پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
zahra samiei
منظورازعلم درآیه۱۲۰بقره آیا علم الیقین است درغیر اینصورت منظور کدام قسم از علم است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظور آن است که خداوند با نزول آیات قرآن، بسیاری مطالب را برای پیامبر روشن نموده است و علم آنها را به پیامبر داده است. این علم مصادیق بسیاری دارد که در این آیه همان اموری است که مورد اختلاف با یهود و نصاری است. یعنی حقیقت دین صحیح که اسلام است با نزول قرآن بر تو ای پیامبر آشکار شده و تو به این حقیقت عالم شدی و پس از این حق نداری که از هوی و هوس های یهود و نصاری پیروی کنی چرا که آنها از تو راضی نمی شوند مگر آنکه به دین آنها دربیایی و مخالف علمی که خدا به تو داده عمل کنی.
علومی که خداوند به پیامبر خود می دهد همه علوم شهودی و وحیانی است که از علوم حسی و علومی که از طریق مفاهیم ذهنی به دست می آید بسیار بالاتر است. علوم شهودی و وحیانی علومی هستند که انسان حقیقت مطلب را در وجود خود درمی یابد نه اینکه تصویری دهنی از آن در ذهن داشته باشد.
در مقام مثال مانند کسی که سوزش آتش را در دست خود می یابد نه اینکه آن را از دیگران شنیده باشد. تمام علوم وحی شده به پیامبر از این سنخ می باشد.
علم الیقین که در سوره مبارکه تکاثر به کار رفته بنا به تفسیر رویت حقایق غیبی با چشم بصیرت در همین دنیا است و عین الیقین مشاهده آن حقایق در آخرت است.
در هر حال علوم پیامبر از سنخ مشاهده قلبی و یقینی است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام و وقت بخیر من به تازگی در طرح روزانه ثبت نمام کرده ام و تاریخی که برای طرح روزانه ی من زده شده است مروط به پارسال است لطفا مرا راهنمایی کنید با تشکر
محمد حسین شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
برنامه تدبر روزانه درست کار نمی کند. مدتی طول می کشد که از نظر نرم افزاری درست شود. لطفا تا آن زمان از بخش های دیگر سایت استفاده بفرمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
شاهپور نوروزی
با سلام
بنظر من نمرود همان سارگون اکدی امپراطور بین النهرین (میان رودان) است.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
کاش منبع و مدرکتان را ذکر می کردید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا
باسلام ..چند روزه یکی از بچه ها بد جوری راجع به امام زمان شک به دلش افتاده...میگه امام زمان اونی نیست که ما داریم راجع بهشون صحبت میکنیم ..با توجه به ایات قران ونهج البلاغه حرف میزنه..میگه سوره نحل آیه اول که میگه اتی امرالله فلا ......راجع به امام زمانه چون اول سوره اومده پس خبر مهمی بوده وخبر از آینده میده....فرمان اللهی بزودی فرا میرسد پس تعجیل آن نکنیدخداوند منزه است از شرک مشرکان....میگه سه نکته داره این ایه اول اینکه فرمان خدا بزودی فرا میرسه پس راجع به آینده است بعد میگه تعجیل ان نکنید امروزه ما تنها مسله دینی که تعجیل داره بحث تعجیل فرج امام زمانه وسوم میگه این تعجیل از دیدگاه خداوند شرک بحساب ااومده....درایه دوم که میفرماید ینزل الملایکه والروح....میگه خدا گفته وحی را با فرشتگان وروح درهرزمان که بخواهیم بر هر کس که بخواهیم فرود میفرستیم پس چه لزومی داره خدا امام زمان را 1200سال نگه داره واز نظرها غایب باشه......لطفا راهنمایی کنین خدا خیرتون بده
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
اثبات وجود حجت معصوم الهی در هر زمان بر اساس روایات قطعی است. به طور مثال در اصول کافی باب الحجه ذکر شده که اگر حجت خداوند وجود نداشته باشد زمین اهلش را فرو میبرد.
در مورد وجود امام زمان و تولد ایشان در قرن سوم هجری و زنده بودنشان تا کنون و ظهور حضرت و برقراری حکومت عدل و پرکردن جهان از عدل احادیث فراوانی است که تعداد آن به بیش از 2000 حدیث می رسد. یک جلد از بحار الانوار مرحوم علامه مجلسی به این موضوع اختصاص دارد که با نام مهدی موعود ترجمه شده است.
در قرآن کریم نیز آیاتی وجود دارد که به وجود ایشان مربوط است . مانند آیه و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارث یرثها عبادی الصالحون. همچنین آیات سوره توبه و دیگر سوره ها که اشاره دارد که دین الهی در نهایت در زمین فراگیر می شود هر چند مشرکان خوششان نیاید. هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون.
