یا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ (30)
چون نافرمانى بندگان موجب حسرت است در روز معاد، لذا فرماید:
یا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ: اى تأسف و ندامت روز قیامت بر بندگان که جمیع عمر را صرف کفر و معصیت نموده، با وجود این حال، ما یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ:
نمىآمد بدیشان هیچ پیغمبرى، إِلَّا کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ: مگر آنکه بودند که با او استهزاء مىکردند. یا این حسرت حکایت است از قول کفار وقتى که رسولان را کشتند و عذاب را معاینه دیدند گفتند: اى حسرت و اندوه که ما راست بر آن بندگان صالح که بر دست ما کشته نمىشدند و ما به آنها ایمان مىآوردیم و این عذاب به ما نمىرسید. یا تأسف و تلهف جمیع بندگان را باشد بر نفسهاى خود.
[ نظرات / امتیازها ]
یا حَسرَةً عَلَی العِبادِ ما یَأتِیهِم مِن رَسُولٍ إِلاّ کانُوا بِهِ یَستَهزِؤُنَ (30)
ای دریغ بر بندگان که نیامد آنها را رسولی مگر آنکه بودند به او استهزاء و مسخره میکردند.
چه اندازه انبیاء را بلکه مؤمنین را مسخره و استهزاء میکردند وَ لَقَدِ استُهزِئَ بِرُسُلٍ مِن قَبلِکَ فَحاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُوا مِنهُم ما کانُوا بِهِ یَستَهزِؤُنَ انعام آیه 10 در حق نوح وَ کُلَّما مَرَّ عَلَیهِ مَلَأٌ مِن قَومِهِ سَخِرُوا مِنهُ- الایه هود آیه 40 زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا الحَیاةُ الدُّنیا وَ یَسخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا بقرة آیه 208 وَ إِذا رَأَوا آیَةً یَستَسخِرُونَ و الصّافات آیه 14 فَاتَّخَذتُمُوهُم سِخرِیًّا حَتّی أَنسَوکُم ذِکرِی وَ کُنتُم مِنهُم تَضحَکُونَ مؤمنون آیه 112 وَ قالُوا ما لَنا لا نَری رِجالًا کُنّا نَعُدُّهُم مِنَ الأَشرارِ أَتَّخَذناهُم سِخرِیًّا أَم زاغَت عَنهُمُ الأَبصارُ ص آیه 62 و 63 وَ إِذا خَلَوا إِلی شَیاطِینِهِم قالُوا إِنّا مَعَکُم إِنَّما نَحنُ مُستَهزِؤُنَ بقره آیه 14 قُل أَ بِاللّهِ وَ آیاتِهِ وَ رَسُولِهِ کُنتُم تَستَهزِؤُنَ توبه آیه 66 إِنّا کَفَیناکَ المُستَهزِئِینَ حجر آیه 95 و غیر اینها از آیات لذا حبیب نجّار پس از دخول در جنّت که قبلا ذکر فرمود میگوید:
یا حَسرَةً عَلَی العِبادِ حسرت و ندامت و پریشانی، از برای کسیست که نعمتی، و نفعی در دست داشته باشد و از دست بدهد و چه نعمتی بزرگتر از نعمت ایمان است و تصدیق انبیاء و اطاعت آنها که سعادت دنیا و آخرت را در بر دارد فردای قیامت فریاد وا حسرتاه آنها بلند است أَن تَقُولَ نَفسٌ یا حَسرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی
جَنبِ اللّهِ وَ إِن کُنتُ لَمِنَ السّاخِرِینَ زمر آیه 57 قَد خَسِرَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ اللّهِ حَتّی إِذا جاءَتهُمُ السّاعَةُ بَغتَةً قالُوا یا حَسرَتَنا عَلی ما فَرَّطنا فِیها انعام آیه 31 ما یَأتِیهِم مِن رَسُولٍ نفی کلّی میکند که احدی از پیغمبران نبودند که آنها را استهزاء نکنند إِلّا کانُوا بِهِ یَستَهزِؤُنَ بلکه غیر انبیاء ائمه را استهزاء میکردند امروز هم علماء و متدینین را استهزاء میکنند.
[ نظرات / امتیازها ]