مهمان
چگونه می توانم رجای به خداوند را در خود تقویت کنم؟
مدتیست که قران می خوانم و بشدت باعث ایجاد خوف من نسبت به خداوند شده است.بگونه ای که هر لحظه منتظر ازمایشی سخت هستم و همین باعث شده در دعاهایم چیزی نخواهم که کمتر ازمایش شوم!, و این قضیه بسیار مرا رنج می دهد
لطفا کمکم کنید.
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند هر آزمایشی هم که برای بنده مومن خود قرار می دهد برای تکامل او و زمینه ای است تا انسان مومن با عبور از آن آزمایش به خداوند نزدیک شود. اصل بر این است که انسان ها با عبور از آزمایش ها به رحمت و رضوان و نعمت های ابدی برسند و برای اینکه انسان در این مسیر کامهلی نکند و خواسته هوای نفس را مقدم نسازد عذاب الهی نیز وجود دارد وگرنه عذاب امر تبعی و فرعی است و نه اصلی.
در قرآن کریم آمده است که:
قُلْ لِمَنْ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلْ لِلَّهِ کَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ لا رَیْبَ فیهِ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ (12)
بگو: «آنچه در آسمانها و زمین است از آنِ کیست؟» بگو: «از آنِ خداست »؛ که رحمت را بر خویشتن واجب گردانیده است. یقیناً شما را در روز قیامت -که در آن هیچ شکى نیست- گِرد خواهد آورد. خودباختگان کسانىاند که ایمان نمىآورند.
وَ إِذا جاءَکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ (انعام54)
و چون کسانى که به آیات ما ایمان دارند، نزد تو آیند، بگو: «درود بر شما، پروردگارتان رحمت را بر خود مقرّر کرده که هر کس از شما به نادانى کار بدى کند و آنگاه به توبه و صلاح آید، پس وى آمرزنده مهربان است.»
کسی که آزمایش می کند خدا است و او از مادر به انسان مهربان تر است و او نیز ظرفیت عبور سربلند از آزمایش را به انسان می دهد فقط باید انسان خود را به او بسپارد و بر او توکل کند و راه نفود شیطان و و هوای نفس را با استعانت و کمک از خدا بر روی خود ببندد.
در دعاها از خدا بخواهید که شما را از امتحانات موفق بییرون آورد چرا که آژمون و امتحان از زندگی دنیا جدا نیست.
والَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ (ملک2)
اساساً آفرینش انسان و مرگ و زندگی او برای آن است که انسان ها آزمون شوند تا انسان های نیکوکار از بدکار شناخته شوند.
مناجات الراجین (امیدواران) از مناجات های خمسه عشر را که در مفاتیج الجنان نیز ذکر شده بخوانید و روی فقرات آن تفکر کنید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
ایھ جھت محبت و دوستی : اگر کسی امتحان کرد و نشد…
البتھ باید نیت حلال و حضور دل داشتھ باشد
این ایھ ھا را بعد از نماز جمعھ 100 بار بخوانید .
وان یریدوا ان یخدعوک فان حسبک الله ھو الذىایدک بنصره والمومنین والف بین قلوبھم لو انفقت مافى الارض ... تاعزیز
حکیم . ایھ ھا ازسوره انفال
میخواستم بدونم این ختم منبعش موثقه و اگر شنیدید راجبش توضیح بدید؟
و سوال دیگه م اینه که منظورش بعد از نماز جمعه چیه چطوری باید بخونیم این نماز رو وکی بخونیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از ان ختم اطلاعی ندارم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا منتهایی
حجاب ممدوح و حجاب مذموم از دید گاه قرآن چیست؟ در سوره توبه جز ء 11 چه آیاتی به حجاب مذموم و چه آیاتی به حجاب ممدوح اشاره دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : وَ قالُوا قُلُوبُنا فی أَکِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَیْهِ وَ فی آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَیْنِنا وَ بَیْنِکَ حِجابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنا عامِلُونَ (فصلت5)
و گفتند: «دلهاى ما از آنچه ما را به سوى آن مىخوانى سخت محجوب و مهجور است. و در گوشهاى ما سنگینى و میان ما و تو پردهاى است؛ پس تو کار خود را بکن ما [هم] کار خود را مىکنیم.»
