پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
تی تی عابد
نکاتی که در آیه 22 ای 27 سوره قصص وجود دارد چه می باشد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : حیای دختران حضرت شعیب، ادب حضرت موسی در درخواست غذا از خداوند، ارائه معیار در انتخاب مستخدم، وجود مهریه در امم گذشته، نرم خویی و ملاطفت و...
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
الهام
با سلام و تشکر از پاسخگویی
در ترجمه تفسیر المیزان(مولف:سید محمد باقر موسوی همدانی)در تفسیر آیه 24 سوره نساء آمده"و بنا بر این جمله:" إِلَّا ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ" در این مقام خواهد بود که حکم منعى که در محصنات بود از کنیزان محصنه بردارد، یعنى بفرماید زنانى که ازدواج کرده‏اند، و یا بگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى کنیزان که در عین اینکه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به این معنا که صاحب کنیز که او را شوهر داده مى‏تواند بین کنیز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگیرد، و آن گاه خودش با او همخوابگى نموده، دوباره به شوهرش تحویل دهد، که سنت هم بر این معنا وارد شده است."با این تفسیر زن همچون کالایی به نظر میرسد که حتی بعد از ازدواج,صاحب قبلی او میتواند هر وقت خواست مانع ارتباط او با شوهرش شود.البته من در چند تفسیر دیگر جستجو کردم هیچکدام اینگونه تفسیر نکردند اما این نوع تفسیر بسیار ظالمانه به نظر میرسد.آیا اینگونه تفسیر درست است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1. احکام بندگان و کنیزان در زمان فعلی مصداق ندارد.
2. غالب مفسرین این قسمت آیه را حمل بر زنان شوهردار کافری کردند که در جنگ اسیر می شدند و لذا عقد نکاحشان باطل می شد و امکان به کنیزی گرفتن انها فراهم می شد.
3. تا جایی که بنده تفحص کردم تفسیر علامه طباطبایی مبتنی بر احگام کنیز در اسلام است. در آنجا بیان شده که اگر کنیزی شوهرش نیز بنده یک مولا باشند، مولا می تواند آنها را طلاق دهد یا برای مدتی بینشان فاصله بیاندازد و با رعایت عده کنیز، او را برای خود حلال کند.
بنده و کنیز غالب اختیارات امورات زندگی خود را وابسته به اذن مولا دارند و در بسیاری موارد استقلال ندارند. بررسی کلی علل احکام آن نیازمند بیان نظام حقوق بردگان در اسلام است که کتابی مستقل می طلبد. می توانید به کتب زیر مراجعه کنید:
1. نگاهى به بردگى ، آیة‏الله محمد على گرامى.
2. فرازهایى از اسلام، علامه‏ى طباطبایى(ره).
3. اسلام و آزادى بردگان، آیة‏الله مکارم شیرازى.
4- اسلام و مسائله آزادی , بردگی , موسوی زنجانی
5- حقوق بشر, اسدالله مبشری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
من در محیط مردانه کار کرده ام سعی میکردم با برخوردی خوب و در عین حال متین با همکاران مرد که مجرد و متاهل بودند متولدین سالهای 60-65 بودیم ولی من احساس کردم بعد از مدتی از خوش برخوردی ام سوء تفاهم پیدا کرده اند و ان را دلیل بر علاقمندی من به خودشان تعبیر کرده اند سوالم اینست که یک مومن واقعی بودن در اینجا چگونه باید باشد من اصلا اهل بدخلقی نیستم و با تواضع و مهربان برخورد کردم. چه کنم تا این تعبیرات از بین برود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بهترین کار برای یک زن مومنه، جدایی محل کار از همه افراد نامحرم است و برای نیافتادن خود و نینداختن دیگران به گناه یا امور شبهه ناک هیچ راهی جز این نیست.
هر مسیر دیگری با احتمال بسیار زیاد انسان مومن را دچار آفات فردی یا جمعی می کند و اقل آن دور شدن انسان از راه معنوی و کمال است حتی اگر به گناه کشیده نشود و در این موضوع زنان بیش از مردان در معرض آفت هستند.
تمام تلاش مومن باید این باشد که مسیر شغل و زندگی اش را هر چه بیشتر از گناه دور کند. برای زن مومنه هیچ راهی برای رسیدن به کمال، بالاتر از ازدواج، خوب شوهرداری کردن و بچه آوردن و تربیت فرزند و پس از آن تحصیل علم دین نیست. کار بیرون از منزل مگر در اضطرار یا نیاز جامعه یا حداقل بعد از اتمام کارهای اصلی گفته شده، با شرط دوری از نامحرم جائز است. کار به همراه نامحرم یا حرام است یا در بسیاری موارد همراه حرام و همان طور که گفته شد به خودی خود، فضیلتی برای زن در پیشگاه خداوند نمی آورد.
