مهمان
با سلام . مطابق احکام شرعی هر مردی میتواند بیش از یک همسر در یک زمان اختیار کند, اما زنان این اجازه را ندارند. به غیر از دلیل" پاکی نسل و ضع حمل زنان " چه دلیلی می تواند مانع ازدواج هم زمان زنان شود ؟ پس احساس و عواطف زنان در زمان اختیار زوجه مجدد همسرشان چه می شود؟ آیا نادیده گرفه می شود؟ در این صورت آیا بین زن و مرد برابری وجود دارد و در حق زنان اجحاف نمی شود ؟
حسین عالمی (داور) : سلام
سوال شما جوابی در حد یک کتاب دارد
لطفا کتاب حقوق زن در اسلام استاد مطهری را مطالعه کنید
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
من با دختری دوستم میتوانم فقط برای گفتن و خندیدن او را عقد کنم یعنی نه برای قصد جنسی فقط برای اینکه بتوانم با او راحت بگویم و بخندم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر رابطه دختر و پسر به صورت سخن گفتن باشد، اشکال ندارد، مگر آن که از روی لذت و شهوت باشد. ازآن جا که به طور طبیعی سخن گفتن دختر و پسر جوان به واسطه قوی بودن غریزه شهوانی، در معرض شهوت و تحریک شهوانی قرار دارد ، باید سعی شود حتی المقدور جز در موارد ضروری از این کار دوری شود.
هر گونه ارتباط و تماس بدنی دختر و پسرنامحرم از نظر شرعی حرام است.
نگاه مرد به بدن زن (چه با قصد لذت یا بدون آن ) اشکال دارد و حرام است؛ هم چنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم، ولی نگاه کردن به صورت و دستهای زن نامحرم تا مچ، اگر به قصد لذت نباشد و مایه فساد و گناه نگردد، هم چنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم(به آن مقداری که معمولاً نمیپوشانند) مانند سر و صورت و گردن و مقداری از پا و دست اشکال ندارد.
بنابر این رابطه دختر و پسر به انحاى مختلف اگر مفسدهاى نداشته باشد و ترس وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگیرد، اشکالى ندارد، ولى خلوت کردن دختر و پسر نامحرم اعم از فامیل و غیر فامیل در اتاق یا خانه دربسته که محل رفت و آمد دیگران نباشد، حرام است. چه به عبادت یا به بحث و جدل علمی اشتغال داشته باشند، یا نه ؛ زیرا غریزه جنسى و وسوسه شیطانى ممکن است هر لحظه انسان را از مسیر خارج بکند.
قرآن در دو جا یعنی یکی در سوره مائده آیه 5 و دیگری در سوره نساء آیه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با نامحرم برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه 25 سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید... «فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان»یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید (به شرط آنکه) پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.
در آیه 5 سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید «... ولا متخذی اخدان ...»
بنابراین یک دختر یا یک پسر مسلمان که هر روز با یاد خدا روز را آغاز می کند و معتقد به دستورات الهی و قرآن کریم است هرگز این سخن خداوند را زیر پا نخواهد گذاشت،
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: »الشهوات سموم قاتلات؛شهوتها و خواهشهاى نفسانى زهرهاى کشندهاند» و نیز فرمود: »طهروا انفسکم من دنس الشهوات تدرکوا رفیع الدرجات؛ نفس خود را از پلیدى شهوت رانى پاک سازید تا به درجههاى بلند آخرت دست یابید».
قال رسول اللَّه(ص): »جاهدوا انفسکم على شهواتکم تحلّ قلوبکم الحکمة؛ با شهوت تان مبارزه کنید تا حکمت و دانش در دلهاى شما وارد گردد».
گفتن و خندیدن با نامحرم در سنین جوانی بدون قصد لذت جنسی تقریباً محال است.
اگر دختر باکره است بنا به نظر اکثر مراجع باید برای خواندن صیغه شرعی اذن پدر را داشته باشید. در هر حال از مرجع خود استفتا نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا بازی فوتبال کامپیوتری که در ان یکی پیروزمیشود یا بازنده و یا مساوی بین طرف و کامپیوتر از نظر شرعی اشکال دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خیر
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا رضایت والدین در انجام مستحبات و شرکت در مراسم و شعائر اسلامى نسبت به فرزندان شرط است ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر مخالفت با والدین موجب اذیت و ناراحتی آنها گردد و خاطر آنها آزرده و قلبشان شکسته شود، در این صورت گوش دادن به حرف پدر و مادر واجب می شود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
حکم کسى که حق الناس (اعم از مالى یا غیر مالى) بر گردنش هست چیست؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : حق الناس باید جبران و فرد راضی شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
اگر با زنى که شوهر ندارد نزدیکى کند و با این نیت که صیغه بخواند و اگر فراموش کند در صورتى که هر دو راضى باشند آیا حکم زنا دارد؟ و اگر دارد راه بخشش آن چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در ازدواج موقت باید شرایط آن رعایت شود. رعایت عده زن، خواند صیغه، تعین مدت ازدواج و تعیین مهریه. در صورت باکره بودن دختر نیاز به اذن ولی است (بنا به نظر اکثر فقها).
