افسانه اصلاح
نظریه ایی میگه تمام آیات قرآن به عدد 19 ختم می شوند این نظریه یک اشکال دارد اشکال ان چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این نظر یعنی چی؟؟ کجای این نظر درست است که اشکالش را بیان کنیم؟؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مبینا
با سلام، چرا در برخی آیه های قرآن، خداوند متعال، فعل خود را جمع می بندد؟ (و خلقنا...، و جعلنا ...)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ضمیر جمع در آیات الهی برای دلایل گوناگونی به کار می رود از آن جمله:
_ گاهى آوردن ضمیر جمع به جهت اهمیت دادن به موضوع مهمى بوده که باید به آن اهمیّت ویژه اى داده مى شد، مانند حفظ و نگه دارى قرآن از تحریف. خداوند مى فرماید: «انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون؛(1) ما قرآن را نازل کردیم و خود آن را حفظ مى کنیم».
این تعبیر مشحون از اعجاز و متضمّن پنج ضمیر جمع به جهت اهمیت دادن به قرآن است. بنابراین جمع آوردن ضمیر گاهى به جهت اهمیت موضوع است.
2_ برخى از کارهاى الهى به واسطه ملائکه که جنود و کارگزاران الهى هستند انجام مى شود. در این گونه موارد جهت تفخیم و تعظیم ضمیر جمع آورده مى شود مانند: «إنّا کلّ شى خلقناه بقدر؛(2) ما هر چیزى را به اندازه خلق کردیم».asfgsdfgsd
3_ گاهى جمع آوردن ضمیر فقط براى تفخیم و تعظیم است، مانند: «انّا هدیناه السبیل؛(3) ما راه را به شما نشان دادیم».(4) گاه ضمیر متکلم وحده بیان مى شود که عنایت خاص به چیزى و به خلق بلاواسطة چیزى معلوم شود و احتمال مداخلة غیر و وسائط دفع شود، مثل: «یا موسى انّنى أنا الله» در این مورد آوردن ضمیر جمع منافى با مقصود است.(5)
1)
بیژن : سلام من محسن بیژن هستم دانشجو هستم تازه با این سایت اشنا شدم قسمت دوم جوابتون اشتباه است به نظرم منظور از اوردن فعل جمع بیشتر نشان دادن عظمت خوده خدا بوده نه چیز دیگه
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی علی افشاری
با توجه با آیه 42 سوره آل عمران حضرت مریم برترین زن جهانیان است. پس چرا ما شیعیان حضرت زهرا ص را به عنوان برترین زن دو عالم می دانیم؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
حضرت مریم سلام الله علیها برترین زنان عصر خودش و ماقبلش بوده است اما صدیقه طاهره سلام الله علیها برترین زنان دنیا و آخرت است.
نصّ صریح روایات این مطلب را بیان کرده است.
آیه 42 آل عمران هم سخن خداوند به حضرت مریم سلام الله علیها در زمان ایشان است و دلالت بر برتری ایشان بر زنان عصر خود و ماقبل خود دارد نه برتری ایشان بر تمام زنان بعد از خود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
درسوره حمد کلمه انعمت علیهم اشاره به چه کسانی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند متعال در سوره مبارکه نساء این افراد را مشخص کرده است:
و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداأ و الصالحین و حسن اولئک رفیقا
پیامبران، صدیقان، گواهان و صالحان
به طور کلی در قرآن کریم هر جا نعمت به طور مطلق آمده و توضیحی نیامده است منظور نعمت ولایت خداوند و اولیای الهی است که بالاترین نعمت به حساب می آید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمید اسماعیلی
آیا احتمال دارد در مواردی این دو بال عقل و نقل با هم مغایرت داشته باشند؟ و در اینصورت با استنباط عقلی یکی را انتخاب کنیم یا تکیه بر نقل ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هیچ گاه عقل قطعی (برهانی و استدلال صحیح) با نقل قطعی تعارض نمیکند.
