محمد الف
سوره اعلی آیه 17 به چه موردی اشاره دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آخرت بهتر و پایدارتر از دنیا است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا
در کدام سوره قران نسبت به صله رحم تاکید شده و ایه مربوط به آن نوشته شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در مجمع البیان در ذیل آیه: "و اتقوا الله الذى تسائلون به و الارحام"، از امام باقر (علیه السلام) روایت آورده که فرمود: معناى تقواى از ارحام این است که از قطع رحم بپرهیزید. [1]
بناى این تفسیر بر قرائت ارحام به فتحه میم است تا مفعول"اتقوا" در تقدیر باشد.
و در کافى و نیز در تفسیر عیاشى آمده: که منظور از ارحام، ارحام مردم است که خداى عز و جل امر به صله آن فرموده و آنقدر مورد اهمیت و اهتمامش قرار داده که در ردیف خودش آورده است که فرموده: "از خدا بترسید و از ارحام...".
اینکه امام (علیه السلام) فرمود: "مگر نمىبینى..."بیان وجه تعظیم ارحام است و منظور از اینکه فرمود: در ردیف خود قرارش داده، این است که همانطور که گفتیم فرموده: "از خدا بترسید و از ارحام". و در تفسیر الدر المنثور است که عبدبن حمید از عکرمة روایت کرده که ذیل جمله:" الذى تسائلون به و الارحام"گفته است: ابن عباس گفت: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در معناى این جمله فرمود: خداى تعالى امر مىکند به اینکه: صله رحم کنید و صله رحم، هم زندگى دنیاى شما را طولانىتر مىکند، هم در آخرت برایتان بهتر است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
هانیه کوثری
چرا در قران کریم خداوند داستان قوم بنی اسرائیل تکرار نموده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یکی از مهمترین دلایل آن این است که داستان قوم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در بسیاری امور با آنها مشابه است و برای درس گرفتن نکات بسیاری دارد
مانند داستان ارتداد بنی اسرائیل پس از رفتن موسی نبی به طور
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهارک شهنی زاده
چرا سوره توبه بسم الله ندارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این باره اقوال گوناگونی است
مشهور این است که چون ابتدای این سوره برای اعلام برائت از مشرکین نازل شده با صفات رحمانیه الهی تناسب ندارد لذا بسم الله ندارد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دیدن فیلم هایی که مرد خود را شکل زن کرده گناه داد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر موجب تحریک شهوت یا ایجاد مفسده بشود اشکال دارد
در غیر این صورت برخی فقها اجازه داده اند
دراین باره به سایت مرجع خود رجوع کنید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نماز واجب تر است یا روزه ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هر دو واجب هستند و ترک هر دو عذاب الهی دارد
البته نماز ستون دین است و ترک آن عذاب سخت تری دارد
تارک نماز نزدیک به کفر است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه احمدی فر
در ایه ی 76سوره ی مبارکه ی نسا می فرماید:
در تفسیر استاد بهرامپور
(...فقتلوااولیاالشیطان...
پس یاران شیطان را هرکجا دیدید ازبین ببرید
آیا طبق این ایه باید در حال حاضر شیطان پرستان را بکشیم وباانها مقابله کنیم یا مفهوم این ایه شامل زمان ما نمی شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
با همه کفار باید مقابله کرد چه شیطان پرست په غیر آن
ابتدا با رساندن حقیقت دین به آنها تا مستضعف نباشند
اگر نپذیرفتند باید با آنها جنگید
البته در حکومت اسلامی نظر حاکم اسلامی باید اجرا شود
ممکن است امور دیگری اولویت داشته باشد و فعلاً زمان جنگ نباشد تشخیص این امر با حاککم اسلامی است
در حکومت اسلامی نیز همه تابع قوانین هستند
1)
جافر : دین اسلام دین صلح و آرامش است و حکم به جهاد و جنگ و صلح از جمله احکامی است که باید از طرف خداوند یا ولی معصوم او یا وصی معصوم او به مسلمانان ابلاغ شود. خداوند منان در آیه 109 سوره مبارکه بقره می فرماید:
وَدَّ کَثیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إیمانِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ
بسیاری از اهل کتاب پس از آنکه حقانیت ( اسلام ) بر آنها روشن شد به خاطر حسد برخاسته از وجودشان ، دوست دارند که شما را پس از ایمانتان به کفر بازگردانند. پس ( اگر ستمی از آنها به شما رسید ) در گذرید ( و مدارا کنید ) ( فعلا از ستیز با آنها ) درگذرید آنها را عفو کنید و گذشت نمایید تا خداوند فرمان خودش ( فرمان جهاد ) را بفرستد که او بر هر چیز قادر است .