یک معنای حجاب در قرآن این است که کسانی که کافر و مشرک هستند خداوند بین آنها و بین آیات الهی حجابی قرار می دهد و قلبشان در حجاب های کفر فرو می رود و نمی توانند آیات الهی را درک کنند و هدایت یابند و این هم به خاطر آن است که در مرحله اول خودشان وقتی آیات را فهمیدند آن را انکار کردند و این حجاب بر قلب هایشان عذاب الهی است.
حجاب به معنای آنکه مرد و زن باید خود را از یکدیگر بپوشانند در قرآن آمده است که همان معنای معروف حجاب اسلامی است.
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً (احزاب59)
اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاَّ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلى طَعامٍ غَیْرَ ناظِرینَ إِناهُ وَ لکِنْ إِذا دُعیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسینَ لِحَدیثٍ إِنَّ ذلِکُمْ کانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیی مِنْکُمْ وَ اللَّهُ لا یَسْتَحْیی مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیماً (احزاب53)
اى کسانى که ایمان آوردهاید، داخل اتاقهاى پیامبر مشوید، مگر آنکه براى [خوردنِ] طعامى به شما اجازه داده شود، [آن هم] بىآنکه در انتظار پختهشدن آن باشید؛ ولى هنگامى که دعوت شدید داخل گردید، و وقتى غذا خوردید پراکنده شوید بىآنکه سرگرم سخنى گردید. این [رفتارِ] شما پیامبر را مىرنجاند و[لى] از شما شرم مىدارد، و حال آنکه خدا از حق[گویى] شرم نمىکند، و چون از زنان [پیامبر] چیزى خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاکیزهتر است، و شما حق ندارید رسول خدا را برنجانید، و مطلقاً [نباید] زنانش را پس از [مرگ] او به نکاح خود درآورید، چرا که این [کار] نزد خدا همواره [گناهى] بزرگ است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه جان محمدلو
ایه 67 سوره نسا دقیقا به چه موردی اشاره میکند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : می فرماید اگر کسانی که بر آنها حکم جهاد در راه خدا آمده، از فرمان خدا و رسول پیروی می کردند، از نزد خداوند اجر بزرگی می بردند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دنیا جهانی
من فی السما چه کسانی هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : فرشتگان، ارواح مومنین و ....
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
انواع حجاب شامل : حجاب حرکات ، مجاز ، مکانت ، روان ، اندام ، گفتار ، چشم ، دامن ، ممنوع را در آیات 30 و 31 و 60 سوره نور ، آیات 59 ، 32 ، 53 و 54 سوره احزاب و آیه 235 سوره بقره به تفکیک چیست ؟سپاسگزارم.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آنچه به عنوان حجاب واجب بر زنان مومن وارد شده است پوشاندن تمام بدن از نامحرم به جز گردی صورت و دست ها از مچ به پایین است.
در قرآن برای زنان پیامبر به دلیل انتسابشان به پیامبر دقت بیشتری شده و ثواب آنها دو برابر ثواب دیگران و گناهشان دو برابر دیگران است و نباید به دنبال دنیا باشند و در غیر این صورت پیامبر می تواند آنها را طلاق دهد.
همچنین هر چند برای زنان مومن باقی ماندن در خانه و عدم تعامل با مرد نامحرم بدون ضرورت اولویت دارد اما این دستور در مورد زنان پیامبر بسیار شدید است و آنها باید قرین خانه خود باشند.
زنان مومنه به ویژ] زنان پیامبر نباید به عنوان خودنمایی در جامعه ظاهر شوند که این کاری از کارهای جاهلیت اولی است.
همچنین علاوه بر حفظ حجاب، عفاف و سنگینی و متانت در برابر مردان نامحرم از دستورات قرآن است.
