پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهمان
با سلام در مورد سکه طلا و خرید آن برای سود چه حکمی بر آن مترتب است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اشکالی ندارد. البته تبعی ازقوانین کشور واجب است.
اگر میزان طا یا ننقره سکه ای به میزان معینی برسد و یک سال از آن بگذرد و فروخته نشود لازم است زکات آن داده شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
. پوربافرانی
با سلام نظر حضرت امام در مورد توطن چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم

١٣٣١ تا انسان قصد ماندن همیشگى در جایى که غیر وطن اصلى خودش است نداشته باشد وطن او حساب نمى‏شود مگر آن که بدون قصد ماندن آن قدر بماند که مردم بگویند این جا وطن او است.
برای مسائل بیشتر به این سایت مراجعه کنید:
http://www.aviny.com/Ahkam/ResalehImam/resale11.aspx#f1
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجاد زارع پور
امام صادق (ع) : " مساجد در روز قیامت از همسایگانی که در آن جا نماز نمی خوانند شکایت می کنند

چرا؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چون نماز در خانه برای مرد مسلمان د صورتی که عذری نداشته باشد، در شرع مذمت شده و مسجد بر گردن این فرد حقی پیدا می کند. هر چند که به فتوای مراجع، این حق، واجب نیست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
مغازه دزدی شده بود . پلیس امد من که نمیدانستم ونمی دانم چقدر جنس از مغازه سرقت شدبه صورت حسی 3200000تومان زدیم جنس برده شده است و یک دستگاه کامپیتر با وسایل کامل می خواهم بدانم در صورت پیداشدن ساریق(دزد) چه مبلغ برای جنس هایم اعلام کنم از 3000000میلیون بیشتر نیست از 1000000میلیون کمتر نیست ان اشاالله در روزی گرفته شدن من چه کار ی به کنم که پولم حلال باشد
کوچک شما زارع پور
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
به آن مقداری که یقین دارید دزدی شده اکتفا کنید و از حدس مبالغ بیشتر خودداری کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدعلی وحیدپور
چگونه میتوان اراده را تقویت کرد؟آیا تقویت اراده همان تقویت نفس اماره است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تقویت اراده با تمرین از موارد کوچک شروع می شود. ز پرهیز کردن از مواردی که ضرر دارد و ترک آن برای فرد آسان است و قدم به قدم کارهای بزرگتر انجام دادنو البته توکل و توسل نقش مهمی دارد. باید مضرات وبدی کار را خوب دانست و به آن فکر کرد و متوجه آن بود تا حال انزجاراز آن پدیدار شود و ترک آن آسان شود. همین طور در اعمال خوب.
اراده به معنای تابع کردن همه گرایش های انسان تحت قوه عقل است. یعنی گرایش هایی مانند شهوات و غضب و ... همه در محدوده خود به فرمان عقل عملی باشند.
نفس اماره جنبه ای از نفس است که به شر امر می کند و همان گرایش های پلید و هدایت نشده درون انسان است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدعلی وحیدپور
چگونه میتوان نفس را تحت لوای خود در آورد؟آیا حاکمیت بر نفس همان حاکمیت نفس مطمئنه بر اراده به معنای مطلق است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نفس انسان دارای قوای گوناگونی است. بعدی از آن گرایش به ماده و طبیعت وشهوات دارد و پیشنهاد بدی می دهد. اگر انسان توانست عقل خود را بر آن گرایش ها حاکم کند و آنها را تحت سیطره خود درآورد، نفس به مقام اطمینان (نفس مطمئنه) می رسد.
اکا اگر آن گرایش ها بر نفس غالب شود، نفس انسان ابتدا اماره بالسوء شده و اگر ادامه یابد مسوله می شود.
راه رسیدن به نفس مطمئنه آن است که با عمل به احکام شرعی و تقویت ایمان و اعتقاد به خداو نبوت و معاد، به جهاد با نفس و گرایش های خارج از محدوده آن رفت و عقل را بر نفس حاکم کرد.
