از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
28) (وما انزلناعلی قومه من بعده من جند من السماء وماکنا منزلین ): (وما برای هلاک ساختن قوم او لشکری از آسمان نفرستادیم و نباید هم می فرستادیم ) [ نظرات / امتیازها ]
29) (ان کانت الا صیحه واحده فاذاهم خامدون ): (چون هلاکت آنها به چیزی بیش از یک صیحه نیازنداشت ،یک صیحه برخاست وهمه آنهادرجای خودخشک شدند)یعنی هلاکت این قوم برای خدا امری بسیار ناچیز و غیرقابل اعتنا بود و خدا بعد ازقتل آن مرد مؤمن ، قوم او را بدون هیچ عده و عده ای هلاک کرد و نیاز به لشکری ازملائکه نبود تا آنها را هلاک کند، همچنانکه در هلاکت هیچ یک از امتهای گذشته این کار را نکرد، بلکه فقط با یک صیحه آسمانی آنها در جای خود ساکت و خاموش شدند،یعنی بایک صیحه مردم آن قریه در محل خود خشک و بی حرکت شده ومردند. [ نظرات / امتیازها ]
  مرتضي عزتيان - برگزیده تفسیر نمونه
28) دیدیم که مردم شهر «انطاکیه» چگونه به مخالفت با پیامبران الهى قیام کردند اکنون ببینیم سر انجام کارشان چه شد؟
قرآن در این زمینه مى‏گوید: «ما بر قوم او بعد از (شهادت) وى هیچ لشکرى از آسمان نفرستادیم، و اصولا سنت ما چنین نیست که براى نابود ساختن این اقوام سرکش متوسل به این امور شویم» (وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ قَوْمِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ وَ ما کُنَّا مُنْزِلِینَ).
ما نیاز به این امور نداریم، تنها یک اشاره کافى است که همه آنها را خاموش سازیم و به دیار عدم بفرستیم و تمام زندگى آنها را در هم بکوبیم. [ نظرات / امتیازها ]
 » برگزیده تفسیر نمونه
29) سپس مى‏افزاید: «تنها یک صیحه آسمانى تحقق یافت، صیحه‏اى تکان دهنده و مرگبار، ناگهان همگى خاموش شدند»! (إِنْ کانَتْ إِلَّا صَیْحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ خامِدُونَ).
یک صیحه، آن هم در یک لحظه زود گذر، بیش نبود، فریادى بود که همه فریادها را خاموش کرد، و تکانى بود که همه را بى‏حرکت ساخت!
بسوزند چوب درختان بى‏بر سزا خود همین است مر بى‏برى را! [ نظرات / امتیازها ]
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
28) وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‌ قَوْمِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ وَ ما کُنَّا مُنْزِلِینَ «28»

بعد از آن عاقبت امر قوم را فرماید:

وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‌ قَوْمِهِ‌: و نازل نفرمودیم بر قوم حبیب، مِنْ بَعْدِهِ‌: بعد از کشته شدن حبیب، مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ: هیچ لشگرى از آسمان براى هلاک ایشان، وَ ما کُنَّا مُنْزِلِینَ‌: و نیستیم ما نازل کننده لشگر براى کافران، یعنى در حکمت و مصلحت صحیح نیست که براى هلاک اهل کفر و شرک لشگر فرستیم، چه کفار خوار و بى‌مقدارترند از آنکه براى آنها لشگر فرستاد، بلکه در حیطه قدرت ما مى‌باشند و نزول ملائکه در جنگ بدر براى تعظیم حضرت نبوى صلى اللّه علیه و آله بود. [ نظرات / امتیازها ]
29) إِنْ کانَتْ إِلاَّ صَیْحَةً واحِدَةً فَإِذا هم خامدون

إِنْ کانَتْ إِلَّا صَیْحَةً واحِدَةً: نبود عقوبت ایشان مگر یک فریاد کردن که آسانترین وجهى است از وجوه هلاک، و جبرئیل هر دو طرف شهر را بگرفت و صیحه زد. فَإِذا هُمْ خامِدُونَ‌: پس ناگاه ایشان مردگان بودند، یعنى به یک نعره جبرئیل به یکمرتبه خاموش شدند.
[ نظرات / امتیازها ]
 » اطیب البیان
28) وَ ما أَنزَلنا عَلی‌ قَومِه‌ِ مِن‌ بَعدِه‌ِ مِن‌ جُندٍ مِن‌َ السَّماءِ وَ ما کُنّا مُنزِلِین‌َ «28»

و ‌ما نازل‌ نکردیم‌ ‌بر‌ قوم‌ حبیب‌ نجّار‌-‌ رجلی‌ ‌که‌ ‌از‌ اقصی‌ المدینه‌ آمده‌‌-‌ ‌از‌ ‌بعد‌ ‌از‌ ‌او‌‌-‌ ‌یعنی‌ ‌بعد‌ ‌از‌ کشتن‌ ‌او‌ ‌ یا ‌ تکذیب‌ ‌او‌ ‌ یا ‌ تکذیب‌ رسل‌ ‌ یا ‌ اذیت‌ بآنها‌-‌ لشکری‌ ‌از‌ آسمان‌ و نیستیم‌ ‌ما انزال‌ کننده‌.

