● اثر ایمان به همراه اطاعت
در این آیه به جاى «یؤمنون» کلمه «یتبعون» بکار رفته، و این بهترین تعبیر است، زیرا ایمان به آیات خداى سبحان و ایمان آوردن به انبیاء و شرایع ایشان به اطاعت و تسلیم در برابر دستورات ایشان است، و تعبیر به «یتبعون» دلالت بر همین معنا مىکند و مىفهماند ایمان به معناى صرف اعتقاد فائدهاى ندارد، چون هر قدر هم شخص اعتقاد به حقانیت آیات و شرایع الهى داشته باشد مع ذلک وقتى اطاعت و تسلیم در کارش نباشد عملا حق بودن آن آیات را تکذیب کرده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج8، ص: 363 و 364 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : ایمان |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حقانیت دین اسلام
قوانین مجعوله در هیچ دین و هیچ قانون اجتماعى به تفصیل قوانین این شریعت نبوده و بمانند آن به جزئیات و دقائق امور نپرداخته است، دینى است که جمیع احکام و تکالیف شاقهاى که در سایر ادیان و مخصوصا در دین یهود و به دست احبار و ملایان ایشان رخنه پیدا کرده بود نسخ کرده و از بین برده، پس حد اعلا و کامل امور پنجگانه مذکور در آیه مورد بحث که عبارت بود از: 1- امر به معروف 2- نهى از منکر 3- تحلیل طیبات 4- تحریم خبائث 5- برداشتن تکالیف شاقه جعلى و غیر الهى، تنها و تنها در اسلام یافت مىشود، هر چند در سایر ادیان نمونهاى از هر یک آنها دیده مىشود.
و همین معنا صرفنظر از شهادت تورات و انجیل بر حقانیت اسلام، خود بهترین شاهد و روشنترین گواه بر صدق ادعاى آورنده آن است، بطورى که اگر بشارات و علائم آن جناب در تورات و انجیل هم نیامده بود، و آن دو کتاب شهادت صریحى بر نبوت وى نداشتند. همین کمال شریعتش در شهادت بر صدق ادعایش کافى بود، چون شریعت آن حضرت در حقیقت تکمیل شده همان شریعت موسى و عیسى (علیهما السّلام) است. حال باید از یهود و نصارا پرسید غرض از پیروى یک دین صحیح و اصولا انتظارى را که از یک شریعت حق مىتوان داشت چیست؟ آیا علامت صحیح بودن یک دین جز این است که برگشت تمامى احکام و قوانینش به یکى از امور پنجگانه بالا باشد و بخواهد با تفاصیل احکامش معروف را معروف و منکر را منکر دانسته طیبات را حلال و خبائث را حرام نموده و خرافات و عقائد ساختگى سودپرستان را لغو کند؟ اگر چنین است پس باید اعتراف کنند به اینکه شریعتى که متضمن حد اعلا و کامل این امور است همان مرحله کامل شریعت خود ایشان است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : از این بیان به خوبى ظاهر گردید که جملات «یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ ...» مجموعا توضیح مىدهد معناى آیاتى را که مىفرماید: قرآن تورات و انجیل را تصدیق دارد، مانند آیه «وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ کِتابَ اللَّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ» (بقره/101) و آیه «وَ لَمَّا جاءَهُمْ کِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْکافِرِینَ» (بقره/89) و مقصود از این دو آیه این است که وقتى رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) مبعوث شد و شریعت و کتابى آورد که شریعت و کتاب ایشان را تکمیل مىکرد به آن کافر شدند، با اینکه مىدانستند که این همان پیغمبرى است که در کتابهایشان پیشگویى شده، و انبیایشان به آمدنش بشارت دادهاند، هم چنان که از مسیح (علیه السّلام) نیز حکایت کرده که فرموده: «یا بَنِی إِسْرائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ» (صف/6).
و ما- ان شاء اللَّه- به زودى در باره بشارتهایى که در کتب مقدس یهود و نصارا است تا آنجا که میسور است بحث خواهیم کرد.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج8، ص: 365 و 366 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : اسلام |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پیروان پیامبر -
سيد مصطفي فاطمي کيا
پیروان پیامبر اسلام، از رحمت خاصّ الهى برخوردارند. «ساکتبها... الّذین یتّبعون الرّسول»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تغذیه -
سيد مصطفي فاطمي کيا
موضوع مصرف و تغذیه، مورد عنایت اسلام است. «یحلّ... یحرّم» (قبل از نزول قرآن، یهود ونصارا در دام خرافات وبرنامههاى طاقتفرسا و تحریم حلالها و بدعتگذارىها بودند که با ظهور اسلام، تمام آنها برداشته شد.)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : گیاه |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● امر به معروف -
سيد مصطفي فاطمي کيا
امر به معروف و نهى از منکر، در رأس برنامههاى بعثت پیامبران است. «یأمرهم بالمعروف ...»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : امر به معروف |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حلال و حرام -
سيد مصطفي فاطمي کيا
1- براى اصلاح جامعه، ابتدا باید امکانات حلال را فراهم کرد، سپس براى امور حرام، محدودیّت ایجاد نمود. («یحلّ»، قبل از «یحرّم» است).
2- حلالها و حرامهاى الهى، بر اساس فطرت است. «یحلّ لهم الطیّبات و یحرّم علیهم الخبائث» («طیّب»، به چیزى گفته مىشود که مطابق طبع انسان باشد)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : احکام |
موضوع اصلی : طیب و خبیث |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نور قرآن -
سيد مصطفي فاطمي کيا
1- قرآن، نورى است که دلها و اندیشهها را روشن مىکند و همواره قرین پیامبر صلى الله علیه وآله بود. «النّور الّذى اُنزل معه» (نبوّت پیامبر همراه قرآن از طرف خدا نازل شده است)
2- عامل رستگارى و فلاح، ایمان و حمایت از پیامبر و پیروى از قرآن است. «فالّذین آمنوا به واتّبعوا... اولئک هم المفلحون»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : تحدی |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● احترام -
سيد مصطفي فاطمي کيا
احترام و تکریم، باید همراه امداد و تعاون باشد. «عزّروه و نصروه» («عزّروه» از «تعزیر»، به معناى حمایت با شمشیر است ومراد کسانى هستند که پیامبر اسلام را در جبههها یارى مىکردند.)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : اخلاق خوب |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بشارت سایر پیامبران -
سيد مصطفي فاطمي کيا
پیامبران پیشین، به آمدن پیامبر اسلام بشارت دادهاند. «مکتوباً عندهم فى التوراة و الانجیل...»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ایمان به پیامبر -
سيد مصطفي فاطمي کيا
تنها ایمان به پیامبر صلى الله علیه وآله کافى نیست، حمایت هم لازم است.«عزّروه... نصروه»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تبیعت از پیامبر -
سيد مصطفي فاطمي کيا
قوا، زکات و ایمان ارزش دارد، امّا مهم، تبعیّت از پیامبر است. «للّذین یتّقون و یؤتون الزکاة و... یؤمنون الّذین یتّبعون»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : پیامبران |
گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.