در مواردی که تعارضی به نظر می رسد یکی از موارد زیر روی داده است:
1. یا استدلال عقلی اشکال دارد و برهانی نیست بلکه جدلی یا تمثیلی یا.. است (بسیاری موارد این گونه است)
2. یا نقل مذکور سند صحیحی ندارد
3. یا معنای نقل یا مفاد استدلال عقلی اشتباه فهمیده شده
در هر صورت تشخیص موراد تعارض ابتدایی و حل آنها به عهده عالمان می باشد و همه این موارد را نمی توانند همه کس حل نمایند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مصطفی نوابی
با سلام
1- چرا میگوییم رب العلمین و مالک یوم الدین : چرا نمیتوانیم جای رب و مالک را عوض کنیم
2- اگر خدا عادل است چرا بعضی زشتند و بعضی زیبا؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1. الفاظ قرآن عیناً از خداوند متعال نازل شده و آنچه نزد ما است عین افاظ وحی است لذا هیچ لفظی حتی با اندازه یک واو نیز با نظر انسان و بشر در قرآن قرار نگرفته است. لذا حتی اگر حکمت قرار گرفتن وازه ای را به جای واژه دیگر ندانیم نمی توانیم آن را تغییر دهیم چرا که یقین داریم همه الفاظ آن از سوی خداوند حکیم نازل شده و حیک هیچ کار بی حکمتی ندارد.
اما در مورد سو.ال باید خداوند که رب به معنای پرورش دهنده و رشد دهنده است (مربی) لذا صفتی است که در برابر موجودی به کار می رود که پرورش یافته و تربیت شود. روز قیامت تربیت شدنی نیست بلکه این موجودات جهان هستند که در مسیر کمال خود حرکت می کنند و حرکت آنها با دست تربیت الهی است لذا رذب العالمین به معنای تربیت کننده موجودات عالم معنا دارد ولی رب یوم الدین بی معنی است.
همچنین مالک العالمین هر چند معنادار است و در جهای دیگر قرآن به این معنا اشاره شده: له مالک السماوات و الارض ؛ و لله ملک السماوات و الارض؛ قل اللهم مالک الملک توتی الملک من تشاء و... اما در اینجا خداوند به صفت دیگری از صفات خود اشاره کرده و آن هم تربیت کنندگی و رشد دهندگی موجودات عالم است
2. عدل به معنای آن است که ظلم نباشد. هیچ موجودی بر خدا حقی ندارد. لذا هر آنچه خداوند به موجودات عطا کرده همه از سر لطف و فضل اوست. اصل نعمت وجود داشتن و حیات داشتن فضل است و کسی هیچ طلبکاری اولیه ای از خدا ندارد. لذاخداوند بدون استحقاق ما به ما نعمت حیات داده و برخی را زیبا و برخی را زشت خلق کرده است.
البته زیبایی و زشتی نیز اموری نسبی است برخی به نظر برخی زیبا هستند و برخی به نظر دیگران زشت. به علاوه این که انچه در نزد خداوند اهمیت دارد و جاودانه است زیبایی روحی است که نشای از تقوا و کمالات اخلاقی و بندگی خدا است و ان زیبایی است که عمر آن نه چند سال بلکه عمری جاودانه دارد و انسان ها باید برای به دست آوردن آن زیابیی بکوشند
دنیا دار امتحان و گذشتن است. زیبایی و زشتی نیز وسایل امتحان الهی هستند تا ببیند که چه کسی زیبایی اش را در راه خدا خرج میکند و چه کسی آن را در راه گناه استفاده می کند. بلال حبشی مردی سیاه پوست و غیر زیبا بود اما در نزد پیامبر خدا بالاترین درجه ها را داشت چرا که مومن و متقی بود.
