پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهمان
در آیه 170سوره بقره چرا بجای الفینا (وجدنا )نیامده
یا فرق لفی با وجد در چیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنده در جستجوی خود در کتب لغت تفاوت خاصی میان آنها ندیدم.
البته این احتمال وجود دارد که در همه جا نتوان این دو لغت را به جای هم به کار برد. اما این در حد احتمال است. ظاهراً در این آیه به دلیل وجود آیات مشابه تفاوت معنایی خاصی وجود ندارد و دلایل دیگری مانند حسن بلاغت یا ... باعث این تنوع و تغییر در الفاظ شده است.
در قرآن نیز در جای دیگر فرموده :
قالُوا بَلْ وَجَدْنا آباءَنا کَذلِکَ یَفْعَلُونَ (74شعرا)
قالُوا وَجَدْنا آباءَنا لَها عابِدینَ (انبیا53)
وَ إِذا قیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلى‏ عَذابِ السَّعیرِ (لقمان21)
وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَیْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ (28اعراف)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مریم سلیمی
می خواستم تفسیر ی از آیه ای از سوره زمر داشته باشم: "هل یستوئ الذین یعلون والذین لا یعلمون"
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
اگر منظورتان همین ایه مذکور است باید بگویم که:
در آیات مقایسه ای که در قرآن آمده می توان گفت:
این مقایسه ها اموری بدیهی هستند که هر انسانی جواب آنها را می داند اما سوال مطرح می شود که خداوند چرا باید درباره امور بدیهی سوال کند؟
می توان اینگونه گفت که دو امر مقایسه شده هر کدام ناظر به بعدی از ابعاد وجودی انسان است و این مقایسه می خواهد انسان را متوجه آن ابعاد نماید و او با دیدن آن ابعاد خود را شناخته و بهتر بتواند بوسیله شناخت خود با امر متعالی مواجه شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رهگذر
سلام
آیا درست است که آیاتی که در مورد حضرت علی (ع) در قرآن بوده زمان جمع آوری قرآن حذف شده و این آیات در مصحف فاطمه زهرا وجود دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خیر
هیچ آیه ای حذف نشده
مصحف امیرالمومنین از نظر وجود تفاسیر کامل آیات با قرآن های موجود تفاوت دارد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام وخسته نباشید من میخواهم مشاهده و تدبر به همراه لیست تفسیرها را در برنامه ام دنبال کنم باتشکر التماس دعا.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این موارد را در بخش تماس با ما مطرح کنید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد
تسقط الآداب عند الاحباب حدیث است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عبارت «تَسْقُطُ الْآدَابُ‏ُُِِّ بَیْنَ‏ الْأَحْبَابِ» به این معنا است که رعایت آداب بین دوستان ساقط می‌شود (لازم نیست). با جست‌وجویی که در منابع روایی انجام پذیرفت چنین متنی یافت نشد و شیخ عباس قمی(ره) این سخن را بدون استناد به معصوم(ع) نقل کرده است.[1]
گفتنی است؛ اگر مقصود از رعایت آداب، برخی تعارفات و اموری است که معمولاً انسان در میان افراد غریبه خود را ملزم به آن می‌داند (مانند پوشیدن لباس رسمی و...)، این سخن صحیح است؛ زیرا طبیعی است که رعایت برخی از این امور با افرادی که همیشه انسان با آنها رفت و آمد دارد مشکلاتی را به دنبال دارد. اما اگر منظور از آن، تمام آداب و سنت‌هایی است که در اسلام به آن توصیه شده؛ مانند ظاهر آراسته، رعایت بهداشت، خوش اخلاقی، خوش زبانی، و همچنین رعایت نکردن اموری که خارج از ادب است، مانند: به زبان آوردن سخنان زشت و رکیک و...، سخن ناروایی است و مورد تأیید نیست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مصطفی نصیری
سلام علیکم درآیه 219سوره مبارکه بقره آمده:تورا از شراب وقمار میپرسند.بگو:در آندو گناهی بزرگ وسودهایی است برای مردم وگناهانشان از سودشان بیشتراست....
