مرضیه علمدار
سلام. تفاوت روزی و مال چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مال و ثروت به چیزی گفته می شود که در ملکیت انسان قرار می گیرد اما روزی آم چیزی است که انسان از آن بهره برداری می کند. بسیاری از اموال انسان وجود دارد که انسان آنها را جمع می کند اما از آنها استفاده نمی کند و به ورثه اش می رسد. این چیزها هرچند مال هستند اما روزی انسان به شمار نمی روند.
روزی آن چیزی است که انسان از آن برای حیات مادی یا معنوی خود استفاده می کند مانند غذایی که می خورد لباسی که می پوشد همسری که اختیار می کند خانه ای که زندگی می کند. روزی های معنوی نیز وجود دارند مانند علمی که استفاده می کند هدایتی که از آن بهره برداری می کند نعمت های بهشتی که به او می رسد و...
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا پدر ومادر می توانند فرزندان را اجبار به نماز کنند در چه حد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : پدر و مادر وظیفه شان این است که اصول عقاید و احکام دین را به فرزند خود بیاموزند و شرایط را برای دینداری او فراهم کنند و با محبت و دلسوزی فرزند را به سمت دینداری سوق دهند و خود به عنوان الگو در اموری دینی پیش قدم باشند و در جلوی فرزندان به انجام فرائض دینی مانند نماز و روزه و خمس و طهارت و... اقدام کنند و او را از ترک واجبات و انجام محرمات ارشاد نمایندو او را نهی از منکر کنند
درجه تشویق و تنبیه در امور دینی دارای دقت هایی است که بسته به مورد فرق می کند
پرد و مادر می توانند تنبیه هایی برای فرزند خود قرار دهند اما میزان و چگونگی آن بسته به شرایط مختلف است
1)
لایقی قدردان : به نظر من نباید بچه ها را اجبار کرد ما می توانیم خودمان با رفتارمان انها را مجاب به خواندن کنیم .یعنی وقتی ما نماز می خوانیم به انها هم بگویم که با هم دسته جمعی نماز بخوانیم خود به خود بچه ها عادت می کنند و نماز می خوانند . به این طریق عادت می شود
2)
شایگانی : با سلام اصولا در مسایل دینی تنبیه و زور جواب نمی دهد. بخصوص والدینی که رفتار مناسب و درستی در انجام امور دینی ندارند.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا اجبار وزور برای نماز خواندن جایز است وحدود آن را توضیح دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نمی دانم مورد شما چیست ؟
آیا پدر و مادر شما را اجبار می کنند؟
آیا شما فرزندتان را اجبار می کنید؟
در هر صورت موضوع تفاوت میکند
اما در هر حال در امور دینی اصل اولی آگاهی بخشی و نشان دادن راه است و همچنین موعظه و نصیحت و دلسوزی و البته فراهم کردن شرایط برای انجام فرائض دینی
البته در بعضی موارد اجبار نیز وجود دارد که بسته به مورد قابل توضیح است
1)
شایگانی : سلام اصولا اجبار و زور نتیجه عکس دارد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام.
بنده با یکی از دوستانم بحث جدی داریم سر 2 موضوع
1-منظور از آیه59 احزاب زنان پیامبر ص بودند نه زنان امروزی و بنده نمیتونم ثابت کنم همه زن ها در همه زنامها می باشند.
2-کلمه جَلاَبِیبِهِنَّ را نمیتونم بفهمونم معنیش پوشاندن مو و سر می باشد؟
لطفا کمک بنده بکنین با دلایل منطقی و محکم.
ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. آیاتی که تمامی زنان مومنه را به حجاب امر کرده باشند نیز وجود دارد:
﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾(سورهٔ نور-آیهٔ ۳۱)
و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان (همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بینیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکردهاند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونهای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته میدارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.
به عللاوه در همین آیه 59 سوره احزاب نیز زنان مومن مورد خطاب هستند:
﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا﴾(سورهٔ احزاب-آیهٔ ۵۹)
ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.