در مقابل بسیاری از زیبارویان در آتیش جهنم جاودانه می مانند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمدعمیرات
ایه یه اینکه خداوندمی فرمایندویحضرکم الله نفسه ایاخداوندنفس است اگرنفس است پس کل نفس ذائقه الموت جواب دهید خداون میمیرد چون نفس دارد وهرنفسی میمیرد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نفس در معنای عام خود به معنای خود است. در دو آیه ای که خداوند می فرماید و یحذرکم الله نفسه به معنای آن است که خداوند شما را از خودش تحذیر می کند و می ترساند.
در آیه کل نفس دائقه الموت به قرینه های روشن مقامیه منظور از نفس جان موجودات زنده است و مشخص است که خداوند از تحت این قاعده بیرون است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
یا الله سوال اول: آیا پاسخهای شما در قالب مستندات قرانی وعقلی است یا دربعضی مواقع بدون لحاظ مفاهیم عقلی صرفا به قران و حدیث اکتفا میشود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تلاش پاسخ دهندگان سایت بر این است که پاسخ ها هم جنبه های نقلی (آیات و روایات) را لحاظ کند و هم جنبه های عقلی را. چرا که بر این باوریم که عقل قطعی و نقل هر دو دو بالی هستند که در مجموع دین را تشکیل می دهند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیه18سوره توبه مساجد به دست مسلمانان ساخته شود که زکات میدهند و... آیا کسانی که مسجدالنبی را ساختند از این جنس افراد بودند چون فیلم ساختش را چندبار از تلویزیون پخش کرده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سازندگان مسجد باید مسلمان باشند نمیدانم در مسجد النبی این مسأله رعایت شده یا نه
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجید گچ کار طهرانی
کلمه شریفه غیر «غیراولوالاربه...»که از استثنائات حجاب حساب میشود راتوضیح بفرمائید.باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اربة ) در اصل از ماده (ارب ) (بر وزن عرب ) - چنانکه راغب در مفردات مى گوید - به معنى شدت احتیاج است که انسان براى بر طرف ساختن آن چاره جوئى مى کند،گاهى نیز به معنى حاجت بطور مطلق استعمال مى شود.و منظور از (اولى الاربة من الرجال )در اینجا کسانى هستند که میل جنسى دارند و نیاز به همسر بنابراین ((غیر اولى الاربة )) کسانى را شامل مى شود که این تمایل در آنها نیست.در اینکه منظور از این عنوان چه کسانى است ؟در میان مفسران گفتگو است:بعضى آن را به معنى پیر مردانى دانسته اند که شهوت جنسى در آنها خاموش شده است،مانند(القواعد من النساء).(زنانى که از سر حد ازدواج بیرون رفته اند و از این نظر بازنشسته شده اند).بعضى دیگر آن را به مردان (خصى ) (خواجه ).و بعضى دیگر به (خنثى ) که آلت رجولیت مطلقا ندارد تفسیر کرده اند.اما آنچه بیش از همه مى توان روى آن تکیه کرد و در چند حدیث معتبر از امام باقر (علیه السلام ) و امام صادق (علیه السلام ) نقل شده این است که منظور از این تعبیر مردان ابلهى است که به هیچ وجه احساس جنسى ندارند، و معمولا از آنها در کارهاى ساده و خدمتکارى استفاده مى کنند، تعبیر به (التابعین ) نیز همین معنى را تقویت مى کند.ما از آنجا که این وصف یعنى عدم احساس میل جنسى درباره گروهى از پیران صادق است بعید نیست که مفهوم آیه را توسعه دهیم و این دسته از پیر مردان نیز در معنى آیه داخل باشند.در حدیثى از امام کاظم (علیه السلام ) نیز روى این گروه از پیر مردان تکیه شده است.ولى به هر حال مفهوم آیه این نیست که این دسته از مردان همانند محارمند، قدر مسلم این است که پوشیدن سر یا کمى از دست و مانند آن در برابر این گروه واجب نیست .
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.