مهدی حدادی
سلام شما فرمودید که حضور غیاب انجام شد من که از اول کلاس حضور داشتم این حضور و غیاب را متوجه نشدم حال شما چگونه بدون خواندن اسامی حضور غیاب نمودید نمی دانم
2- در مورد استاد عرض شوذ که بله احساس نمودم که ایشان پاسخ کامل نمی دهند من باب مثال در مورد سوال یکی از حضار که پرسیدند که فرق تاویل وتفسیر چیست ابراز بی اطلا عی کردند و باز در مقابل سوال دیگر که عنوان شد صدر به معنای سینه می باشد نه قلب یکی از حضار جواب به نسبه بهتری ارائه کردند نه استاد و ایشان فقط گفتند حالا فرض کنید که همان سینه است و یا باز وقتی سوال شد که این سوره ها بر اساس مشکل مردم آن زمان که دل نگران وسوسه های پنهان بودند نازل شد یا بر اساس فتنه هائی که قرار بود پیش بیاد نازل شده یا درسی است از ابتدا تا انتها و به نوعی خداوند پیش بینی نموده که ایشان در جواب فرمودند که شما فرض کنید که برای ابتدا تا انتها بوده حال جسارتا ما میخواهیم در این کلاس بر اساس واقعیات آموزش ببینیم و یاد بگیریم یا فرضیات
3- میشود بفرمائید چگونه به نتیجه ی 99% رسیدید در صورتی که سر شماری آرای دست مخالفین و موافقین که ساده ترین روش شمارش است هم انجام نشد ؟؟؟
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1- حضور و غیاب در ابتدای کلاس به صورت رسمی انجام شد.
2- در مورد پاسخگویی استاد، صحیح است که چند سوال به طور دقیق پاسخ داده نشد، اما یادتان باشد که ما در این جا کلاس «تدبر» داریم و چنانچه تعریف تدبر را در جزوه امتحانی مطالعه کردید، می خواهیم «کلام پروردگار را به طور منسجم بفهمیم» که به نظر می رسد این اتفاق تا حد خوبی صورت می گیرد. اما سوالاتی از قبیل تفاوت قلب و صدر، یا تاویل و تفسیر، اگر چه می تواند کمک خوبی باشد، ولی لزوما نباید پاسخ داده شود. و این که استاد رسما اظهار بی اطلاعی می کنند، نشان دهنده تواضع علمی ایشان است که نمی خواهند برای خوشایند عده ای جواب نادانسته دهند و این عین تقواست. البته باز هم تاکید میکنیم که اگر پاسخ این سوالات به دست می آمد خیلی خوب می شد ولی این را اصل قرار ندهید.
اما در مورد اینکه سوال شد این سوره برای چه زمانی است، اتفاقا استاد خیلی دقیق گفتند که قرآن برای همه زمانهاست و با شان نزول ها و موارد این چنینی، آن را محدود نکنید پس این نقد را وارد نمی دانیم.
3- اگر در مورد زمان و مکان نقدی دارید، انشاءالله دوباره ابتدای این هفته سوال می کنیم و نظرخواهی می نماییم.
از این که منتقدانه ما را یاری می کنید، سپاسگزاریم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید حیدر غضنفری
سلام علیکم
خواهشمند است فایل صوتی وفایل تصویری جلسه اول وجلسات آینده را برای استفاده بهتر در سایت قراردهید. با تشکر
فاطمه کیلانی (داور) : سلام.تا آخر هفته فایل را بر روی سایت قرار می دهیم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام آیا خوردن گوشت عقیقه کلا برای مادربزرگ بچه مکروه است یا مادربزرگی که با آنها زندگی میکند و بر سر سفره آنها می نشیند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سوالات فقهی خود را از سایت مرجع خود استفتا کنید.
بنا به نظر برخی خوردن گوشت عقیقه برای پدر و مادر فرزند مکروه است.
بنا به نظر برخی دیگر از فقها خوردن مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد از گوشت عقیقه مکروه است اما حرام نیست
بنا به نظر برخی دیگر 6. مکروه است والدین کودک و نیز کسانى که نان خور آنها حساب مى شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عباس شجاعی
با سلام و خسته نباشید
چرا در بعضی از آیات مانند ( والله بما تعملون بصیر ) و در جای دیگر والله یصیر بما تعلمون آمده ؟
حسین عالمی (داور) : سلام
موسیقی آیات ماقبل و مابعد در طرز قرار گرفتن کلمات ماثر است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
ازکجا میتوان فهمیدکه برداشتمان از آیه چقدر درست است؟
چطور میتوان رابطه ی بین آیات را متوجه شد و اینکه اگر رابطه ای هست آن رابطه چیست ؟
حسین عالمی (داور) : سلام
سوال شما در نوشتاری دیگر این است که:
چگونه میتوان مفسر بود
و چگونه میتوان قرآن را فهمید
افرین برشما
این سوال مهم برای اکثر مخاطبان این سایت مطرح است
و به کرات جواب داده شده
در آرشیو مطالب و پرسش ها آن را دنبال کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
طیبه محمدی
با تشکر نفت جزو انفال و فی است ؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نفت جزء انفال است اما جزء فیء نیست.