آیه ای که ذکر کرده اید نیز مرتبط با قیامت و یا عذاب است که مشرکین آن را می طلبند. در هیچ جاى کلام خدا، از مؤمنین حکایت نشده که در امرى استعجال و عجله کرده باشند، بلکه هر جا که مساله ساعت و قیامت و امر فتح مسلمین و امر نزول عذاب را تذکر مى‏دهد حکایت استعجال مشرکین است،
درباره دستور به دعای برای تعجیل فرج نیز روایات بسیاری وجود دارد. از جمله: فاکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان فی ذالک فرجکم.
تأخیر در ظهور حضرت به خاطر ناتوانی خداوند نیست. با این استدلال شما خدا باید سریعتر قیامت را نیز برقرار کند تا ظلم بیشتری نشود.
بلکه خداوند بر اساس اسباب امر خود را مقدر می کند و باید زمینه لازم برای ظهور فراهم شود و امتحانات کوناگون برای مومنان و کافران پیش آید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) صادقی : با سلام
اگر وجود امام زمان را به صورت عقلی ثابت کنیم خیلی این مسئله راحت تر قابل پذیرش است در ان صورت میتوانیم از ایات وروایات به عنوان شاهد برای آن مسئله استفاده کنیم.
اثبات عقلی:هر چیزی که شدت وضعف داشته باشد حتما آن چیز دارای اصلی میباشد که آن شدت و ضعف ها همه از آن اصل نشات میگیرند
به عنوان مثال(1) میگوییم که این پارچه خیس(تر) است وآن پارچه خیس تر(تری بیشتر) است
این خیسی ها(تری ها) همه اصلی دارند که اصل خیسی(تری)است که آن آب است.توجه داشته باشید که آب خیس(تر) نیست بلکه آب خیسی (تری)ست،یعنی اب چیزی نیست که خیس شده باشد بلکه اب خودش اصل تری وخیسی است.یعنی اب ذاتش تری است.
مثال (2):میگوییم این آب شور است وآن آب شورتر است ،چه چیزی باعث این شوری میشود،چیزی که خودش اصل شوری است که آن نمک است.نمک شور نیست بلکه نمک شوری ست. نمک را چیزی شور نکرده بلکه نمک ذاتش شوری ست.
حال با این مثالها میرسیم به بحث انسان کامل
می گوییم اکبر راستگوست و اصغر راستگو ترست،کبری با تقواست وصغری با تقوی ترست و در حالت کلی میگوییم که فلانی انسان است وفلانی انسان ترست.پس راستگویی،تقواو انسانیت شدت و ضعف دارند
یعنی ممکن است یکی کم ودیگری بیشتر داشته باشد،پس باید این خصوصیات به اصل خود برگردند که آن اصل،اصل انسانیت است که ان انسان کامل است.پس هر کس به انسان کامل نزدیکتر وهم سنخ تر شود از انسانیت بهره بیشتری میبرد.این انسان کامل در هر عصری به عهده یکی از اولیای خدا بوده است در حال حاضر این انسان کامل همان امام زمان است .بنابراین وجود انسان کامل در هر عصری لازم است.
با تشکر
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام من اعتماد به نفسم رو کاملا از دست دادم حدود یک سال هست به همین علت نه می تونم کاری کنم ونه جایی برم انگیزم رو ازدست دادم ،27 سال دارم خیلی خسته شدم خواهش می کنم راهنمایی فرمایید التماس دعا
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
توجه داشته باشید که در ابتدا باید به دنبال علت از دست رفتن اعتماد به نفس بگردید و در ادامه به دنبال راهکار برای حل آن باشید.
اگر علت را نیابید، درمان موفق آمیزی نخواهید داشت.
برای اینکار می توانید به یک مشاور مراجعه نمایید.
احتمالا عواملی باعث شده اند که شما در بعضی شرایط دچار ضعف عملکرد شده باشید و این ضعف عملکرد سبب رسیدن آسیب ها و مضراتی به شما شده باشد و شما نتوانسته اید از آن آسیب ها خلاص شوید. در اینصورت شما باید اولا به دنبال دفع آسیب ها بوده و در مرتبه بعد به سراغ تقویت خودتان در مواردی که دچار ضعف عملکرد هستید بروید. در این مسیر حتما سعی کنید که از یک مشاور راهنمایی بگیرید.
دقت نمایید که خداوند در همه این مراحل با شما هست و رحمتش شامل شما می شود. سعی کنید این رحمت را ببینید و شکرش را به جای آورید و طلب رحمت بیشتری نمایید.