در اغلب موارد، هیچ الزامی به سلام و علیک با مردان نیست چه برسد به کارهای دیگر به ویژه با مردان جوان.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) پناهی : با سلام
پاسخ شما با توجه به نیازهای جوانان امروزی قانع کننده نیست . خدیچه هم بزرگترین تاجر عرب بود. زنان موفق زیادی هستند که بهتر از مردان خودشان را نشان داده اند.
ابراهیمی (داور) : علیک سلام
اولا چرا قانع کننده نیست؛ دلیل منطقی و مستدل بیاورید.
دوما به عنوان نمونه، حضرت زهرا (سلام الله علیها) ایشان در طول عمرشان هم در خانه حضور داشتند و هم در اجتماع ولی توجه کنید که ایشان در اجتماع ظهور نداشتند بلکه فقط حضور داشتند. برای فهم مطلب سخنرانی ایشان در مسجد النبی است که بالای منبر رفته و پرده ای مقابل ایشان کشیده شد تا مردان ایشان را نبینند و بعد صحبت کردند.
سوما در آیات قرآن، خداوند به زنان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) دستوراتی میدهند که دلالت بر حضور زنان در اجتماع بدون ظهور آنان دارد. می توانید به آنان مراجعه کنید.
والسلام علی من اتّبع الهدی
2) طوفانی : سلام
داور محترم در بند «سوما» خود بیان داشتند که قرآن دستوراتی داده که دلالت بر حضور بدون ظهور زنان در اجتماع می کند؛ لطفا نام سوره ها و شماره های آیات مربوطه را بفرمایید!؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمید
فعل جمع مذکر مخاطب در فعل امر سوره ال عمران
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : متوجه سوال نشدم. در چه آیه ای؟
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
غلامرضا خسروبیگی
با سلام و عرض تسلیت ایام سوگوار سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)
سوال من در باب ولایت حضرت علی (ع) است.همانگونه که مستحضرید در غدیر خم به روایتی 70 هزار حاجی و به روایت دیگر بالای 100 هزار حاجی شاهد رویداد سرنوشت ساز مسلمانان ،انتخاب حضرت علی بعنوان ولی و جانشین حضرت رسول(ص)، شاهد و ناظر بودند و در ثانی بعد از آن رویداد 70 روز بیشتر نگذشته بود سوال اینجاست چطور شد مردم یکدفعه آن رویداد مهم را فراموش کردند؟درگیری زیادی بین یاران حضرت علی (ع) و مخالفان در تاریخ ثبت نگردیده است و چگونه شد که بعد 50 سال از این واقعه در سال 61 هجری چه بر سرشان آمده بود که اینگوه از نوه رسول خدا پذیرایی کردند ( سر از تن مبارک حضرت ابا عبداله (ع) جدا نکردند ؟اهل بیتش را در شهرها نگرداندند ؟ بر سر مبارک سنگ نزدند ؟ زنها هلهله نکشیدند ؟ )ایا همین به ظاهر مسلمانان نمی دانستنداین شخص کیست و بارها رسول خدا سفارش ایشان و حضرت امام حسن(ع) را به امت خویش نکرده بود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
چند عامل را به طور کلی برای واقعه سقیفه می توان نام برد:
1. تعصبات جاهلی که هنوز ریشه داشت و فرد جوان را به رهبری نمی پذیرفت.
2. تعصبات جاهلی که ریاست در یک خاندان را برنمی تافت
3. ضعف اعتقاد به پیامبر در مورد اینکه هر چه می گوید وحی است و مناقشه هایی که برخی اصحاب در زمان پیامبر کرده بودند و برخی دستورات ایشان را از خدا نمی دانستند.
4. ارعابی که خلفا در ابتدای کار ایجاد کرده بودند.
5. ضعف ایمان برای خطر کردن در جلوگیری از انحراف در بین مردم و اکثر صحابه.
وقتی مسیر سرپرستی مسلمین منحرف شد کار برای تبلیغات دروغین از دین باز شد و نسل های بعد بسیار بی اطلاع تر و ضعیف الایمان تر شدند. لذا اهل شام در زمان اباعبدالله چیزی از اسلام نمی دانستند و اهل بیت پیامبر را عایشه و معاویه می دانستند و هلهله مربوط به شام است.
اهل کوفه نیز مذبذب و جان ترس بودند و در مواقع حساس میدان را خالی می کردند. سایر بلاد اسلامی نیز از معارف دین و اهل بیت پیامبر به غایت دور بودند و از داستان کربلابرکنار.
خواص بعد از پیامبر به دنیا مشغول شدند و نشر روایات پیامبر تا 100 سال ممنوع بود و روایات جعلی فضائل بیکرانی را برای خلفا جعل می کرد و دین در ظاهر قرآن خلاصه شده بود.
