سید مهدی بامرام
سلام
هر حقبه چند ساله
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
" لابِثِینَ فِیها أَحْقاباً" کلمه" أحقاب" به معناى زمانهاى بسیار و روزگاران طولانى است که آغاز و انجام آن مشخص نباشد.
و این کلمه جمع است و اما در اینکه مفردش چیست؟ آیا حقب- به ضمه اول و سکون دوم است- و یا حقب- به دو ضمه- است، اختلاف کردهاند، و حقب- به دو ضمه- در قرآن کریم آمده، مىفرماید:" أَوْ أَمْضِیَ حُقُباً" «2». بعضى «3» هم گفتهاند: مفردش" حقب"- به فتح اول و سکون دوم- است، و واحد" حقب" هم" حقبه"- به کسر اول و سکون دوم- است.
راغب گفته: حق این است که حقبه به معناى مدت نامعلومى از زمان است «4».
بعضى «5» هم کلمه" حقب" را به هشتاد و یا هشتاد و چند سال تحدید کردهاند.
و بعضى «6» دیگر اضافه کردهاند که: هر سال از این حقب سیصد و شصت روز و هر روزش برابر هزار سال است. و از بعضى «7» دیگر نقل شده که گفتهاند: حقب به معناى چهل سال است. و از بعضى «8» دیگر آمده که گفتهاند: هفتاد سال است. و أقوالى دیگر در معناى حقب گفتهاند، اما از خود قرآن کریم دلیلى بر هیچ یک از این تحدیدها وارد نشده، علم لغت هم چیزى در این باب نگفته.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عمید
ترین دشمنان اهل ایمان از دیدگاه قرآن چه کسانی می باشند
1- منافقان
2- کفار
3- یهودیان و مشرکان
4- مسیحیان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منافقان و یهودیان
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فهیمه سراوانی
سلام خسته نباشید برخی از اهل تسنع در مورد ایه 14 سوره فاطر معتقدند: بنابر این آیات که آیه 13 و 14 فاطر هستند آیا شیعیان که غیر از خدا را می خوانند و حاجاتشان را از او می طلبند مصداق مشرکین هستند. چرا که همه قدرت از آن خداست و باید فقط از او خواست. و خود خداوند هم فرمود ادعونی استجب لکم . یعنی از من بخواهید نه از دیگران.
میشه در این مورد جواب دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
خود خداوند در جاهای مختلف قرآن به واسطه قرار دادن برای نزدیکی به خدا و گرفتن حوائج اشاره کرده است:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (35مائده)
اى کسانى که ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید؛ و به او [توسل و] تقرب جویید؛ و در راهش جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.
أُولئِکَ الَّذینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الْوَسیلَةَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ یَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّکَ کانَ مَحْذُوراً (اسراء57)
آن کسانى را که ایشان مىخوانند [خود] به سوى پروردگارشان تقرب مىجویند [تا بدانند] کدام یک از آنها [به او] نزدیکترند، و به رحمت وى امیدوارند، و از عذابش مىترسند، چرا که عذاب پروردگارت همواره در خور پرهیز است.
همچنین در داستان حضرت یوسف در انتها برادران یوسف برای طلب مغفرت از خدا از پدرشان درخواست گردند برای آنها از خداا طلب مغفرت کند
قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کُنَّا خاطِئینَ (یوسف97)
گفتند: «اى پدر، براى گناهان ما آمرزش خواه که ما خطاکار بودیم.»
و موارد بسیار دیگر که هیچ یک به معنای شزریک قرار دادن برای خدا نیست
مانند داستان بنی اسرائیل که دارای تابوتی بودند که در آن سکینه ای از سوی خدا بود
وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فیهِ سَکینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ بَقِیَّةٌ مِمَّا تَرَکَ آلُ مُوسى وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکَةُ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ (بقره248)
و پیامبرشان بدیشان گفت: «در حقیقت، نشانه پادشاهى او این است که آن صندوقِ [عهد] که در آن آرامش خاطرى از جانب پروردگارتان، و بازماندهاى از آنچه خاندان موسى و خاندان هارون [در آن] بر جاى نهادهاند - در حالى که فرشتگان آن را حمل مىکنند - به سوى شما خواهد آمد. مسلما اگر مؤمن باشید، براى شما در این [رویداد] نشانهاى است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
الهام
منظورازعمل صالح که اینهمه درقران تکرارشده چیست چگونه ماشامل این ایات شویم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عمل صالح دو رکن دارد:
1. حسن فعلی: یعنی کاری که خود خوب است و مصداقش در دین آمده است. کارهای واجب در صدر اعمال صالح هستند و پس از آن اعمال مستحب عمل صالح هستند.
