حسن حسین زاده
ایا حوادث اینده در قران کریم هست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : همه حقایق در باطن قرآن قرار دارد اما بسیاری از آنها به گونه ای نیست که با ظواهر الفاظ قابل درک باشد. آن یزان که برای هدایت انسان ها به سوی کمال لازم بوده در قالب الفاظ آمده و در بسیاری موارد تفسیر آنها نیز با کمک بیانات معصومین علیهم السلام روشن می شود.
اما دستیابی به باطن قرآن با راه تزکیه و تهذیب نفس از طریق شرعی ممکن است که حد عالی و نهایت آن را معصومین علیهم السلام دارند. لذا آنها تمامی حوادث آینده را به کمک وحی می دانند اما دسترسی ما به آنها ممکن نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجتبی سردارزاده
در چه زمینه هایی میتوانیم سوال نماییم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در مطلالب مرتبط با قرآن، از فهم و معنای آِیات، شأن نزول آیات، علوم قرآنی، سوالات اعتقادی، کاربرد قرآن در زندگی و...
البته سایر سوالات دینی را نیز در صورت توان داوران پاسخ خواهند داد.
سوالات احکام خود را از رساله یا از سایت مرجع تقلید خود استفتا نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسن حسین زاده
چرا بعضی ها در قران شک می کنند وقران بزرگ تر هست یا حضرت محمد ص.
وعلم حروف قران را چگونه می تواند یاد گرفت.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : باید دلایلشان را از خودشان پرسید.
حقیقت و باطن قرآن، نور پیامبر و ائمه است. اما در عالم دنیا پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام حافظ و نگهبان قرآن هستند و در صورت لزوم جانشان را برای حفظ قرآن فدا می کنند. لذا در تعابیر آمده است که قرآن ثقل اکبر است و ائمه ثقل اصغر.
هیچ راه عمومی و قطعی به جز برخی روایات در مورد برخی حروف مقطعه وجود ندارد. البته ما اولاً مأمور به فهم ظاهر آیات و عمل به آنها و سپس فهم باطن قرآن آن هم از طریق اهل بیت و دلایل قطعی عقلی هستیم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اکرم عطاری
آیات محکم و متشابه در رابطه با داستان حضرت ابراهیم (ع)در قرآن کدام است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تا جایی که بنده اطلاع دارم در داستان حضرت ابراهیم علیه السلام آیه متشابهی وجود ندارد. البته برخی آیات اجمال دارد (مانند اینکه نام فرزندی که قرار بود ذبح شود در قرآن کر نشده، اسماعیل بوده یا اسحاق) اما به این گونه آیات معمولاً متشابه گفته نمی شود.
اگر آیه خاصی مورد سوال است بفرمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اکرم عطاری
ریشه ی عزاداری برای امام حسین با پرچم و علم و زنجیر زنی و ... در کجاست؟ و روش اینگونه عزاداری ها تا چه خرافات وارد شده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عزاداری های مرسوم شیعیان عمدتا از اهل بیت گرفته ا شده است . مثلا نخستین مجالس عزاداری را پس از شام که اسرا برگزار کردند بنابر نقل های تاریخی میتوان در عزاداری های فردی امام سجاد و پس از آن عزاداری اما باقر و سپس عزاداری جلسه ای همراه با شعر و مرثیه در دوران امام صادق علیه السلام مشاهده کرد . در دورانهای بعدی هم شاهدیم که مثلا امام کاظم از ده روز پیش از عاشورا عزاداری را آغاز و تا عاشورا ادامه می داد و امام رضا هم در قالب مجالسی که بویژه در طوس به هم می رسانید ، از شاعران برای ذکر عزای امام حسین استفاده می کرد . پس در دوران اهل بیت عزاداری برای امام حسین وجود داشته و ما از آنان آموخته ایم . اما به سال 352 قمری احمد معز الدوله بویهی در بغداد ،فرمان عزای حسینی را که صادر کرد ضمن فرمان گفت که از ده روز محرم را عزاداری کنند . اما دسته های عزاداری از دوره بنی بویه به طور علنی مرسوم شد و نخست به دستور شاه ،لشکریان با دسته هایی از میدانهای شهر گذشته و نمایش عزا دادند و مردم هم به دنبال آنها رفتند . از این زمان به بعد عزاداری وجود داشته و به صورت دسته ای برپا می شده است گر چه گاهیبه دلایل متفاوت ،مجالس بر قرار نمی شد . اما د ردوران صفیه و پیش از آن در دوران سلجوقیان ، مراسم سوگواری امام حسین بر پا می شد . د ردوران صفویه هم غالبه دسته های عزاداری در شهر به حرکت در می آمدند و گویا از زنجیرو نمادهای شبیه به آن خبری نبوده است . در این باره می توان به سفرنامه پیترو دلاواله مراجعه کرد . اما در دوران قاجار هم ابتدا فقط روضه خوانی باب بود و کم کم سینه و زنجیر زنی وارد فرهنگ عزاداری می شود .
