مسعود ورزیده
علت اینکه دعاهای ما مستجاب نمی شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 2 شرط اساسی استجابت :
اگر به آیه 60 سوره مبارکه غافر ، خوب توجه کنیم ، متوجه می شویم که آیه ، 2 فراز دارد . در قسمت آغازین ، همانگونه که ذکر شد ، خداوند مارا فرمان می دهد که او را بخوانیم و به درگاه او دعا کنیم و در فراز دوم ، بلا فاصله می فرماید که :" کسانى که از عبادت من تکبر مىورزند ، به زودى با ذلت وارد دوزخ مىشوند! "(4). بر این اساس مشخص می گردد که دعا ، خود نوعی عبادت و فرمانبرداری از خداوند است و بلکه بر طبق بیان رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ، دعا حقیقت و مغز عبادت است (5). بنابر این همانگونه که هر عمل و هر عبادتی مقدمات ، آداب و شرایطی دارد که باید آنها را رعایت نمود و بکار بست ، دعا نیز از این قاعده مستثنی نیست .
با تأمل در این آیات و روایات گوناگونی که از اهل بیت ( علیهم السلام ) به ما رسیده است ، می توانیم 2 شرط عمده استجابت دعا را دریابیم . در این آیات ، خداوند به ما وعده می دهد که اگر او را بخوانیم ، دعایمان را اجابت می کند . بنابر شرط نخستین استجابت دعا اینست که ما تنها خدا را بخوانیم و چشم طمع به سایرین نداشته باشیم و دومین خصوصیت نیز آنست که باید حقیقتا دعا یمان ، خواسته ای حقیقی باشد . . .
تنها خدا و حقیقتا دعا . . . :
گاهی اوقات ، هنگامی که دعا می کنیم و خدا را می خوانیم ، واقعا تنها ، امیدمان به او نیست و به ابزار و وسائل مختلف و یا اشخاص گوناگون نیز چشم طمع داریم و غیر از خدا ، آنان را نیز مؤثر می دانیم . در این شرایط ، طبیعی است که دعایمان اثری نداشته باشد ، چرا که به چیزهائی امید بسته ایم که کاری از آنان ساخته نیست . حتی در مورد توسل به ائمه طاهرین (علیهم السلام) نیز باید حقیقتا چشم امیدمان به پروردگار باشد ، چرا که او خود این بزرگواران را به عنوان وسائل تقرب به خویش به ما معرفی نموده است . اما در نقطه مقابل ، شاید در زندگی خود چندین بار برایمان اتفاق افتاده باشد که تنهای تنها به خدا امید بسته ایم و ایمان داشته ایم که همه چیز در دست اوست . این نخستین شرط لازم برای استجابت دعاست .
اما در کنار این مسأله ، باید حقیقتا دعایمان ، خواسته ای حقیقی بوده و زبان حالمان با آنچه می گوئیم ، یکی باشد ؛ نه آنکه عباراتی را بر زبان برانیم که در باطن خویش ، واقعا آنها را نمی خواهیم و درونمان با آنچه در ظاهر بیان می کنیم ، متفاوت باشد . بر این اساس به خوبی مشخص می شود که آنچه در استجابت دعا اساسی ترین نقش را ایفا می کند ، حقیقت و باطن انسان است . لذا امیرالمؤمین ( علیه السلام ) در نامه خویش خطاب به امام مجتبی ( علیه السلام ) می فرمایند که عطا و بخشش ( الهی ) به میزان نیت است .(6)
گناه ، اصلی ترین مانع استجابت :
اگر این دو شرط را در وجود خویش پیاده نمودیم ، باید به همراه آن تلاش کنیم تا موانع خارجی دیگر را نیز از پیش رو برداریم. آنگونه که ائمه طاهرین ( علیهم السلام ) ما را متوجه می سازند ، برخی از گناهان ، اصلی ترین مانعی است که در مسیر دعای ما قرار دارد و مانع استجابت آن می شوند . امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در دعای کمیل به ما می آموزند تا با خدای خویش این گونه نجوا کنیم : " خدایا ، گناهانی را که مانع استجابت دعا می گردد ، برمن بیامرز " . (7) .
بر طبق تعالیم اهل بیت (علیهم السلام ) ، گناهان مختلفی سبب عدم استجابت و محبوس شدن دعا می شوند که عقوق والدین (8) ، ستم به مردم (9) ، خوردن مال حرام (10) ، به تأخیر انداختن نماز تا آنکه قضا شود (11) و . . . بخشی از این گناهان به شمار می آیند .
