صبا ناصری
حکم کسی که به وسیله آیات قرآن گناهانش را توجیه می کند چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر عامداً انجام می دهد کار حرامی انجام داده و باید توبه کند و دیگران نیز باید او را نهی از منکر کنند.
در غیر این صورت باید او را ارشاد کرد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
آیا با صدای بلند فریاد زدن و حرف زدن و عصبانی شدن گناه کبیره است؟راههای عملی کاهش عصبانیت و خود را کنترل کردن را بفرمایید.] همسرم فحاشی میکند و مرتب غر میزند و مرتب مرا به خاطر نماز و قران خواندن سرزنش میکند.با این که تاندون دستم ملتهب است باز هم غذا های خوشمزه برایش درست میکنم اما او زود عصبانی میشود سر هر موضوعی فریاد و فحاشی رکیک میکند و باعث بد اموزی برای فرزندمان میگردد. ابتدا من سکوت میکنم و او باز ادامه میدهد تا مرا به حد جنون برساند و تحملم تمام شده و حرفهای حقم و نگفته ام را با فریاد و عصبانیت وپرخاش به او می گویم. انگار او خود تحقیر شده دارد ارام میگردد و خوشحال مشود که بالاخره مرا عصبانی کردهاست. من بسیار ناراحت میشوم چرا نتوانستم خشمم را کنترل کنم. :راهکرد عملی یادم دهید تا عصبانیتم را کنترل کنم////شما گفتید متوسل شوید/من گوسفند ابوالفضل برای عاشورا کشتم تا عصبانی نشوم ولی هنوز مشکل دارم..
ایا تربیت فرزند در محیط ارام و مذهبی واجبتر است و یا در کنار همسرم بمانم و فرزندم شاهد دعوا -فحاشی- و بد اموزی دینی باشد؟ کدام گناهش بیشتر است؟
ما میتوانیم به خاطر تربیت مذهبی فرزندم از هم جدا زندگی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
شما حتماً به مشاوره فرد روانشناس متدین نیاز دارید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دل نوشته
سلام
می خواستم خواهش کنم اطلاعات مربوط به کلاس های ترم جدید تدبر در قران حوزه خواهران فاطمی را زودتر در اختیار قرآن پژوهان قرار دهید
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این موارد را در بخش تماس با ما مطرح کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اکرم جانقربان
فلسفه ی دست دادن مردان و زنان بعد از انجام فریضه ی نماز چیست ؟ و علت بوسیدن مهر توسط بعضی از افراد چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چنین چیزی در رویایات وارد نشده است اما اگر بدون قصد تشریع (اینکه وارد شده باشد در دین) انجام دهند و قصد آنها سلام به مومنان و رابطه گرم با آنها و دعای قبولی نمازشان باشد اشکالی ندارد.
از باب احترام به موضع سجده است و اشکالی ندارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
میلاد ابورز
وضعیت مومن با توجه به ایه 285 بقره را توضیح دهید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ایمان به خدا و رسول و آنچه خدا نازل کرده است و ملائکه و کتب آسمانی و پیامبران و فرق نگذاشتن بین پیامبران و طلب مغفرت از خدا
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام لطفا نحوی خواندن نماز شب و نماز حاجت را به طور کامل شرح دهید با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
نماز شب:
کیفیت نماز شب (نوع اول)
نماز شب یازده رکعت است: چهار تا دو رکعت (مثل نماز صبح) به نیت نماز شب و یک نماز دو رکعت به نیت نماز شَفْعْ و یک نماز یک رکعتی به نیت نماز وَتْر
نیت: دو رکعت نماز شب میخوانم قُربة اِلی الله
- در رکعت اول: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول هو الله احد + رکوع + سجده
- در رکعت دوم: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول هو الله احد + قنوت + رکوع + سجده + تشهد + سلام.
(نماز شبی که در قست بالا آمده است را چهار بار تکرار کنید که جمعاً هشت رکعت نماز شب میشود).
نیت: دو رکعت نماز شَفْعْ میخوانم قُربة اِلی الله
- در رکعت اول: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول هو الله احد + یک بار سوره قول اعوذ برب الناس + رکوع + سجده.
- در رکعت دوم: یک بار سوره حمد + یک بار سوره قول هو الله احد + یک بار سوره قول اعوذ برب الفلق + قنوت + رکوع + سجده + تشهد + سلام.