2. حسن فاعلی: یعنی فاعل و انجام دهنده عمل نیز باید دارای ویژگی هایی باشد. شرط اصلی ایمان و اخلاص فاعل است. هر چه ایمان و اخلاص بالاتر رود عمل ارزش بیشتری پیدا میکند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
منا هدی
درآیه 83سوره نحل منظور از نعمت اله چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ظاهراً همان نعمت هایی منظور است که در آیه های قبلی اشاره شده است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی مقدم
با سلام چرا در قرآن کریم اینقدر زیاد به نماز تاکید کرده است؟(دلیل تاکید زیاد قرآن بر نماز)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
همه هدف دین هدایت انسان ها است و هدایت به معنای قرب به خدوند است
قرب به خداوند نیز رکن اصلی آن عبادت است و در میان رکن آنها نماز است
لذا نماز رکن دین است
1)
علمدار : ارتباط یک فرایند دوسویه است. پروردگار عالم از طریق بزرگترین معجزه ی پیامبر اسلام یعنی قرآن یک سر این ارتباط را برقرار کرده و با ما مخلوقات خودش صحبت کرده . اما فرآیند ارتباط زمانی کامل است که از سوی ما نیز این امر محقق شود. نماز پل ارتباطی میان ما و خداوند است . تاکید در ادای نماز در آیات قرآن که کلام خداست نشانگر محبت ذات باریتعالی به ماست که دوست دارد به او روی آورده و بخوانیمش. و همانگونه که هم نشینی با خوبان و بزرگان موجب ارتقای ما میشود خواندن نماز که ارتباط با عظمت مطلق است میتواند ما را رشد دهد.
2)
علمدار : نماز پل ارتباطی بنده با خداست . خداوند بندگانش را دوست دارد و آمدن 124هزار پیامبر جهت هدایت مردم نمایانگر علاقه ی خداوند به بنی بشر است که او را رها نکرده و جهت سعادت ما پیامبران راهنما آمده اند . اما آخرین پیامبر معجزه ی قرآن را به انسانها هدیه کرد که کلام خداوند است و خداوند از این طریق بشر را لایق آن دانست که تنها نماند . اما هر ارتباطی دو سویه مفید و کارآمد است . در این میان ما انسانها نیز باید پل ارتباطی خودمان را با پروردگار تکمیل کنیم و در این میان نماز بهترین پل ارتباطی ما با خالقمان است. و چون خداوند بهترین ها را برایمان میخواهد بهترین کلام را در این ارتباط مشخص کرده که همان شیوه ادا کردن نماز است .بطور خلاصه ما با نماز خودمان را به خدا وصل میکنیم که این اتصال نوید بخش هدایت و رستگاری ماست انشاءا...
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسی مستر
سوره اعلی آیه 17 به چه موردی اشار دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اینکه آخرت بهتر و پایدارتر از دنیا است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجاد جافر
دین اسلام دین صلح و آرامش است و حکم به جهاد و جنگ و صلح از جمله احکامی است که باید از طرف خداوند یا ولی معصوم او یا وصی معصوم او به مسلمانان ابلاغ شود. خداوند منان در آیه 109 سوره مبارکه بقره می فرماید:
وَدَّ کَثیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إیمانِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ
بسیاری از اهل کتاب پس از آنکه حقانیت ( اسلام ) بر آنها روشن شد به خاطر حسد برخاسته از وجودشان ، دوست دارند که شما را پس از ایمانتان به کفر بازگردانند. پس ( اگر ستمی از آنها به شما رسید ) در گذرید ( و مدارا کنید ) ( فعلا از ستیز با آنها ) درگذرید آنها را عفو کنید و گذشت نمایید تا خداوند فرمان خودش ( فرمان جهاد ) را بفرستد که او بر هر چیز قادر است .
