لیلا حسین زاده
با عرض سلام و خسته نباشید
لطفا بفرمایید:
1. معیار مکی و مدنی بودن آیات، بنابر قول مشهور چیست؟
2. راه های شناسایی آیات مکی و مدنی کدام است؟
3.فایده دانستن مکی و مدنی بودن آیات و سوره های قرآن چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 3. تشخیص ترتیب نزول سُوَر و آیات قرآنی و ادراک مکّی و مدنی آن علاوه بر بهره های علمی و فقهی در شناخت ناسخ از منسوخ ، عام و خاص ، مقید و مطلق و نظایر آن ، می تواند الگوی مناسبی برای شناخت شیوهء تبلیغ مبانی دینی و برنامه ریزی برای تنظیم اولویت ها از جهت موضوع و محتوا باشد، به خصوص اگر این امر با توجه وملاحظهء جامعه شناختیِ فرهنگی و اخلاقی و بررسی و شناخت شأن نزول و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی وفرهنگی باشد.
بیست سورهء قرآن به اتفاق دانشمندان علوم قرآنی ، مدنی است . و هشتاد و دو سوره مکی است و اختلاف نظر فقط در دوازده سورهء قرآنی است
1. برخی چهار راه برای تشخیص سور مکی از مدنی ارائه داده اند:
1 هجرت پیامبر یا زمان .
2 مکان .
3 اشخاص یا مخاطبان .
4 ویژگی ها و صفات لفظی و معنوی .
مشهورترین ملاک ـ که عام ترین و بهترین آن نیز می باشد ـ هجرت نبیّ مکرّم 6است . بر پایهء این ملاک هرآیه ای که قبل از هجرت پیامبر6از مکه به مدینه ، نازل شده ، مکی است ، اعم از این که در خود مکه یا اطراف آن ویا هنگام هجرت و قبل از رسیدن به مدینه نازل شده باشد. هر آیه ای که بعد از هجرت نازل شده ، مدنی است ، اعم ازاین که در خود مدینه نازل شده باشد یا در خارج از آن
2. د) ویژگی ها و صفات لفظی و معنوی :در صورت شک و تردید در مکی و مدنی بودن برخی سور و آیات ونداشتن دلیل قابل اعتماد می توان از برخی شواهد و قراین لفظی یا معنوی شک و تردید را برطرف نمود.(4)
در ذیل به برخی از آن اشاره می کنیم :
ویژگی های سوره های مکی :
هر سوره ای که در آن ، سجده وجود دارد، مکّی است .
2 هر سوره ای که در آن لفظ، به کار رفته ، مکی است .
3 هر سوره ای که با حروف مقطعه از قبیل الم ، و الر، آغاز شده ـ جز سورهء بقره و آل عمران ـ مکی است و سوره ءرعد اختلافی است .
4 هر سوره ای که در آن آمده ، به شرط این که در آن نباشد، مکی است .
5 هر سوره ای که در آن قصص انبیا و ملل گذشته باشد، جز سورهء بقره ، مکی است .
6 هر سوره ای که در آن داستان حضرت آدم و ابلیس آمده باشد، جز سورهء بقره ، مکی است .
7 سور مکی دارای سوگند زیاد است .
8 آیات و سور مکی کوتاه و بین آیات آن متجانس صوتی وجود دارد.
ویژگی های سور مدنی
1 سوره هایی که در آن ها فرمان جنگ و جهاد و احکام آن آمده باشد، مدنی است .
2 سوره هایی که در آن ها از احکام ، حدود، حقوق و قوانین مدنی ، اجتماعی و سیاسی بحث شده باشد، مدنی است .
3 سوره هایی که از منافقان یاد شده ، غیر از سورهء عنکبوت که یازده آیهء اول آن مدنی است ، بقیه مکی است .
4 سوره هایی که با اهل کتاب (یهودی ها و مسیحی ها) مجادله نموده باشد.
5 آیات و سوره های مدنی اکثراً طولانی و همراه با سبک آرام قانون گذاری است .
6 سوره های مدنی با تفصیل و برهان و ادله اصول عقاید را مطرح می کند.
منبع: http://sys.blogsky.com/1386/12/11/post-401/
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
مؤمن ضعیف و بی دین کیست؟ ایا حدیثی در این مورد هست بیان کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : إنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعیفِ الَّذی لادینَ لَهُ، فَقیلَ: وَ ما الْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ: اَلذّی لا یَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ.
«وسائل الشّیعة، ج 16، ص 122، ح 21139»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: همانا خداوند دشمن دارد آن مؤمنی را که ضعیف و بی دین است، سؤال شد: مؤمن ضعیف و بی دین کیست؟ پاسخ داد: کسی که نهی از منکر و جلوگیری از کارهای زشت نمی کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عبد بائس
با عرض سلام و خسته نباشید
دعای سمات از کدامیک از ائمه معصومین نقل شده است؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
دعای «سمات» که نام دیگرش «شبور» است از دعاهای مشهوری است که علمای گذشته بر آن مواظبت و مراقبت داشته اند و خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه مستحب است. این دعای نورانی را شیخ طوسی در «مصباح» و سید بن طاوس(ره) در جمال السبوع و کتاب های دعای مرحوم شیخ کفعمی با سندهای معتبر از جناب محمد بن عثمان عمروی -رضوان الله تعالی علیه - که از نواب خاص حضرت صاحب الامر(عج) است و از حضرت امام محمد باقر و امام صادق(ع) روایت شده است و علامه مجلسی (ره) آن را در بحارالانوار با شرح آن ذکر کرده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
چرا گاهی شک میکنیم که خدا هست؟
حسین عالمی (داور) : سلام
باید براهین اثبات صانع را بخوانید و فکر کنید
شک به سراغ انسان ها میآید اما نباید بی جواب بماند
شک را با یقین و علم دور کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
عاشق خدا باشیم یا از خدا بترسیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : محبت به خدا در بین مومنین از همه محبت ها بالاتر است. لذا مومنین عاشق خدا هستند.