این همان جهاد اکبر است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
sara
چگونه میتوان به 1 سنی اثبات کرد که در آیه تطهیر منظور از اهل بیت آل عبا و همان 5 تن حدیث کسا هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اولً ضمایر آیه همه مونث هستند جز این بخش و این نشان می دهد که ان آیه درباره زنان پیامبر نیست. اما در مورد اینکه چه افرادی را شامل می شود باید به رویت پیامبر رجوع کرد. در مصادر اهل سنت نیز به اینکه این آیه درباره پنج تن است اشاره شده است:
صحیح مسلم ج7ص130.تفسیر طبری ج22ص که تمام راویان را صحیح می داند؛5 تفسیر ابن کثیر ج3 ص485، ترمذی در سنن خود ج12 ص85 و ج13 ص249و248 سیوطی در درالمنثور ج5 ص199و198، مستدرک صحیحین ج2ص 416 ج3 ص 147 ، الجامع الصحیح، ج 5، ص 663، 699 و 352- 351 ، ؛ ؛ الدرالمنثور، ج 5، ص 198- 199؛ فتح القدیر، ج 4، ص 279- 271؛ جوامع الجامع، ص 372؛ التسهیل لعلوم التنزیل، ج 3، ص 137؛ تاویل الآیات الظاهره، ج2، ص 457- 459؛ الطرائف، ص 130- 132؛ مجمع البیان، ج 9، ص 138 و ج 8، 357- 356؛ کشف الیقین فى فضائل امیرالمؤمنین، ص 405؛ الایضاح، ص 170؛ ذکر اخبار اصبهان، ج 1، ص 108؛ الفصول المهمة، ص 7- 8؛ الاصابه، ج 2، ص 509 و ج 4، ص 378؛ الصواعق المحرقه، ص 137 و 141- 143؛ فضائل الخمسه من الصاح السته، ج 1، ص 224- 243؛ ینابیع الموده، ص 107- 108، 167- 174 و 193؛ تفسیر مجمع البیان ج20ص107 سطر 17 در باب همین آیه، حجة التفاسیر ج5 ص217 سطر5 به نقل از باقی تفاسیر، تفسیر کشف الحقایق ج2ص885 سطر 22 ، تفسیر الحبری ج1 ص297 سطر1، تفسیر جوامع الجامع ج3ص313، کنز الدقایق ج10 ص371،المقتنیات الدرر ج8 ص300، تقریب القرآن ج22 ص12، من وحی القرآنج 18 صفحه 315، تفسیر الکاشف ج6 ص215 به نقل از کتب دیگر، العقد الفرید، ج 4، ص 313؛ التاریخ الکبیر، بخارى، ج 1، قسم 2/ ص 69- 70، 110 و 197؛ انساب الاشراف، ج 2، ص 104-؛ تاریخ بغداد، ج 10، ص 278، و ج 9، ص 26- 27؛ مناقب خوارزمى، ص 23 و 224؛ السیرة النبویه، ج 2، ص 300؛ السنن الکبرى، ج 2، ص 153- 149 و ج 7، ص 63؛ البدایة والنهایه، ج 5، ص 321 و ج 8، ص 35 و فضائل الخمسه من الصاح السته، ج 1، ص 224- 243 ، المعجم الصغیر، ج 1، ص 65 و 135 ، مسند احمد ج4 ص 170 و ج 3، ص 259 و 285 و ج 6، ص 292، 298 و 304 و ج 1، ص 331، السنن الکبری بیهقی باب اهل بیت نبی کیانند ج2 ص149، گنجی شافعی در کفایة الطالب در باب 100، فخر رازی در تفسیر الغیب. ابن حجر عسقلانی ج4 ص207الاصابه. احقاق الحق (ملحقات)، ج 9، ص 69- 1 و ج 3، ص 53- 31 و ج 2، ص 573- 502 و ج 14، ص 400- 105 و ج 18، ص 359- 383؛ ذکر اخبار اصبهان، ج 1، ص 108؛ تحفة الأخیار بترتیب شرح مشکل الآثار ج 8 ، ص470 -471 ابن حجر مکی در ص86.85 الصواعق . بلخی حنفی در باب 33 ینابیع الموده و... که مسام درصحیحش باب فضائل علی بن ابیطالب و مستدرک ج3 ص163
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مونا کاظمی
با سلام
چطور می توان عدل خدا را با این همه تفاوت بین بندگان(فقر"ثروت"خوشگلی:زشتی و...)ثابت کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
هیچ کسی حقی بر خدا نداشته که زیبا یا سالم یا ثروتنمد آفریده شود. بلکه اصل خلقت انسان ها و تمامی نعمت های آنها از روی فضل خداست. لذا ممکن است به کسی بیشتر بدهد و به بعضی کمتر.
