عبدالله طایی
الاعراب اشد کفرا ونفاق واجدر ان لا یعلموا حدود ماانزل الله ذرکدام سوره است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوره مبارکه توبه آیه 97
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد امامی
با سلام و تحیت،
آیه 93 سوره مبارکه اشاره می کند که آن قوم (لا یکادون یفقهون قولا) زبانی را نمی فهمیدند پس در آیه 94 چگونه می فرماید که به ذوالقرنین گفتند که یاجوج و ماجوج تبه کارند و ما را غارت می کنند؟؟ اگر زبان نمی فهمند پس چگونه صحبت کردند؟ معاذالله! نوعی تناقض نیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
آن قومی که زبان نمی فهمیدند یأجوج و مأجوج بودند اما آن قومی که با ذوالقرنین سخن گفتند قومی بودند در همسایگی یأجوج و مأجوج که از حمله های مکرر آنها به ستوه آمده بودند.
با کمی دقت در آیه این مسأله روشن می شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیر فتحی
1) چرا خداوند انسانها را امتحان می کند ؟
2) چگونه این امتحان صورت می پذیرد؟
3) رمز موفقیت در امتحانات الهی چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند جهان خلقت را خلق نمود تا انسان که دارای اختیار است و خیر و شر را می شناسد، بین خیر و شر امتحان شود و معلوم شود چه کسانی در عمل صادق اند و خیر را انتخاب می کنند و چه کسانی دروغ گویند و در عمل به راه باطل می روند.
امتحان الهی با نشان داده هر دو راه به انسان و مخیر کردن او در انتخاب هر یک از آن دو صورت می گیرد و رمز موفقیت در این امتحان پیروی از عقل و فطرت حق جو و تبعیت از شریعت است. راه آن مبارزه با جهل و جهالت (کشش های نفس به سوی باطل) می باشد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
لطفا نحوه صحیح و اکمل از سایت را بیشتر تشریح فرمائید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
متوجه سوال شما نشدم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدرضا روپیکر
دست گذاردن کودکان روی کلمات قران بدون وضو چه حکمی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اشکالی ندارد
البته خوب است از کودکی کودکان را نسبت به احترام به قرآن و تمرین واجباتی که بعدا باید انجام دهند، عادت دهیم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دانیال سعیدی
چندسالی است درگیر شک هایی درزمینه نجاست شده ام که اعتقاداتم راخیلی ضعیف کرده است.مثلا یک بار با دست نجس دستگیره در راگرفتم وپاکش نکردم وبعد ازان خیلی ها دستگیره را گرفتن،وخیلی ازچیزها نجس شدند.ومشکلی که پیداکردم نمیدانم نجاست وسایل حساس برقی راچطوری برطرف کنم چونکه خراب میشوند،این نزدیک18سال دارم اینطوری زندگی میکنم همیشه باتردید وشک.خواهش میکنم نجاتم بدید.....ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
طبق دین اسلام تنها جایی که یقین دارید نجس شده نجس است. لذا اگر با دستی نجس و مرطوب به گونه ای که رطوبت آن قابل انتقال به دستگیره بوده به دستگیره دست زده اید نجس شده است. اگر احتمال می دهید که به حد کافی مرطوب نبوده نجس نخواهد بود.
در این صورت دستگیره را آب بکشید همین.
وسواس از وسوسه های شیطان است و خطر آن برای بی دین کردن انسان در برخی موارد از لا ابالی گری کمتر نیست.
وسایل برقی را برای چی آب میکشید؟ مگه میخواهید با انها نماز بخوانید؟
برای رفع وسواس راه های مختلفی هست در این باره جلسات حاج آقای فرحزادی در برنامه سمت خدا ظهرهای دوشنبه را گوش دهید. مطالب ایشون در سایت سمت خدا قابل دسترسی است.
