1)
جافر : جناب آقای سمیع برادر بزرگوار حدیثی برای شما نقل می کنم که دو معصوم آقا امام حسین(ع) و آقا امام صادق(ع) بیان فرموده اند و به یادگار گذاشته اند حدیث این است: (( خداوند معارف خود را در قرآن کریم به چهار گونه بیان فرموده است: به صورت عبارت و لفظ صریح - به صورت اشاره - به صورت لطایف - و به صورت حقایق؛ عبارات قرآن برای فهم توده مردم است، اشارات قرآن برای فهم خواص است، لطایف قرآن برای اولیا، و حقایق قرآن برای انبیای الهی است. سند حدیث: بحار الانوار ، جلد 75 ، صفحه 278
طبق فرمایش آقا امام حسین و آقا امام صادق علیهما السلام فقط عبارات و الفاظ صریح برای عوام الناس و توده مردم است و این که ما بخواهیم با علم کم و ایمان ضعیفمان ،حقایق و لطایف و اشارات قرآن را بفهمیم و آن را اشاعه دهیم کاری نا شایست و گناهی بزرگ است.
2)
: انصافا اینم شد جواب؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
چه چیزی از این جواب من و یا دیگران رو قانع میکنه؟
داوران محترم مطالعتون رو ببرید بالا یا اگه جوابی رو نمیدونید بگید بلد نیستیم.آقا امام صادق (ع) در نکوهش کسانی که بنا دارند هیچ پرسشی را بی پاسخ نگذارند و هرگز آماده نیستند که کلمه (( نمی دانم )) را بر زبان جاری کنند می فرماید: (( کسی که بنا داشته باشد به هر نحو ممکن همه سئوالاتی را که از او می شود را، پاسخ بدهد، دیوانه است. ))
سند روایت : بحار الانوار - جلد 2 - باب 16 - صفحه 117 - حدیث 15
ابراهیمی (داور) : سلام بر شما متدبر ارجمند
اگر نقد و یا انتقادی به جوابی دارید می توانید بصورت مستند و مستدل آن را بیان نمایید.
برخورد توهین آمیز و همراه با تمسخر اصلا زیبا و شایسته شما فرد قرآنی نیست.
شما می توانید از داور محترم دلایل پاسخش را بپرسید و بعد با بررسی دلایل ایشان و نقد دلایلش، نظر بهتر را به همراه دلایل محکمتر بیان نمایید.
من الله توفیق
3)
ajorlou : با عرض پوزش من قانع نشدم چون اگر ما بخواهیم بشکل ظاهر قرآن (معانی)آن توجه نکنیم و بگوییم فلان تفسیر رادارد آن وقت قرآن برای همگان قابل استفاده نیست و بسیار سلیقه ای میشود واهل تسنن هم همین ایرادهارا برما میگرند
ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
از توجه شما بسیار خرسندیم
ظاهر قرآن حجت است و اگر مطلبی با ظاهر قرآن مخالف باشد صحیح نمی باشد.
البته باید توجه شود که قرآن بصورت یکجا فهمیده شود. در قرآن بعضی آیات اصل هستند و بعضی فرع و در فهم کلی قرآن باید به هر دوی این نوع آیات توجه کردو با فهم ارتباط بین آیات اصلی و فرعی به مقصور قرآن نزدیک شد.
4)
احمدی : سلام.در جواب این سوال باید گفت:
قرآن وقتی بر پیامبر نازل شد همه عبارت های قرآن را می فهمیدند حتی مشرکین هم با مواجهه با قرآن وشنیدن آن مفهوم آیات واعجاز را میفهمیدند.پس فهم قرآن از همه کس ممکن است مافقط از فهم متشابهات قرآن منع شده ایم.دلیل دیگر فهم عمومی بشر از قرآن،دستور قرآن به تدبر است واگر فهم عمومی وتفسیر آن نا ممکن بود،یا حجت نبود دستور قرآن،به امر غیر ممکن میشد وآن محال است
5)
جافر : برادر بزرگوارم جناب آقای ابراهیمی، ممنون که با متانت و در نهایت ادب جواب من را دادید.پوزش بنده را بپذیرید،عفو کنید در این ایام ماه مبارک،اگر با کلامم یا نوشته هایم شما یا برادر ارجمند آقای شاه آبادی را رجاندم صمیمانه عذز خواهی می کنم و از شما حلالیت می طلبم.
انسان هستم و همیشه در معرض اصابت تیر های شیاطین ، گاهی نفس بر عقل غلبه میکند و برایم شرمندگی و روسیاهی به جا میذاره.
باوجودی که در قرآن کریم در آیه 83 سوره مبارکه بقره خوندم که: (( وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً : و با مردم نیکو سخن بگوئید. )) اما گاهی اوقات از دایره عدالت و قرآن خارج میشم و یادم میره که : إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا. حلالم کنید