البته چون خداوند حکیم است هیچ کاری را بی دلیل نمی کند اما تفاوت ها دلیل بر ظلم نیست چون اساساً انسا ها بر گردن خدا حی نداشته اند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) غفاریان : الف: کل عالم مخلوقات نظام خاص و قوانین و سنن تغییر ناپذیر و ثابتی دارند، یکی از عمده ترین این قوانین، اصل علیت است و بین علت و معلول نوعی مسانخت وجود دارد و هر معلولی از هر علتی به وجود نمی‌آید.

ب: نظام‌ها و قوانین حاکم بر جهان «ذاتی» جهان‌اند و نمی‌توان فرض کرد که جهان کنونی باشد، اما قوانین و نظام‌های آن تغییر کند.

ج: لازمه قوانین ثابت و تفکیک ناپذیر جهان آن است که بین موجودات هستی تفاوت‌هایی باشد. برای مثال قانون علیت مقتضی آن است که معلول نسبت به علت خویش از کمالات وجودی کمتری برخوردار باشد. همچنین، مسانخت و هماهنگی علت و معلول ایجاب می‌کند که اگر علت تولد نوزاد کور یا بینا، کودن یا باهوش، زشت یا زیبا و... محقق گردید معلول متناست با آن نیز مواجه گردد.

پس وجود تفاوت تکوینی از لوازم لاینفک قوانینی است که تغییر و جدایی آنها از جهان ممکن نیست و این غیر از تبعیض است که دو شیء دارای قابلیت دریافت بهرۀ یکسانی باشند ولی آن بهره به یکی داده شود و به دیگری نه. نرسیدن برخی موجودات به کمالاتی که موجودات دیگر دارند به خاطر نداشتن قابلیت دریافت چنین کمالاتی است و تبعیض و ظلمی در کار نیست. به بیان دیگر اختلاف آفریدگان در بهره‌های وجودی، لازمۀ نظام آفرینش و تابع قوانین علی و معلولی حاکم بر آنست، و فرض یکسان بودن همه آنها پندار خامی است و اگر اندکی دقت کنیم خواهیم دانست که چنین فرضی مساوی با ترک آفرینش است زیرا اگر مثلا همه انسان‌ها مرد یا زن بودند توالد و تناسلی انجام نمی‌گرفت و نسل انسان منقرض می‌گردید و اگر همه مخلوقات، انسان بودند چیزی برای خوردن و تأمین سایر نیازمندی‌ها نمی‌یافتند، و نیز اگر همه حیوانات و نباتات، یک نوع و یک رنگ و دارای خواص یکسان بودند این همه فواید بی شمار و زیبایی‌های خیره کننده پدید نمی‌آمد.