نیت: یک رکعت نماز وَتْر میخوانم قُربة اِلی الله
- در رکعت اول: یک بار سوره حمد + سه بار سوره قول هو الله احد + یک بار سوره قول اعوذ برب الفلق + یک بار سوره قول اعوذ به رب الناس
- در قنوت: خواندن کامل قنوت + در حالیکه دستهایتان در حالت قنوت است، (با انگشتان دست راست یا با تسبیح) چهل بار بگویید ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ ) «خدایا ببخش جمیع مؤمنین مرد و مؤمنین زن را». و بعد از آن هفتاد بار بگویید ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه) «آمرزش میطلبم از خدایی که پروردگارم است و بسویش باز میگردم». سپس هفت بار بگویید (هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار) «این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه میبرد». سپس سیصد مرتبه بگویید ( اَلْعَفو ) «ببخش». + و سپس یک بار بگویید ( رَبّ اغْفِرْلى وَ ارْحَمْنى وَ تُبْ عَلىََّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحیم ) «پروردگارا ببخش مرا و رحم کن به من و توبه مرا بپذیر به راستی که تو، توبه پذیرنده، بخشنده و مهربانی». + رکوع + سجد + تشهد + سلام + (پایان نماز) + تسبیحات فاطمة زهرا (س)
نماز حاجت:
نماز های حاجت بسیار است.
مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس قمی رحمت الله علیه به نقل از عالم جلیل القدر شیعه ،کتب کافی ، نماز معتبری را از امام صادق روایت می کند
که در این نماز،امام صادق علیه السلام بر ای شخص حاجتمند ، برآورده شدن حاجتش را ضمانت کرده اند .
مرحوم کافی به سند معتبر از عبد الرحیم قصیر روایت کرده است :
عبد الرحیم قصیر گفت :
وارد بر حضرت صادق علیه السلام شدم و عرض کردم فدایت شوم از پیش خود دعایی اختراع کرده ام .حضرت صادق علیه السلام فرمودند : مرا واگذار از دعایی که اختراع کردی . هرگاه ترا حاجتی رخ داد چنین کن:
پناه ببر به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و دو رکعت نماز بخوان و آنرا هدیه کن به آنحضرت .
عبد الرحیم قصیر می گوید عرض کردم : به چه نحو این نماز را به جا آورم ؟!
امام صادق علیه السلام فرمودند :
1 – ابتدا غسل می کنی
2 – سپس دو رکعت نماز می خوانی همانند نماز صبح در افتتاح و اختتام ( یعنی مثل نماز صبح )
3 – سپس بعد از سلامِ نماز ، این دعا را بخوان :
اَللهم انتَ السَّلامُ و منک السَّلامُ و الیک یرجع السَّلامُ .
بارپروردگارا ! تویی سلام و از جانب توست سلام و سلام به سوی تو بر می گردد .
اللهم صل علی محمد و آل محمد و بَلِّغ روحَ مُحمدٍ مِنّی السَّلامُ و أَرواحَ الائِمةِ الصادقینَ سَلامی
بار پروردگارا ! بر محمد و آل محمد درود فرست و سلام من را به روح حضرت محمد و ارواح امامان راستگو ابلاغ بفرما
وَاردُد عَلیَّ مِنهُمُ السَّلام وَ السَّلامُ علیهِم و رَحمَتُ الله و برکاته .
و برگردان به من جواب سلام ایشان را . و درود و رحمت خداوند بر آنان
اللهم إِنَّ هاتَینِ الرَّکعَتَینِ هِدیَةٌ مِنّی إلی رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله .
باپروردگارا ! این دو رکعت {نماز که خواندم}هدیه ای است از جانب من به سوی رسولت که درود بر او و خاندانش باد .
فأثبِنی عَلَیهِما مَا أَمَّلتُکَ وَ رَجَوتُ فیکَ وَ فِی رَسُولـِکَ یا وَلِی المُومِنینَ .
پس برآورده فرما با این دو رکعت آنچه را که امید دارم و از تو از رسولت ای دوستدار مومنین
4 – بعد از خواندن این دعا به سجده می روی و چهل مرتبه می گویی :
یا حَیُّ و یا قَیُّوم
یا حَیّـًا لا یَموُت
یا حَیّـًا لا إِله َ إِلّا أنت
یا ذَالجـَلالِ وَ الإکـرام
یا أَرحَمَ الرَّاحِمــین
5 – سپس جانب راست را به زمین می گذاری و همین دعا را چهل مرتبه می خوانی
6 – سپس جانب چپ را به زمین می گذاری و همین دعا را چهل مرتبه می خوانی .
7 – سپس سر از سجده بر میداری و دست را بلند می کنی و چهل مرتبه این دعا را می خوانی
8 – سپس دستها را بر گردن خود می کذاری و التجا می بری با انگشت شهادت خود و چهل مرتبه این دعا را می خوانی
9 – بعد از اتمام این مراحل ، محاسن خود را با دست چپ در دست می گیری ( بانوان دست بر چانه ی خود ی گذارند ) و گریه میکنی و یا اگر گریه ات نیامد خود را به حالت گریه قرار می دهی
10 – سپس می گویی :
یا محمد یا رسول الله اشکوا الی الله و الیک حاجتی و الی اهل بیتک الراشدین حاجتی و بکم اتوجه الی الله فی حاجتی .
11 – سپس به سجده می روی و آنقدر یا الله می گویی تا نفست قطع شود .
12 – سپس می گویی :
صل علی محمد و آل محمد وَافعَل بِی کذا و کذا ( و به حای کذا و کذا ) حاجت خود را می گویی .
