پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
بهنام رستمی
با عرض سلام
در مورد آیه 7سوره بقره چرا در این آیه چشم ودل جمع بسته شده ولی گوش خیر
باتشکر از شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) :
عالم بزرگوار مرحوم شیخ طوسى در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مى کند که : علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد:
نخست : اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار مى رود و میدانیم که
در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد.
دیگر اینکه سمع مى تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى دانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مى کند و نیازى به جمع بستن ندارد.
بعلاوه مى توان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه : تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و بخاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع بصورت مفرد آمده است .(تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه 90)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ابراهیم صالحی
چرا با اینکه طبق احکام و روایات چشم بر گوش مقدم است و حتی از دیده به عنوان حق و از شنیده به عنوان نا حق ذکر شده است با این حال خداوند می فرماید
ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا
و گوش بر چشم مقدم گردیده است
و آیا اصلا اینجا منظور از سمع و بصر گوش و چشم است یا خیر
حسین عالمی (داور) : سلام
ایه از ضعیف به قوی منابع معرفت را ذکر کرده است
قلب یا همان فواد را در آخر آورده است
گوش سمع نیست
چشم هم بصر نیست
بصر کاری است که نفس با این ابزار میکند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
چرا وقتی که خیلی سعی می کنیم کارهایمان را خالصانه انجام دهیم بعضی وقتها نتیجه عکس می گیریم و آن انتظاری که داریم را نمی گیریم و لطفا عمل خالص را دقیقا توضیح دهید چگونه بفهمیم که این عملی که انجام می دهیم رضایت خدا در ‌آن هست یا نه
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
کسی که به سمت خدا حرکت می کند شیطان نیز برای او برنامه خاصی می ریزد و دام های بیشتری پهن می کند لذا با امتحانات جدی تری مواجه می شود.
عمل خالص دارای مراتبی است. اما عمل خالص دو رکن اصلی دارد:
حسن فعلی: یعنی آن عمل به خودی خود مطلوب خداوند باشد. پس عملی که می خواهد خالصاً انجام گیرد یا مستحب است یا واجب.
حسن فاعلی: خلوص فاعل عمل در این عمل وجود دارد.
خلوص دارای مراتبی است. در برخی اعمال، مانند اعمال عبادی مانند نماز و روزه، حداقلی از خلوص، واجب است. یعنی اگر کسی در نیت خود عمل را برای رضای خدا انجام ندهد و برای خوشامد مردم یا صرف سلامتی یا ریا انجام دهد عملش باطل است و به خاطر ترک عمل واجب مرتکب حرام شده است.
مرتبه بالاتر عمل خالص آن است که از ریا و سمعه و مواردی که حتی ممکن است به صحت عمل (از نظر فقهی) لطمه نزند هم اجتناب کند و سعی کند از عملش هیچ کس جز خدا مطلع نشود.
مرتبه بالاتر آن است که سودهای مباح دنیوی را نیز در نیت عمل خود دخالت ندهد.
مرتبه بالتر ن است که حتی برای ترس از جهنم نیز انجام ندهد و فقط برای رضای خدا باشد.
مرتبه بالاتر آن ایت که بهشت را نیز مدنظر قرار ندهد.
در نهایت عمل را فقط به خاطر حب خدا و طلب رضای او انجام دهد.
البته هر یک از این مراحل برای فرد مبتدی لازم است و اگر کسی از ابتدا بخواهد عمل را بدون ترس از جهنم و یا شوق بهشت صورت دهد و در بیشتر موارد دچار مشکلات اساسی می شود لذا باید هر کس حال خودش را نگاه کند و بیش از طاقت بار نکند.
خلوص در عمل تابع اخلاص در قلب است و از سوی دیگر با انجام اعمال صالح زمینه برای خالص شدن بیشتر قلب مهیا می شود و کم کم انسان رشد می کند.
باید در ابتدا اعمال خود را با ظواهر شرعی تطبیق داد. اعمالی که لازم نیست در علن انجام شود در خفا صورت داد. کیفیت نماز را بالا برد و گناه را ترک کرد با توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام در هر عملی توجه به نیت داشت و البته از وسوسه باید دوری کرد.
