نويسنده : بندگان خدا
کلید واژه :
این مقاله در مورد یک نظریه پیرامون مهمترین کتاب تاریخ بشریت یعنی قرآن کریم نگاشته شده است .این نظریه ابتدا توسط عده ای از نظریه پردازان غربی مطرح شده ،که در سال های اخیر آقای عبدالکریم سروش این دیدگاه را در محافل حوزویی و دانشگاهی به جریان انداخت .اساس این نظریه بر این مبنا است که الفاظ قرآن از خداوند متعال نیست ؛ بلکه قرآن کار مشترکی از خداوند و پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم است ؛ بدین صورت که خداوند ، مفاهیم و معانی را به رسول خود القاء نموده است و بعد ایشان برای آن معانی الفاظی را تنظیم نموده اند. در نگاه اولیه به این نظریه ، به خصوص برای ما که دوست دار رسول الله صل الله علیه و آله وسلم و خاندان ایشان هستیم؛شاید عمق فاجعه بار و خطرناک این دیدگاه روشن نشود. اما در اثر اندک نگاه عمیقانه به این نتیجه می رسیم که قبول نظریه در رابطه با قرآن کریم ،یعنی پذیرفتن این که احکام اسلام و قرآن در صورتی که سودمند بوده اند فقط برای مردم زمان پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم مفید و فایده مند بوده اند .اما انسان های امروز و فردا باید تفسیر جدیدی از وحی داشته باشند به طور مثال اگر صاحبان قدرت و ثروت و سردمداران جهانی خود را به عنوان منجی بشر معرفی کردند ؛کسی حق ایستادگی در مقابل آنان و نظم جهانی از دیدگاه آنان را ندارد؛ یا اگر در باب احکام کسی گفت : به جای نماز روزانه مقداری تفکر کنیم ؛حرف او پذیرفته شود،یا اگر کسی گفت پوشش و حجاب اسلامی سبب عقب افتادگی می شود؛ باید طبق تفسیر جدیدِ او از وحی ،حجاب را کنار گذاشت اما در مقابل این نظریه دیدگاهی وجود دارد که پشتوانه آن عقل و خود قرآن کریم است، و آن نظریه که مورد اتفاق همه مسلمین است این که : قرآن از نظر معنا و لفظ ساخته و پرداخته دست قدرت الهی است، بدون این که کسی ، حتی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم ،گل سرسبد خلقت ، در ایجاد قرآن نقشی داشته باشد.اینک جواب هایی که به نظریه آقای سروش و در اثبات دیدگاه صحیح می آوریم را در ذیل به طور خلاصه اشاره می کنیم .
1. نظریه آقای سروش تنها یک ادعا است بدون این که دلیلی پشتوانه این دیدگاه باشد.
2. نظریه پردازان غربی و به دنبال آن ها آقای سروش به سبب مقایسه قرآن با تورات و انجیل چنین حکمی در رابطه با قرآن صادر کرده اند؛ که باید گفته شود مقایسه قرآن با انجیل و تورات که خود مسیحیان و یهودیان به آمیخته شدن آنها با مطالب خلاف واقع معترف هستند؛ امری خطا و دور از واقع است .
3. در بین همه فرق مسلمین، مسلم و قطعی است که قرپان از جهت معنا و لفظ نازل شده از طرف پروردگار متعال است .
4. ادعای فرهنگ پذیری قرآن از«فرهنگ زمانه» برخلاف مبانی قرآن و احکام اسلامی و مجاهدت ها و مبارزه های سرسختانه نبی مکرم صل الله علیه و آله وسلم با آداب و رسوم باطل عرب جاهلیت است .
5. کلمات و آیات قرآن گنجایش و تابِ پذیرش نظریه آقای سروش موسوم به «وحی الهی و تجربی »را ندارد. گویا نظریه پردازان و آقای سروش که از نظر خود در جایگاه و کسوت تحقیق و بررسی منصفانه و علمی نظریه می دهند به هیچ وجه به قرآن و آیات آن نگاه نکرده اند . از انبوه آیاتی که دلالت بر این مطلب می کنندکه قرآن از جهت معنا و لفـظ از خداوند متـعال است به مضامین موارد اندکی از باب نمونه اشاره می شود .
1-5. آیات فراوانی به این مطلب اشاره می کند که خداوند قرآن را به زبان عربی نازل کرده است. ناگفته پیداست که «عربی بودن» مربوط به لفظ است .
2-5 . آیات بسیارزیادی تصریح می کنند که وحی الهی ،«قرآن »،«کتاب» و «کلام» خداوند متعال است،که هر 3 کلمه یعنی قرآن،کتاب و کلام مشترک هستند در این که خداوند متعال معانی و الفاظ قرآن و ارتباط این دو با هم را خودش تنظیم و تعیین نموده است .
3-5 . کلمه ی«قل»که در دفعات بسیار متعدد در قرآن تکرار شده از بهترین دلایل بر صدق امانت داری و عدم دخل و تصرف پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم در وحی الهی است.
4-5 . آیات تحدی که از همگان می خواهند حتی اگر شده یک سوره مثل قرآن بیاورند بیانگر این مطلب هستند که ایجاد قرآن از جهت لفظ و معنا و ارتباط این دو با هم از عهده بشر خارج است .
5-5 . تهدید شدید پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم در آیات قرآن مبنی بر اینکه اگر ایشان در وحی الهی دخل و تصرفی کنند مورد مجازات الهی واقع می شوند نیز نشان گر این واقعیت است که حضرت در تنظیم معانی و الفاظ قرآن نقشی نداشته اند .
