أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِیلَ وَ تَأْتُونَ فِی نادِیکُمُ الْمُنْکَرَ فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ائْتِنا بِعَذابِ اللَّهِ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ «29»
أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ: آیا شما مىآئید به مردان به طریق مباشرت و عمل وقیح شنیع، وَ تَقْطَعُونَ السَّبِیلَ: و مىبرید راه را بر رهگذران، یعنى مال ایشان را مىگیرید و ایشان را مىکشید. و یا با غریبان از روى اکراه لواط کنید و آنها را به این فعل قبیح امر مىنمائید و بدین سبب مردمان آمد و شد را ترک و راه مسدود شده. مروى است که بر سر راه مىنشستند و کسى که به گذر آمدى هر یک بر او سنگ انداختى سنگ هر کدام به او خوردى او را گرفتى و مال او را اخذ نمودى و با او عمل قبیح را کردى و در عوض سه درهم باو دادى، و آنها را قاضى بود که بر این وجه حکم کردى «1». 2- یا مراد آیه آنکه قطع طریق نسل مىکنید که به سبب این عمل دست از زنان خود برداشتید.
وَ تَأْتُونَ فِی نادِیکُمُ الْمُنْکَرَ: و مىآئید در مجلس قبیح، یعنى از بىشرمى مجلس مىسازید و در آن بىپروا بىحیائى کنید بر وجهى که همه آن را ببینند و انواع منکرات را که شرعا و عقلا مذموم است اقدام مىکنید، مانند دشنام دادن و مزاح کردن به فحش، و صفیر زدن و سنگریزه را به انگشت به یکدیگر انداختن، و مهرهها از کمان گلوله بر رهگذران انداختن، و قمار بازى و شرب خمر و ساز و مزامیر و سخریه مسافران، و کشف عورت و سایر قبایح را آشکارا مرتکب مىشدند.
علامه مجلسى رحمه اللّه به سند معتبر از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام روایت نموده که شش چیز است در این امت که از عملهاى قوم لوط است. 1- کمان و گلوله انداختن. 2- سنگریزه با انگشت انداختن. 3- قندران «2» جائیدن.
4- جامه بر زمین انداختن از روى تکبر. 5 و 6- بندهاى قبا و پیراهن را گشودن «3».
چون لوط علیه السّلام قوم را از این قبایح منع فرمود، فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ: پس نبود جواب قوم لوط مر او را بعد از منع از بت پرستى و زجر از قبایح و شنایع، إِلَّا أَنْ قالُوا: مگر آنکه گفتند از روى استهزاء، ائْتِنا بِعَذابِ اللَّهِ:
بیاور به ما عذاب خدا را، إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ: اگر هستى از راستگویان در آنکه این افعال قبیح است و به سبب آن عذاب بر ما نازل مىشود. یا اگر هستى از راستگویان در دعوى نبوت که مفهوم مىشود از توبیخ. یعنى ما ترک این عملها نخواهیم کرد اگر تو راست مىگوئى که خدائى هست و تو پیغمبر او هستى و ما را از این منع مىکنى، پس بگو به خدا تا عذاب فرستد به ما. این جواب قوم لوط نهایت جرئت و جلادت آنها را ثابت گرداند، زیرا تکذیب خدا و رسول و توهین عظیم نسبت به فرامین ذات خداوند، عظیم و موجب تجرى و هتاکى دیگران گردد، بنابراین مستوجب شوند غضب و سخط الهى را.
[ نظرات / امتیازها ]
أَ إِنَّکُم لَتَأتُونَ الرِّجالَ وَ تَقطَعُونَ السَّبِیلَ وَ تَأتُونَ فِی نادِیکُمُ المُنکَرَ فَما کانَ جَوابَ قَومِهِ إِلاّ أَن قالُوا ائتِنا بِعَذابِ اللّهِ إِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ «29»
آیا به درستی که شما هر آینه میآیید مردان را و قطع راه میکنید و میآورید در مجالس و محافل
خود منکر را پس نبود جواب قومش مگر اینکه از روی استهزاء گفتند بیاور ما را به عذاب خداوند اگر هستی از راستگویان.
أَ إِنَّکُم استفهام تقریریست.
لَتَأتُونَ الرِّجالَ که لواط باشد و معصیت بسیار بزرگیست و حد او قتل است بر لاطی و ملوط و خواهر ملوط بر لاطی حرام میشود و در حدیث است که میفرماید
«اللواط ما دون الدبر و الدبر هو الکفر باللّه».
وَ تَقطَعُونَ السَّبِیلَ بعضی گفتند مراد سبیل تناسل و توالد است که ازدواج نمیکنند و نسل منقطع میشود بعضی گفتند مراد قطاع الطریق است که اموال مسافرین را میبرند بعضی گفتند جلوگیری مسافرین است که از اینکه طریق عبور نکنند و در صورت عبور جرم و حبس و شتم و ضرب دارد و اقرب بنظر همان معنای اول است.
وَ تَأتُونَ فِی نادِیکُمُ مجالس و محافل و حضور جماعت.
المُنکَرَ در خبر از حضرت رضا (ع) است فرمود
«یتضارطون فی مجالسهم من غیر حشمة و لا حیاء»
و از حضرت باقر (ع) است فرمود
«ان حل الا زار فی الصلاة و الحذف بالحصی و مضغ الکندر فی المجالس و علی ظهر الطریق من عمل قوم لوط».
فَما کانَ جَوابَ قَومِهِ إِلّا أَن قالُوا ائتِنا بِعَذابِ اللّهِ إِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ از روی استهزاء و سخریه گفتند اگر راست میگویی پس بیاور برای ما عذاب الهی را و اینکه سخریه و استهزاء نسبت بانبیاء در کفار و مشرکین رواج داشته بنوح گفتند قَد جادَلتَنا فَأَکثَرتَ جِدالَنا فَأتِنا بِما تَعِدُنا إِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ (هود آیه 32) و قوم عاد بحضرت هود گفتند فَأتِنا بِما تَعِدُنا إِن کُنتَ مِنَ الصّادِقِینَ (اعراف 70) ثمود به حضرت صالح وَ قالُوا یا صالِحُ ائتِنا بِما تَعِدُنا إِن کُنتَ مِنَ المُرسَلِینَ (اعراف آیه 77) و غیر اینها از آیات.
[ نظرات / امتیازها ]