پدید آمدن انواع پدیده‌ها با اشکال و ویژگیهای متنوع، تابع اسباب و شرایطی است که در جریان حرکت و تحول ماده، فراهم می‌شود و هیچکس را قبل از آفرینش، حقی بر خدا نیست که او را چنین یا چنان بیافریند یا در این یا آن مکان، و در این یا آن زمان قرار دهد، در نتیجه وقتی کسی حقی نداشت سلب حق و تبعیض در دادن حق هم مطرح نخواهد بود و دیگر جایی برای شبهه نبود عدل و وجود ظلم و ستم باقی نخواهد بود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
سلام
چرا حضرت ابراهیم ابتدا به مقام امامت مبعوث شدند و سبس نبوت؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
طبق قرآن ایشان ابتدا پیامبر رودند سپس به مقام امامت رسیدند: آیه 124بقره
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
rahpuye qaf
اگر زبان قرآن فصیح و بلیغ و عربی است چگونه است که در آن واژه های پهلوی ، سریانی ، حبشی ، ترکی ، مغولی وووو عجمی وجود دارد ؟
منظور از فصاحت و مبین بودن یک زبان چیست ؟
آیاد وجود کلمات غیر عربی از اصالت آن زبان می کاهد ؟؟؟!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : وجود لغات از زبان های دیگر مخل فصاحت و بلاغت نیست. معیارهای فصاحت و بلاغ مفصل است. در اینجا برخی موارد آن را با مثال هایی از زبان فارسی می آوریم:
فصاحت
فصاحت در لغت بمعنی ظهور در بیانست و آنرا در فارسی گشاده سخن(صراح اللغة)و چرب زبانی و گویائی و گشاده زبانی گویند.گشاده سخن و چرب زبان و گویا یعنی فصیح؛وگشاده زبان در دوبیت ذیل از فردوسی نخست بمعنی مرد فصیح و دوم بمعنی زبان فصیح است.
جوانی بیامد گشاده زبان/سخن گفتن خوب و طبع روان
گشاده زبان و جوانیت هست/سخن گفتن پهلوانیت هست
فصاحت در اصطلاح علمای بلاغت به سه مورد اختصاص دارد و بر سه قسم است:
فصاحت کلمه-فصاحت کلام-فصاحت متکلّم
الف-فصاحت کلمه:فصاحت کلمه یا فصاحت مفرد،خالی بودن کلمه است از چهارعیب و آنها عبارتند از:
1-تنافر حروف و آن ترکیب حروف در کلمه بنحویست که تلفظ آنرا دشوار کند.به عبارت دیگر تنافر حروف چنانستکه<<حروف از یکدیگر گریزان بود و ناساخته>>مانند پنهانست بسکون نون و سین و تاء در بیت ذیل:
دو دهان داریم گویا همچو نی/یک دهان پنهاست در لبهای وی
<مولانا>
2-غرابت استعمال و آن آوردن کلمه ی مهجورست در سخن چنانکه خواننده یا شنونده را فهم معنی آن دشوار باشد مانند نعیق و عشیق و سحیق که برای فارسی زبانان فهم آن دشوار است،در ابیات ذیل:
غرابا مزن بیشتر زین نعیقا/که مهجور کردی مرا از عشیقا
ایا رسم اطلال معشوق وافی/شدی زیر سنگ زمانه سحیقا
<منوچهری>
3-مخالفت قیاس و آن آوردن کلمه ایست خلاف قاعده ی دستوری مانند:پاکیدن و مکیدن(حج رفتن) و چهچهیدن در این ابیات:
نیست از پاکیدن کفار تیغت را ستوه/نیست از بخشیدن اموال طبعت را ملال
<رشیدی سمرقند>
شکر لله که ما مکّیدیم/تربت پاک پیمبر دیدیم
<طرزی افشار>
غنچه میچهچهد چو بلبل مست/گر ببیند رخ تو در گلشن
<حاذق تبریزی>
4-کراهت در سمع یعنی ناخوش آمدن کلمه در گوش و آن براثر رعایت نکردن حُسن ترکیب اصواتست در کلمه.مانند آدمم در این مصراع:
گفت خاموش که یوسف به یقین آدمم است
ب-فصاحت کلام:فصاحت کلام در صورتی میسرست که مفردات(کلمات) آن خالی از عیوب مذکور و خود از شش عیب خالی باشد بدین شرح:
1-تنافر که آنرا بتنافر در کلمات و تنافر در معنی منقسم میدارند:تنافر در کلمات آنست که وضع ترکیب کلمات تلفظ کلام را دشوار کند و به عبارت دیگر کلمات از یکدیگر گریزان باشند مانند:
شکرک از ان دو لبک تو بچنم اگر تو یله کنی/بسرک تو که بزنمت بپدر اگر تو گله کنی
<منسوب به عنصری>
و تنافر در معنی آنست که اجزای کلام از حیث معنی با یکدیگر سازگار نباشدمانند این دو بیت که رادویانی(ترجمان الیلاغة ص 135) در مدح محمود و تهنیت خانه ی زرین از شاعری نقل کرده است:
خانه ی زرین پادشاه جهانست/در سخن یک خدا چه جای گمانست
قارون گویند گنج داشت نهانی/شاه بلند اختر است و سخت کمانست
و چنانکه ملاحظه میشود میان دو مصراع هر بیت مطلقاً ارتباطی از حیث معنی موجود نیست.