البته در مواردی طبق احادیث اهل بیت علیهم السلام استجابت دعای مومن به شکل ذخیره ای برای آخرت او و یا دفع بلا از او ظاهر می شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چگونه نداشته های خود را از چه نظر جسمی و روحی تحمل کنیم و خدا برای جبران نداشته ها چگونه جواب می دهد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند به اندازه نعمتی که به انسان داده از او تکلیف می خواهد و به همان اندازه او را بازخواست می کند: لایکلف الله نفساً الا وسعها
به خاطر سختی هایی که انسان در دنیا متحمل می شود اگر به خاطر آن سختی ها جزع و فزع نکند و در برابر آنها برای خدا صبر نماید اجر صابران را خواهد برد. به بیان امام معصوم علیه السلام یکی از سه جزء کمال صبر در مصیبت است.
صبر برای ایمان به منزله سر برای بدن است.
بابی در بهشت برای صابران نام گذاری شده استو تنها صابران از آن وارد می شوند.
همچنین باید تلاش کرد با استفاده از فکر و سایر قوایی که وجود دارد و الگوگیری از بسیاری از افرادی که نقصان های جسمی و روحی داشته و بر آنه غلبه کرده اند، با توکل و استعانت از خدا بر کم توانی ها غلبه کرد و با همت مضاعف آنها را جبران نمود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
مرجع (یا ولی العافیه نسئلک العافیه........) کجاست؟
حسین عالمی (داور) : سلام
عافیت از خداوند است
و سجده محل راز و نیاز با ونبع خیر و عافیت است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
چگونه خدا ما را در برابر خطاهایمان تنبیه می کند فرق ازمایش و تنبیه چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آزمایش یعنی امتحان کردن. این دنیا جای امتحان است و خداوند با سختی ها و نعمت های خود ما را امتحان می کند تا در بین دوراهی های خیر و شر کدام را انتخاب می کنیم. نتیجه این امتحان برای مومن، رشد او می باشد.
در قبال انتخاب های خیر خداوند در آخرت و گاه در دنیا به ما پاداش نیکو می دهد و در برابر انتخاب ها شر در آخرت و گاه در دنیا ما را مجازات می کند و البته بسیاری از گناهان ما را می بخشاید.
تنبیه یعنی همان مجازات کارهای زشت و انتخاب های غلط. تنیبه در دنیا یعنی گاه انسان مبتلا به مشکلاتی می شود تا اولاً جزای کار بد خود را در همین دنیا ببیند و به آخرت نیافتد و ثانیاً انسان هوشیار شود تا دوباره دست به کار زشت نزند.
البته همه مشکلات ناشی از تنبیه نیست. برخی اوقات مشکلات برای امتحان است تا مثلاً معلوم شود که آیا ما در حال بیماری هم خدا را شکر می کنیم یا نه؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
چگونه است که بعضی مواقع نسبت به بعضی افراد احساس خوبی نداشته و از طرف بدمان می اید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ریشه احساسات بد نسبت به افراد همیشه واقعی نیست. گاه خاطر ای بد از همان فرد، یا افرادی شبیه یا مرتبط با او یا قیافه ظاهری و... در این احساس موثر است.
البته گاهی نیز احساس انسان درک درستی دارد و به خاطر طینت بد یک فرد از او منزجر می شود. روح های مومنین نسبت به هم کشش دارد و از غیرمومنین دوری می کند همین دور غیر ونان نیز نسبت به هم و نسبت به مومنین این گونه هستند.
در هر حال نباید به صرف احساس به کسی سوء ظن پیدا کرد. باید بر اساس دلیل و مدرک افراد را متهم نمود. البته انسان می تواند با کسی که از او خوشش نمی اید رابطه نداشته باشد اما متهم کردن کسی به بد بودن نیاز به دلیل روشن دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا پناهی
چرا بعضی افراد بد دل هستند و سوءظن نسبت به دیگران دارند و منفی باف و دارای خلق بسیار بدی هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این ویژگی ها گاه به شکل ارثی به انسان می رسد مانند برخی ویژگی های خوب.
گاه نیز انسان ها با عمل خود یا به خاطر تجربه زندگی در محیط بد این احساس درشان تقویت می شود.