‌اینکه‌ آیه شریفه‌ ‌را‌ چند نحو تفسیر کردند: «1» اینکه‌ ملائکه‌ ‌را‌ ‌برای‌ هلاک‌ ‌آنها‌ نفرستادیم‌ و نمیفرستیم‌. «2» اینکه‌ وحی‌ ‌از‌ آسمان‌ بتوسّط ملائکه‌ ‌بر‌ انبیاء ‌برای‌ هدایت‌ ‌آنها‌ ‌پس‌ ‌از‌ کشتن‌ حبیب‌ نجّار و تکذیب‌ انبیاء نفرستادیم‌ و نخواهیم‌ فرستاد. «3» ملائکه‌ ‌را‌ بجای‌ انبیاء ‌بر‌ ‌آنها‌ نفرستادیم‌ و هرگز نمیفرستیم‌.
(توضیح‌ کلام‌) اینکه‌ خداوند بمقتضای‌ حکمت‌ و لطف‌ ‌برای‌ بندگانش‌ انبیاء ‌را‌ ارسال‌ میفرماید و دستورات‌ ‌به‌ توسط ملائکه‌ وحی‌ میفرستد و کتاب‌ نازل‌ میکند ‌تا‌ اینکه‌ حجّت‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ تمام‌ شود و راه‌ عذر ‌بر‌ ‌آنها‌ بسته‌ شود لکن‌ ‌پس‌ ‌از‌ آنکه‌ ‌از‌ قابلیّت‌ هدایت‌ افتادند و قساوت‌ و عناد ورزیدند و طغیان‌ و سرپیچی‌ کردند ‌آنها‌ ‌را‌ بخود وامیگذارد ‌تا‌ ‌هر‌ چه‌ بتوانند معصیت‌ و نافرمانی‌ کنند و ‌بر‌ عذاب‌ ‌خود‌ بیفزایند چنانچه‌ میفرماید فَذَرهُم‌ یَخُوضُوا وَ یَلعَبُوا حَتّی‌ یُلاقُوا یَومَهُم‌ُ الَّذِی‌ یُوعَدُون‌َ زخرف‌ آیه 83 معارج‌ آیه 42 ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌اگر‌ ‌در‌ نسل‌ ‌آنها‌ مؤمنی‌ پیدا میشود عذاب‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ نازل‌
نمیکند و ‌اگر‌ پیدا نمیشود ‌آنها‌ ‌را‌ بعذاب‌ هلاک‌ میفرماید و ‌اینکه‌ کفّار انطاکیه‌ قوم‌ حبیب‌ نجّار حجّت‌ ‌از‌ ‌هر‌ جهت‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ تمام‌ شد: سه‌ پیغمبر ‌بر‌ ‌آنها‌ فرستاده‌ شد ‌با‌ معجزات‌ ‌با‌ هرات‌ و حبیب‌ نجّار ‌هم‌ آنچه‌ باید بگوید ‌گفت‌ و معذلک‌ ایمان‌ نیاوردند میفرماید:
وَ ما أَنزَلنا عَلی‌ قَومِه‌ِ مِن‌ بَعدِه‌ِ مِن‌ جُندٍ مِن‌َ السَّماءِ وَ ما کُنّا مُنزِلِین‌َ چون‌ حجت‌ تمام‌ شد و دیگر قابل‌ هدایت‌ نیستند باید بعذاب‌ هلاک‌ شوند ‌که‌ گفتند: جبرئیل‌ ‌بر‌ ‌در‌ دروازه شهر صیحه‌ زد یک‌ مرتبه‌ خاموش‌ شدند و اللّه‌ العالم‌ [ نظرات / امتیازها ]
29) إِن‌ کانَت‌ إِلاّ صَیحَةً واحِدَةً فَإِذا هُم‌ خامِدُون‌َ «29»

نبود مگر یک‌ صیحه‌ ‌پس‌ بناگاه‌ تمام‌ ‌آنها‌ خاموش‌ شدند.