به اموالی که در لشکرکشی مسلمین بدست آمده اما در بدست آوردنش درگیری و جنگی صورت نگرفته است، «فیء» می گویند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
نکته ای که مابین آیه 76 تا 83 سوره قصص آمده ، چه بوده است ؟
منظور آیه های 76 تا 83 چه می باشد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : توجه به عاقبت دنیاطلبی و ایستادن در برابر خدا و پیامبر او به خاطر قدرت پوچ مادی و مالی و مغرور شدن به علم خود و غفلت از خدا
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زینب عزیزآبادی
باسلام وتشکر.درسایتی(http://islamism.persianblog.ir/post/3)خواندم که و اضربوهن در آیه 34 نسادرعربی معانی دیگری هم دارد که الزاما تنبیه بدنی نیست وچه بسا تنبیه بدنی نتیجه عکس دهد.همچنین نوع تنبیه بسته به شرایط عصر و زمان و مکان دارد.اما درتفاسیر معتبری چون المیزان این عبارت به مفهوم زدن است.خواهشمندم بفرماییدازنظرشماکدام یک صحیح تراست.موکدا مفهوم دقیق آیه را میخواهم ؟آیا اصولا مفهوم دقیقی می توان برای آن گفت ویا همانطور که در سایت فوق الذکر برداشت مفاهیم دیگری نیز جایز است یا خیر؟لطف میکنید اگر سایت فوق رامطالعه وپاسخ راباتوجه به آنبدهید.باتشکر فراوان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این نظر نظر شاذ و نادری است. معنای ضرب همان زذن است. برای آنکه به معنای اعراض کردن استفاده شود باید با حرف اضافه «عن» بیاید یا قرینه ای باشد که در معنای مجازی اعراض کردن استفاده شود.
لذا در اینجا که نه حرف اضافه عن است و نه قرینه ای باید به همان معنای اصلی کلمه حمل نمود. المنجد کتاب لغوی دست اولی نیست و در سایر کتب لغات اصلی این مثال نیامده بود.
تنبیه با حفظ مراحل تأیب و مراعات شرایط آن اثر معکوس نمی گذارد. مانند ملاطفت قبل و زدنی که به حد کبودی نرسد و ملایم باشد و... که تفصیلش در اینجا نمی گنجد.
1)
زایری : این مطلب به نظر من اجحاف و اسائه ادب به بانوان است !
ابراهیمی (داور) : این مطلب هیچ گونه اجحافی در حق بانوان ندارد بلکه اهمیت تمکین زن را می رساند.
مطالب مربوط به فلسفه احکام زنان بسیار گسترده است که با یک نظر سطحی می توان همه آنها را نوعی بی حرمتی به زنان دانست اما بعد از کمی تعمق در فلسفه احکام متوجه می شویم که اسلام برای زن و استحکام خانواده چقدر ارزش قائل شده است.
در این زمینه می توانید به کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری مراجعه کنید.
2)
رضوانی : سلام علیکم . در ایه مربوطه امر به زدن شده اما بعداز عدم موفقیت مراحل قبلی است. که این هم بی دلیل نیست ویکی از دلایلی که میتوان به ان اشاره کرد درمان بانویی است که به روند درما نی قبلی جواب مثبت نداده و هنوز حاضر به تمکین نیست وازانجایی که بر هر همسری واجب است برای تداوم ورفع مشکلات خانواده خود تلاش کندمردنیز باید همسر خود را درمان کند که البته درمان در این مرحله با ضربی صورت میگیرد که شکلی از نوازش را تدایی میکند و این نوازش همان چیزی است که این بانو به ان نیاز دارد وقدرت درخواست ان را ندارد.البته ذکر این مطلب در اینجا لازم به نظر میرسدکه برخی بانوان دچار بیماری خفیف مازوخیسم(خود ازاری)هستند وبه همین دلیل مشکل عدم تمکین را ایجاد میکنندتاباجلب توجه (وضربی با مثلاچوب نازک وظریف مسواک که نباید جایش حتی سرخ شود)به نوازش مطلوب خود دست یابند.(الله اعلم)
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امید شیروانی آزاد
در حدیثى مىخوانیم که مصداق عذاب در آیه، عذابى است که در آخر الزّمان نصیب اهل قبله مىشود.(مربوط به آیه ی 50 سوره یونس)
میخوام بیشتر بدونم؟منظور چه کسانی هستند؟خصایص شون چیه و...؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به حدیث، منظور افراد مسلمان اما گناهکار و فاسق هستند که علاوه بر گناهکار بودن، اعتقاد دارند که عذاب دنیوی از آنها برداشته شده و هیچ مسلمانی عذاب دنیوی نمی شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهران ابراهیمی
اعجاز آیه 12 سوره آل عمران در چیست.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند اعجاز را به سوره اطلاق کرده است. البته آیاتی نیز هستند که از جهت فصاحت و بلاغت یا مفاهیم عمیق علمی به تنهایی معجزه هستند اما معیار اعجاز در یک سوره است. برای این آیه به تنهایی وجه اعجازی نیافتم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.