baran
مگه فقط نباید فقط بر خدا سجده کرد؟
چرا خود خدا به فرشتگان در قران می فرماید بر انسان سجده کنید؟
مقام و هدف سجده در هنگام افرینش انسان چیست؟
شیطان بر غیر خدا سجده نکرد و در عین حال از فرمان خدا سرپیچی کرد !!!!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سجده یک فعل است که بسته به قصد و نیت می تواند جهت دار و معنی دار بشود. در حقیقت هیچ سجده ای برای غیر خدا نیست اما می تواند این سجده در ظاهر در مقابل یک سنگ (ماند کعبه) یا یک انسان (مانند حضرت آدم) باشد. این خدا است که معلوم می کند در برابر چه چیزی سجده کنیم ولی در همه ایم موارد مفقصود اصلی خدا است.
هر کسی از فرمان خدا سرپیچی کند کافر است می خواهد هزاران سال هم عبادت کند.
خدا عبادتی را می خواهد که از دستور او باشد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احسان
چرا زنان کفار بعد از جمگ که به اسارت گرفته میشه به مسلمان حلال میشود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مالک حقیقی خداوند متعال بعد از اسارت حکم به جدایی آنها از زنان قبلی شان کرده است و لذا به عنوان کنیز به خدمت مسلمین در می آیند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم السادات تقی زاده
باسلام
چرا زنان در دورانی که عذر شرعی دارند نباید قران بخوانند.؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قرآن دارای قداست است و اصولا عبادات چنین ویژگی دارد لذا باید از هرگونه ناپاکی برکنار باشد. دوران عادات ماهانه نوعی آلودگی است از جهاتی مانند جنابت است و لذا در این دوران زنان نباید نماز خوانده و روزه بگیرند و البته قرآن خواندن غیر از سوره های سجده دار بر ایشان حرام نیست بلکه مکروه است.
البته در جبران این عبادات مستحب است زن در وقت عبادت در جایگاه نماز خود نشسته و ذکر بگوید. همچنین بچه دار شدن مدام دوران عادات ماهانه بسیار کوتاه میکند
1)
احمدی فقیه : سلام و درود
پاسخ مناسبی داده نشده است. با این پاسخ شان و منزلت زنان را زیر سوال برده اید.
2)
: شما میدونید یک زن در دوران قاعدگی چه دردی متحمل میشود؟ پروردگار یکتا مهربانترازآنست که به خاطر این موضوع زن را ناپاک بداند.به نظرم یکی از چند دلیل نماز نخواندن و قرآن نخواندن اینست که زن بسیار بی حوصله عصبی و دچار درد شدید میشود به طوری که فقط باید استراحت کند 2 روز اول.وقتی کسی مدام به شرایط بدش فکر میکند چگونه توانایی تدبر در قرآن دارد.البته این یکی از دلایل این قضیه است ولی مطمنا جوابی که مدیر محترم دادند درست نیست و شان زن پایین می آید.
شاه آبادی (داور) : انسانی که در جنگ تیر خورده و بدنش مجروح است و درد بسیاری تحمل می کند، آیا می شود گفت چون در حال تحمل رنج است پس خونش پاک است؟
قطعاً احکام الهی حکمت های گوناگونی دارد که مراعات حالات جسمی یک زن نیز در آن وجود دارد ولی این به معنای انکار اثرات معنوی آن حالات خاص مانند جنابت و قاعدگی نیست.
شأن زن نیز با این امور پایین نمی آید. زنی که در شرایط مختلف به تکلیف الهی عمل می کند شأن انسانی خود را حفظ کرده ومعیار شأن، تقوای الهی است نه این امور.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیرحسین
باسلام
ایا میشود<<یوم الفتح>>رادرایه 29 سوره سجده رابه روزقیام حضرت مهدی تفسیرکرد؟
واینکه اساسا درقران ارتباطی بین فتح وپیروزی با قیام موعود وجود دارد ؟
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
ه فتح به معناى فصل و حل بر آنها صادق است، یکى فصل بین مردم در روز قیامت است، که در باره آن فرمود:" إِنَّ رَبَّکَ هُوَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ" و دوم، چشاندن عذاب نزدیکتر، و یا انتقام از مجرمین در دنیا است، که معناى فتح بر آن نیز صادق است، و لذا بعضى «2» از مفسرین فتح را به روز قیامت تفسیر کردهاند.
و بنا بر این، معناى کلام کفار که گفتهاند:" این فتح چه وقت است اگر راست مىگویید؟ همان مطلبى است که مکرر در قرآن از ایشان حکایت شده، که گفتهاند:" مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ- این وعده چه وقت است اگر راست مىگویید؟"
البته آیات مربوط به قایمت گاه بر ظهور حضرت مهدی (عج) نیز منطبق می شود.