همچنین طبق آیه 119 سوره مبارکه بقره که خداوند با تمامی عالم اتمام حجت کرده و آیه ای فصل الخطاب است در این آیه میفرماید :
إِنَّا أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً وَ لا تُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ الْجَحیمِ
یعنی : به یقین ما تو را به حق و راستی ، مژده دهنده و بیم رسان فرستادیم ، و تو هرگز ( پس از ابلاغ رسالت و اتمام حجت( مسئول آنها که دوزخی می شوند نیستی.
همچنین خداوند فقط دین اسلام را به عنوان دین حق پذیرفته و کسانی که بعد از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به غیر از دین اسلام دین دیگری داشته باشند کافر و دوزخی هستند و شیطان پرست محسوب می شوند. شیطان پرستی مگر چیست؟ آیا حتما برای شیطان پرست شدن باید به ابلیس لعین سجده کرد یا او را عبادت کرد؟ هرگز اینگونه نیست همانطور که ایمان به خداوند درجه دارد و برای مومنین هشت بهشت خداوند آماده کرده برای شیطان پرستی هم درجات مختلفی وجود دارد و برایشان خداوند هفت طبقه جهنم آماده ساخته. همانطور که فرق است بین سلمان فارسی این صحابه بزرگ و بی همتا با یک مسلمان معمولی همین فرق هم هست بین(( مرلین منسون )) رهبر شیطان پرستان دنیا با یک کافر که پیامبر عظیم الشان اسلام را قبول ندارد.درجات پاداش و عذاب افراد مثال زده شده در بالا متفاوت است.پس در واقع کسی که تسلیم خداوند نیست و تسلین قانون نظام هستی نیست و در برابر خداوند و پیامبرانش و 14 معصوم قد علم میکند و به دشمنی بر میخیزد از شیطان تبعیت کرده و درجه ای از شیطان پرستی را با خود به یدک میکشد. بنابراین تمامی اهل کتاب و غیر شیعیان شیطان پرستند اما تا زمانی که حکم الهی مبنی بر جهاد با آنان از طرف خداوند نرسیده و تا زمانی که امام زمان ظهور نکرده نباید به جهاد بر خواسته تا حکم الهی توسط آقا صاحب الزمان به تمامی عالم ابلاغ شود .
یا علی مدد
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ahmad haddad
با عرض قبولی طاعات و عبادات
مگر نه اینکه ایام و روزشمار سال قمری هر کدام در یک روز خاصی اتفاق می افتد؟مثلا روز عاشورا در تمامی سال تنها در یک تاریخ خاص روزشمار میشود یا شب قدر که تنها در یک شب اتفاق می افتد؟پس چرا در عربستان و سایر کشورها تقویم روزهای سال قمری یک روز جلوتر از کشور ماست؟حال اینکه این تقویم بایستی در تمامی سال در یک تاریخ مشخص رخ دهد؟بدیهی است با این حال دوگانگی در تقویم قمری رخ می دهد و غیر منطقی است که مثلا ما ایرانیها شب قدر و روز عاشورای خود را داشته باشیم و سایر کشورها نیز روزشمار خود را در سال قمری داشته باشند.ضمن تشکر ، لطفا مرا راهنمایی نمایید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
وقتی ایران یکشنبه است آن سوی کره زمین هنوز شنبه است و این امر طبیعی است
روزها قمری نیز به همین گونه اند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
دریا رستمی
باسلام-آیا باید مسلمانان در هر زمان یهودی ستیز باشند؟مگر نه اینکه اسلام دین صلح وصفا وآرامش ومداراست ودرپذیرش آن هم اجباری نیست وطبق استنتاج از آیه 82 سوره مائده هر کس علم ،عبادت و اخلاق داشته باشد برای سعادت مند بودن کافیست ونه صرف مسلمان بودن(حتی اگر مذهبی دیگر غیر از کفر داشته باشد.)
و باز طبق این آیه والبته در زمان پیغمبر یهودیان به کافران نزدیک تر بودند ونه این که کافر باشند پس آیا سرزمین کفر با سرزمین یهود یکیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
پس از پیامبری پیامبر اکر صلی الله علیه و آله ادیان قبلی نسخ شده و کسی نمی تواند به دینیهود یا مسیحی باشد و از او پذیرفته نیست.