اجمالا اینکه باید خوب احکام نجست و طهارت را بدانید
فقط به یقینیات در این باره عمل کنید
باید از مشاور استفاده کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمید قشلاقی
با سلام واحترام
باتوجه به اینکه خداوند در قرآن می فرمایدالَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ کلمه امن به چه صورتی است این کسانیکه ایمان آورده اندچرا در این دنیا با نا امنی مواجه هستند وبزرگترین توطئه ها برای آن ها صورت می گیرد ؟این امن بودن به چه صورتی انجام می پذیرد ؟آنها به چه صورتی احساس امنیت می کنند؟
باتشکر وسپاس از شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظور از امنیت امنیت در آخرت است. یعنی آنجا که حیات ابدی است چنین انسان هایی در امنیت به سر می برند و در مقابل انسان های بی ایمان یا ظالم در نامنی و در بدترین عذاب ها و گاه عذاب آنها ابدی است.
البته خداوند در همین دنیا نیز از مومنان حمایت می کند: ان الله یدافع عن الذین آمنوا
اما حمایت خداوند به معنای آن است که از مصیبت هایی که آنها را از دین شان خارج می کند نگه شان می دارد مگر آنکه خود مسیر باطل را انتخاب کنند.
همچنین در همین دنیا نیز از بسیاری از دشواری ها حفظ می کند اما باید معلوم باشد که دنیا بخشت کافر است و زندان مومن و بر اساس حدیث علوی بهشت با سختی ها پوشیده شده (یعنی در دنیا سختی هایی وجود دارد اما باطنش بهشت است) و جهنم با شهوات پوشیده شده است.
البته اگر مومنان در ایمان خود محکم باشند و جامعه ای از مومنان شکل گیرد برکات دنیوی نیز بر آنها نازل می شود.
وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما یَعْمَلُونَ (66مائده)
و اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده است، عمل مىکردند، قطعاً از بالاى سرشان [برکات آسمانى] و از زیر پاهایشان [برکات زمینى] برخوردار مىشدند. از میان آنان گروهى میانهرو هستند، و بسیارى از ایشان بد رفتار مىکنند.
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ (اعراف96)
و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مىگشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم.
نمونه های عملی این نعمت های دنیوی (اعم از امنیت، رفاه، آبادانی) را در داستان بنی اسرائیل می توان دید که پس از ایمان آوردن و صبر بر سختی ها من و سلوی به آنها داده شد و چشمه های آب بر ایشان جوشید و از عذاب های فرعون نجات یافتند.
همچنین تاریخ صدر اسلام نیز نشان دهنده آن است که مسلمانان پس از ایمان و صبر بر سختی ها بر مشرکان پیروز شدند و امنیت و ابادانی و غنایم بر آنها آمد.
نمونه دیگر نیز مردم ایران هستند که با پیروی از رهبری الهی و ایمان و وحدت و صبر از ذلت طاغوت ها رها شدند و استقلال و عزت نفس و آبادانب نسبی را به دست آوردند
البته این به معنای از بین رفتن همه مشکلات نیست چرا که اساساً راحتی بدونی سختی مختص مومنان در بهشت است و این دنیا دار امتحان است و مشکلات به ویژه برای امتحان کردن مومنان و روشن شدن کافر و منافق و مومن و درجات ایمان و عمل صالح همیشه وجود دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ریحانه سادات امیرپور
چرا در ایه 145 بقره یبسط اعلال شده به یبصط و در 148 بقره بسطه اعلال نشده متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یبسط اعلال نشده بلکه به عنوان تسهیل قرائت، چون سین کنار طاء قرار گرفته خوب است سین با صدای صاد خوانده شود.
چنین موردی بحث تجویدی است نه صرفی و اعلالی و در بسطه جاری نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه علمدار .ب
با توجه به لینکه اذکار وادعیه های شیعیان بطور مستقیم یا غیر مستقیم از ائمه ی بزرگوار و امامان عزیزمان می باشد ، منابع دعای اهل سنت از کجاست ؟ آیا دعاهایی به شکل مشترک بین تشیع وتسنن موجود است ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ادعیه ای که اهل سنت دارند بسیار اندک است و از پیامبر اکرم نقل شده و یا آیات قرآنی با مضمون دعا را می خوانند.
