پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
محمد نیک روان
1- حدیثی را شنیده ام اما می خواستم بدانم این حدیث مستند می باشد یا خیر ؟
از امام معصوم روایت شده پیامبر در تفسیر این آیه به حضرت علی (ع) فرمودند : یا علی انت ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ.
لطفا اگر چنین حدیثی وجود دارد ودرست می باشد سند ومدرک ان را هم ذکر کنید .
با تشکر
حسین عالمی (داور) : با سلام
برای حدیث مورد نظر شما با کمی اختلاف در متن دو منبع گرانبهای حدیثی یافته شد که به خدمتتان عرضه می شود :

بحارالأنوار 2 21 باب 8- ثواب الهدایة و التعلیم و فضلهما و فضل العلماء و ذم إضلال الناس ..... ص :
59- شی، [تفسیر العیاشی‏] عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِهِ تَعَالَى الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ کِتَابُ عَلِیٍّ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ قَالَ الْمُتَّقُونَ شِیعَتُنَا الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ وَ مِمَّا عَلَّمْنَاهُمْ یَبُثُّون‏
بحارالأنوار 35 402 باب 20- أنه نزل فیه صلوات الله علیه الذکر و النور و الهدى و التقى فی القرآن ....
18- فس، [تفسیر القمی‏] أَبِی عَنْ یَحْیَى بْنِ أَبِی عِمْرَانَ عَنْ یُونُسَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِهِ تَعَالَى ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ قَالَ الْکِتَابُ عَلِیٌّ لَا شَکَّ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ قَالَ ع تِبْیَانٌ لِشِیعَتِنَا
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : سلام، ترجمه حدیث ها ار هم بذارید؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
1- در سوره حمد آیه 5 فقط خدارا می پرستیم وفقط ازخدا کمک می خواهیم ؟
این کمک خواستن در چه امری است ؟ کمک خواستن در پرستش است یا در امور زندگی ؟
ووسیله این کمک خواستن چیست ؟ وانسان با چه وسیله یا وسایلی باید از خدا کمک بخواهد؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
استعانت در این آیه قید ندارد یعنی در تمام امور مربوط به دنیا و اخرت از " او " جل و اعلی یاری می جوییم .
راه و روش استعانت نیز در مباحث توحیدی قابل پیگیری است که در صورت لزوم آماده ادامه گفت و گو هستم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی شریف رضویان
1- چگونه می توان تدبر نمود اما در دام تفسیر به رای نیفتاد؟
اساساً آیا افرادی که علم تفسیر نمی دانند آیا با توجه به دانش و تجربه خود ح استنباط دارند و اگر پاسخ منفی است پس قران چگونه میتواند کتاب زندگی باشد؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
تفسیر علمی است که دارای اصول و قواعد محکمی است .
لغت عرب و شان نزول آیات و تاریخ اسلام و به تعبیر استاد علامه جوادی دانستن جو نزول ازجمله لوازم است .
قران زمانی کتاب زندگی است که در کنار عترت باشد. یعنی تفسیری از قران که مورد تایید ایمه است ." کتاب الله و عترتی".
تدبر ما از قران زمانی معتبر است که مطابق محکمات واصول قرانی و البته محکمات واصول روایی باشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد صادق تنها
با سلام،با توجه به اینکه (زوج) در ادبیات عرب به معنای جفت و دو نفر میباشد،منظور از (ازواج ثلاثه) که در سوره ی واقعه آمده چیست؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
در لغت عرب زوج خلاف فرد است و لذا به مجموعه های قرین هم زوج گفته می شود پس زوج به معنی دو نیست تا ترکیب "ازواج ثلاث" مثل "دایره مربع" جامع دو نقیض باشد .
البته در اکثر موارد زوج در ثانی استعمال شده اما موارد استعمال غیر از وضع لغت است .
در استعمال آیه کریمه مراد این است که انسان ها در قیامت به سه گروه کلی تقسیم می شوند .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیر دولت فر
چرا با اینکه خاک مکه مقدس ترین خاک است با این حال شیعیان روی خاک تربت امام حسین(ع) نماز می خوانند؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
اولا سوال شما مربوط به علم کلام است و جای آن در این وب سایت نیست.
ثانیا خاک مکه شرافت ذاتی ندارد و صرفا محل ابتلا و آزمایش مسلمانان است .
امیر المومنین در نهج البلاغه کعبه را که صد البته از مکه شریفتر است با تعبیری نزدیک به این که : "سنگهایی که نه نفعی می رسانند و نه ضرری را دفع می کنند " یاد کرده اند .
خطبه قاصعه را ملاحظه کنید .
ثالثا این امور جای قیاس و اندازه گیری ذهنی و بشری نیست . تعبد و انجام دستورات اهل بیت عصمت و طهارت شیعیان را به این عمل راهنمایی کرده است .
در صورت لزوم آماده ام در موضوع "تعبد در فروع " به بحث و گفت و گو ادامه دهم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد صادق تنها
وَ قالَ لِلَّذی ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْکُرْنی‏ عِنْدَ رَبِّکَ فَأَنْساهُ الشَّیْطانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنینَ
آیا حضرت یوسف که در همین سوره از مخلصین خوانده شده اند (بر اساس فیلم حضرت یوسف) آیا واقعاً خدا را فراموش کرد و چند سالی را به همین دلیل در زندان ماندند!!؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
در تفسیر آیات باید محکمات را همیشه کمک گرفت و به حل متشابهات پرداخت .