تعبیر یدنین علیهم من جلابیبهن سعنی جبلباب هایی را که بر سر و سینه می انداختند اما باز می گذاشتند و قسمت هایی از گردن معلوم می شد خداوند فرموده که آن جلباب ها را جمع نموده و نزدیک کرده تا همان مقداری که از گردن معلوم می شد نیز مشخص نشود.
در باره حجاب مقاله زیر مفید است:
http://www.aviny.com/News/84/02/03/03.aspx
2. جلباب در لغت به معنای روسری مانندی است که بسیار بلند بوده و تمام سر و سینه را می پوشانده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
mehdi mahmodi
من نوجوونم وبااینکه دوستام همه دوست دخترو دوست دارنو ندارن اما من تا بحال دوست شدم اما دلم اجازه نداده روابط نزدیک حتی دست زدن الانم میخام ادم شم دلم پرنور عاشق انبیاخودمم تمام مستنداو....دیدم میدونم دنیا چی خودمم خودمم تجربی میخونم واسه ثوابش اما الان بایکی دوستم وابسته شده هی میگه ازدواج اصلا هم نمیشه شرایط نیست من چجوری از دام شیطان رها؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تنها راه و کم خطرترین راه و کم آسیب ترین راه هم برای شما و هم برای آن دختر قطع سریع رابطه میان خودتان است
هر چه سریع تر تمامی روباط خود را حضوری تلفنی اس ام اسی و ... را کاملا قطع کنید
رابطه با نامحرم در هر شکل آن تنها به سیاه شدن دل و دوری از نور خدا یم انجامد و عواقب سنگین عاطفی و ... برای هر دو طرف دارد
بیشترین ضربه را هم آن دختر خانم خواهد خورد و اگر این رابطه را قطع نکنید شما در آسیب های بعدی که به روح و جسم آن دختر وادر می شود مقصر هستید
ازدواج نیز برای نوجوان زمان زودی است و این رابطه ها تماماً مضر است
از تماس و نزدیکی با دختران نامحرم دوری کنید و خود را به فعالیت های مفید علمی ورزشی و تفریح با حانواده و دوستان خود سرگرم کنید تا از مسیر رشد خود و نورانتیت دور نمانید
بر نماز و عبادات خود توجه جدی بکنید نماز اول وقت و به جماعت و همچنین شرکت در جلسات دینی با عالمان آگاه و دلسوز کمک کننده است
از صحنه های گوناگون جنسی دوری کنید
مراقب چشم های خود باشید
رابطه با نامحرم را به کلی قطع کنید
زمانی که به سن ازدواج برسید ازدواج خواهید کرد با آرامش روحی و جسمی انش شاء الله
موفق باشید در راه بندگی خدا
1)
شایگانی : سلام اقای نوجوان صادق و عزیز به نظر م شما با پر کردن اوقات فراغت خود مثل ورزشهایی که دوست دارید ونیز کلاسهای هنری ومهارتی تا حدود بسیار زیادی موفق خواهید شد . مهربانم در زندگی خود هدف داشته باش.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فخرالسادات شایگانی
باسلام لطفا درمورد شکیات نماز 4 رکعتی چنانچه جدولی است اعلام نمایید. در غیر این صورت ایا می شود نسبت به تهیه جدول مذکور اقدام شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به این آدرس رجوع کنید:
http://caravan.blogfa.com/page/shak
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیر
