وَ لَمَّا جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِیمَ بِالْبُشْرى قالُوا إِنَّا مُهْلِکُوا أَهْلِ هذِهِ الْقَرْیَةِ إِنَّ أَهْلَها کانُوا ظالِمِینَ (31)
خداوند سبحان بیان اجابت دعاوى لوط فرماید:
وَ لَمَّا جاءَتْ رُسُلُنا: و زمانى که آمدند فرستادگان ما، یعنى جبرئیل با جمعى از ملائکه، إِبْراهِیمَ بِالْبُشْرى: ابراهیم علیه السّلام را به جهت بشارت فرزند و نبیره او، یعنى اسحق و یعقوب چنانچه فرموده «فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ وَ مِنْ وَراءِ إِسْحاقَ یَعْقُوبَ» قالُوا إِنَّا مُهْلِکُوا: گفتند بدرستى که ما هلاک کنندگانیم، أَهْلِ هذِهِ الْقَرْیَةِ: اهل این شهر را که سدوم است، زیرا آنها تکذیب برادر زاده تو نمودند، یعنى ما هلاک خواهیم کرد اهل سدوم را. إِنَّ أَهْلَها کانُوا ظالِمِینَ: بدرستى که اهل آن هستند ستمکاران به سبب کفر و انواع منکرات.
این تعلیل اهلاک ایشان است به تمادى در ظلم که آن کفر و ارتکاب معاصى است.
[ نظرات / امتیازها ]
وَ لَمّا جاءَت رُسُلُنا إِبراهِیمَ بِالبُشری قالُوا إِنّا مُهلِکُوا أَهلِ هذِهِ القَریَةِ إِنَّ أَهلَها کانُوا ظالِمِینَ (31)
و چون آمدند فرستادگان ما ابراهیم را به بشارت باسحق گفتند به درستی که ما هلاک میکنیم اهل اینکه شهرستان لوط را بدرستی که اهل اینکه شهرستان هستند ظلم کنندگان.
وَ لَمّا جاءَت رُسُلُنا إِبراهِیمَ بِالبُشری شرح آمدن ملائکه نزد ابراهیم را در سوره قبل بیان فرموده و در سوره هود از قوله تعالی وَ لَقَد جاءَت رُسُلُنا إِبراهِیمَ جبرئیل و اسرافیل و میکائیل و دردائیل بصورت بشریت بعنوان ضیافت بر ابراهیم نازل شدند برای آنها عجل ثمین آورد آنها تناول نکردند خوفی بر ابراهیم وارد شد گفتند مترس ما ملائکه فرستادگان خداوندیم تو را بشارت دهیم بفرزندی اسحق و در اینکه موقع ابراهیم از سن مبارکش نود و شش سال گذشته و ساره عیال او که دختر خاله ابراهیم و خواهر لوط بود یک سال بزرگتر از ابراهیم بود اینکه بشارت را شنید بصورت زد و «قالَت عَجُوزٌ عَقِیمٌ» که در سن جوانی عقیم
بود و فعلا که نود و هفت ساله است عجوز شده دو مانع بزرگ برای ولادت دارد گفتند «أَ تَعجَبِینَ مِن أَمرِ اللّهِ» خداوند قدرت دارد همان نحوی که آدم را آفرید و عیسی را بدون فحل از مریم قدرت دارد از عجوز عقیم هم فرزند آورد.
قالُوا إِنّا مُهلِکُوا أَهلِ هذِهِ القَریَةِ که حضرت ابراهیم پرسید از آنها که «فَما خَطبُکُم أَیُّهَا المُرسَلُونَ» گفتند ما برای اهلاک قوم لوط آمدهایم و علت و سبب هلاکت آنها اینست.
إِنَّ أَهلَها کانُوا ظالِمِینَ که اینکه نحوه هلاکت اثر ظلم است چنانچه میفرماید:
فَلَمّا جاءَ أَمرُنا جَعَلنا عالِیَها سافِلَها وَ أَمطَرنا عَلَیها حِجارَةً مِن سِجِّیلٍ مَنضُودٍ مُسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ وَ ما هِیَ مِنَ الظّالِمِینَ بِبَعِیدٍ (هود آیه 82 و 83) و در اخبار هم دارد که هر ظالمی یکی از آن حجارهها را سهم دارد در مورد هلاکت او.
[ نظرات / امتیازها ]