معیار اصلی رضایت خدا در هر عملی مطابقت آن با دستورات شرعی و انجام تکلیف است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
غلامرضا خسروبیگی
به نام خدا
خداوند تبارک و تعالی در ایه 30 قران کریم می فرمایند: و (به یاد آر) وقتی که پروردگارت فرشتگان را فرمود که من در زمین خلیفه‌ای خواهم گماشت، گفتند: آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خون‌ها بریزند و حال آن‌که ما خود تو را تسبیح و تقدیس می‌کنیم؟! خداوند فرمود: من چیزی (از اسرار خلقت بشر) می‌دانم که شما نمی‌دانید. (۳۰)
سوال در خصوص منشأ خلقت انسان است، بر اساس این آیه و آیاتی دیگر از قران کریم منشأخلقت انسان حضرت آدم و حوا (علیها سلام)می باشد.لیک در غرب و حتی آنچه در دانشگاههای کشورمان بر نظریه داروین تاکید می کنند.چگونه می توان با توجه به اثبات نظریه داروین و همچنین قطعیت کلام الله که مامسلمانان بر صدق آن ایمان داریم و زره ای شک و شبهه ای بر ان راه ندارد، رابطه ای برقرار نمود و یا اصلا این دو باهم سنخیت دارد یا نه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : فرضیه داروین هنوز یک فرضیه است و اجزای اثبات نشده دارد.
آنچه یقینی است آن است که نسل بشر کنونی از حضرت آدم و حوا است و ربطی به سایر موجودات ندارد.
نظریه داروین -با تبیین مشهور آن- جایگزینی برای تفسیر دینی عالم است و تفسیر مادی و این دنیایی از حیات انسان ها به دست می دهد و با اصول ادیان الهی ناسازگار است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) زایری : این که تمام موجودات ( حال به فرض منهای آدم ابوالبشر) از یک منشا به وجود آمده باشند ، چگونه با دین ناسازگار است ؟ کدام مساله دینی را نفی می کند ؟
ابراهیمی (داور) : نظریه داروین نمی گوید که منشا انسان از یک چیز است بلکه می گوید که انسان تکامل یافته میمون است.
اولا این مطلب مخالف نصّ صریح قرآن است.
ثانیا انسان کنونی از فرزندان آدم ابوالبشر است که دارای اختیار و این تمدن موجود و ادیان است. البته ممکن است قبل از دوره آدم ابوالبشر انواع دیگری از انسان ها در دنیا زندگی می کردند اما با توجه به نصّ صریح قرآنی آن انسان ها به انسان های کنونی هیچ ارتباطی ندارند. بعضی از روایات هم بر این مطلب تاکید می کنند.
ثالثا با توجه به مطلب مذکور باز نظریه داروین را نمی توان پذیرفت زیرا ممکن است که از لحاظ فیزیکی تبدیل میمون به انسان را پذیرفت اما چطور امکان دارد که یک موجودی که فطرتا عقل و شعور و اختیار انسان را ندارد در طول زمان دارای این امکانات شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی حدادی
سلام ولی از توضیحات شما به جواب کامل نرسیدم و باز در همان ابهام قبلی هستم اگر میشود جامع تر توضیح دهید اینکه وظیفه ی ماست که سر کار بریم یا به عبارتی تلاش کنیم درست و اینکه به هر که بخواهد میدهد چه علم چه روزی هم درست پس سعی وتلاش اینجا بی معنا میشود چون اگر خدای مهربان نخواهد هر چه تلاش کنیم بی فایده است و اگر خدای مهربان بخواهد تلاش اندک
هم بکنیم هم علم ما زیاد میشود هم دارائی ما هم عزت ما و.... این قابل فهم نیست
و توحید افعالی هم به نظر من یعنی منزه دانستن افعال حق تعالی از ستم و عبث و لغو واحتیاج نداشتن قادر متعال در افعال خود به احدی بر اساس آیه ی مبارکه 97 سوره آل عمران که می فرماید خدای تعالی قطعا از همه ی علم بی نیاز است و یا آیه ی 7 سوره ی مبارکه ی سجده که میفرماید آن خدائی که تمام خلقش به بهترین وجه بوده و یا در آیه 182 سوره ی مبارکه آل عمران که میفرماید که قطعا خدای تعلی هیچگونه ستمی به بندگان نمی فر ماید ویا حدیث از حضرت صادق (ع) در جلد 61 بحار از علل الشرایع در صفحه ی 124 سطر 4 که میفرماید ای پسر فضل قطعا خدای تبارک و تعالی نسبت به بندگانش جز اصلح به جا نمی آورد و در باره ی مردم هیچ ستمی نمیکند بلکه خود مردم در باره ی خودشان ستم می کنند و با توضیح شما در باره ی توحید افعالی مغایر است منتظر پاسخ شما هستم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در بسیاری موارد اراده خداوند منوط به تلاش ماست. کسی که زمینه علم رادر خود ایجاد می کند و به کلاس می رود و تحصیل و تفکر می کند زمینه افاضه علم را در خود ایجاد می کند. همچنین اگر کسی به تکلیف خود عمل نکند در بسیاری موارد از برخی نعمت ها محروم می شود و مثلاً هدایت های بعدی به او نمی رسد.