پدری از دنیا به عالم آخرت رفته و مال او طبق شرع اسلام بین ورثه قسمت گردیده و ثلث مال او مشخص شده اما یکی از فرزندان به علت نداشتن یک سر پناه هم اکنون دچار مشکل میباشد و با توافق ورثه می خواهند این مبلغ را به عنوان قرض یک ساله به او بدهند تا در زمان موعد پرداخت شود حکم شرعی آن چیست ؟ضمن اینکه آن مرحوم در وصیت خود تنها مورد مصرف ثلث مال خودرا امور خیریه ذکر نموده و هیچ شرط خاصی را مشخص ننموده .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر می خواهند سرپناه را از ثلث مال تهیه کنند با توجه به اینکه وصیت پدر شما عام است و هر کار خیری را در برمیگرد می توان ثلث مال را در مورد سرپناه مصرف کرد و در این مورد وصی پدر شما می تواند تصمیم بگیرد و نظر سایر ورثه موضوعیت ندارد و اصلا از پول آنها پرداخت نشده که بخواهند به او قرض دهند! بلکه مال پدر شما است و بنا به نظر وصی می توان برای فرد بی سرپناه خرج کرد
اما اگر می خواهند ورثه از مال به ارث رسیده به خودشان به آن فرد کمک کنند می توانند هر جوری که دوست دارند به او کمک کنند می توانند به او هبه کنند (ببخشند) یا به او قرض دهند
اول معلوم کنید که سرپناه را می خواهید از ثلث مال تهیه کنید یا از مالی بین ورثه توزیع شده است؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
بسمه تعالی
سلام دوست عزیز خواستم بدانم چند سوره در قرآن دارای تعداد آیاتی بیش از 176 می باشند لطفا نام سوره ها را هم ذکر بفرمایید
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
6 سوره:
بقره آل عمران نساء اعراف شعراء صافات
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
منظورازیهدقلبه درآیه 11سوره تغابن چیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مرکز وجود انسان قلب او است. قلب در حقیقت درک می کند و می فهمد و مرکز تمایلات و گرایش های خیر و شر و همچنین مرکز تصمیم گیری است.
انسانی که هدایت می شود یعنی قلبش دچار گشایش و سعه می شود و نسبت به آیات الهی نرم می گردد و می تواند نور حقایق را دریابد و ایمان را در قلب خود بپذیرد.
در مقابل انسانی که کافر می شود در حقیقت قلب او سخت مانند سنگ و گاه سخت تر می شود و در برابر حق انعطاف نشان نمی دهد و نور حقیقت را نمی بیند و دیده باطنش کور می شود و مهر بر قلبش می خورد.
هدایت قلب یعنی همان هدایت انسان به سوی ایمان به خدا.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیدعلی موسوی
منظور تقوی درایه 2طلاق چیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در قرآن تقوا در تمامی سوره ها به یک معنا آمده است
تقوا در نگاه قرآن و رویات به معنای خویشتن داری است. یعنی انسان تمایلات مادی و نفسانی خود را در کنترل عقل خود داشته باشد و قای نفسانی او مانند شهوت، غضب و... هیچ گاه بر او مسلط نشوند و او را از مسیر خیر و صلاح و رشد و بندگی خدا بازندارند
تقوای خداوند داریا مراتبی است
اولین مرتبه آن ایمان فلبی به خدا و معاد و پیامبر و ولایت امامان معصوم علیهم السلام است. همچنین در این مرحله انسان از تمامی محرمات الهی دوری می کند و تمامی واجبات الهی را انجام می دهد
در مراتب بالاتر انسان درجه ایمان قلبی اش بالا می رود و سعی میکند تا از اعمال لغو و بیهوده دوری کند و تمامی اعمالش یا واجب باشد و یا مستحب و از مکروهات نیز دوری کرده و کارهای مباح را نیز یا ترک میکند و یا به نیت استحباب انجام می دهد
در مراحل بعدی انسان از فکر خود مراقبت می کند تا هیچ گتاه از یاد خدا غافل نشود
تقوا مراحل بالاتری نیز دارد که در صورت لزوم بیان می شود
اما اولین و مرحله اساسی تقوا اعتقاد صحیح به اصول دین و تقید و مراقبت در انجام واجبات و ترک محرمات است و بدون این مرحله کسی به تقوا نمی رسد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.