مینا
سلام برچه اساسی رقصیدن گناهه؟ باتشکر یاحق
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در مورد حرمت رقص، کیفیت و محدوده آن در بین مراجع نظرات متفاوتی وجود دارد که در انتها به آن اشاره می شود لکن در اصل حرمت برخی از مصادیق آن اتفاق نظر وجود دارد و کسی از مراجع نیست که مطلقا رقص را جایز بداند؛ البته مبانی و دلایل مراجع در فتوای به حرمت متفاوت است. در نتیجه در تعیین مصادیق حرام و جایز تفاوت هایی در بین این بزرگواران وجود دارد.
اما در مورد علت حرمت رقص ( خصوصا رقص برای نامحرم ) می توان به چند نکته اشاره کرد:
1. احکام اسلام مطابق مصالح و مفاسد واقعی است. اگر خداوند چیزی را حرام نموده، به جهت وجود مفاسدی است که در انجام آن عمل برای مکلف وجود دارد.
2. خداوند متعال برای سوق انسان به سمت مسیر سعادت و رشد در او علاقه ها و امیالی را به صورت غریزی قرار داد تا انسان ها خود به سمت آنچه نیاز دارند و برای طی مسیر رشد و کمال باید به آن برسند، حرکت کنند.
3. برای جلوگیری از افراط و تفریط در پیروی از این امیال و برای بهره مندی کامل و صحیح انسان از این امیال خداوند حد تعادلی را برای آن تعیین نمود، لکن چون سعادت انسان در گرو انتخاب اختیاری این مسیر تعادل بود، خداوند در قالب دستورات عقلی و دینی، انسان را به رعایت این حد تعادل توصیه نمود ،به گونه ای که رعایت دستورات الهی انسان را در مرز تعادل در مسیر سعادت و کمال حفظ خواهد نمود.
4. یکی از قوی ترین این امیال در انسان شهوت جنسی بوده و پیروی درست از آن ضامن حفظ نظام بشری بوده، لکن در زیاده روی در پرداختن به شهوت آثار بد و مخربی وجود دارد که گاه اصل هدف خلقت انسان را تهدید می نماید . شدیدترین و اکیدترین دستورات الهی در زمینه کنترل این میل قوی در انسان می باشد. در نگاه دینی هر گونه تحریک و به هیجان وا داشتن این میل در انسان جز از طریق همسر مشروع انسان نهی شده است.
5. رقص در موادر خاص آن نیز یکی از همین عوامل تحریک شهوت جنسی انسان می باشد . در نگاه دینی ممنوع بوده ؛ البته چون هدف جلوگیری از گناه و مانع شدن از تحریک جنسی ناصحیح است، برخی از مراجع رقص زن برای همسر خود را که متضمن گناهی نیست، جائز می دانند.
6. اگر چه هستند کسانی که به دلائل مختلف با رقصیدن تحریک شهوانی نمی شوند اما چون همین کار آن ها می تواند باعث تحریک جنسی دیگران و زمینه آلوده شدن شان را به گناه گرچه در آینده فراهم نماید، به منزله تشکیل مجلس گناه محسوب می شود. باز در انجام آن مفسده وجود دارد. حتی حضور در چنین مجموعه ای هم می تواند حرام محسوب شود.
7. اگر شرایط به گونه ای باشد که نه خود تحریک شود و نه دیگری را به مفسده بیندازد، در شان مؤمن نیست که حرکات و اعمال و رفتاری را انجام دهد که نوعا از انسان های شهوتران و یا بی قید و بند صادر می شود و انجام آن انسان را به تدریج از یاد خدا و دور می کند.
8. در عین حال برای پاسخ به بخش دوم سوالتان نظرات مراجع معظم معاصر را مختصرا ذکر می نمائیم: در مورد رقص ( فرقی بین رقص محلی و غیر محلی نیست ) بین فقها اختلاف نظر وجود دارد که برخی از نظریات چنین است.
ا : رقص به خودی خود اشکال ندارد (گرچه رقص از مصادیق لهو است وسزاوار است مؤمن از لهو اجتناب کند ) ولی اگر مشتمل برحرام دیگری ،مثل غنا وموسیقی وتحریک شهوت باشد، حرام است. (1)
ب : رقص زن برای شوهر و رقص مرد برای همسرش اشکال ندارد. (2)
ج : احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است، ولی رقص زن در مقابل شوهرش جایز است. (3)
د: رقص جایز نیست مگر رقص زن برای شوهرش. (4)
ه : آیت اللَّه بهجت و آیت اللَّه اراکی رقصیدن زن در مجالس زنان و حتی برای شوهر را جایز نمیدانند. (5)
بر اساس این مطالب و نظرات و تنوع موارد رقص محلی می توان حکم حلیت یا حرمت رقص های محلی را بر اساس نظرات مختلف مراجع به دست آورد.