حتی مردی که از زن خود طلاق گرفته و می خواهد دوباره او را به عقد خود درآورد برای خواستگاری نباید پنهانی قرار بگذارد و در خفا در حرف زدن از راه عفت خارج نشود.
همچنین زنان مومن همانند دختران حضرت شعیب با حیاء راه می روند و اجازه نگاه سوء، شوخی و صحبت غیر معمول با نامحرم را نمی دهند
همچنین بنا به آیات سوره نور چشمان خود را از نگاه به نامحرم فرو می بندند و از نگاه مستقیم به او خودداری می کنند و این وظیفه برای مردان نیز هست.
زن مومنه به گونه لباس نمی پوشد که برچستگی های بدنش مشخص باشد و یا با حرکت کردن اندامشان به چشم نامحرم بیاید.
طبیعتاً زن مومن دامن خود را از هر گونه رابطه حرام پاک نگه می دارد. بنا به توصیه قرآنی چنین زنانی به گونه ای نازک سخن نمی گویند که کسانی که در دلشان مریضی شهوت وجود دارد در آنها طمع پیدا کنند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ادغام سوره ی احزاب
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
elham minaee
سلام:
من فرم ثبت نام رو 1ماه پیش پر کردم ولی الان به سایت مراجعه کردم پیغام عدم فعالیت به من میده باید چیکار کنم؟از کجابفهمم عضو سایت شدم یانه؟
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این سوالات را از بخش تماس با ما بپرسید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه
با سلام.اگر انسان قبل از ازدواج با پسری در دوران نامزدی که محرمیت بینشان وجود ندارد خطا و گناه کبیره ای را مرتکب شود مثل گرفتن دست یکدیگر و... ولی هر دو اطمینان داشتند که حتما با هم ازدواج خواهند کرد و بعد هم به عقد هم در آمدند حکمش چیست؟اگر گناهشان بخشیده نشود خدا هر دویشان را به عقوبت گناه بزرگشان خواهد رساند؟مثلا جدایی یا عذاب هردو؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
انسان باید از گناهان خود توبه کند و اگر حق النسا بر گردنش است ادا کند و اگر حق الله (مانند نماز و روزه قضا) بر گردنش است آن را نیز ادا کند.
گناهانی که ذکر کردید تنها توبه دارد و انشاالله خداوند می آمرزد اگر انسان واقعا پیشمان شود و قصد تکرار نکند.
ر کسی به جزای اعمال خود می رسد اگر خداوند گناهی را نبخشد او را جزا می دهد و فرقی بین یک نفر یا چند نفر نیست.
انشالله زندگی خوب و خدایی داشته باشید و امید به بخشش خداوند را از یاد نبرید ه
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مینا
سلام در یکی از شبکه های مذهبی که یه عالمی داشتن نهج البلاغه رو تفسیر میکردند میگفتند امام علی اونایی که رفته بودند جنگ با اونایی که نرفتند به یک میزان مال بیت المال رو تقسیم کردند میخواستم بدونم الان تو کشورمون مبالغی که به افرادی که رفتن جنگ میدن بهشون با توجه به این خطبه امام علی اجرا شده یا غرامت جنگی محسوب میشه؟ باتشکر. یاحق
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در زمان پیامبر اکرم هر کسی مقدار مساوی حق از بیت المال داشت و سبقت در اسلام یا شرکت در جنگ ها برای کسی حقی در بیت المال ایجاد نمی کرد.
اما در زمان خلیفه دوم افراد دسته بندی شدند و بین عرب و غیر عرب، زنان پیامبر و یر آنها، شرکت کنندگان در جنگ ها و غیر آنها و .... تفاوت ایجاد شد.
امیرالمومنین این بدعت نابجا را برداشتند و به رویه پیامبر عمل کردند.
امروز به افراد جنگ رفته چه پولی پرداخت می شود؟ البته کسی که پدر خود را از دست داده باشد از بیت المال حق اضافی دارد یا کسی که توان کسب درآمدش از دست رفته یا کم شده (به خاطر جانبازی در جنگ) باز هم حقی از بیت المال دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.