من الله توفیق
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد رضا رنجبران
چگونه قران را در زندگی ام اجرا کنم
منی که خیلی سال است آنرا گذاشتم کنار و حتی روخوانی آنرا بلد نیستم
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
این سوال شما سوال پر برکتی است.
خداوند لطف بسیار فراوانی به شما داشته است که این سوال را به شما هدیه داده است. قدر این هدیه الهی را بدانید و از آن مراقبت ویژه نمایید و بدانید که این سوال می تواند در طی مسیر حرکت شما، دائما ابعاد و مناظر جدیدی را به روی شما بگشاید.
چندین نکته را باید در ابتدای امر مورد توجه قرار دهید:
1- فقط شما مسئول سرنوشت خویش هستید.
2- شما فقط می توانید خود را تغییر داده و به سمتی که می خواهید حرکت دهید.
3- شما آنقدر گرامی و محترم نزد خداوند هستید که خداوند با شما ارتباط برقرار کرده است. هیچ موجودی به اندازه انسان (که شما هم انسان هستید) لیاقت سخن خداوند را ندارد.
4- شما آنقدر گسترده و بزرگ هستید که می توانید به سمت جانشینی خداوند حرکت کنید.
5- شما آنقدر نزد خداوند عزیز هستید که خداوند تمام آسمان و زمین و آنچه در آنها هست را مسخر شما کرده است.
فقط باید بخواهید.
سعی کنید برنامه جسمی خود را کاملا منظم و مرتب نموده و پاسخ های مناسب نیازهای فیزیکی و جسمی خود را بدهید.
سعی کنید برنامه ارتباطی خود را با مردم مرتب نموده و ارتباط مناسب داشته باشید.
در نهایت سعی کنید که ارتباطتان را با خداوند بیشتر کنید؛ از طریق خواندن نمازهای واجب در اول وقت، خواندن قرآن بصورت روزانه حتی یک آیه، تفکر و خلوت را نیز با آنها بیامیزید.
در نهایت بدانید خدایی که شما را به وسیله سوال تا اینجا آورده است هرگز شما را تنها نخواهد گذاشت؛ پس همیشه از او بخواهید تا در ادامه مسیر راهنمایتان باشد.
اجرکم عند الله
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد جعفر نبی زاده
سلام. معروف ترین آیه ای از قرآن میخواهم که مردم را برای کمک به مسجد تشویق کند.
زمین خریداری شده قصد اعمار آن را داریم.
وهمچنین یک حدیثی هم اگه ذکر کنید ممنون میشم.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در قرآن در این مورد آیه 18 سوره مبارکه توبه:
إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ (18)
مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند، پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند.
در روایات نیز:
پیامبر اکرم (ص): «مَنْ بَنَى لِلَّهِ مَسْجِدًا بَنَى اللَّهُ لَهُ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ».
«کسی که برای خدا مسجدی بسازد، خداوند مانند آن برای او در بهشت خانه‌ای می‌سازد».
همچنین :
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:

«من بنى مسجدا فى الدنیا اعطاه الله بکل شبر منه-او قال بکل ذراع منه-مسیرة اربعین الف عام مدینة‏من ذهب و فضة و در و یاقوت و زمرد و زبرجد ولؤلؤٍ وَ فِی کُلِّ مَدِینَةٍ أَلْفُ أَلْفِ قَصْرٍ وَ فِی کُلِّ قَصْرٍ أَرْبَعُونَ أَلْفَ أَلْفِ دَارٍ وَ فِی کُلِّ دَارٍ أَرْبَعُونَ أَلْفَ أَلْفِ بَیْتٍ وَ فِی کُلِّ بَیْتٍ أَرْبَعُونَ أَلْفَ أَلْفِ سَرِیرٍ ...»

«هر که در دنیا مسجدى بسازد،خداوند در برابر هروجب-یا فرمود:هر ذراع-به مقدارى که چهل هزارسال پیموده مى‏شود،شهرى از طلا و نقره و در و یاقوت و زمرد و زبرجد و لؤلؤ به او عطا مى‏کند و در هر شهری هزار هزار قصر و در هر قصری هزار هزار خانه و در هر خانه چهل هزار هزار اتاق و در هر اتاقی چهل هزار هزار تخت و....»
