پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهمان
سلام. آیا این درست است که بگوییم انسانها درجات صبر مختلفی دارند. ؟. اگر درجه صبر در برابر آزار و اذیت دیگران. به نهایت خود برسد بر فرد ایرادی می توان گرفت و او را به زور مجبور به تحمل کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
هر انسانی ظرفیت خاص خود را دارد. برخی تحمل بالایی دارند برخی صبورترند، برخی متواضع ترند برخی زمینه غرور در آنها بیشتر است. لازم است هر کسی خود را ابتدا بشناسد و سپس ویژگی های اخلاقی و رفتاری خود را با شرع تطبیق دهد.
محاسن اخلاقی خود را تقویت کند و رذایل را از بین ببرد.
هر یک از فضایل اخلاقی نیز دارای مراتبی است که حد واجب آن همان عمل به دستورات فقهی است و حدود بالای آن نیز برای کمال انسانی است.
اگر کسی ظرفیت صبر کمی دارد در حدی که در اموری که لازم است شرعا صبر کند نیز نمی تواند صبر کند باید با تمرین و ممارست صبر را در خود تقویت کند.
مثلا کسی که آن قدر صبر ندارد که از گناه پرهیز کند باید تمرین کند تا موفق شود. معمولا اجبار فایده ای ندارد مگر آنکه به طور محدود و بسته به شرایط به کار گرفته شود. مثلا جایی اگر فردی صبر نکند رازی بر ملا می شود و آبرویی ریخته می شود در آنجا باید او را وادار به صبر نمود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه علمدار .ب
با توجه به اینکه بسیاری از مهر های نماز دارای نوشته هایی مانن نام الله یا ذکرهایی است ،آیا سجده بر روی این قسمت از مهرها اشکال دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اشکالی ندارد مگر آنکه آنقدر برجسته باشد که پیشانی انسان به سایر نقاط مهر نرسد و تنها بر روی برجستگی ها بیاید. در این صورت چون مساحت محل سجده کمتر از یک بند انگشت می شود سجده اشکال دار خواهد شد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه علمدار .ب
آیا قرار دادن قرآن برروی زمین در هنگام تلاوت آن ایرادی دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : رعایت احترام به قرآن در بسیاری موارد تابع عرف است. معمولاً عرف این کار را نشان احترام نمی داند هر چند ممکن است چندان بی احترامی نیز نداند.
در هر حال اولا نباید قصد بی احترامی داشت و ثانیاً خوب است که موارد مشکوک را انسان پرهیز کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) جان محمدلو : از نظر عرف اشکال داره و از انجای که قران کتابی اسمانیست و نزد انسانها محترم میباشد بهتر است شان ان حفظ شود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
میر غلامعباس خدامیان
آیا منظور از اولامر می تواند حاکمان باشد ؟ اگرحاکمان اعتقاد به خداوند داشته باشند ولی مجتهد نباشند می توان آنها را اولامر نامید ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به نظر شیعه و به دلایل موجود در آیه و روایات، اولوالامر تنها حاکمان معصوم هستند و سایر افراد یا حاکم جور هستند و یا مأذون از امام علیه السلام. فقیه جامع الشرایط نیز در عصر غیبت مأذون از امام علیه السلام است.
اگر چنین فقیهی موجود نباشد برخی از فقها حکم به ولایت افرادی عادل از میام مومنین داده اند.
در هر حال کسی که مأذون از امام علیه السلام نباشد حاکم مشروع نیست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) جافر : آقای محمد مهدی شاه آبادی به غیر از نواب اربعه آقا صاحب الزمان مثالی می زنید بدانم که کدام فقیه اعلم یا مرجع بزرگ مأذون از جانب صاحب الزمان ولی شیعیان بوده است؟ لطفا پاسختان به صورت داستان نباشد بنده فقط پاسخی می خواهم که از زبان معصومین باشد و اذن آن معصوم هم با ذکر سند و منبع باشد. ممنون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مصطفی مولایی نیکو
با سلام
بعضی از رذایل اخلاقی دست از سر آدم برنمی دارند. چه کار باید کرد؟لطفا با ذکر آیات قران جواب دهید.












محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هر رذیله ای راهکار خاص خود را دارد. برخی دسورات عمومی برای مبارزه با رذایل عبارت است از تدوام یاد خدا و توجه به نماز و اوقات آن، توجه مرگ و ناپایداری دنیا، تفکر در کوچکی انسان در برابر خدا و...
برای تفصیل بیشتر به کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) مراجعه کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) m : دوست عزیز از کتاب اخلاق اسلامی استفاده کن
2) سیدجلالی : "ان الحسنات یذهبن السیئات" شمادر زمانی که احساس می کنید به گناه تمایل داری فکر خود را با ثوابی مشغول کنید
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
تماشای صحنه های مستهجن در فیلم ها چه حکمی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به فتوای همه فقها حرام است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ونوس : ببخشید، هیچ گونه تبصره ای نداره؟
خواسته یا ناخواسته حرام است....؟
2) m : به حکم چیکار داری ، دوست عزیز هرچیزی که باعث تحریک نفست میشه ازش فرار کن، وگرنه شیطان روت سرمایه گذاری میکنه
3) رعیتی : پزهیز از هر محرک جنسی غیر همسر ، علاوه بر معطل کردن قوای جنسی ، احتمال تحریکات خطر آفرین را افزایش میدهد. و چون خطرات آن بیشتر از لذات آنی آینگونه هوس ها میباشد ، عقلاً مورد پرهیز قرار گیرد به منطق نزدیکتر است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مصطفی مولایی نیکو
خدمت به خلق بهتر است یا عبادت؟ آیا انسان با خدمت به خلق و عبادت اندک به درجات عالی خداشناسی میرسد؟ آیا با بندگی خدا منافات ندارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به نص قرآن کریم جن و انس تنها برای عبارت خداوند متعال آفریده شده اند: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون
عبادت خداوند به معنای بندگی او است و به معنای آن است که انسان همواره به دنبال آن باشد که ببیند مولای او، خداوند متعال، از او چه می خواهد.
