محمد
سلام در تفسیر برهان سوره قیامه در مورد تفسیر ایه (خفقه و خفقتان)امام فرمودند نمیدانم منظور از نمیدانم چه بوده مگر میشود مطلبی را امام معصوم نداند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در آن زمان ظاهراً این مطلب رایج بوده که معیار ابطال وضو خفقه چرت زدن) است. لذا از امام می پرسیدند که چرت زدن مبطل وضو هست یا نه. ظاهراً در آنجا منظور این است که من کاری به این اصطلاحات شما ندارم. من معیار اصلی برای ابطال وضو را بیان می کنم.
همان طور که در روایت دیگری آمده است:
ر روایت زراره سئوال میکند که یابن رسول الله! آیا خفقه و خفقتان مبطل وضو است یا مبطل وضو نیست, خفقه به معنای چرت زدن است؟ امام صادق(علیه السلام) نوم را معنی میکند و میفرماید (قد تنام العین و السمع و لاتنام القلب), گاهی چشم و گوش میخوابد,اما قلب نمیخوابد, (فاذا نامت العین و السمع والقلب), در اینجا نوم محقق شده
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه مهدوی مقدم
سلام و سپاس از توجه و پاسخگویی شما به سوالات
می خواستم بدانم که چگونه می توانم سولات دیگر جزء30 را تهیه کنم مانند آنچه اکنون در سایت تحت عنوان سولات از سوره مبارکه انفطار تا سوره مبارکه نباء است را دریافت نمایم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این موارد را در بخش تماس با ما مطرح کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد دهقان
مقدمات ضروری جهت شروع بحث تدبر عملی در قرآن چیست؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
دو مطلب را باید مورد توجه قرار دهید:
1- انس با قرآن به گونه ای که تمام قرآن برای شما آشنا باشد؛ البته نمی گویم که حافظ قرآن باشید بلکه با انس دائم و همیشگی با قرآن، با آن آشنا باشید.
2- صفای باطن و طهارت روح و ذهن و جان آدمی است.
هر کدام از ایندو دارای توضیح و شرح و بسط است که به صورت اجمال برای شما بیان شد.
البته دقت نمایید که باید اراده محکم داشته باشید و توفیق تدبر عملی را نیز از خداوند طلب نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی شریف رضویان
1. جرا المیزان کفار و مشرکین را مترادف هم می داند؟
2. آیا مسلمانانی که فقط روی حساب اعتقادی آبا و اجدادی معاد را اذعان و نه باور دارند کافر و یا مشرک به حساب نمی آیند و یا مخاطب آیه 3 سوره قرار نمی گیرند؟
3. چرا عالم جزا که به فرمایش علامه و احتجاج و استدلالی که می نمایند ، به نظر می رسد آنقدر ها هم برای ما بدیهی نیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. مخاطبین قرآن منکر وجود خدا نبودند بلکه برای خداوند شریک قائل بودند لذا کافر و مشرک در قرآن به ک معنا است
2. هر کسی باید اعتقادات خود را با دلیل به دست آرد. البته لازم نیست همه مباحث فلسف را بلد باشند بلکه توجه به استدلال های فطری به گونه ای که موجب یقین شود کافی است
3. انسان با تدبر در عالم و حکیانه بودن آن و عدم امکان رسیدن هر کسی به جای اعمالش در مدت کوتاه عمر می یابد که باید عالمی دیگر برای جزا کامل باشد وگرنه حکمتی در کار نخواهدبود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ali mousavi
سلام
آیه 13 از سوره سجده (البته بدون پرانتزهای مفسران) خدا میفرماید:
واگر میخواستیم به هر انسانی هدایت لازمش را میدادیم ولی سخن و وعده ام حق است که دوزخ را از جن و انس همگی پر کنم.
لطفا خود اصل سخن خدا را برایم شرح دهید.
چون اعتقاد دارم پرانتزها تفکر ناقص انسانها میباشند.
متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یعنی اگر میخواستیم به هر انسانی بدون آنکه خودش بخواهد و اختیار کند هدایت میدادیم
اما سخن خدا بر این است که تنها هدایت را بر اساس اختیار انسان ها اعطا میکند و بر این اساس حتما برخی این هدایت را نمیپذیرند و لذا گمراه میشوند و به جهنم میروند
کلمه الهی یعنی سنت او که بر هدایت اختیاری انساها قرار کرفته و مقتضای چنینی سنتی آن است که جهنمی برای مشرکان و کفار وجود داشته باشد
بپس به خاطر این سنت همه انسان ها هدایت نمیشوند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بنده ی خدا
چرا خداوند دست ندارد (ممکنه دست داشته باشه ) شاید یه جور دستی دارد ولی بادست همه فرق می منه اگه خدا عرش نداره چرا چرا تو قران میگه عرش دارم
خواهشا پاسخ را به طور کامل لف کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند متعال از هر گونه ماده ای منزه است و هیچ گونه جسمی ندارد
دست خداوند کنایه از قدرت اوست
هر موجود مادی محدود است و اساسا ماده مساوی محدودیت است و خداوند هیچ محدودیتی از هیچ جهتی مانند زمان و مکان و ... ندارد
عرش نیز یکی از مخلوقات خداوند است. چه کسی گفته عرش وجود ندارد؟؟ پس این همه آیات الهی درباره عرش چیست؟؟
1)
گچ کار طهرانی : قران برای انسانی نازل شده که دنیایش را هواس پنجگانه تایید مینماید. وتعریف خدافراتر از حواس اوست لذا خدا ازتعاریفی استفاده کرده است که تقریب به ذهن انسان خاکی ومحدود الدرک باشد مانند مبحث بهشت وجهنم و ...تاصفات خود ازین قاعده تبعیت میکند حتی قبل ازین دنیا اینکه ادمی ابتدا روح بود وذره به اوداده شد وسپس درعالم صلب ورحم بوده برای درک ادمی ثقیل است درحالیکه امری معقول است نه فراعقلی.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
میخواهم همسری از طبقه ای بالا تر از خودمان بگیرم و 3سال از من بزرگتراست.
پدرممخالف است.من با همسرم همه چیز را تمام کردیم.چه کنم؟بابایم بدون شناخت کافی حاضر به آمدن به خواستگاری نیست.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ازدواج با همسر بزرگتر ملاحظات خاص خود را دارد که باید به تفصیل بحث شود و با شرایط هر کسی بررسی شود
صرف مخالفت پدرتان نمیتواند دلیل بر بی منطقی استدلال ایشان باشد
1)
گچ کار طهرانی : کفویت بین همسران شاید مهمترین شرط ازدواج است زیرا تاریخ انبیاء تاحضرت خاتم علیه السلام وائمه صلواةا.. دلالت براین صفت دارد
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سعید رستمی
من با قران استخاره گرفتموایه 60 سوره انعام بالا آمده بنظر شما چیه خوبه؟لطفا کمکم کنین
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنده استخاره بلد نیستم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه علمدار
سلام. با توجه به این امر که پیامبران الهی مصون از گناه وخطا هستند ، موضوع حضرت یونس که قوم خود را بی اذن خداوند ترک کرد و ... را توضیح دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کار ایشان ترک اولی بود. یعنی بهتر بود که در قوم خود میماند و آنها را ترک نمیکرد. اما گناه نبود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد سعید غلامپور
1-به چه علت بایستی بکفارجنگید تا جزیه دریافت کنیم ( ایه 29توبه )
2- چرادرقران که کلام خداست درایه 30سوره توبه خداگفته خداوند بکشدش
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. در نگاه قرآن کریم هیچ حکومتی به غیر حکومت اسلام پذیرفته نیست و اهل کتاب تنها در صورتی که در ذایل حکومت اسللم باشند مجاز به زندگی هستند. حکومت اهل کتاب بر روی کره زمین نامشروع است
2. در بسیاری موارد چنین تعابیری وجود دارد و خداوند گوینده کلام را به طور فرضی تغییر میدهد و این از فنون فصاحت و بلاغت است
1)
: با توجه به آیات قبل که اشاره به غزوه حنین دارد. این حکم مربوط به کافران یا پیروان دیگر ادیان دارد که در محدوده حکومت اسلامی زندگی می کنند و از مزایای حکومت اسلامی بهره مند هستند و با توجه به عقاید خودشان در هیج یک از جنگهایی که برای حکومت اسلامی پیش میاد شرکت نمی کنند . به عبارتی دیگر مسلئه مسلمانان و حکومت یه رابطه دو طرفه هست مسلمانان پیغمبر و حکومتش را یاری میکنند و در عوض از مزایای حکومت هم بهره مند هستند اما غیر مسلمانان اید در عوض خدماتی که از حکومت اسلامی دریافت میکنند باید بهای آن را بپردازند .
در واقع این آیات اشاره ای به جنگ با غیر مسلمانانی که برا خودشان حکومتی دارند و متعرض مسلمین و حکومت اسلامی نمی شوند ندارد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.