همتاف
سوره اعلی ایه 17 به کدامیک از موارد زیر اشاره دارد
1.کسی که میداند خداوند نیکوکاران را دوست دارد
2.کسی ک میداند خداوند راهش روشن وآینده اش بهتر از گذشته است
3.کسی ک میداند خداوند درکمین ستمگران است
4.کسیکه ب عهد خود وفا نمیکند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شاید 2
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ریحانه حسن پور
با سلام
چرا تمام امامان از اعراب بودند؟
آیا مردم دیگر در دیگر سرزمین ها بی نیاز بودند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مگر امامان که عرب بودند فقط امام اعراب بودند؟!
ثانیاً اگر از هر نژادی بودند این اشکال پیش می آمد!
ثالثاً بسیاری ویژگی ها از طریق خود منتقل می شود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی اصغر
این سوال راخیلی وقته مطرح کردم اماجوابی داده نشده
درتفسیرآقای ابوالفضل بهرام پورآمده حضرت رسول (ص)فرموده:هرکس آیة الکرسی رابعدازهرنمازواجب بخواندخداقبض روح اوراشخصا"به عهده می گیرد واومانندکسی خواهدبود که همراه پیامبران جهادکرده وشهیدشده است.
این جمله که خداقبض روح اوراشخصا"به عهده می گیرد به چه معناست؟مگردرتمام مواردحتی قبض روح پیامبران این کاربه عهده حضرت عزراعیل(ع)نیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حضرت صادق علیه السّلام در پاسخ فرمودند: خداوند تبارک و تعالی برای ملک الموت یاران و مددکارانی گماشته است که آنها ارواح را قبض میکنند. مانند صاحب الشُّرطَة (یعنی رئیس پلیس) که برای او یاران و کمک کارانی از افراد انسان قرار داده شده است، و آن رئیس پلیس آن اعوان و یاران خود را در پیشآمدها برای انجام اموری که بعهده دارند میفرستد. بنابراین تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ، وَ یَتَوَفَّاهُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ مِنَ الْمَلَائِکَةِ مَعَ مَا یَقْبِضُ هُوَ، وَ یَتَوَفَّاهَا اللَهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْ مَلَکِ الْمَوْتِ.
«فرشتگان رحمت و غضب، قبض روح مؤمنین و ظالمین را میکنند یعنی روح آنها را به نزد خود میگیرند و جذب میکنند، و ملک الموت روح آنها را بواسطۀ آن فرشتگان میگیرد و به نزد خود جذب میکند با روح آن افرادی را که خودش بلاواسطه میگرفته و به خود جذب مینموده است، و خداوند عزّوجلّ آن ارواح را بواسطۀ ملک الموت میگیرد و جذب مینماید.» [141]
از این روایت استفاده میشود که روح بعضی را ملک الموت بدون واسطۀ فرشتگان جزئیّه میگیرد و خودش بنفسه متصدّی و مباشر قبض روح آنان میگردد.
در روایت دیگری آمده:
إنَّمَا یَکْفِیکَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَهَ هُوَ الْمُحْیِی الْمُمِیتُ، وَ أَنَّهُ یَتَوَفَّی الانْفُسَ عَلَی یَدَیْ مَنْ یَشَآءُ مِنْ خَلْقِهِ مِنْ مَلَائِکَتِهِ وَ غَیْرِهِمْ.
برای تو ای مرد همین قدر کافی است که بدانی: ذات مقدّس
حضرت پروردگار زنده کننده و میراننده است، و اوست که قبض ارواح میکند بر دست هر کدام از بندگان و مخلوقات خود که بخواهد، خواه آنها از طائفۀ فرشتگان باشند یا از غیر فرشتگان.
این جمله دو احتمال دارد:
احتمال اوّل آنکه لفظ غَیْرِهِمْ عطف بر ملائکه باشد، و ظاهر کلام نیز این را اقتضا میکند. یعنی خداوند قبض روح را بدست بعضی از مخلوقات خود که از صنف ملائکه نیستند نیز میکند.
آن مخلوقات موجوداتی هستند از ملائکه بالاتر حتّی از حضرت ملک الموت برتر و شریفتر و گرامیتر؛ و آنها را در منطق قرآن عالین گویند.
احتمال دوّم آنستکه لفظ غَیْرِهِم عطف بر مَنْ یَشَآءُ بوده باشد. و در این صورت حاصل معنی چنین میشود که: خداوند عزّوجلّ قبض روح میکند توسّط هر کس از مخلوقات خود که بخواهد از ملائکه، و قبض روح میکند بدون توسّط ملائکه.