6-5 . دلایل بسیار دیگری در قرآن موجود است که به علت اختصار فقط به تیتر آنها اشاره می کنیم :«معنای تلاوت در قرآن»،«معنای قول ثقیل»،«تفسیر حروف مقطعه»،« وحیانی بودن سخن پیامبر صل الله علیه و آله وسلم »،«نسبت دادن انزال قرآن به خداوند»،«خطاب هایی مانند یا ایها النبی به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم»،«نبود اختلاف و دوگانگی در قرآن» پس : با توجه به همه آنچه بیان شد ، برای انسان طالب حق و حقیقت روشن می شود که قرآن همان طور که در معنا و مفهوم متعلق به خداوند یکتاست از جهت لفظ هم فقط و فقط منتسب به خدای یگانه است و احدی در قرآن سهم و شراکتی ندارد.
گرچه قرآن از لب پیغمبر است
هرکه گوید حق نگفت،کافر است
ایـن همـه آوازهـا از شـه بـود
گـرچـه از حـلقـوم عبـدالله بـود
نويسنده : عبدالکریم رحیمی
کلید واژه : انگیزش
«انگیزه» یک مفهوم روان شناختی است که در شاخه های گوناگون علوم از قبیل «علوم رفتاری»، «مدیریت» و «اخلاق»، از زوایای گوناگون درباره آن بحث می شود و جهت گیری های علوم گوناگون از هر طرف، این مفهوم را به سویی می کشاند و این خود موجب می گردد بررسی ماهیت و ابعاد آن در عرصه ای خاص از عرصه های مختلف حیات انسان ـ مثل «مدیریت» ـ به سادگی امکان پذیر نباشد. علاوه بر این، اگر چنین مطالعه ای بخواهد با رویکرد اسلامی انجام پذیرد، بر دشواری آن خواهد افزود.
آنچه در این جا می توان به آن اشاره کرد این که بخش مهم بحث درباره انگیزش از دیدگاه اسلام به مجموعه ای از حقایق و مفاهیم روحی و روانی و فعل و انفعالات درونی و فرایند ایجاد و نقش و تأثیر آن ها می پردازد که در قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم السلام)، ادعیه و بیان صاحب نظران مسلمان آمده و در این میان، نیازهای گوناگون ابعاد روحی و جسمی انسان، چگونگی ارضا، و نقش آن ها، بر اساس مبانی اندیشه دینی تبیین شده است. بر اساس این نگرش، گفته می شود:
برای شناسایی فرایندهای تکوین و تغییر شخصیت و شکل گیری رفتار و عملکرد انسان ها و عوامل مؤثر بر آن، و این که با تکیه بر منابع مذکور به چه راهکارهایی واقع و روشنی می توان دست یافت و این جریان به نوبه خود، موجب رشد و توسعه مطالعات و تحقیقات جدید روان شناسی و برخی علوم رفتاری از دیدگاه اسلام خواهد شد و راه را برای بررسی های مدیریتی در حوزه رفتار کارکنان و مدیران در سطوح سازمانی و چاره جویی برای حل مشکلات و معضلات مدیریتی در این حوزه هموار خواهد کرد و موفق خواهد شد ـ مثلاً ـ نظام ها و ساز و کارهای نظارتی را در سازمان به کار گیرد که با قوانین فطری و حقایق و مفاهیم قرآنی هماهنگی داشته، از آن ها الهام گیرد و در عین حال، از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار باشد. روشن است که نیل به اهداف یاد شده در گرو انجام تحقیقات وسیعی فراتر از حد یک یا چند مقاله است. ولی از سوی دیگر، باید اذعان نمود که برداشتن حتی یک گام در این مسیر لازم است. بر این اساس، در این مقاله سعی شده است بخشی از مباحثی که نقش مبنایی و پیش نیاز در مطالعات و پژوهش های مربوط به انگیزش در مدیریت رفتار سازمانی دارد، با رویکرد اسلامی ارائه گردد.
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
آیا میدانید :
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
مرگ،کمال موجودات عالم ،توفی،خواب
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
فضیلت و خواص سوره تکاثر
نويسنده : فاطمه نصیری خلیلی
کلید واژه : کنایه
نویسنده: محسن موسوی آملی
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
فضیلت و خواص سوره عادیات
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
بانوى نمونه اسلام، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، از آنجا که حافظ قرآن بودند و بر معارف قرآن تسلّط کامل داشتند، در سخنانشان به اقتضاى کلام و در جاى مناسب به آیات قرآن استشهاد نمودهاند. در دفاع از ولایت حضرت على علیهالسلام در اثبات مالکیّت خود بر فدک و همچنین در موعظهها و دعاهاى خویش، آیات قرآن را تلاوت نمودهاند.
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
این سوره در مکّه نازل شده و پنجاه و چهار آیه دارد . به مناسبت سرگذشت قوم سبأ که در این سوره بیان شده ، «سبأ» نام گرفته و همانند دیگر سورههاى مکّى ، بیشتر مباحث آن در مورد مسائل اعتقادى و خصوصاً مبدأ و معاد است .
البتّه در ضمن داستان حضرت سلیمان و برخورد او با قوم سبأ ، به گوشهاى از نعمتهاى الهى و سرنوشت شاکران و کافران اشاره شده است .
نويسنده : فاطمه نصیری خلیلی
کلید واژه : هفت، سبع، سبعه
کاربردهای عدد هفت