بله. صلوات یکی از ادعیه مشترک است.
البته اهل سنت غالباً به این شکل آن را می خوانند:
اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمید
با سلام واحترام خدمت شما
میخواستم لطف بفرمائید در مورد کلمه امن در قرآن توضیحاتی به من بدهید
اگر بحث امن را خداوند فرموده است این امن به چه صورتی است که مثلا فردی به عنوان شیعه نمی تواند در جایی عنوان کند من شیعه هستم یا اینکه افراد را به صورت فجیعی کشت وکشتار میکنند مگر نه اینست که موقع ورود به بهشت از ملائکه خطاب می رسد که ای بنده پرهیزکار خدا به بهشت امن خدا وارد شوید با سلام وتهیت آیا این کلمه امن در روی زمین وجود ندارد؟ آیا این افرادی که مورد اذیت و آزار قرار می گیرند در امنیت به سر نمی برند و دائما باید این درد را تحمل کنند یا اینکه این درد شیرینی وحلاوتی در آن هست واحساس می کنند و در غیر نیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سلام علیکم
منظور از امنیت امنیت در آخرت است. یعنی آنجا که حیات ابدی است چنین انسان هایی در امنیت به سر می برند و در مقابل انسان های بی ایمان یا ظالم در نامنی و در بدترین عذاب ها و گاه عذاب آنها ابدی است.
البته خداوند در همین دنیا نیز از مومنان حمایت می کند: ان الله یدافع عن الذین آمنوا
اما حمایت خداوند به معنای آن است که از مصیبت هایی که آنها را از دین شان خارج می کند نگه شان می دارد مگر آنکه خود مسیر باطل را انتخاب کنند.
همچنین در همین دنیا نیز از بسیاری از دشواری ها حفظ می کند اما باید معلوم باشد که دنیا بخشت کافر است و زندان مومن و بر اساس حدیث علوی بهشت با سختی ها پوشیده شده (یعنی در دنیا سختی هایی وجود دارد اما باطنش بهشت است) و جهنم با شهوات پوشیده شده است.
البته اگر مومنان در ایمان خود محکم باشند و جامعه ای از مومنان شکل گیرد برکات دنیوی نیز بر آنها نازل می شود.
وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما یَعْمَلُونَ (66مائده)
و اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارشان به سویشان نازل شده است، عمل مىکردند، قطعاً از بالاى سرشان [برکات آسمانى] و از زیر پاهایشان [برکات زمینى] برخوردار مىشدند. از میان آنان گروهى میانهرو هستند، و بسیارى از ایشان بد رفتار مىکنند.
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ (اعراف96)
و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مىگشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم.
نمونه های عملی این نعمت های دنیوی (اعم از امنیت، رفاه، آبادانی) را در داستان بنی اسرائیل می توان دید که پس از ایمان آوردن و صبر بر سختی ها من و سلوی به آنها داده شد و چشمه های آب بر ایشان جوشید و از عذاب های فرعون نجات یافتند.
همچنین تاریخ صدر اسلام نیز نشان دهنده آن است که مسلمانان پس از ایمان و صبر بر سختی ها بر مشرکان پیروز شدند و امنیت و ابادانی و غنایم بر آنها آمد.
نمونه دیگر نیز مردم ایران هستند که با پیروی از رهبری الهی و ایمان و وحدت و صبر از ذلت طاغوت ها رها شدند و استقلال و عزت نفس و آبادانب نسبی را به دست آوردند
البته این به معنای از بین رفتن همه مشکلات نیست چرا که اساساً راحتی بدونی سختی مختص مومنان در بهشت است و این دنیا دار امتحان است و مشکلات به ویژه برای امتحان کردن مومنان و روشن شدن کافر و منافق و مومن و درجات ایمان و عمل صالح همیشه وجود دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.