پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
م تقی پور
چرا خداوند خود را به صورت جمع معرفی می نماید مثلا ایه 1 سوره قدر گفته انا انزلناه فی لیله ... عبارت نا که نشانه جمع است یا ایه 3 سوره یوسف نحن نقص علیک احسن القصص ... عبارت نحن که جمع است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1- گاهی آوردن ضمیر جمع به جهت موضوع مهمی بوده که باید به آن اهمیّت ویژه ای داده می شد، مانند حفظ و نگه داری قرآن از تحریف. خداوند می فرماید:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛[حجر/9] ما قرآن را نازل کردیم و خود آن را حفظ می کنیم».
این آیه متضمّن پنج ضمیر جمع است که به جهت اهمیت دادن به قرآن است. بنابراین، جمع آوردن ضمیر گاهی به جهت اهمیت موضوع است.

2- برخی از کارهای الهی به واسطه ملائکه که جنود و کارگزاران الهی هستند انجام می شود، در این گونه موارد ضمیر جمع آورده می شود مانند:
«إِنَّا کلُ‏َّ شىَ‏ْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَر؛[قمر/49] ما هر چیزی را به اندازه،خلق کردیم».
و چون کارگزاران الهی جدای از خدا و مستقل نیستند، به صورت ضمیر جمع می آید.