مهمتر از همه دستگاه خلافت جا انداخته بود که خلیفه نه تنها جانشین رسول الله بلکه جانشین خدا است و هر کاری بکند باید از او تسلیم بود و قیام در برابر خلفا به هر عنوانی حرام و محکوم است. خلیفه عین دین خدا شده بود.
برای اطلاع بیشتر به کتاب های نقش ائمه در احیای دین و معالم المدرستین (ترجمه شده) نوشته علامه عسکری مراجعه کنید. برخی سخنرانی های حاج آقای پناهیان نیز گره گشا است. تاریخ اسلام را بخوانید. سخنرانی مقام معظم رهبری در محرم 77در نماز جمعه بسیار کمک کننده است
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2923
این سخنرانی آقا نیز عالی است
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=4790
فایل سخنرانی را هم از اینجا می توانید دانلود کنید
http://fetyan.net/newsdetail-14-fa.html
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) حیدری : یک دلیل بسیار مهم این بود که آنها از دین پیامبر(ص) فاصله گرفتند و جان های خود را از حرام پر کردن.(مال حرام خوردن)
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
با سلام لطفا تفاوت دو سوره ناس و فلق را ذکر بفرمایید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
شباهت این دو سوره در آن است که هر دو برای استعاذه به خداوند هستند اما محتوایشان ربطی به هم ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین زاده
می خواستم بدانم چرا در آیه ای برگردانده می شوید گفته شده و در آیاتی دیگر برمی گردید؟ گویا در اولی اجبار نهفته است و در دومی اختیار ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تنها دو بار از ترجعون به شکل معلوم استفاده شده:
1. َّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِناتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْکُفَّارِ (ممتحنه، 10): که ناظر به این است که زنان مسلمان شده از کفار که به نزد شما می آیند به نزد کفار برنگردانید.
2. ترجعونها ان کنتم صادقین(واقعه): که جواب «لولا» قرار گرفته به این معنا که خداوند در خطاب به کفار می فرماید اگر قیامت و جزایی در کار نیست، روح فرد مرده را برگردانید.
در سایر موارد ترجعون به صیغه مجهول است و ناظر به برگردانده شدن انسان ها به سوی خدا است که عملی است که از اختیار انسان ها بیرون است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
ایه ای که می فرماید "لا یمسه الا المطهرون"
اولا یک ایه خبریه نه امری و ثانیا از کجا میشه فهمید منظور از مطهرون چه کسانیه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در بسیاری موارد امر به صیغه اخباری می آید.
طهارت مراتبی دارد و مس قرآن نیز مراتبی دارد. قدر متیقن (حداقل قطهی آن) مربوط به مس الفاظ قرآن با دست نجس یا بی وضو است. البته روایات نیز در کنار آیه مورد استناد هستند.
عمیق ترین معنای آیه آن است که دستیابی به باطن قرآن جز برای پاکان حقیقی که جان و روحشان از گناه و شرک و وسوسه و شک و هر چه غیر خداست پاک شده، میسر نمی باشد. چنین افراد مطلقاً مطهر و پاکی در قرآن معرفی شده اند:
یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً: که به اتفاق شیعه و سنی آیه در شأن 5 تن آل عبا نازل شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
میلاد اکبرزاده
1-با توجه به اثبات حرکت جوهری ،قیامت مربوط به چیست ؟
2-مهمترین ابزار جهان بینی تجربی به ترتیب کدام است؟
3-قاعده ای که بر عدم تسلط کفار بر مسلمین تاکید دارد چه نام دارد؟
4- شر نسبی است یعنی چه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. بنا به نظر ملاصدرا قیامت مربطوط به روح همراه با بدن مثالی است. گرچه تقریرهای دیگری نیز از قیامت بر اساس حرکت جوهری شده است.
2. حس و تجربه حسی، عقل ابزاری
3. نفی سبیل
4. یعنی هیچ موجودی مطلقاً و از همه جهات شر نیست بلکه در نسبت با برخی پدید ها شر است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
قرار بود تا آخر هفته صوت بر روی سایت قرار بگیرد اما متاسفانه تا الان که ظهر روز جمعه است خبری از فایل صوتی نیست
لطف بفرمایید فایل را بر روی سایت قرار دهید تا کسانی که به خاطر بروز مشکلات نتوانستند در کلاس حضور پیدا کنند قبل از تشکیل جلسه بعدی از مضمون جلسه قبل بتوانند مطلع شوند.
باسپاس
فاطمه کیلانی (داور) : سلام.ما فایل ها را قرار داده ایم.سمت راست صفحه دو بنر ناس و فلق مربوط به کلاس است.
موفق باشید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>