اما عذاب و قهر الهی نیز بسیار سخت و دردناک است و لذا مومنین بیشترین ترس را از عذاب و قهر الهی دارند. عذلب و قهر خدا نیز به دلیل گناهان انسان است.
تقوا یعنی مراقبت از رابطه خود با خدا. هر جا که خدا دستور به انجام داده آن کار را انجام دهیم و هر جا که دستور به توقف داده وارد آن کار نشویم. تقوا به خاطر شوق به بهشت و ترس از جهنم است و در مراتب بالاتر آن به خاطر محبت به خدا است. محب کاری را که محبوب بخواهدانجام می دهد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد اسماعیل زاده
سلام سوال بنده درباره خال کوبی ست ایا در قران به خال کوبی اشاره ای شده است لطفا با ذکر ایه و سوره من الاه التوفیق
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حکم خالکوبی در قرآن نیامده است
اما نظر مراجع تقلید در این باره به این شرح است:
آیت الله مکارم شیرازی:
جواب:اشکالی ندارد
آیت الله خامنه ای:
جواب:اشکال ندارد و وضو و غسل باطل نیست
آیت الله روحانی:
جواب:حکم خالکوبی زنان مانند حکم خالکوبی مردان است که اگر اثر آن در زیر پوست باشد و جسم مانع آب روی پوست نباشد اشکال ندارد
آیت الله شاهرودی:
جواب :اشکال ندارد و مانع وضو و غسل نمی شود زیرا جزء بشره میشود مگر آنکه خالکوبی به گونه ای باشد که جسم اضافی حائل محسوب شود
آیت الله موسوی اردبیلی:
جواب:اگر مانع از رسیدن آب به پوست بدن باشد جایز نمی شود و اگر مانع نشود و ضرر مهمی هم برای او نداشته باشد فی حد نفسه اشکال ندارد
آیت الله نوری همدانی:
جواب:اگر موجب ضرر قابل توجه باشد جایز نیست و برای وضو و غسل و نماز مشکل ایجاد نمی شود.
آیت الله صافی گلپایگانی:
جواب: چنانچه جوهری استفاده می شودجرمیتی نداشته باشد که مانع رسیدن آب به پوست باشد مانعی ندارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
وقتی شیطان از بهشت بیرون رانده شد، چطور دوباره وارد بهشت شد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شیطان از مقامی که داشت بیرون رانده شد. آن بهشتی که حضرت آدم در آن بودند بهشت آخرت نبود یا باغی از باغ های عالم دنیا بود یا باغی از عالم برزخ.
1)
: این باغ دنیوی داشته است زیرا که در قؤان به فراوانی نعمت وصف شده و دستور به خوردن و آشامیدن داده شده است ، درضمن حضرت آدم کاری یا عملی انجام نداده بود تا پاداش آن بهشت باشد. در ضمن کسی که وارد بهشت می شود در آن مخلد و جاودان است و از آن رانده نمی شود.
ابراهیمی (داور) : جمله «درضمن حضرت آدم کاری یا عملی انجام نداده بود تا پاداش آن بهشت باشد» که شما فرمودید صحیح نمی باشد زیرا قبل از هبوط حضرت آدم (ع) هنوز دین و شریعتی نبوده تا تکلیف آور باشد و در نتیجه تکلیف بهشت و جهنم وعده داده شده باشد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
حکم ازدواج هم زمان با دو خواهر چگونه است وبه چه دلیل ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : حرام است به دلیل آیه قرآن:
«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ... وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ اْلأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُورًا رَحیمًا؛ حرام شده است بر شما (ازدواج با) مادرانتان و ... و این که بین دو خواهر جمع کنید [همزمان با دو خواهر، ازدواج کنید]؛ مگر آن چه در گذشته واقع شده است. همانا خداوند، آمرزنده مهربان است» نساء، آیه 23.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
اعیاد ما مسلمانان وشیعه کدامند و از نظر اسلامی به چه روزی عید گویند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عید روزی است که خداوند رحمت جدیدی را به بندگان خود عرضه می کند. لذا در اسلام هر روزی که در آن معصیت خدا نشود، عید به حساب می آید.
اما اعیاد رسمی اسلام چهار عید است:
عید قربان، عید فطر،عید غدیر، عید جمعه.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود ورزیده
معیار تشخیص حیوانات حلال گوشت از حرام گوشت و شرایط ذبح شرعی چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به این لینک مراجعه نمایید:
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=7&day=4&id=1086513
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.