheqom.net/
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام و خسته نباشید
لطفا بفرمایید فرق تفسیر و تاویل چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
تفسیر یعنی پردا برداشتن از منظور و مقصود گوینده. تفسیر قرآن نیز به معنای روشن کردن معنای مورد نظر خداوند است. تفسیر داری مراتبی است که با فهم زبان عربی، قرینه های کلام، سیاق کلام، ارتباط بین جملات و... به دست می آید.
تإویل آیه یعنی منشأ حقیقی آیه. آن واقعه و حقیقتی که آیه به آن اشاره دارد. مثلاً تأویل آیات معاد، واقعه قیامت و رویدادهای مربوط به آن است که هنوز زمان آن نرسیده است. پس تاویل قرآن حقیقت و حقایقی است که در ام الکتاب پیش خداست.
تأویل رویای حضرت یوسف، همان به سجده افتادن برادران در مقابل او بود که سال ها بعد از آن خواب، روی داد. فهم تأویل آیات به علم متصل به وحی نیاز دارد. لذا تأویل آیات را روایات بیان می کنند. هر چند که در بسیاری موارد برای تفسیر آیات نیز نیاز به روایات وجود دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.