در این صورت ممکن است مراد از غیر ملائکه، وجود مقدّس خود خدا بوده باشد؛ گرچه مرجع این معنی همان عالین است که خداوند توسّط آنها قبض ارواح میفرماید. چون عالین افرادی هستند که فانی در ذات الهی شده و متحقّق به اسماءِ کلّیّۀ الهیّه گردیده، بنابراین حقّاً میتوان فعل آنها را عین فعل خدا دانست و از قبض ارواح توسّط آنان به قبض ارواح توسّط خدا تعبیر نمود
از اینجا میتوان یک مطلب مهمّ را استنتاج کرد، و آن اینستکه افراد مؤمن دارای درجات مختلفند؛ آنها که ایمانشان ضعیف است، ملائکهای که قبض روح آنها را مینمایند از فرشتگان ضعیف هستند که فقط در هنگام نزع روح میتوانند برآن مؤمن غلبه کنند و او را قبض کنند و ببرند.
و افرادیکه ایمانشان قویتر است، دیگر آن ملائکۀ ضعیف قدرت بر قبض روح آنان را ندارند و ملائکۀ قویتر لازم است تا بتوانند بر ارواح آنان غالب آمده و آنها را بربایند.
و همچنین بر هر دسته از مؤمنین، هر چه ایمانشان قویتر گردد و روحشان عالیتر شود، ملائکۀ قویتری بر آنها غلبه و حکومت میکنند، تا ایمان مؤمن به سرحدّی برسد که دیگر ملائکۀ جزئیّه قدرت بر قبض روح او را نداشته باشند. در اینجا خود حضرت عزرائیل که از فرشتگان مقرّب است قبض روح میکند و بدون واسطۀ فرشتگان جزئیّه متصدّی ربودن ارواح آنها میگردد.
و آن درجه از مؤمنینی که به مقام مُخلَصین رسیده باشند، بدست ذات مقدّس خود پروردگار عزّوجلّ قبض روح آنها صورتمیگیرد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فریده محسنی
سلام.
من ساکن کرج هستم. برای کاردانی (2سال) آبیک قزوین قبول شدم . مشخص هم نبود که من چند روز در هفته دانشگاه می رفتم. مثلا برنامه 3 روز بود اما پیش می اومد که کمتر یا بیشتر هم می رفتم. نمازهای ظهر و عصر من اونجا بودم. همه ی نمازهامو هم شکسته خوندم.
می خواستم ببینم که اشتباه بوده و من باید دوباره قضاشو بجا بیارم؟
یا درست بوده و نیازی به ادای مجدد نیست؟
مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستند.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
نماز شما شکسته بوده و درست خوانده اید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی اصغر
آیامامسلمانان که به خدااعتقادداریم اماتمام فرامین خدارا انجام نمیدهیم مشرک نیستیم وآیابرای شرک نورزیدن همین اعتقادکافیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هر کسی که گناه می کند دچار شرک خفی است.
اما مومن به شمار می آید. آنچه بخشوده نمی شود شرک آشکار است
البته مومنین باید با تقوا در مراتب توحید پیش روند و تمامی مراتب شرک را از خود بزدایند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید مجید راستگو
جناب آقای شاه آبادی با سلام لطفا در مورد تلفظ صحیح دو کلمه ءاعجمی و أعجمی راهنمایی بفرمایید. آیا کلمه اول به صورت آعجمی تلفظ می شود یا صورت دیگری دارد؟ متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
هر دو یک جور خوانده می شوند: اعجمی
اما کلمه ءاعجمی تشکیل شده از دو کلمه است: أ+اعجمی که در موقع خواندن الف اعجمی خوانده نمی شود و فقط همزه سوال خوانده می شود
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
از منظر قرآن کدام گزینه از صفات زیانکاران می باشد؟
کسانیکه پیمان خدا را پس از آن که محکم بستند_میشکنند
کسانیکه پیوندهایی که دستور داده برقرار سازند_قطع می کنند
کسانیکه در زمین فساد می کنند
همه موارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : گزینه اول هست
1)
: سلام
شما فرمودین گزینه 1درست است امادر ایه 27 سوره بقره همه هرسه گزینه را جز زیان کاران میداند
2)
: با سلام
شما در این تست فرمودین گزینه یک درست است امادر ایه 27 سوره بقره هر سه مورد جز زیانکاران معرفی شده اند
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
موضوع کدامیک از آیات زیر قیامت نمی باشد؟
طه 102
طه 112
انبیاء 18
قصص 73
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : انبیاء 18
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رحیم عیاری
آ یه 18 سوره انبیا ء به چه چیزی دلا لت دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : پیروزی حق و شکست باطل
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
صاحب نفس پاک کیست و چگونه صاحب نفس پاک شویم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نفس پاک یا همان نفس زکیه نفسی است که از همه آلودگی های معنوی پاک شده و هیچ ناپاگی معنوی در آن نیست مانند حسد، شرک، کفر، اخلاق رذیله و... و البته چنین شخصی حتکاً اعمالش نیز پاک است و گناه نمی کند
راه آن نیز ایمان، آموختن دین و عمل به آن است که راه اصلی آن نیز تقوا است
این نیز با تقید به احکام شرعی آغاز می شود و سپس به تطهیر قلب از صفات زذیله ادامه می یابد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.