پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهمان
آیاتی که در آن ها کلمه ویل است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بقره 79؛ ابراهیم 2، فصلت 6، جاثیه 7، مرسلات 15، 19، 24، 28، 34، 37، 40، 45، 47، 49، مطففین 10، همزه 1، طه 61، قصص 80، انبیا 14، 46، 97، یس 52، صافات 30، قلم 31، احقاف 7، مائده 31، فرقان 28، هود 72، کهف 49.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سحر نصیریزاده
باسلام دررابطه با ایه 6 سوره بروج کلمه علیها چه مهنای دراین ایه دارد سوال رواز استاد بهرام پور داشتم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
ضمیر «ها» به اخدود بر می گردد. یعنی بر لبه اخدود (گودال، خندق) نشسته بودند و سوخته شدن مومنان را نظاره می کردند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نازیلا قاسمپوز
با عرض سلام. چه غذاهایی حلال و طیب هستند.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
پاکی و طهارت دارای مراتب گوناگون است.
حداقل طهارت آن غذایی است که از جهت شرعی حلال باشد. یعنی از راه حلال یهیه شده باشد و خود غذا نیز حرام نباشد. خوردنی هایی حرام هستند در رساله توضیح المسائل ذکر شده اند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی
چرا با اینکه خدا همیشه مسلمانان را به برادری واتحاد توصیه میکنه و مخالف تفرق مسلمانانه وبرای کسی که باعث تفرق مسلمانان میشه عذاب دردناک را وعده داده ولی بین مسلمین همیشه جنگ ،تفرقه،فتنه،و هرچیز بجز اتحاد وجود داره؟
آیا مسیرمان درسته یا تو بیراهه سیر میکنیم؟
چرا همییشه بجای بخشش ،جبهه میگیریم؟
چرا صفات خوب پیامبر (ص)وائمه(ع) را الگو خودمان قرار نمیدهیم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : متاسفانه به توصیه قرآن مبنی بر وحدت حول قرآن و عترت و دسوتی و رحمت میان خودمان و وحدت در برابر کافران عمل نمیکنیم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی
چرا در فقه شیعه فقط خمس بر دارایی های نقدی تعلق می گیرد در حالی که دز قران بیشتر بر زکات تاکید شده است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در فقه شیعه به تفصیل درباره زکات و موارد آن بحث شده است. می توانید به کتب مفصل فقهی مانند لمعه مراجعه کنید.
البته غالب آیاتی که در آنها لفظ زمات به کار رفته منحصر در زکات واجب فقهی نیست و انفاق های مستحب را در بر می گیرد. آیه ای که به زکات واجب فقهی اشاره دارد آیه زیر است:
إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمینَ وَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبیلِ فَریضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ (60توبه

صدقات، تنها به تهیدستان و بینوایان و متصدیّان [گردآورى و پخش‏] آن، و کسانى که دلشان به دست آورده مى‏شود، و در [راه آزادى‏] بردگان، و وامداران، و در راه خدا، و به در راه مانده، اختصاص دارد. [این‏] به عنوان فریضه از جانب خداست، و خدا داناى حکیم است.
در این آیه از زکات واجب فقهی به صدقات تعبیر شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ناصر مقدسی
سلام علیکم ایا میتوان از طریق سایت شما به استادان راه یافت و برنامه های جهت عمل کرفت
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
برای مباحث اخلاقی و حرکت در مسیر خدا اساتیدی وجود دارند. می توانید به سایت آیت الله سید محمدمحسن طهرانی مراجعه کنید و مباحث و آثار ایشان و پدرشان را مطالعه کنید و سخنرانی های ایشان را گوش کنید.
motaghin.com
همچنین می توانید به استاد جاودان مراجعه کنید و از طریق حضوری در مسجد ایشان واقع در چهارراه سیروس، کوچه شهید بالاگر و یا جلسات شب های جمعه ایشان در مدرسه سادات موسوی واقع در خیابان 17 شهریور شرکت کنید.
سایت :.javedan.ir
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیرحسین
سلام میخواستم بپرسم برطبق ایات قران که اب در زمان حضرت نوح به بالاترین نقطه خشکی رسیده و همچنین برفرض مثال تابالای کوه اورست ایا حیوانات وادم های داخل کشتی اکسیژن کم نیاوردن؟؟؟!!!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
وقتی آب فروکش کرد کشتی بر روی بلندی (کوه جودی) قرار گرفت. پس نیاز نیست که آن بلندی، بلندترین نقطه روی زمین بوده باشد.
وَ قیلَ یا أَرْضُ ابْلَعی‏ ماءَکِ وَ یا سَماءُ أَقْلِعی‏ وَ غیضَ الْماءُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِیِّ وَ قیلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمینَ (هود، 44)
و گفته شد: «اى زمین ! آب خود را فرو بر، و اى آسمان، [از باران‏] خوددارى کن.»و آب فرو کاست و فرمان گزارده شده و [کشتى‏] بر جودى قرار گرفت.» و گفته شد: «مرگ بر قوم ستمکار.»
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
منصور
با سلام
لطفاً حجاب کامل زن در برابر نامحرم را توضیح بدهید (حتی الامکان با ذکر آیات و احادیث)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بنا به فتوای مراجع تقلید، لازم است زن در برابر مرد نامحرم تمام بدن و موهای خود را جز گردی صورت و دست ها از انگشت ها تا مچ بپوشاند.
در این باره ایات و روایات زیادی وجود دارد به عنوان نمونه:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (نور،31)
و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش‏] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن‏] بى‏نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده‏اند، آشکار نکنند؛ و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین‏] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد. اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن‏] به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) قلخانی فرد : سلام علیکم
علاوه بر آیه 31 نور در سوره احزاب آیه 59 و 53 و همچنین سوره نور آیه 30 در مورد حجاب گفته اند:
«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیماً؛[احزاب/۵۳] و هنگامى که چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان [همسران پیامبر] مى‏خواهید از پشت پرده بخواهید این کار براى پاکى دلهاى شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسرى خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است.»
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹] اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»
«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛[نور/۳۰] به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه ‏تر است خداوند از آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است!»
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام.
خانم مومن و با ایمانی برای مشکلی که برای من پیش امده بود تفأل به قران کریم زد و ایه 37 تا 41 سوره نمل امد.
مشکل من در رابطه به ازدواجی بود که در راستای شکل گرفتن بهم خورده بود .ایا بدان معنی است که دوباره این مساله اتفاق میفتد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
از معنای تفأل و استخاره اطلاعی ندارم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا جدیدالاسلامی
علت نامگذاری سوره تغابن
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به دلیل وجود آیه 9 این سوره:
یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذلِکَ یَوْمُ التَّغابُنِ وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ یَعْمَلْ صالِحاً یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئاتِهِ وَ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (9)
روزى که شما را براى روز گردآورى، گردمى‏آورد، آن [روز]، روز حسرت [خوردن‏] است، و هر کس به خدا ایمان آورده، و کار شایسته‏اى کرده باشد، بدیهایش را از او بسترد، و او را در بهشتهایى که از زیر [درختان‏] آن جویبارها روان است درآورد. در آنجا بمانند. این است همان کامیابى بزرگ.

چرا که انسان ها از اینکه فرصت رسیدن به بهشت و درجات عالی آن را از دست داده اند حسرت می خورند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) قلخانی فرد : سوره تغابن به معنی پشیمانی ،مغبون کردن . یکی از نام های قیامت است . ماخذ نام گذاری آیه ی ۹ سوره است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>