پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
سیروس مجللی
در ایه 110 سوره 17 میفرماید
نمازت را به آواز بلند مخوان و بسیار آهسته‏اش مکن و میان این [و آن] راهى [میانه] جوى
حال چرا نماز ظهر و عصر را آهسته و نماز صبح و مغرب و عشا را بلند میخوانیم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظور این است (جهر(( و((اخفات (( دوصفت متقابل همند که صداها را با آندو توصیف مى کنند، وچه بسا در وسط آن دوصفت دیگرى را هم معتبر بشمارند که نسبت به جهر اخفات باشد ونسبت به اخفات جهر باشد، (مانند آب ملایم که نسبت به آب داغ خنک ونسبت به آب یخ داغ است ) ودر این صورت جهر به معناى مبالغه در بلند کردن آواز واخفات به معناى مبالغه در آهسته سخن گفتن وحد وسط آندومعتدل حرف زدن مى شود، وبنابراین معناى آیه این مى شود که : در نماز صدایت را خیلى بلند مکن وخیلى هم آهسته مخوان ، حد وسط را رعایت نما. واگر این حد وسط را سبیل خوانده از این روبوده که مى خواسته اینطور نماز خواندن در میان همه مسلمین رسم وسنت شود تا همه گروندگان به دین اسلام این گونه نماز بخوانند.
البته این در صورتى است که مراد از ((بصلاتک (( تک تک نمازها بطور استغراق باشد واما اگر مراد از آن مجموع نمازها (وشاید هم این ظاهرتر است ) باشد در این صورت معناى آیه این خواهد شد که در همه نمازها جهر مخوان ودر همه آنها اخفات مکن ، بلکه راه میانه را اتخاذ کن ، که در بعضى جهر ودر بعضى اخفات کنى . واین احتمال با آنچه در سنت اثبات شده ، که نماز صبح ومغرب وعشاء بلند وظهر وعصر آهسته خوانده شود، مناسب تر است .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهیار قدرتی تزنگی
باسلام
در امر طواف خانه کعبه چرا با توجه به اینکه تماس جنس مونث و مذکر با هم حرام است بلامانع است و تماس همسر در آن زمان حرام است طبق آیات قرآنی چه توجیهی وجود دارد.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظور از تماس با همسر، نزدیکی و مجامعت است نه هر تماسی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
بیش مزار شهدا باید چه عملی انجام دهیم ؟ ایا نماز مستحبی دارد.
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مانند زیارت قبور سایر مومنین. آدابی مانند:
امام رضا علیه السلام فرمودند:
«آن کس که به نزد قبر مومن برادر آید و دستش را بر قبر گذارد و هفت مرتبه انا انزلنا فی لیلةالقدر بخواند خداوند او را در روز قیامت «فزع اکبر» ایمن سازد» و نیز آن حضرت فرمود هر کس چنین کند خداوند او و صاحب قبر را بیامرزد.
البته زیارت خاص برای شهدا وجود دارد: السلام علیکم یا اولیاء الله و اودائه ....
نماز زیارت نیز مستحب است چنانکه فاطمه دختر رسول گرامی اسلام هر هفته برای زیارت قبر عموی بزرگوار خود حمزه به احد می‏رفت و در کنار قبر او نماز بجا می‏آورد و برای آن شهید بزرگوار رحمت و مغفرت الهی را مسئلت می‏نمود
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد کوهزادی
در آیه 128 سوره بقره منسکنا به چه معناست و چه تفاوتی با صلاة دارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کلمه (مناسک جمع منسک ) است ، که بمعناى عبادتست ، همچنانکه در آیه : ((ولکل امة جعلنا منسکا))، (براى هر امتى عبادتى مقرر کردیم ).
اما صلاه گونه خاصی از عبادت است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
راضیه ملک
ریشه این کلمه ءاتی است دلیل ءاتیهم چرا به اتیهم تبدیل شده است جزء اعلال ها است ؟چه اعلالی؟خواهشمندم همین الان جواب دهیدو یا تا پایان ساعت 21 امشب.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هیچ اعلالی وجود ندارد. همزه زمان که به الف می رسد «اشباع» می شود یعنی کشیده خوانده می شود: «آ» خوانده می شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
33) (ولکل جعلنا موالی مما ترک الوالدان والاقربون ):(و برای هر انسانی وارثانی قرار دادیم تا از آنچه پدران و مادران و خویشاوندان به جای می گذارندارث ببرند)(موالی )جمع (مولی ) است که همان (ولی ) می باشد، یعنی برای هر کدام از شما چه زن و چه مرد اولیائی در ارث بردن معین کرده ایم تا آنچه مال از شماباقی می ماند ارث ببرند، (و الذین عقدت ایمانکم فاتوهم نصیبهم ان الله کان علی کل شی ء شهیدا):(و کسانی که خویشاوند نسبی شما نیستند، اما شما با آنان دست پیمان ازدواج داده اید، باید بهره آنها رابدهیدکه همانا خدا بر همه چیزگواه است ). کنایه از کسانی است که با عقد ازدواج به انسان ارتباط پیدا می کنند و ارتباط سببی با او دارند می فرماید بهره آنها را هم بدهید ،چون خداوند بر همه چیز گواه است و هیچ چیز بر او مخفی نمی ماند.