علامه طباطبایی (ره) احتمال داده اند که این آیه مربوط به روز فصل قضای پیامبر با امت خود باشد. توضیح آنکه:
" وَ لِکُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ" این آیه شریفه از قضایى الهى خبر مىدهد که به دو قضاء تقسیم مىشود: یکى اینکه هر امتى از امتها رسولى دارد، که حامل رسالت و پیامهاى خداى تعالى به سوى ایشان است، و مامور است آن پیامها را به آنان ابلاغ نماید. و قضاء دوم این است که وقتى پیامبر هر امتى به سوى آن امت آمد و رسالت الهى را به آنان ابلاغ نمود، قهرا اختلاف راه انداخته گروهى تصدیقش و گروه دیگر تکذیبش کردند در آن زمان خداى تعالى بین آنان قضاء به حق و عدل.
مىراند، بدون اینکه به آنان ستم روا بدارد. این آن معنایى است که از آیه شریفه با کمک سیاق و زمینه گفتار استفاده مىشود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
شیما لیگی
با سلام روایات تفسیری در باره شان نزول رو چطور می توانم در المیزان ببینم به طور کامل و جستجو کنم ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
معمولا علامه طباطبایی بعد از هر قسمت از آیات در انتها بحثی با نام بحث روایی دارند که روایات مرتبط را در آنجا ذکر میکنند. در این مورد تفسیر مجمع البیان نیز شأن نزول ها را ذکر کرده است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صغری رعنای
ملک یوم الدین درست یا مالک یوم الدین بیشتر توضیح بدهید بامنابع ممنون تحقیق استاد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این باره دو قرائت وجود دارد و به گفته مراجع تقلید هر یک از آنها در نماز خوانده شود اشکالی ایجاد نمی کند
در این باره میتوانیدبه تفسیر سوره حمد المیزان و جلد اول تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
موسوی
آیه22سورهانبیادرباره چه موضوعی است وچگونه برای اثبات این موضوع استدلال کرده است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آیه شریفه مورد بحث هم آلهه غیر از خدا در آسمان و زمین را به این معنى نفى مىکند نه به معنى تعدد واجب الوجود و هستى بخش را، چون احدى قائل به تعدد او نیست، و مراد از اینکه فرمود: اگر در آسمان و زمین غیر خدا إله دیگرى بود، این است که الوهیت غیر خدا متعلق به آسمان و زمین باشد، نه اینکه در آسمان و زمین منزل گرفته باشند، و بنا بر این آیه مورد بحث مانند آیه" وَ هُوَ الَّذِی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَ فِی الْأَرْضِ إِلهٌ" «1» خواهد بود.
و اما بیان حجتى که آیه آورده حاصلش این است که: اگر فرض شود که براى عالم آلهه متعددى باشد، ناچار باید این چند اله با یکدیگر اختلاف ذاتى، و تباین حقیقى داشته باشند، و گر نه چند اله نمىشدند، و تباین در حقیقت و ذات مستلزم آن است که در تدبیر هم با یکدگر متباین و مختلف باشند، و همین که پاى اختلاف در تدبیر به میان بیاید، تدبیر هر یک تدبیر دیگرى را فاسد مىکند، و آسمان و زمین رو به تباهى مىگذارند، و چون مىبینیم نظام جارى در عالم نظامى است واحد، که همه اجزاى آن یکدیگر را در رسیدن به هدف خود یارى مىدهند، و با رسیدن اجزاى دیگر به هدفهاى خود سازگارند، مىفهمیم که پس براى عالم غیر از یک اله نیست، و همین هم مدعاى ما است.
ممکن است در اینجا این سؤال را بکنى که: در اثبات فساد در عالم همین بس که ما مىبینیم بسیارى از اسباب را که با یکدگر تزاحم دارند، و بسیارى از علل را که جلو تاثیر یکدیگر را مىگیرند، و مگر تفاسد چگونه مىشود؟.