همچنین طبق آیه 119 سوره مبارکه بقره که خداوند با تمامی عالم اتمام حجت کرده و آیه ای فصل الخطاب است در این آیه میفرماید :
إِنَّا أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً وَ لا تُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ الْجَحیمِ
یعنی : به یقین ما تو را به حق و راستی ، مژده دهنده و بیم رسان فرستادیم ، و تو هرگز ( پس از ابلاغ رسالت و اتمام حجت( مسئول آنها که دوزخی می شوند نیستی.
همچنین خداوند فقط دین اسلام را به عنوان دین حق پذیرفته و کسانی که بعد از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به غیر از دین اسلام دین دیگری داشته باشند کافر و دوزخی هستند و شیطان پرست محسوب می شوند. شیطان پرستی مگر چیست؟ آیا حتما برای شیطان پرست شدن باید به ابلیس لعین سجده کرد یا او را عبادت کرد؟ هرگز اینگونه نیست همانطور که ایمان به خداوند درجه دارد و برای مومنین هشت بهشت خداوند آماده کرده برای شیطان پرستی هم درجات مختلفی وجود دارد و برایشان خداوند هفت طبقه جهنم آماده ساخته. همانطور که فرق است بین سلمان فارسی این صحابه بزرگ و بی همتا با یک مسلمان معمولی همین فرق هم هست بین(( مرلین منسون )) رهبر شیطان پرستان دنیا با یک کافر که پیامبر عظیم الشان اسلام را قبول ندارد.درجات پاداش و عذاب افراد مثال زده شده در بالا متفاوت است.پس در واقع کسی که تسلیم خداوند نیست و تسلین قانون نظام هستی نیست و در برابر خداوند و پیامبرانش و 14 معصوم قد علم میکند و به دشمنی بر میخیزد از شیطان تبعیت کرده و درجه ای از شیطان پرستی را با خود به یدک میکشد. بنابراین تمامی اهل کتاب و غیر شیعیان شیطان پرستند اما تا زمانی که حکم الهی مبنی بر جهاد با آنان از طرف خداوند نرسیده و تا زمانی که امام زمان ظهور نکرده نباید به جهاد بر خاسته تا حکم الهی توسط آقا صاحب الزمان به تمامی عالم ابلاغ شود .
یا علی مدد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به فتوای همه مراجع جهاد دفاع با کفار واجب است
جهاد ابتدایی با کفار نیز بنا به فتوای برخی مراجع می تواند با حکم ولی فقیه صورت گیرد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سحر ثابت
سوره اعلی ایه 17 به کدامیک از موارد زیر اشاره دارد
1.کسی که میداند خداوند نیکوکاران را دوست دارد
2.کسی ک میداند خداوند راهش روشن وآینده اش بهتر از گذشته است
3.کسی ک میداند خداوند درکمین ستمگران است
4.کسیکه ب عهد خود وفا نمیکند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شاید گزینه 2
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیر
سلام
من چند وقته بعد از یه سری مساعل دیگه وظعیت ارومی ندارم و بدنم چیزهای خاصی را حس می کند. اول فکر می کردم دچار توهمات شدم تا این که بعد از چند ماه به من حملات زیادی شد از طرف جنیان (یا هر چیز دیگری) که شب ها مخصوصا ساعاتی قبل از اذان صبح اوج می گیرد. این حملات اکثریت در خواب هستن و یا در حالت خواب و بیداری که عوارض فیزیکی از طرف فشار آمده است.
من در هندوستان دانشجو 21 ساله هستم . روحانی مسجد شیعه اینجا کمکی نتوانست به من بکند چون علمش را نداشت.
در ضمن من چند ماهه دارم در این موضوع تحقیق می کنم ولی به نتیجه خاصی نرسیدم. باچند دعا نویس معتبر در ایران هم صحبت کردم که انها بهم گفتن که برای من دعای شر نوشته شده(دو نفر از فامیل های ما دعا نویس هستن که رابطه ی خوبی نداریم) ولی کاری یا دعایی برای دفاع به کسی ندادم برایم.
لازم به ذکر است من کارهای غیر شرعی نمی کنم ولی نمازم را زیاد به موقع یا جا می اندازم. من یه انسان ساده و از خانواده معمولی و مسلمان (شیعه) هستم.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سوال خود را با حجت الاسام جاودان در میان بگذارید:
javedan.ir
1)
بالیده : سلام اگه سوره جن و چهار قل و آیه الکرسی را مرتب بخونن موثر است انشاالله خدا کمکتون بکنه
2)
: جمله درست:
ان شاءالله
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.