به هر صورت عزاداری به شکل معین مثلا در قالب سینه زنی و زنجیر زنی و ... به نحو مستقیم ریشه روایی ندارد و گویا شکل برپایی مراسم عزاداری، به خود مردم واگذار شده است تا با انطباق اصول کلی دین و راهنمایی ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین با عرف محلی، تکریم و تجلیل شایسته از ائمه معصومین (ع) بجا آورند، و گفته اند راه افتادن دسته های سینه زنی از زمان آل بویه در میان شیعیان رایج گردید. در عصر صفوی نیز دسته های سینه زنی همراه با خواندن اشعار با آهنگ یک نواخت -که در سوگ امام حسین (ع) سروده شده بود- در کوچه ها و خیابان می گشتند. دراین عصر برای افزایش هیجان مردم و هر چه شکوهمندتر شدن دسته های عزاداری، نواختن طبل و کوبیدن سنج معمول گردید و ادوات جنگی -که در میدان رزم کاربرد داشت- به این گونه مجالس راه یافت. شیپورزنی، علم گردانی، حرکت دادن کتل، مورد استفاده سوگواران قرار گرفت.
معیار اصلی در عزاداری ها عبارت است از:
1. یاد حضرت اباعبدالله و قیام ایشان و بیان علت و هدف قیام
ذکر مصائب آن حضرت و گریه کردن و گریاندن دیگران برای آن
رعایت احکام شرعی در اقامه عزا مانند دوری از موسیقی حرام، اختلاط زن و مرد، ضرر زدن به بدن بیش از حدی که در شرع اجازه داده شده، دوری از اموری که شکل عزا ندارد و صرفاً رسوم بی مبنا است و موجب وهن شیعه است (مانند قمه)
اعلان عزا به دیگران و پیام و هدف و مصائب کربلا را به دیگران رساندن. شکل آن می تواند به شکل دسته عزداری یا غیر آن باشد.
توجه به راست بودن روضه ها و پرهیز از دروغ برای گریاندن بی مبنا.
علم به عنوان پرچم سنت نیکویی است اما به این نحو فلز صلیبی شکل چندان مورد تأیید نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ندا چاره ساز
با سلام
گویا اخیرا" مد شده که افرادی با انرژی درمانی درمان مشکلات جسمی را انجام می دهند؟آیا این درست است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
امکان این موضوع وجود دارد و نمونه هایی نیز بر صحت آن مشاهده شده است. اما بازار فریب و دروغ و کلاهبرداری از اصل مطلب بیشتر است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
مگر فطزس ملک نبود که بر اثر گناه بالهایش سوخته بود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
روایاتی که دربارۀ تخلف بعضی از ملائکه از فرمان الاهی و احیاناً تنبیه و مجازات آنها وارد شده است، نظیر روایت “فطرس”، چندان قطعی نیست و همۀ علمای اسلام چنین روایاتی را نپذیرفته اند. برخی از آنان معتقدند: جریان فطرس به اثبات نیاز دارد؛ زیرا فطرس واژه ای یونانی است و در دعای سوم شعبان هم فرشته خوانده نشده است. بلکه به این صورت آمده “و عاذ فطرس بمهده”؛ فطرس به گهوارۀ امام حسین (ع) پناه برد. از سوی دیگر سند این دعا هم باید تحقیق شود و میزان اعتبارش به دست آید… .[۱]
عده ای دیگر منکر معصیت فرشتگان و تنبیه آنها هستند و می گویند: روایت عصیان فطرس، با آیۀ شریفۀ: “عِبادٌ مُکْرَمُونَ”[۲] و آیۀ: “آنها دستورات الاهی را معصیت نمی کنند و آنچه را که امر شده اند انجام می دهند”،[۳] منافات دارد.
بنابراین، در نگاه این گروه عصیان فرشتگان پذیرفته نیست.