3- گاهی جمع آوردن ضمیر فقط برای تفخیم و تعظیم است، مانند:
«إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ؛[انسان/3] ما راه را به شما نشان دادیم».[1]
http://www.soalcity.ir/node/414
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
قاسم نادری
آیا در زمان پیامبر(ص) متونی شبیه به سبک قرآن رایج بوده یا این سبک به طو ر کامل تازگی داشته؟و آیا عبارات و واژگان قرآنی در زمان نزول قرآن در بین مردم کاربرد داشته و متن قرآن قابل فهم بوده و یا احتیاج به تفسیر و توضیح داشته؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در میان عرب اساساً کتاب و سواد و خطی وجود نداشته است و آنچه عرب داشته اشعار قوی بوده که به شکل شفاهی سینه به سینه نقل می شده و باسوادان عرب به نقل تاریخ کمتر از 20 نفر بودند.
اما ادبیات عرب و واژگان آن به واسطه اشعار قوی بوده و فصاحت و بلاغت و معنای ظاهر قرآن را می فهمیدند البته معانی عمیق قران و توضیحات بیشتر نیازمند شرح و تفسیر پیامبر (ص) بوده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
وحید‌صالحی‌پور
سلام‌خدا‌قوت.‌ایه‌ای‌از‌قران‌که‌مورد‌تعاون‌و‌مشارکت‌‌در‌انجام‌یک‌فعالیت‌اقتصادی‌وجود‌دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
تعاونو علی البر و اتقوی
برای کارهای نیک و تقوای الهی، با یکدیگر تعاون و همکاری کنید (سوره مبارکه مائده آیه 2)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیده سالارکریمی
سلام خسته نباشد ممنون از امکانات ی که در سایت برای کاربران فراهم میکنید
چند سال قبل در یک پیاده رو شلوغ تکه ای طلا پیدا کردم نمیدونستم باید اعلان بزنم تقریبا یک سال پیشم بود خب صاحبی براش پیدا نشد بعد دو بار اونو با طلای دیگه ای تعویض کردم طلایی که الان دارم وزنش از طلای اصلی کمتره . میخوام بدونم حکم طلایی که دارم چیه حالا باید باهاش چیکار کنم؟ منتظر جوابتون هستم مرسی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سوالات شرعی خود را از سایت مرجع تقلید خود سوال فرمایید.
اجمالاً اینکه این طلایی که در دست شماست غصبی است و نمی توانید با آن نماز بخوانید و باید حتی الامکان به صاحبش برسانید و حق معاوضه و معامله آن را نداشته اید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه
سلام
در مورد آیه 52 سوره یس: گویند: ای وای بر ما ، چه کسی ما را از خوابگاهمان برانگیخت؟ ( آری ) این همان ( حیات پس از مرگ ) است که خدای رحمان ( در دنیا ) به ما وعده داد ، و فرستادگان او راست گفتند.
سوالم این است که مگر برزخ وجود ندارد که کافران در روز قیامت و در زمان فراخوان همه مردگان به اشتباه خود پی میبرند؟ آیا کافران بلافاصله بعد از مرگ به وجود خدا و حقانیت پیامبران پی نمیبرند؟ ق این آیه آیا کسانی که می میرند در قبرشان خوابند تا روز دمیده شدن در صور و روز قیامت؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
لجاجت و عناد می تواند به گونه ای باشد که با دیدن نشانه ها آیات باز هم انسان حقانیت مطلبی را انکار کند همان طور که مشرکان با پایمران و آیات آنها پنین برخوردی می کردند و به تصریح قرآن فرعونیان در حالی که یقین داشتند سخن حصرت موسی (ع) حق است آن را انکار میکردند
وحجدوا بها و استیقنتها ظلماً و علواً (سوره مبارکه نمل)
لذا پس از مرگ نیز برخی مطالب مانند اینکه انسان از بین نمی رود برایشان آشکار می شود اما ظهور کامل وعده های الهی مانند برانگیخته شدن برای حساب و بهشت و جهنم برای قیمات است و باز هم تا زمان قیامت عده ای آن را باور نمی کنند تا با چشمان خود ببینند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عبدالهی
کلمه الْمَوْؤُدَةُ در لغت عربی به معنای کودکه خاصی است؟یعنی آیا اشاره به یک کودک دارد و حتما هم کودک مونث است یا مذکر هم میشود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به معنای دختری است که زنده دفن شود.
آن زمان دختران را دفن می کردند اما مفهوم آیه اختصاصی به دختر ندارد. کسی که از ترس فقر بچه نمی آورد یا بچه اش را سقط می کند دربرمی گیرد چه دختر باشد چه پسر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام یه سوال داشتم میشه کامل جواب بدهید ؟ بنده الحمد الله شیغه هستم . من میخواهم همیش مذهبی باشم قبل ها خیلی آدم خوب و مذهبی و خدا دوست بودم اما الان خیلی عوض شدم اما من میخواهم مانند گذشته شوم اما نمیشه میشه کمک مان کنید ؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
انسان همواره در حال تغییر است و اگر توجه مراقبت هر روزه نداشته باشیم تغییرات انسان به جهت منفی حرکت می کند.
باید برای زندگی خود هدف روشنی را ترسیم کنید و از نظر دانش دینی و همچنین رشد اخلاقی برای خود برنامه داشته باشید.
یک شیعه همواره در حال مطالعه و ارتباط با قرآن و کتب دینی و علمای دین است و هر روزه قبل از خواب با خود مرور می کند که چه اقداماتی انجام داده؟ آیا حرامی مرتکب شده است؟ آیا حقی از دیگران ضایع کرده که باید جبران کند؟ آیا از واجبات خود چیزی کم گذاشته که باید قضا کند؟ آیا گناهی مرتکب شده که باید توبه کند؟ آیا نمازهایش را اول وقت خوانده و با توجه ادا کرده است؟ کیفیت نماز امروزش با دیروز چه فرقی داشته است؟ آیا در اطاعت والدین و به دست آوردن رضایت آنها تلاشی کرده ا ست؟ آیا از ارتباط غیرضروری با نامحرم اجتناب کرده است؟ آیا از دوستانی که انسان را از یاد خداوند غافل می کنند دوری کرده است>؟ آیا با دوستان با تقوا ارتباط گرفته است؟
آیا در درس خود نیت الهی در نظر داشته یا صرفاً برای به دست آوردن مدرک و پست و پول درس خوانده است؟ آیا در کار خود حلال و حرام را بلد است و آن را دقیق مراعات یم کند؟ آیا روزی 50 آیه که باید هر مسلمانی از قرآن بخواند، خوانده است؟ آیا برای سلامتی امام زمان (عج) دعا کرده و از ایشان طلب هدایت نموده است؟
مطالعه کتاب های دینی به ویژه کتب افرادی مانند شهید مطهری و علامه طهرانی می تواند برنامه منظم مطالعه دینی باشد.
یادگیری احکامی که غالباً به انها نیاز دارید از واجبات دینی است.
ارتباط مرتتب روزانه و هفتگی خود را با دوستان متدین و فضاهای دینی مانند مسجد، هیأت، جلسات تفسیر و... و ارتباط با علما را از دست ندهید
زود عمر تمام می شود و حسرت فرصت ها باقی می ماند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با عرض سلام. میخواستم بدونم آیه ای در قرآن با این مضمون که «اگر خدا بخواهد کسی را حفظ کند همه عالم هم تلاش کنن که به او آسیب برسانند نمیتوانند» داریم؟ با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (انعام17)
و اگر خدا به تو زیانى برساند، کسى جز او برطرف کننده آن نیست، و اگر خیرى به تو برساند پس او بر هر چیزى تواناست.

وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (یونس107)
و اگر خدا به تو زیانى برساند، آن را برطرف‏کننده‏اى جز او نیست، و اگر براى تو خیرى بخواهد، بخشش او را ردّکننده‏اى نیست. آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏رساند، و او آمرزنده مهربان است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد محسن ملاصالحی
با سلام، سؤالم این است که خداوند متعال، از طرفی در قرآن کریم فرموده است که :" وَلا تَحسَبنَّ الّذین قُتِلوا فی سَبیل الله، أمواتاً بَل أحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون"و این به آن معناست که شهداءِ در راه خدا، جزء احیاء و زندگانند و مشمول اموات نیستند؛ و کسی که مشمول اموات نیست، یعنی میّت نیست و موت شامل او نبوده است و موت را نچشیده است؛ از طرفی خداوند در قرآن فرموده است:" کُلُّ نَفسٍ ذائِقَةَ المَوت"..یعنی تمامی نفوس، ذائقۀ موت را میچشند.. سؤال اینجاست:این موت فراگیر و عامّ،با آن موت که شهداء را در بر نمیگیرد، متفاوت است؟؟
مرسی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مردن معنای انتقال از عال دنیا به عالم برزخ برای همه روی می دهد و در آن هیچ شکی نیست و واقعیتی بدیهی است که قابل انکار نیست.
اما اذهان عموم مردم در این تصور بوده که مردن به معنای نابودی است و هیچ حیاتی وجود ندارد یا اینکه حیات مرتبه بالاتری وجود ندارد. در این آیه خداوند می فرماید که شهیدان نه تنها مرده به معنای از دست رفته و نابود شده نیستند بلکه دارای حیات مرتبه بالاتری هستند که نزد خداوند روزی می خورند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اصغر بجانى
باسلام چرا دىن اسلام که ىک دىن براى تمام اهل عالم است بازبان عربى نازل شده است اونهاىى که عرب نىستند نمى تونند به خوبى عربها از قران ودىن اسلام چىزى بفهند چرا خدا وند عالم با ىک زبانى که همه اهل عالم بفهمند دىن شو نازل نکرده،
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آیا زبانی که همه مردم دنیا آن را به نحو یکسانی متوجه شوند وجود دارد؟ خیر
پس خداوند برای انتخاب زبان هم باید از معجزه استفاده می کرد و زبان قرآن هم باید یک زبان معجزه می بود و آوردن معجزه به دلخواه انسان ها نیست و حکمت الهی باید اقتضا کند تا معجزه ای بیاید.
لذا قرآن بر اساس روال موجود زبان های دنیا نازل شده است. پس باید به یکی از زبان های موجود نازل می شد و به هر زبانی نازل شود بقیه همین اشکال را مطرح می کردند.
پیامبر هر قومی به زبان قومش سخن می گوید و پیامبر عرب باید با زبان قوم عرب سخن گوید.
به علاوه که در قرآن آمده است که اعراب به گونه بودند که اگر به زبانی غیر عربی نازل می شد بهانه می گرفتند و ایمان نمی آوردند:
وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِیًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آیاتُهُ ءَ أَعْجَمِیٌّ وَ عَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذینَ آمَنُوا هُدىً وَ شِفاءٌ وَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ فی‏ آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًى أُولئِکَ یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ (فصلت44)
و اگر [این کتاب را] قرآنى غیر عربى گردانیده بودیم، قطعاً مى‏گفتند: «چرا آیه‏هاى آن روشن بیان نشده؟ کتابى غیر عربى و [مخاطبِ آن‏] عرب زبان؟» بگو:«این [کتاب‏] براى کسانى که ایمان آورده‏اند رهنمود و درمانى است، و کسانى که ایمان نمى‏آورند در گوشهایشان سنگینى است و قرآن بر ایشان نامفهوم است، و [گویى‏] آنان را از جایى دور ندا مى‏دهند!

الْأَعْرابُ أَشَدُّ کُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلاَّ یَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ (توبه97)
بادیه‏نشینانِ عرب، در کفر و نفاق [از دیگران‏] سخت‏تر، و به اینکه حدود آنچه را که خدا بر فرستاده‏اش نازل کرده، ندانند، سزاوارترند. و خدا داناى حکیم است.

به علاوه اینکه زبان عربی ظرفیت بالایی برای بیان معانی دارد که اگر نگوییم بی نظیر حداقل کم نظیر است.
همچنین قرآن به زبان عربی مبین نازل شده و به تعبیر قرآن ساده سازی شده است و با آشنایی ابتدایی با این زبان می توان مفاهیم اولیه قرآن را دریافت:
وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِر (قمر؛ 17)
قرآن را برای تذکر آسنان گردانیدیم پس آیا تذکر گیرنده ای هست؟
به گونه ای که با شناخت حدود 500کلمه عربی قرآنی بیش از 70 درصد آیات قرآن فهمیده می شود (به این سایت مراجعه کنید:http://www.tebyan.net/QuranIndex.aspx?pid=182282)
در هر حال برای فهمیدن کتابی که راه سعادت ابدی را نشان می دهد آموختن یک زبان دیگر کار دشواری نیست در زمانی که بسیاری از مردم دنیا به بیش از دو زبان آشنا هستند و همه این آموختن زبان ها را تنها برای حیات 70-80 ساله دنیا می خواهند. حال آموختن یک زبان برای یک زندگی ابدی کار دشواری نباید باشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>