خواست خداوند در بسیاری موارد منوط به عمل اختیاری ماست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
چرا خداوند از افرادی که ،فقط زمانی خدارا به مدد میطلبند که گزندی بدیشان رسیده باشد ، به عنوان اسرافکاران نام برده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به بیان علامه طباطبایی این افراد اسرافگران و مفرطان در تمتع به زخارف دنیوى هستند، دنیا در نظرشان زیبا جلوه مى کند، آنقدر زیبا که جانب ربوبیت پروردگار را بکلى از یاد مى برند، و به فرضى هم که کسى آنان را یاد آورى کند اصلا از یاد خدا روى بر مى گردانند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
برای ازمایش منی اطلاع از بیماری فرد مجرد حکم چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از سایت مرجع تقلید خود سوال نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
م. رضازاده
با سلام لطفا در رابطه با تدبر موضوعی "ابلیس"در آیات قرآن مختصری راهنمایی بفرمایید.
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
برای بررسی ابلیس در قرآن آیات زیادی وجود دارد. برای شروع موضوعات زیر را مطالعه کنید:
1. ابلیس کیست؟
اعراف 27
کهف/50
2. عدم اطاعت از خدا در سجده بر حضرت آدم (ع)
بقره 34
اعراف 11
حجر 31
اسراء 61
کهف 50
طه 16
ص 74
3. دشمنی شیطان با انسان
بقره 168
بقره 208
انعام 142
یوسف 5
اسراء 53
فاطر 6
حشر 16
یس 60
4. داستان حضرت آدم و شیطان
بقره 36
اعراف 22
5. حزب شیطان در برابر حزب خدا
مجادله 19
6. امر به بدی
نساء 119
نور 21
7. وعده دروغ دادن شیطان
بقره 268
نساء 120
اسراء 27
ابراهیم 22
8. زینت دادن اعمال بد
انعامم 43
انفال 68
نحل 63
نحل 24
عنکبوت 38
9. ایجاد فراموشی (انساء)
کهف 63
انعام 68
یوسف 42
10. ایجاد اختلاف و تفرقه (نزغ)
اعراف 200
یوسف 100
11. وحی کردن به دوستان خود
انعام 112
انعام 121
12. استعاذه از شر شیطان به خداوند
آل عمران 36
اعراف 200-201
نحل 98
نور 21
فصلت 36
13. ضعف شیطان
نساء 76
14. مقابله با شیطان
آل عمران 120
آل عمران 125
حجر 40
ص 83
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام.
من از زبان برخی روحانیون شنیدم که هر دعایی را نباید خواند چون این کلام از سخنان معصومین (ع) می باشد و از آنجایی که همه انسان ها ظرفیت آن را ندارند نباید بخوانند ، می خواستم آن دعاها را ذکر کنید و آیا دعای صباح شامل آن می باشد، البته من یکبار از رادیو شنیدم که مرحوم مجتهدی تهرانی فرمودند حداقل یکبار در سال دعاهای موجود در مفاتیح را بخوانید خواهشمندم برای روشن تر شدن این مطلب مرا راهنمایی کنید. با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اجمالاً این حرف صحیح است. غالب دعاهای مفاتیح عمومی است البته موار خاص نیز دارد.
در دعای صباح انسان از خدا می خواهد که سختی هایی را به ا بدهد تادر زمان سختی نیز به یاد خدا باشد و این در تحمل هر کسی نیست.
غالباً با یک بر خواندن دعا آن اثرات مترتب نمی شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
خسته نباشید
در مورد عرفان نظری و عرفان عملی ابهامی داشتم،
فردی هست که شاگردانش ادعا می کنند که از اولیای خداست و عارف است. کتاب عرفانی چاپ کرده است و سایت دارد؛ عده ای نیز مجذوب ایشان شده اند و شاگردی ایشان را می کنند.
در حالی که این شخص اصلا تحصیلات حوزوی ندارد و می گویند که از سن کودکی مجذوب خدا شده است و خداوند به ایشان نظر کرده است!!
من نتوانستم ایشان را به عنوان استاد عرفان باور و قبول کنم اما می خواستم درمورد این موضوع تحقیق کنم ، شاید من اشتباه کرده باشم.
لطفا راهنمایی بفرمایید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
معیار عرفان کتاب و سنت و عقل است و صرف مکاشفات یا اخبر غیبی و کارهای خارق العاه ابداً نشان عارف بودن نیست بلکه ممکن است این توانایی ها را از راه شیطانی کسب کرده باشند.
تشخیص موارد با افراد حاذق است و شیادی در این دوره بسیار بسیار زیاد است. اگر خود تخصص ندارید به علما مراجعه کنید.
البته نشانها هایی ابتدایی برای عارف وجود دارد که اگر نداشته باشد قطعاً عارف نیست اما اگر داشته باشد معلوم نیست که عارف باشد. نشانه هایی مانند:
عمل به واجبات و ترک محرمات به طور کامل،
اعتقادات صحیح و مبتنی بر قرآن و سنت
عدم مخالفت با احکام و ظواهر دینی در گفتار و کردار
تبعیت از مجتهد در فروع دین
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>