پی نوشت ها :
1 . آیت الله تبریزی، استفتاآت جدید ،ص219 ،س 1042 و ص222 ،س1060؛ آیت الله خامنه ای،استفتاآت ،ص256،س 1166 - 1179؛
آیت الله صانعی،مجمع المسائل، ج1، ص298، س960 .
2 . امام خمینی، استفتاآت، ج2 ، ص15، س35 از مکاسب محرمه .
3 . آیت الله فاضل لنکرانی، جامع المسائل ، ج1، ص486، س1736 و1737.
4 . آیت الله مکارم شیرازی ، استفتاآت جدید ، ج1، ص 149، س534-537 .
5. سید مسعود معصومی، احکام روابط زن و مرد، ص 213 .
1)
m : کاری که برای انسان هیچ نفعی نداره و حتی باعث فراموشی یاد خدا میشه جایز نیست،
شخصیتی که خدا برای ما قائل شده خیلی بالاتر از آنچه است که ما برای خودمان قائلیم. و بهتر است قدرشو بدونیم ( به نظر من اینجور مجالسم که حرمت خدا حفظ نمیشه باید ترک کرد)
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
یکی از دوستان خرده میگرفتند که خدای شما وعده ی دختران با سینه های آنچنانی داده این چه خدایییست؟ و آیا این غایت رستگاری شماست؟لطفا در پاسخ به ایشان مرا یاری کنید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : انسان دارای علائق و خواست های گوناگونی است که همه آنها با حکمت در درون انسان قرار داده شده است.
نیاز به غذا، نیاز جنسی، نیاز به معنویت، نیاز به احترام و... .
انسان به دلیل دو بعدی بودن وجودش که هم جسم (جنبه مادی) و هم روح (جنبه معنوی) دارد نیازهایش نیز متنوع تر است.
دین برنامه ای است که خداوند به وسیله پیامبران برای انسان ها فرستاده تا انسان بتواند بر ااساس آن نیازها و خواست های خود را به طور صحیح تنظیم کند و به رشد همه جانبه دست یابد.
با طی کردن مسیر رشد حقیقی که همان عمل به دین است، انسان به کمال می رسد و نتایج دنیوی و اخروی را دریافت می کند.
از جمله پاداش های اخروی انسان پاسخ دادن کامل، صحیح و بدون آلودگی های ظلمانی و شیطانی به نیازها و خواست های انسان است.
به این ترتیب هر نیاز انسان در آخرت به نحو عالی برآورده می شود و انسان مشمول رحمت پروردگار می شود. بالاترین پاداش الهی رضوان و رضایت خداوند است و در ادامه آن برای همه نیازهای جسمی و روحی پاداش عالی قرار داده شده است.
یکی از نیازها جسمی انسان غذا است که بالاترین میوه ها و گوشت ها و نوشیدنی ها و... که وصف آن قابل قیاس با دنیایی ها نیست، در آخرت برای بهشتیان قرار داده شده است. همچنین برای میل جنسی انسان ها نیز بالاترین امکان ها و بهترین و پاک ترین و نورانی ترین و زیباترین زنان فراهم شده است. چه اشکالی دارد که بالترین پاداش ها بدون آلودگی های دنیوی در آنجا وجود داشته باشد؟
اشکال کننده در ذهن خود خیال کرده که اوضاع بهشت با حور عین همانند شهوترانی های حیوانی و شیطانی انسان های خوشگذران در دنیا است که انواع زنان را برای خود فراهم می کنند در حالی که نتیجه واقعی عمل صالح انسان مومن، موجودی نورانی وزیبا است که انسان از همدم بودن با او و لذت جنسی با او بهره مند می شود.
به علاوه اینکه غایت رستگاری ما اینها نیست. غایت رستگاری که دین بیان کرده رسیدن به خدا و تقرب به رات پروردگار است. بهره مندی از نعمت مصاحبت با انبیا و اولیا است. رسیدن به مقام رضوان الهی است. فانی شدن در نور خدا است و رسیدن به اسما و صفات الهی است به گونه ای که انسان مومن صفات الهی مانند علیم قدیر، خبیر و... در خودش متجلی می کند.