لذا نزدیکی بدون شرایط آن حرام است.
فراموشی حکم گناه ندارد. گرچه در مورد مسائل مربوط به نزدیکی احتیاط خوب است چرا که گناه آن بسیار خطرناک است.
رضایت طرفین هیچ گاه گناه زنا را از بین نمی برد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
ایانمازدرخانه همسرمیتواند جلو مردش بخواند ومرد درحال نماز باشد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوالات فقهی خود را از سایت مرجع تقلید خود سوال نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا حصاربانی
سلام
خسته نباشید
یه زمانی کناب سوخته که شرح حال عارف دلسوخته انصاری همدانی بود مطالعه می کردم وواقعا لذت می بردم واشک می ریختم وخیلی هم افسوس وحسرت می خوردم..........
ومثلا جایی می خوندم که اذکار خاصی وبرای هر شخص تعداد خاصی توسط عرفایی مثل آقای قاضی تجویز میشد که با عمل به آن مشکل مادی ومعنوی فرد برطرف میشدو اینکه در طی مراحل عرفانی باید یه مرشد وراهنمایی باشه والا ممکنه آدم به بیراهه بره,منم که خیلی علاقه مند بودم
ولی نمی دونستم که از کجا باید یه راهنما پیداکرد
ودر این امر موفق نشدم ودیگه از این فکر منصرف شدم
می خواستم در این خصوص راهنماییم کنید
باتشکر
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
شما در وهله اول موظف هستید که به آنچه می دانید عمل کنید. اگر این کار را انجام دهید خداوند چیزهایی را که نمی دانید به شما خواهد آموخت (حال ممکن است بوسیله یک استاد و یا یک کتاب و ...).
شما اگر خود به دنبال عمل به وظایف شرعی باشید خداوند خود اسباب رحمت و هدایت شما را فراهم می کند؛ یکی از این اسباب، قرار دادن استادی مناسب برای شما است.
من الله توفیق
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه مهدی خانی
تفسیر سوره الرحمن را میخواهم که در گوشی استفاده کنم .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : فکر می کنم این سایت مساله شما را حل کند:
http://www.tebyan.net/NewIndex.aspx?pid=150300&CategoryID=4160
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی حدادی
سلام میخواستم از شما در باره ی تدبر در آیه ی 8 سوره ی مبارکه ی فاطر کمک بگیرم خداوند مهربان در این آیه می فرماید خدا هر که را خواهد گمراه سازد و هر که را بخواهد هدایت فرماید و یا در جاهای دیگر می فرماید هر که را بخواهد عزت میدهد یا هر که را بخواهد روزی بی حساب میدهد و امثالهم میشود بفرمائید سعی و تلاش ما اگر خدا نخواهد چه میشود در صورتی که در جای دیگر میفرماید ان لیس للانسان الا ما سعی آیه مبارکه 39 سوره نجم از همه ی شما تشکر می نمایم
حسین عالمی (داور) : سلام
سوال عمیقی را مطرح کرده اید
توحید افعالی به این معنی است که ما هیچ استقلالی در افعالمان نداریم و هر چه هست با اذن و اراده خداست
لا حول و لا قوه الا بالله
اما از طرف دیگر ما اختیار داریم و این امر را با علم حضوری درک میکنیم
پس سعی و تلاش ما در کسب روزی و یا طلب علم در طول اراده الهی است
مثل حرکت انگشتر که به تبع دست انجام میشود
ما جز دعا هیچ نداریم
خدایا رحم کن به کسی که جز دعا ندارد(دعای کمیل)
ما فقر محض هستیم
و هر چه دارایی هست اوست
او عین علم و قدرت است و ما عین ضعف و جهل
تلاش ما عبودیت است و از مصادیق این عبودیت کسب روزی حلال
رفتن به سر کار وظیفه ماست و ما بقی اراده اوست
به هر که بخواهد میدهد چه علم و چه روزی
به هر اندازه که بخواهد هم میدهد
1)
ابراهیمی : سلام علیکم
درست است که همه اعمال انسان ها، اگر خدا بخواهد انجام می شود اما خداوند می خواهد که انسان آن عمل را با اراده خودش انجام دهد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.