ثواب الاعمال و عقاب الامال ص 290
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد حسن صفری
لغو عضویت چگونه است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این موارد را در بخش تماس با ما مطرح کنید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد
سلام. این مناجات از قول معصوم است؟
انت الساجد و المسجود، والعابد و المعبود، والحامد و المحمود، و الذاکر و المذکور
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
اساساً مضمون این مناجات غلط است
از کجا پیدا کرده اید؟
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) تاجری : باسلام بنظر بنده این فراز ها نه تنها غلط نیست بلکه عین معرفت حق است اگر کسی به جائی برسد که درک کند مولانا فرموده :رسد آدمی بجائی که بجر خدا نبیند بنگر که تاچه حد است مقام آدمیّت آنوقت متوجه می شود که:
ذاکر ومذکور وذکر یکی است
ساجد ومسجود یکی است
حامد و ومحمود یکیست
عابد ومعبود یکیست
زیرا: خداوند در قران کریم می فرماید:
اِعملوا عَلی مکانتکُم انی عامل ..فسوف تعلمون حیف نیست در این آیه کمی تدبر نکینم ومتوجه شویم که ما نیستیم واوهست باعرض ادب و معذرت از رد فرمایشات داور محترم
غلامرضا تاجری
2) تاجری : بنظر بنده حقیر انت الساجد و المسجود، والعابد و المعبود، والحامد و المحمود، و الذاکر و المذکور کاملاصحیح است زیرا عامل خداست ما نیستیم اوهست
ذاکر و مذکور و ذکر یکی است و آن یکی هم خود اوست . اگر کمی در آیه شریفه اعملوا علی مکانتکم انی عامل تدبر کنیم وعمل خود را ذکر در نظر بگیریم متوجه می شویم که اوست که ذاکر است. زیرا ما نیستیم واو هست ، ما عامل نیستیم واو عامل است ، ماذاکر نیستیم واو ذاکر است
دل موقعی آرام می گیرد که به او وصل شود و وقتی که دل به او وصل شد با او یکی می شود و وقتی یکی شد ذاکر ومذکور یکی مدتی است مقاله ای در رابطه با ذکر وذاکر ومذکور نوشته ام هنوز به تأئید داوران نرسید اگر رسید مطالعه فرمائید حضرت آیت الله جواوی عاملی هم کتابی به این مضمون دارند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
مقاله شما را با عنوان تدبر خوندم.سوالی برام پیش اومد و اون اینکه خداوند در آیات تدبر،برای تدبر در قرآن قیدی نیاورده،مثلا نفرموده در فلان چیز تدبر کنید بلکه فرموده"افلا یتدبرون القرآن...." ملاک کل قرآن است؟!
سوال بعد اینکه اگه قرار باشه انسان با تدبر کردن قرآن و مفهوم آیات رو بفهمه پس چه نیازی به مبین داره؟؟؟؟
البته میدونم آیات 44 و 64 نحل مستقیما به وجود مبین پرداخته اما اگر طبق این
آیه(تدبر) ما مقصود خدا را با تدبر در آیات متوجه شیم که دیگه نیازی به مبین نداریم؟؟؟
خواهشا جواب بنده را با ذکر منبع و سند در آیات و روایات دهید.
با سپاس
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1- با توجه به معنای دقیق کلمه تدبر که به معنی «فهم منسجم قرآن» است، بالاترین مرحله تدبر، تدبر در کل قرآن خواهد بود. در مرحله پایین تر تدبر در سوره ها و در مرحله پایین تر تدبر در کلامها و سیاقهای قرآنی است.
علت این حرف در جزوه به تفصیل آمده است و خلاصه آن این است که تدبر از ریشه د ب ر است به معنی پشت هم چیدن و چون در مقابل تدبیر است، به معنی فهم و درک تدبیر است. مثل تعلم که در مقابل تعلیم است و آن چه که معلم تعلیم می دهد توسط دانش آموز تعلم و درک می شود. بنابراین تدبر یعنی «فهم منسجم» قرآن.
اما تدبر انسان را از مبین بی نیاز نمی کند. به عنوان مثال هیچ کس نمی گوید چون کتاب درسی داریم دیگر معلم لازم نیست. بلکه بر عکس ما باید کتاب قرآن را خوب تدبر کنیم و بفهمیم آنگاه از تعالیم پیامبر و اهل بیت بهره مند شویم. زیرا قرآن و اهل بیت مکمل هم هستند و هیچ کدام انسان را از دیگری بی نیاز نمی کنند. برای همین کسانی که فقط می گویند اهل بیت و قرآن را کنار می گذارند، از اهل بیت هم نمی توانند بهره کافی ببرند. از طرف دیگر کسانی هم که فقط به قرآن تمسک جویند و از اهل بیت غافل شوند، قطعا به کمال هدایت نخواهند رسید.
این مطلب را نیز می توانید از همین آیاتی که وجود مبین را لازم می داند پیگیری کنید و به روایت پیامبر اعظم «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» رجوع نمایید.
موفق باشید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>