از سوی دیگر علمای شیعه با فرض صحت چنین روایاتی، احتمالاتی را مطرح کرده اند:
۱٫ بعضی از مفسران گفته اند: مجازات و تنبیه ملائکه در اثر “ترک اَولی” بوده است، نه گناه و معصیت. منظور از ترک اولی، این است که آنها در اجرای دستورات الاهی عملی را که دارای اولویت بیشتری بوده رها کرده اند و به سوی عمل کم اولویت رفته اند، یا انجام عمل را در وقتی و شرایطی که اولویت بیشتری داشته است، رها کرده و در شرایط و وقت دیگری به جا آورده اند و به همین جهت مجازات و تنبیه شده اند.[۴]
۲٫ عده ای برای حل مشکل عصیان و تنبیه فرشتگان، احتمال داده اند که این قبیل روایات مربوط به دسته ای از ملائکه باشد که شبیه به انسان هستند. می گوید: بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث “ملائکۀ زمینی” می گویند، آنها موجوداتی هستند نامرئی، اما شاید خیلی به انسان شبیه اند؛ یعنی تکلیف می پذیرند و احیاناً تمرّد می کنند. حقیقت اینها بر ما روشن نیست، حتی در بعضی از اخبار آمده است که بعضی از ملائکه از عنصرهای این عالم آفریده شده اند.[۵]
۳٫ بعضی هم معتقدند چنانچه درستی سند و فرشته بودن فطرس، هر دو اثبات شود، این امر با آیۀ “لا یَعْصُونَ اللّهَ”،[۶] منافاتی ندارد؛ زیرا فرشتگان یکسان نیستند. فرشتگان حامل عرش، حامل وحی مقامی والا دارند: “وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ”.[۷] فرشتگان حامل وحی معصوم اند و تکامل هم ندارند. دلیلی نداریم که تمام فرشته ها از یک سنخ باشند و فرشته ای همانند انسان که دارای نفس مستکمله باشد، نداشته باشیم!. پس امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی به شمار آید و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.[۸]
با توجه به آنچه در کلام حضرت علی (ع) در توصیف و ویژگی های فرشتگان بیان شد، اگر این کلام را وصف -فرشته بما هو فرشته- گرفتیم و گفتیم حضرت در مقام بیان توصیف تمام فرشته ها هستند، در این صورت باید نازل ترین درجۀ فرشتگان هم دارای آن ویژگی ها باشند؛ لذا معصیت در حق آنها تصور ندارد، مگر به نحو ترک اولی و گناه منزلتی.[۹]اما اگر گفتیم که حضرت در مقام بیان توصیف فرشتگان خاصی بوده است و شاهد ما روایات دیگر این باب است، باید به یکی از دو توجیهی که در بالا بدان اشاره شد، روی بیاوریم.
به هر حال چون فرشتگان موجوداتی غیر مادی هستند، شناخت و آگاهی دقیق از آنها، تنها از راه آیات و روایات ممکن است و به هر روایتی نیز نمی توان تمسک کرد. بلکه باید روایات از نظر سند و دلالت کاملاً مورد اعتماد باشند و تا به چنین روایتی دست نیافتیم، مرجع ما تنها آیات قرآن است.
برای اطلاع بیشتر به این منبع مراجعه نمایید:
http://islampedia.ir/fa/1390/05/%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%D8%B3-%D9%85%D9%84%DA%A9/
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ظفراله قانع
آیا نماز با چشم بسته اشکال دارد چه کنیم که در نماز حواسمان پرت نشود ونماز قابل قبولی داشته باشیم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مکروه است.
برای حضور قلب باید تلاش کرد تا در اوقات غیر نماز نیز از یاد خدا غافل نشویم.
توجه در هنگام وضو گرفتن و خواندن دعاهای وضو، خواند نماز در جای ساکت و به جماعت، توسل به امام زمان در ابتدای نماز برای حضور قلب داشتن و اینکه اگر بدون اختیارحواس انسان پرت شد سریعاً به نماز برگردد نه اینکه در افکار متفرقه غوطه بخورد، توجه به معانی اذکار نماز و توجه به اینکه در مقابل خداوند متعال ایستاده است، برای حضور قلب موثر است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ام البنین احمدیان
آیادر ادبیات عرب لیس داریم
آیا لیس متصرف داریم
انواع لیس
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بله
لیس به چهارده صیغه صرف می شود
انواع ندارد. همیشه اسم لیس مرفوع و خبر آن منصوب است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه فتح علیان
سلام آیامی توان سهم امام خمس را برای ساخت مدرسه ی علمیه هزینه کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
باید از مرجع تقلیدتان اجازه خاص برای این مورد بگیرید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.