قرآن کریم ، یوسف صدیق را صراحتا مخلص با فتح لام میداند پس نسبت دادن هر گونه لغزش حتی در ظاهر بعضی از آیات کار صحیحی نیست .
علامه طباطبایی با تکیه بر مخلص بودن آن بزرگوار این شبهه و دیگر شبهات نظیر بی ادبی به پدر در زمان ملاقات با ایشان را رد می کنند .
علاوه بر این که آیه مذکور در ظاهر نیز صریح نیست و می توان ضمیر هاء در فانساه را به دوست نجات یافته یوسف پیامبر باز گرداند تا دامن او از این تهمت مبرا باشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد حسین
آیا بیان برداشت‏های فردی از قرآن صحیح است؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
برداشت فردی دو نوع است :
1- مخالف محکمات قرآنی و مجموعه روایات اسلامی رسیده از سوی عترت است.
2- مخالف محکمات قرآنی و مجموعه روایات اسلامی رسیده از سوی عترت نیست .
به طور قطع آنچه در تفسیر قرآن ملاک است عدم مخالفت است و صد البته خود قرآن انسان ها را به مطالعه قرآن و تدبر در آن دعوت کرده است .
ما باید برداشت هایمان را با عترت و کلمات نورانی آنان تطبیق دهیم تا به گرداب تفسیر به رای نیفتیم .
علم تفسیر و مقدمات لازم ان نیز از واجبات این راه است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) قلخانی فرد : سعید قلخانی فرد: سلام علیکم
بهره مندی از معارف قرآن تا حدودی، گرچه برای همگان ممکن است، امّا برای فهم قرآن - به عنوان منبع اساسی معرفت دینی - نیازمندیم که ابزارهای خاص آن را پیدا کنیم و حدود استفاده از هر یک از آنها و میزان تأثیر و اعتبار آنها را بدانیم.

مهم ترین ابزارهای فهم قرآن عبارت است از:
1. ادبیات و قواعد زبان شناختی؛ برای درک سخن هر گوینده و نقطه آغاز تفاهم، آگاهی از قواعد ابتدایی مربوط به زبان و لغت ضروری است. از این رو داشتن اطلاعات کافی و عمیق از ادبیات این زبان، از ضروریات است. در ادبیات نیز فهم معناشناسی واژه ها، آشنایی به علم صرف و نحو - که جایگاه ترکیبی کلمات را در ساختار جملات مشخص می سازد - و اطلاع از علم معانی بیان و بدیع - که در زیباسازی کلام حاوی قواعد مهمّی می باشند ـ بایسته است.
2. آشنا بودن به مضمون و سیاق خود قرآن؛ قرآن قراینی دارد که بعضی پیوسته و برخی ناپیوسته است و برای فهم مقصود هر گوینده، مناسب ترین شیوه آن است که سخنان گوناگون خود او را در کنار هم و مرتبط با هم بنگریم و این شیوه در ارزیابی و نتیجه گیری مفیداست.
3. سنت معصوم علیه السلام؛ از جمله شئون پیامبرصلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام تبیین مقاصد کتاب الهی است؛ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ».1 علامه طباطبایی درباره این آیه می نویسد: «آیه مبارکه، دلیل بر حجّیت سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در شرح آیات قرآن کریم است».2
سنّت و سخن معصوم علیه السلام در تفسیر و تبیین قرآن، تعلیم شیوه تفسیر به مردم، تبیین تأویل و تعلیم راه یابی به بطون قرآن، نقش اساسی دارد.
4. عقل و تفکر خلاق؛ مفسّر و کسی که می خواهد از قرآن استفاده کند، باید عقل فعّال و تفکّر خلاق داشته باشد تا بتواند از این ابزار، به طور صحیح و دقیق استفاده نماید.
5. جامع نگری؛ گفتنی است که دین، مجموعه عقاید و آموزه هایی را ارائه داده که این مجموعه، بایستی با هم سازگار باشد. ازاین رو در برداشت از قرآن، باید هر مفهوم قرآنی در مجموعه آموزه های دینی - که از منابع اصلی به دست آمده - نگریسته شود. فهم عمیق معانی قرآن، نیاز به تلاش علمی بسیار دارد؛ از این رو مفسرانی موفق بوده اند که کوله باری از سابقه علمی و تحقیقی بر دوش آنان بوده است.
برای آگاهی بیشتر در این زمینه به کتاب های علوم قرآنی، مانند کتاب های زیر مراجعه شود:
1. شناخت قرآن، کمال دزفولی.
2. روش بردشت از قرآن، سیدمحمد حسینی بهشتی.
3. علوم قرآنی، محمدباقر سعیدی روشن.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
میثم رحیمی
آیا در قرآن تحریف لفظی وجود دارد. مثل این که یک کلمه ملک یا مالک خوانده شود؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
دقت کنید که اگر در قرآن تحریف لفظی روی می داد، هیچ کدام از ائمه اطهار (علیه السلام) سکوت نمی کردند.
در ضمن در سوره حجر خداوند می فرمایند که «انّا نحن نزّلنا الذکر و انّا له لحافظون» که دلالت دارد که خداوند قرآن را ازهرگونه تحریفی (لفظی و معنایی) در تمام دورن ها محفوظ می دارد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 192
  • >
  • >>