در جواب مىگوییم تفاسد دو علت که در تحت تدبیر دو مدبر باشند، غیر تفاسد دو علتى است که در تحت یک تدبیر باشند که مدبر واحد علتى را با علتى دیگر از کار بیندازد و یا اثر آن را محدود کند و تزاحم عللى که در نظام عالم دیده مىشود از این قبیل است، براى اینکه علل و اسباب که این نظام عام عالمى را ترسیم مىکنند، با همه اختلافى که دارند تمانع و تزاحمشان با یکدیگر طورى نیست که یکدیگر را باطل کنند و از اثر و فعالیت ساقط سازند به این معنا که با تزاحم خود بعضى از قوانین عمومى و کلى حاکم بر نظام عالم را بشکنند و در نتیجه با وجود اجتماع شرایط و ارتفاع موانع مع ذلک از مورد خود تخلف کنند به خلاف تمانع دو علت که در تحت تدبیر دو مدبر باشند اگر فرض شوند با تزاحم خود قوانین عمومى و کلى حاکم بر نظام عالم را مىشکنند و با وجود اجتماع شرایط و ارتفاع موانع نمىگذارند علتها اثر خود را بکنند آن وقت است که تخلف معلول از علت امرى عادى مىشود بلکه اصولا در چنین
__________________________________________________
(1) او کسى است که هم در آسمان اله است، و هم در زمین. سوره زخرف، آیه 84.
فرضى دیگر نظامى عام و عالمى نمىماند، بلکه حال دو سبب که با هم مختلف و متنازعند (و تحت یک مدبر باشند) در تنازع و اختلاف، حال دو کفه ترازو را خواهند داشت که هر یک بالا رود آن دیگرى پائین مىآید در عین اینکه در تحصیل غرض صاحب خود متحدند و در سنجیدن کالاى او متفق.
باز ممکن است بگویى ما مىبینیم که آثار علم و شعور در جهان نمودار است یعنى نظام جارى در عالم به بانگ بلند از مدبرى با شعور و با علم خبر مىدهد و وقتى چنین باشد چه مانعى دارد که ما براى عالم چند اله فرض کنیم که همگى امور عالم را تدبیر کنند تدبیر از روى تعقل و فکر و با موافقت یکدیگر یعنى همگى قرار گذاشته باشند که به خاطر حفظ مصلحت با یکدیگر مخالفت نکنند و از تدبیر یکدیگر ممانعت به عمل نیاورند؟.
در جواب مىگوییم چنین فرضى غیر معقول است براى اینکه معناى تدبیر تعقلى و تدبیر از روى فکر در خود ما آدمیان این است که ما افعالى که صادر مىکنیم بر مقتضاى قوانین عقلى که حافظ تلائم اجزاى فعل با یکدیگر و سوق دادن فعل به سوى هدف آن است تطبیق دهیم و این قوانین عقلى همه از حقایق خارجى گرفته شده یعنى از نظامى که در موجودات برقرار است گرفته شده در نتیجه افعال تعقلى ما یعنى افعال عقلپسند ما تابع قوانین عقلى است و قوانین عقلى ما تابع نظام عالم خارج است و لیکن پروردگار مدبر عالم چنین نیست بلکه نظام خارجى همان فعل او است نه اینکه او هم مانند ما از نظام عالم براى قوانین خود الگو گرفته باشد چون محال است که فعل او تابع قوانین عقلى باشد در حالى که فعلش متبوع آن قوانین است. پس چگونه تصور شود که خدایان مفروض به خاطر مصالح عالم وحدت نظر و عمل پیدا کنند چون گفتیم مصالح تابع فعل خدا است نه متبوع آن (دقت فرمایید).
این بود تقریر و توضیح حجتى که آیه مورد بحث بر توحید اقامه کرده و این حجتى است برهانى مرکب از مقدماتى یقینى که دلالت مىکند بر اینکه تدبیر عام عالمى با همه تدابیر خصوصى که در آن است از یک مبدأ صادر شده و اختلافى در آن نیست. و لیکن مفسرین آن را طورى تقریر کردهاند که حجت بر نفى تعدد صانع شود، تازه در همین تقریر هم اختلاف کردهاند و چه بسا بعضى از ایشان مقدماتى بر آن اضافه کردهاند که از منطوق آیه خارج است و آن قدر بحث را پیرامون آن دنبال کردهاند که بعضى از ایشان گفتهاند: آیه شریفه حجتى است اقناعى و غیر برهانى که تنها عوام الناس را قانع مىکند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
تفسیر کلمه الا در آیه 109 سوره شعرا
وما اسئلکم علیه من اجر ان اجری الا علی رب العالمین
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تفسیر خاصی ندارد. اجر رسالت من تنها بر عهده خداوند است و از شما مردمچیزی نمیخواهم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهمن ریز
آدرس دو آیه از آیه های حجاب
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
1- یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً (احزاب/59)
2- وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون (نور/31)
1)
شایگانی : از نشانی 2 ایه حجاب ممنونم. ولی احتمالا تعداد ایات در زمینه حجاب بیشتر است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مژده کمالی
آیاتیکه موضوع حجاب در آنها ذکر شده است و میزان پوشش خانمها لطفا ذکر شود؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
1- وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون (نور/31)
2- یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما (احزاب/59)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.