سلام و خسته نباشید
در دیگر تفاسیر آیه فوق را مطابق با ضمان جریره ای تفسیر نموده اند .
آیا دلیلی بر رد این نوع تفسیر وجود دارد ؟
لطفاً در مورد ضمان جریره ای توضیح بیشتری دهید .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بعضى از مفسران احتمال داده‏اند که منظور" زن و شوهر" است، زیرا آنها با یکدیگر پیمان زناشویى بسته‏اند، ولى این احتمال بعید به نظر مى‏رسد چون تعبیر ازدواج به" عقد یمین" و مانند آن در قرآن بسیار کم است، به علاوه تکرار مطالب گذشته محسوب مى‏شود.
ضمان جریره خیلی نزدیک به بیمه است. اصولا می‏توان گفت که ضمان جریره‏ خود نوعی از بیمه است، یک نوع بیمه و قرارداد که اسلام هم آنرا امضاء کرده. و آن اینکه دو نفر با یکدیگر عقدی برقرار می‏کنند که اگر احیانا من‏ از روی اشتباه خسارتی بر کسی وارد کردم، دیه آن را تو بپردازی، حالا یا تمامش را یا نصفش را، و اگر تو جنایتی را نه از روی عمد بلکه از روی خطا انجام دادی‏ و باید دیه بپردازی، آن خسارت تو را یا نصف آن را من بپردازم. این‏ دیگر خیلی نزدیک به بیمه می‏شود. اصلا صد در صد بیمه است. به جهت‏ اینکه این دیگر یک امر قراردادی است. دو نفر با یکدیگر قرارداد می‏بندند در صورتی که یکی از آنها خسارتی بر شخص ثالث وارد کرد، آن‏ خسارت را دیگری بپردازد یا دیگری در این خسارت شریک بشود، هر جور که‏ قرارداد کنند
می‏گویند اگر معتق هم ندارد، دیه را ضامن جریره می‏دهد. حالا اگر کسی‏ بود که نه آنچنان ورثه‏ای داشت، نه معتق داشت و نه ضامن جریره، آیا از ناحیه فرد دیگری تأمین و بیمه می‏شود؟ اینجاست که می‏گویند دیه را امام‏ باید بپردازد. مثل اینکه می‏گوئیم دولت باید بپردازد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسین شعبان پور
آیا انسانها پاداش اعمال خیر و عذاب اعمال بد خود را در برزخ می بینند یا قیامت؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : برخی از پاداشو عذاب ها در دنیا و برزخ است اما کامل و تمام آن برای قیامت است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
میخواستم بدانم آیا این[ جعبه مخصوص حفظ و تثبیت قرآن کریم همراه با مدیریت تکرار بجا ]که در سایت ضمیر http://zamircenter.com به فروش میرسد برای من که حافظ تقریبا 7 جزء هستم مفید است یا خیر ؟
با تشکر
جهت سلامتی و تعجیل در امر فرج آقا امام زمان (عج) صلوات
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
به سایتی که اشاره کردید دسترسی ممکن نیست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
در اداره از تلفن اداره به اضطرار استفاده شخصی استفاده کنیم چه باید کرد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : باید بر اساس قوانین اداره مبلغ آن را به دولت بدهید. جزئیات را از افراد آگاه در اداره بپرسید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
. پوربافرانی
حضور قلب در نماز را چگونه حاصل کنیم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : حضور قلب در نماز تابع حضور قلب انسان د طول روز است. باید سعی کرد که در طول روز از گناه و امور لهو لغو دوری کرد تا زمینه برای حضور قل در نماز فراهم شود.
دقت در مقدمات نماز مانند وضو و خواند دعاهای وض، خواندن نماز در جای آرام و به جماعت، به یاد آوردن نعمت های خدا پیش ازماز، اذان و اقامه گفتن، عهد کردن برای آنکه اگر حواس انسان غافل شد، برگردد نه اینکه به طور اختیاری به فکر های غیر نماز مشغول شود. ذکر تسبیحات و حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از نماز، خواند نافله حتی المقدور، توجه به اذکار و معنای آنها از عوامل کمک کننده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>