سوال اینست که منظور خداوند رحمان از سود {شراب وقمار}برای انسان چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مراد از منافع شراب و قمار، منافعى است که در خرید و فروش و یا ساختن آن، و یا در سرگرمى با آن است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی هراتی
سلام.خدا قوت تفاوت تلفظ ص با س و ض با ز چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم.
حروف س و ز همان گونه که فارسی زبان ها تلفظ می کنند صحیح است
اما حرف «صاد»: از حروف اطباق و استعلاء و در هنگام تلفظ، به علت انطباق سطح زبان با کام بالا و میل ریشة زبان به سقف دهان به صورت درشت و پرحجم ادا می‎شود. دو حرف «سین» و «صاد» دارای صفت «صغیر» بوده و از این جهت تفاوتی ندارند مانند: اَصْدَقَ.
رف «ضاد»: در زبان عربی از برخورد کناره زبان با دندان‎های آسیایی «اضراس» فک بالا ادا می‎شود.
در تلفظ حرف «ضاد» دو ویژگی وجود دارد:
الف: «ضاد» از حروف «اطباق» و «استعلاء» بوده و در ادای آن سطح زبان با سقف دهان منطبق شده و ریشه زبان نیز به طرف بالا متمایل می‎گردد و در نتیجه این حرف به صورت درشت و پرحجم گفته می‎شود.
ب: حرف «ضاد» به علت آن که دارای صفت «استطاله» می‎باشد، در تلفظ آن، کناره زبان به دندان‎های اضراس «آسیا» کشیده شده تا به مخرج حرف لام متّصل شود. به همین سبب نباید این حرف را به صورت دال درشت تلفظ نمود، همان‎گونه که بعضی از عرب‎زبان‎ها تلفظ می‎کنند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باعرض سلام و خسته نباشید من میخواهم صفحه tadabbor.org/?page=tadabbor&AYID=52&TPIV=T5 رابا نام کاربری خودم ببینم لطفا مرا راهنمایی بفرمایید التماس دعا
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این صفحه،صفحه ترجمه های آیه 1 سوره مبارکه حاقه است که برای همه به یک صورت نمایش داده می شود. یعنی فرقی بین شما و سایرین نیست که نام کاربری تاثیری داشته باشد.
به هر حال در بخش ورود به سایت که در صفحه اول قرار دارد می توانید وارد کاربری خودتان شوید و همه صفحات را مشاهده نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا شعر زیر حدیث است؟
ثلاثة لیس بها اشتراک المشط والمندیل والمسواک
سه چیز نباید به صورت مشترک استفاده شود: شانه، دستمال و مسواک
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ظاهرا حدیث نیست
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اکبر قانعیان
منظوراین ایه در مورد اهل کتاب ونحوه برخورد مسلمین با انان چیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در ابتدا آیه اشاره دارد که با اهل کتاب که دوست دارند شما را از دینتان برگردانند، با عفو گذشت برخورد کنید تا امر جدید الهی برسد.
آیات بعدی که در سور توبه نازل شده آن امر بعدی را معلوم کرده و فرمان داده که با اهل کتاب جهاد کنید تا یا به دین شما درآیند و یا تحت حکومت حاکم اسلامی آمده و جزیه بدهند.
فرمان جهاد علیه اهل کتاب فرمان عفو گذشت را نسخ کرده است.
قاتِلُوا الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا یَدینُونَ دینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ (29توبه)
البته در هر زمانی حاکم الهی بنا به مصلحت امت اسلام ممکن است دستور خاصی را بدهد اما در صورت قدرت داشتن، وظیفه حکومت اسلامی آن است که در برابر حکومت غیر اسلامی اول آنها را به دین اسلام دعوت کند و تبلیغ کند و در صورت استنکاف آنها از پذیرش دین حق، با انها جهاد کند تا تسلیم شوند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>