عذابهایی‌ ‌که‌ ‌بر‌ امم‌ سابقه‌ نازل‌ میشد بسا ‌به‌ مقتضای‌ حکمت‌ مدّتی‌ طول‌ میکشید مثل‌ قوم‌ نوح‌ ‌که‌ مدّتی‌ ساخت‌ کشتی‌ میکرد ‌تا‌ آب‌ ‌از‌ آسمان‌ بارید و ‌از‌ زمین‌ جوشید ‌تا‌ ‌آنها‌ هلاک‌ شدند و مثل‌ عاد ‌که‌ میفرماید باد ‌را‌ سَخَّرَها عَلَیهِم‌ سَبع‌َ لَیال‌ٍ وَ ثَمانِیَةَ أَیّام‌ٍ حُسُوماً الحاقّة 7 و مثل‌ ثمود فَقال‌َ تَمَتَّعُوا فِی‌ دارِکُم‌ ثَلاثَةَ أَیّام‌ٍ ذلِک‌َ وَعدٌ غَیرُ مَکذُوب‌ٍ و مثل‌ قوم‌ لوط ‌که‌ میفرماید إِن‌َّ مَوعِدَهُم‌ُ الصُّبح‌ُ أَ لَیس‌َ الصُّبح‌ُ بِقَرِیب‌ٍ هود آیه 83 و ‌غیر‌ اینها و لکن‌ اینها آنی‌ مهلت‌ نداشتند ‌که‌ میفرماید:

إِن‌ کانَت‌ إِلّا صَیحَةً واحِدَةً ‌که‌ گفتند صیحة جبرئیل‌ ‌بود‌ دم‌ دروازه شهر.

فَإِذا هُم‌ خامِدُون‌َ خمود خاموشی‌ ‌است‌ یک‌ مرتبه‌ خاموش‌ شدند و کلمه اذا بناگاه‌ ‌است‌ ‌یعنی‌ بدون‌ مهلت‌ چنانچه‌ قوم‌ شعیب‌ ‌هم‌ بصیحه‌ هلاک‌ شدند ‌که‌ می‌‌-‌ فرماید وَ أَخَذَت‌ِ الَّذِین‌َ ظَلَمُوا الصَّیحَةُ فَأَصبَحُوا فِی‌ دِیارِهِم‌ جاثِمِین‌َ هود آیه 96 و تعجب‌ ندارد ‌که‌ تمام‌ ‌آنها‌ ‌به‌ یک‌ صیحه‌ هلاک‌ شوند بلکه‌ تمام‌ آنچه‌ ‌در‌ آسمانها و زمین‌ هستند ‌به‌ یک‌ صیحه‌ هلاک‌ شوند چنانچه‌ میفرماید وَ نُفِخ‌َ فِی‌ الصُّورِ فَصَعِق‌َ مَن‌ فِی‌ السَّماوات‌ِ وَ مَن‌ فِی‌ الأَرض‌ِ إِلّا مَن‌ شاءَ اللّه‌ُ ثُم‌َّ نُفِخ‌َ فِیه‌ِ أُخری‌ فَإِذا هُم‌ قِیام‌ٌ یَنظُرُون‌َ زمر آیه 68 و تمام‌ اینها ‌در‌ جنب‌ قدرت‌ حق‌ مساوی‌ ‌است‌ بمجرّد اراده‌

جلد 15 - صفحه 68

تحقق‌ پیدا میکند ‌از‌ امر قیامت‌ و حشر جمیع‌ خلائق‌ مشکلتر ‌در‌ نظر ‌ما چیزی‌ نیست‌ و میفرماید وَ ما أَمرُ السّاعَةِ إِلّا کَلَمح‌ِ البَصَرِ أَو هُوَ أَقرَب‌ُ نحل‌ آیه 79 وَ ما أَمرُنا إِلّا واحِدَةٌ کَلَمح‌ٍ بِالبَصَرِ قمر آیه 50 و مکرّر بیان‌ کرده‌ایم‌ ‌که‌ افعال‌ الهی‌ احتیاج‌ ‌به‌ مقدّمات‌ زیادی‌ ندارد مثل‌ افعال‌ عباد نیست‌ ‌که‌ باید اوّل‌ تصوّر کند سپس‌ تصدیق‌ بفائده ‌آن‌ ‌پس‌ عزم‌ سپس‌ جزم‌ ثم‌ّ حرکت‌ عضلات‌ پنج‌ مقدّمه‌ بلکه‌ بمجرّد اراده‌ ‌که‌ علم‌ ‌به‌ صلاح‌ ‌باشد‌ ایجاد میفرماید ‌که‌ تعبیر ‌به‌ مشیّت‌ میکنیم‌ ‌ما شاء اللّه‌ ‌کان‌ و ‌ما ‌لم‌ یشأ ‌لم‌ یکن‌ و ‌از‌ ‌اینکه‌ جهت‌ گفتند خلقت‌ الاشیاء بالمشیة و المشیة بنفسها. [ نظرات / امتیازها ]