انسان مومن با جایی می رسد که دستش دست الهی می شود، چشمشم چشم الهی می شود، گوشش الهی می شود یعنی جز کار خیر انجام نمی دهد. به جایی می رسد که اسم رازقیت خدا در او ظهور می کند. اسم خالقیت خدا در او آشکار می شود. یعنی می تواند به اذن خدا مرده زنده کند، موجود خلق کند و در عالم موجودات را به سمت کمال هدایت تکوینی کند و همه اینها را به اذن خدا و بر اثر بندگی خدا انجام دهد.
نعمت های جسمانی بهشت نیز طفیلی آن مقامات اصلی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
ببخشید اما بنده مدتی است تلاش میکنم برای ثبت نام در سایت اما موفق نمیشم لازم به ذکر است تمام اطلاعت دقیق وارد میکنم. با سپاس
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این سوالات را در بخش تماس با ما بپرسید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
عاشق پسری هستم که ارته دل دوستش دارم ایانگاه کردن به او اشکال دارد قصدبدی ندارم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : علاقه پسر و دختر اگر در مسیر صحیح بیافتد موجب خیر و برکت و رشد هر دو خواهد بود.
مسیر صحیح نیز تنها با ازدواج ممکن است. اگر علاقه شما جدی است و ایشان نیز از نظر سایر شرایط اخلاقی و ... با شما سازگاری دارد زمینه خواستگاری را فراهم کنید.
در غیر این صورت این علاقه ها در نهایت به مسیر غلط و شر منتهی می شود هر چند در ابتدا نیت ها خیر باشد.
نگاه کردن به پسر یا مرد نامحرم با قصد لذت حرام است. بدون قصد لذت نیز موجب تشدید علاقه می شود که اگر مسیر درست خود را پیدا نکند به نگاه حرام و سایر گناهان منتهی می شود. پس انسان عاقل جلوی اشتباه و خطر را از ابتدا سد می کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید مهدی
با سلام، آیا می توان از کسی که منبع درآمدش حرام است پول قرض گرفت، کسی که در رستوران اروپایی ( جایی که شراب و گوشت حرام عرضه می شود) کار می کند.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
از سایت یا دفتر مرجع تقلید خود سوال فرمایید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجید کرم یاری
سلام .خدا کیه.ازکجا اومده.این سوال وهزاران سوال دیگه دارم که ذهنم رو مشغول خودش کرده
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
خداوند خالق جهان هر چه در ان است می باشد و او همیشه بوده است و به هیچ کسی در هیچ چیزی محتاج نیست و همه در همه چیز به او محتاج هستند و کسی هیچ علم، حیات، قدرت و ... ندارد مگر آنکه از خداوند گرفته است
او واجد تمامی کمالات به نحو بی حد و انتها است و بر همه چیز علم دارد و بر همه چیز قدرت داردو همه خلق را روزی می دهد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا قنبری
چه کار کنیم که نماز خواندن برای ما جذابیت داشته باشد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در طول روز از توجه به اور که نفع دین و دنیا ندارد پرهیز کنید
از گناه بپرهیزید همیشه
نماز را اول وقت باجماعت بخوانید
دروقت وضو گرفتن صحبت نکنید و دعاهای وضو را بخوانید
از حرف های غیر ضرور در زندگی خودداری کنید
در ابدای نماز برای توجه به خدا به امام زمان متوسل بشوید
در ابتدای نماز نعمت های خاص خدا بر خود را یادوری کنید
در نماز هر گاه حواستان پرت شد خودتان افکار بی ربط به نماز را دنبال نکنید
بعد از نماز از تسبیحات حضرت زهرا (س) غافل نشوید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی افتخاری
واذاضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروامن الاصلوه
کدام سوره وایه ی قران است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوره مبارکه نساء آیه 101
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نسرین حسینی
حجاب کامل چیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به فتوای فقها حجاب کامل برای زن آن است که زن باید تمام بدن خود را در برابر مرد نامحرم بپوشاند. بیشتر فقها اجازه داده اند که گردی صورت و دست ها از مچ به پایین می تواند بیرون باشد.
همچنین پوشیدن لباسی که موجب تحریک نامحرم بشود حتی اگر بدن پوشیده باشد بنا به فتوای برخی فقها جایز نیست
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه علمدار .ب
اگر کسی منزلی در شهری دیگر داشته باشد و لی قصد زندگی در آن شهر را نداشته باشد و وطنش هم نباشد حکم نمازش در آن شهر چگونه میشود ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر کمتر از 10 روز در آنجا بماند حکم مسافرت را دارد و نماز شکسته است و روزه نیز نباید بگیرد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.