به هر حال انسان باید بکوشد در هر حالی از مسیر تقوا و بندگی و احکام شرعی خارج نشود و تلاش کند تا متخلق به اخلاق حسنه بشود. به تعبیر قرآن دشمنی با دیگران نباید انسان را از مسیر عدل و انصاف خارج نماید: و لا یجرمنکم شنآن قوم علی ان لا تعدلوا اعدلو هو اقرب للتقوی.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا احتشامی
این ایه در چه سالی نازل شد.دلیل آن چه بود. با نهایت سپاس
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چه آیه ای؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمید رضا امانی
با عرض سلام با توجه به اینکه روح انسان پَس از مرگش باقی است . وتنها جسم اوست که خاک میشود . پس هر انسانی از نظر روحی پس از مرگ زنده است .د رقرآن کریم آمده است :که شهدا در نزد خداوند زنده اند و روزی می خورند .
سوال: تفاوت زنده بودن انسان های معمولی پس از مرگ با زنده بودن شهدا چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
همه بعد از مرگ به یک معنا زنده هستند و از بین نمی روند. اما غالب افراد زندگی بعد از مرگشان چندان شبیه به زندگی نیست! برخی در خواب به سر می برند. برخی در غذاب در گیر هستند. تنها گروه اندکی از افراد زندگی به معنای واقعی حیات و نشاط دارند و به مراتب عالی تر حیات دست پیدا می کنند.
به بیان قرآن کسی که ایمان نیاورده در حقیقت مرده است یعنی حیات انسانی ندارد تنها حیات حیوانی یا گیاهی دارد. چنین افرادی بعد از مرگ نیز قطعاً دارای حیات انسانی نخواهند بود. قرآن کافران را صریحاً مرده می داند: استجیبوا لله و الرسول اذا دعاکم لما یحییکم
اما شهدا دارای حیات انسانی هستند و نشانه روشن آن نیز روزی خوردن از روزی های بسیار والامرتبه اخروی است. حیات اینها با دیگران قابل قیاس نیست. در حقیقت دیگران حیاتی در مرتبه اینان ندارند و از نظر قرآن مرده انگاشته می شوند. (البته مومنینی مانند انبیا و صدیقین و صالحین نیز بنا به درجاتشان از این حیات برخوردار هستند)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
غلامرضا خسروبیگی
با سلام و عرض خسته نباشید و تشکر از راهنمایی های اساتید محترم تدبر
به این پیام دقت کنید.
"تا پیام رو دیدی 8 با بگو یا ابوالفضل و برای 8 نفر بفرست همین الان خبر خوشی میشنوی.به ابولفضل قسمت می دم بفرست فقط امتحان کن خیلی عجیبه"
پیام های از این دست هر روز اس ام اس می شود و گیرند پیام را شک و تردید فرو می برد از طرفی موضوع اعتقادی است و گیرنده را ملزم می کند که به خواسته پیام دهنده عمل کند و از طرفی دیگر موضوعی سبک و سطحی مطرح می شود که شعور گیرنده پیام را زیر سوال می برد(خبر خوش و امتحان کردن موضوع) و جالبتر آنکه که در میان قسم نیز آورده می شود.
نظر شما در خصوص اینگونه پیامها چیست؟
آیا لازم نیست اطلاع رسانی از طریق رسانه ها در این خصوص صورت گیرد؟
آیا دست افراد خاصی در کار است یا اینگونه پیام ها توسط افراد عامی ساخته و پرداخته می شود؟
و آیا اگر گروه خاصی به قصد خاصی اقدام به این کارهایی می کنند چرا با انها مقابله نمی شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
هیچ کدام از اینها پایه و اساسی ندارد و تنها اثر آن تضعیف اعتقادات و بی تقوایی و دروغ گویی است.
لازم است که اطلاع رسانی عمومی شود
به نظر می رسد جریان عوام کشور خودش به تنهایی برای چنین کاری کافی است! اما اینکه جریان خاصی هم پشت آن است یا نه خبر ندارم.
1)
خورسندی : سلام
ماماموربه تدبردرقرآن هستیم.پس هرکاری که ماودیگرمسلمانان راازتدبربازدارد
خوب نیست وبایدازآن اجتناب نمود.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صمدی
باسلام
حزب های 119 و 120 قرآن کریم در کدام جز و شامل کدام سوره ها می باشد
لطفا هرچه سریعتر جواب را بفرستید
باتشکرصمدی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
انتهای جزء سی ام:
سوره های ناس، فلق، توحید، مسد، نصر، کافرون، کوثر، ماعون، قریش، فیل، همزه، والعصر، تکاثر، عادیات،زلزال، بینه، قدر، علق، تین،انشراح
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.