مگر آنکه مستضعف باشد و حقاننیت دین اسلام به او نرسیده باشد
در اصطلاح قرآن کریم کافر دو گونه است کسی که اساساً خدا و پیامران را قبول ندارد و کسی که یک یا چند پیامبر را قبول ندارد
اهل کتاب نیز کافر هستند
از میان اهل کتاب بنا به نص قرآن یهودیان بیشترین دشمنی را با مسلمین دارند هر چند در بین آن ها نیز افراد مستضعف و ناآگاه پیدا می شود
اما همواره یهودیان در حد توان خود علیه مسلمین توطئه کرده اند
لذا مسلمانان همیشه باید نسبت به آنها با دیده تردید و عدم اطمینان نگاه گنند و بنا به نص قرآن نباید آنها را به دوستی بگیرند
آن آیاتی که اشاره کردید مربوط به یهودیان و مسیحیان قبل اسلام و انهایی است که حقانیت اسلام به آنها نرسیده است
سرزمینکفر همه سرزمین غیر اسلام را شامل می شود
1)
جافر : در تکمیل فرمایش داور محترم من باید بگم که :
اولا: در هیچ جای قرآن نیست که در پذیرش دین اجباری نیست!!!
در آیه 256 سوره بقره خداوند میفرماید: لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ. اما آیا این آیه به این معنی است که در پذیرش دین اجباری نیست!!!! ابدا معنی این آیه این نیست. معنای صحیح این است : در دین اجباری نیست. خوب یعنی چه در دین اجباری نیست؟ چه تفاوتی با در پذیرش دین اجباری نیست دارد؟ دوستان توجه کنید با یک مثال همه چیز مشخص میشود: وقتی که به ما میگن : فقط در ماه رمضان روزه واجب هست یعنی چی؟ یعنی این که در غیر ماه رمضان روزه واجب نیست. خوب توجه کنید شرط وجوب روزه چیست؟ شرط این است : وارد شدن در ماه رمضان. با حلول ماه مبارک رمضان روزه واجب میشود و با حلول ماه شوال وجوب روزه به پایان رسیده چون رمضان تمام شده. پس شرط وجوب روزه وارد شدن در رمضان است. در آیه 256 سوره بقره خداوند میفرماید: لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ یعنی در دین اجباری نیست. یعنی ابتدا باید وارد دین بشوی تا متوجه بشوی که در درون دین چیزی به نام اجبار وجود ندارد. معنای لا اکراه فی الدین یعنی : در داخل دین چیزی به نام اجبار وجود ندارد و همه چیز بر مبنای شان واقعی انسان تبیین و تعیین شده و این کلید گم شده انسانهاست که یادشان رفته خداوند بعد از خلقت انسان به خودش تبریک گفت و فرمود: فتبارک الله احسن الخالقین. اگر معنای این بخش از آیهی مبارکه این بود که در دین هیچ اجباری نیست و مردم آزاد و مجازند که هر اعتقادی داشته باشند و هر کاری دلشان میخواهد انجام دهند، دیگر خداوند متعال نه تنها پیامبر، کتاب و احکامی ارسال و انزال نمینمود، بلکه بهشت و جهنمی نیز نمیآفرید و آن وقت تازه این سؤال مطرح میشد که اصلاً نتیجهی این آفرینش و سفر به دنیا و گذر از آن چیست؟ پس چه فرقی بین عالم و جاهل، مؤمن و کافر، ظالم و مظلوم و ... وجود دارد و مگر خداوند حکیم انسان را بیهوده آفریده و یله رها کرده است و مگر عادل نیست [العیاذ بالله]. وانگهی مگر میشود که انسان در باور یا انجام عملی آزاد و مجاز باشد، اما در نهایت محاکمه گردد که چرا چنین کردی و چرا چنان نکردی؟ پس با رجوع به «عقل» و هم چنین آیات قرآن کریم و احکام و بشارتها و انذارها و احکام و حدودی که باید در دنیا اجرا شود و جزا و عقابی که در آخرت داده میشود، معلوم میگردد که منظور از آیه، اعطای چنین آزادی و مجوز ارتکاب به هر عملی نیست.
دوما: خدواند در آیه 85 سوره آل عمران می فرماید: وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ.
یعنی: و هر کس جز اسلام ( و تسلیم در برابر فرمان حق ، ) آیین و دینی برای خود انتخاب کند ، از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت ، از زیانکاران است.
پس واضح و آشکار است که تنها دین پذیرفته شده در قیامت دین مبین اسلام است.
یا علی مدد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
mohammad zareei
آیه 285 سوره بقره کدام اصول از اصول اعتقادی سگانه را بیان می کند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ایمان به خدا، ملائکه، پیامبران، کتب آسمانی
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.