امام صادق علیه السلام فرمودند : من ضامنم بر خدای عزوجل که از جای خود حرکت نکرده ای مگر آنکه حاجت تو بر آورده شود .
نماز دیگر:
در روز پنجشنبه از صبح تا غروب هر وقت بتواند چهار رکعت نماز بخواند (دو نماز دو رکعتی ).
در رکعتاول بعد از حمد یازده مرتبه سوره قل هواللّهاحد و در رکعتدوم بعد از حمد بیستویکمرتبه سوره قل هواللّهاحد را و پس از سلام نماز دو رکعت دوم را شروع کند.
در رکعت اول بعد از حمد سی و یک مرتبه قل هو الله احد را بخواند و در در رکعتدوم چهل و یک مرتبه قل و هواللّه را بخواند.
و پس از سلام نماز پنجاه و یک مرتبه قل هو الله احد و پنجاه و یکمرتبه صلوات بر حضرت رسول. بعد به سجده رفته، صدمرتبه یا اللّه بگوید و حاجتش را از خدا بخواهد که انشاءاللّه مستجاب است و بعد از خاتمه چهار رکعت نماز تسبیح حضرتزهرا(ع) را فراموش ننماید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام و خسته نباشید اینجانب چندسوال پیرامون خداشناسی دارم:
1-خدا کیست؟
2-با چه دلیل و منطقی ما به این نتیجه پی خواهیم برد که خداوند خود خالق دیگری ندارد.؟
3-توسط چه دلیل عقلانی ما میفهمیم که خدا یکی است؟
4-چرا بحث پیرامون خداشناسی با یکسری محدودیت ها همراه است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
خداوند متعال کسی است که آفریننده تمامی موجودات است و همه موجودات به او نیاز دارند و یکتا و بی همتا است و شریکی ندارد و تمامی کمالات از او نشأت می گیرد.
کمالات او مانند حیات، علم، قدرت بی انتها است و هیچ چیزی علم و قدرت او را محدود نمی کند و بر همه چیز اشراف دارد. او نسبت به بندگان خود مهربان است و کافران و ظالمان را در صورت عدم توبه و جبران عذاب می کند.
او جهان را آفریده تا انسان از مواهب آن بهره برداری کند و راه کمال را طی کند و خود را به کمالات نفسانی و اخلاق حسنه مزین کند.
روشن است که اگر هر چیزی خالقی داشته باشد این سلسله خالق ها بی انتها خواهد بود و به تسلسل می انجامد و لازم است که کسی وجود داشته باشد که خود خالق باشد اما مخلوق کسی نباشد. به تعبیر دیگر کسی که در وجود خود نیازی به غیر خود نداشته باشد و قائم به ذات خود باشد.
3. چنین موجودی نمی تواند در ذات خود محدود باشد. محدودیت در ذات و صفات او راه ندارد. اگر دو خدا وجود داشته باشند یعنی هر یک فاقد برخی از کمالات هستند در حالی که خداوند متعال وجود نامحدود است و کمالات او را چیزی محدود نمی کند.
4. باید سوالات تخصصی را از اهل آن پرسید تا زمینه برای اضطراب و تشویش اعتقادی ایجاد نشود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
اگر حضرت آدم (ع) فریب شیطان را نمی خورد ودر بهشت می ماند،آیا نسل او به اندازه بودن در زمین رشد می کرد؟یا سطح ومرتبه اش ثابت می ماند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ظاهرا خیر
منظور تان از سطح و مرتبه چیست؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمید اسماعیلی
برای فهم و اثبات اصل توحید که در آن تقلید جایز نیست از جمله لازم است به آثار مراجعه وتحلیل مفهومی آن پی به احدیت خدا برد و قران یکی از مهمترین آثار خداست پس چگونه باید در تفسیر وفهم و معنی ان از مجتهد تقلید کرد؟ واین همان اعتقاد تقلیدی توحید نیست؟ ضمنآ پاسخ ها به آدرس من ایمیل نمی شود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اصل توحید یگانگی خداوند قابل تقلید نیست و باید خود شخص با تحقیق به آن برسد. اما کیفیت توحید خداوند و نکات دقیق آن در بسیاری موارد از عهده عقل خارج است و ما در آن نیازمند آیات و روایات هستیم و فهم آیات و روایات نیز بدون طی کردن مقدمات علمی ممکن نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مطهره احمدی پناه
ایا از نظر قران جمادات یا همان موجودات به ظاهر بی جان دارای روح هستند؟می توانند تاثیری در عالم داشته باشند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بله همه موجودات دارای شعور هستند تسبیح خداوند را می گویند: ان من شیء الا یسبح بحمده
می توانند موثر باشند اما اثر حقیقی از آن خدا است و ما مکلف نیستیم که به جمادات توسل کنیم بلکه در بسیاری موارد توسل و توجه به جمادات برای اثرگذاری در زندگی مضر است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.