گاه خواسته خداوند و رضایت او در آن است که انسان نماز و روزه بگیرد و گاه در این است که به خلق خدا خدمت کند
خدمت به خلق خدا اگر بر اساس دستور الهی (واجب یا مستحب) باشد و با قصد قربت انجام شود خود نوعی عبادت است.
کسی که بخواهد به درجات بالای معرفت خدا برسد باید واجبات خود را انجام دهد و محرمات را به کلی ترک کند. پس از این مرحله انجام مستحبات مانند خدمت خلق و یا نمازها و روزه های مستحبی انسان را کامل تر می کند. اولویت بندی مستحبات و ترک مکروهات گاه برای افراد مختلف متفاوت می شود که در این زمینه باید به استاد رجوع کرد.
البته لازم است که گفته شود برخی خدمت به خلق ها برای برخی افراد واجب است مانند کسی که مسئولیتی را قبول می کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) m : نزد خداوند متعال حق الناس مهم تر از حق الله است ولی اینکه بگیم به خلق خدمت کنیم و نماز را سبک بشمریم گول شیطان را خوردیم و جهنم جایگاهمان است،
2) سیدجلالی : خدمت به خلق نیز یکی از عبادات است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجتبی قلی زاده
حجیت خبر واحد در تفسیر قرآن یعنی چی؟
در یک کتابی به این عبارت رسیدم و برایم نا مفهوم می نمود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خبر متواتر یعنی خبری که به خاطر آنکه تعداد راویان آن بسیار زیاد است به گونه ای که انسان قطع و یقین پیدا می کند که حتماً از معصوم صادر شده است. مانند حدیث ثقلین، حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه و ....
خبر واحد یعنی خبری که به حد تواتر نرسیده است. لذا انسان یقین به صدور آن از معصوم ندارد بلکه ظن و گمان دارد که از معصوم صادر شده یا نه.
در بحث تفسیر قرآن یکی از مباحث این است که آیا با خبر واحد می تواند قرآن را توضیح دهد و یا نه؟
مثلا اگر قرآن ربا را به طور مطلق حرام کرده و خبر واحدی بیاید بگوید که ربا بین زن و شوهر حلال است آیا این خبر واحد می تواند آیه قرآن را تخصیص بزند یا نه؟
اما خبر واحدی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) سلیمانی : به مقاله آیت الله معرفت ((کاربرد روایت در تفسیر مراجعه بفرمایید))
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجتبی قلی زاده
آیا اسلام قصد اسلامی کردن علوم را دارد و یا اصالتا علوم اسلامی هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : علم اگر به معنای کشف واقع باشد هیچ گاه غیر دینی نیست. چرا که شما یا خدا را می شناسید یا امر خدا را (دین) یا مخلوقات خدا را. لذا در هر حال علم به معنای کشف حقیقت امری دینی و الهی است.
اما اگر عالمی ظن و گمان را به جای علم یقینی اشتباه کند نمی تواند آن را به دین نسبت دهد.
همچنین اگر عالمی چیزی را ناقص بشناسد به دلیل نقصان شناخت، آن علم دینی نیست. مثلا کسی که سنگ و کوه و بدن انسان و حیوان و... را بشناسد اما آن را مخلوق خداوند نداند و یا شناخت را منحصر به شناحت حسی بکند و از شناخت عقلی و شهودی و وحیانی بی خبر باشد و آن را انکار کند، به علم ناقصی دست یافته و نمی تواند آن را به دین نسبت دهد و حتی می تواند آن علم او را گمراه کند.
همچنین عالمی که علم خود را از خدا نداند و آن را از خود بداند و به علم ناچیز خود مغرور شود آن علم الهی نیست و برای او هدایت و نورانیت به همراه ندارد.
در هر حال علم ذاتاً نور است و هدایت و اگر کامل و درست باشد قطعاً دینی است و اگر ناقص بوده و با اوهام و ظنون قاطی شود و یا عالم خود را نشناسد دینی نیست و هدایت کننده نخواهد بود.
لذا اسلام در پی آن است که اولا علم با گمان مخلوط نشود
ثانیاً مراتب معرفت در نزد عالم محفوظ باشد و هر علمی را در جای خود بشناسد
ثالثاً عالم علم خود را از خدا بداند و به علم خود مغرور نشود و آن را جز ر جهت رضایت خدا به کار نگیرد.
البته در میان علوم اختلاف از حیث شرافت و برتری وجود دارد. خداشناسی آن هم از طریق وحی و شهود و سپس عقل و تجربه برترین علوم است و به همین ترتیب علوم پایین می آید. اما علم اگر واقعاً علم باشد در هر حال الهی و دینی است.
در این زمینه کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی اثر آیت الله جوادی آملی را ملاحظه کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجتبی قلی زاده
آیا واژه ی فرهنگ در زبان عربی هم معنایی دارد؟
آیا صبغه الله معنی فرهنگ اسلامی می شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عرب فعلی به فرهنگ می گوید الثقافه
ربیطی به صبغه الله ندارد.
صبغه الله یعنی رنگ خدایی. یعنی همه کارها الهی باشد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>