2-ضعف تالیف و آن عبارتست از ترکیب کلام بخلاف قواعد نحوی و با این عیب کلام نه تنها فصیح نیست بلکه فهم آن هم میسر نخواهد بود.
3-تعقید لفظی و مراد از آن آوردن کلامیست که در آن ترتیب کلمات خلاف ترتیب مقصود باشد چنانکه فهم معنی ساده را دشوار کند مانند:
پسنده است با زهد عمار و بوذر/کند مدح محمود مر عنصری را؟
<ناصرخسرو>
یعنی عنصری را پسندیده است که با زهد عمار و بوذر مدح محمود کند؟وچنانکه دیده میشود در این بیت ترتیب کلمات بخلاف ترتیب معانیست.
4-تعقید معنوی آنست که در کلام کنایات و اشارات دور از ذهن آورند چنانکخ برای درک آنها محتاج تفکر و تامل و نیازمند لوازم و وسائط بسیار باشیم مانند این ابیات:
دل آسوده ای داری چه میپرسی زآرامم/نگین را در فلاخن مینهد بیتابی نامم
<صائب>
آهوی آتشین روی چون در بره درآید/کافور خشک گردد با مشک تر برابر
<خاقانی>
وجود جود تو رایج فتاد اگر نه وجود/به نیمه باز قضا میفروخت اجری را
<انوری>
5-تتابع اضافات و آن آوردن چند مضاف الیه با کسره های اضافه است بی آنکه از یکدیگر گسسته شوند(این عیب از عیوب مسلم فصاحت نیست)مانند این بیت:
خواب نوشین بامداد رحیل/باز دارد پیاده را ز سبیل
<سعدی>
6-کثرت تکرار یعنی آوردن یک کلمه چند بار در بک عبارت و یا در عبارات نزدیک به یکدیگر مانند:
گَوِ گو تن گو سر کو نهاد/گو آئین گو گودل گو نژاد
<ملک الشعرا صباء>
پیداست که در مورد لزوم یعنی وقتی که اجتناب از تکرار مایه ی ترک قوانین صرفی و نحوی گردد تکرار را نمیتوان از معایب مخلّ فصاحت آن دانست.
ج-فصاحت متکلم:فصاحت متکلم عادت و ملکه ی نفسانی متکلم است بر آوردن کلمات و کلام فصیح،و این قدرت بیان علاوه بر ذوق و استعداد فطری محتاج مهارت در مطالعه ی آثار استادان بزرگ و فصحای زبانست.شرط عمده ی فصاحت متکلم آنست که همیشه سخنان فصیح آورد و در هیچ حال از این امر عاجز نباشد.بنابراین کسی را که بندرت و بر حسب اتفاق،کلام فصیح آورد فصیح نتوان گفت.

برگرفته از کتاب آیین سخن،مختصری در معانی و بیان فارسی-دکتر ذبیح الله صفا-چاپ نوزدهم1377،ققنوس
از وبلاگ
http://kharababaad.blogfa.com/post-21.aspx
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>